2020-02-28, 13:44
Medlem
Nu talar jag inte om zombieutbrott, atomvinter eller andra hardcore-situationer som många av de mest seriösa preppers väntar (hoppas?) på. Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att detta virus blir mer än en olägenhet för de allra flesta invånare i västvärlden, däremot kan det vara intressant att fundera på hur illa det (realistiskt sett) skulle kunna bli om vi kapar bort de extrema outliers såsom 70% döda i världen, total ekonomisk kollaps, etc. Tänker inte bunkra med 50 limpor cigg för att byteshandla mot grannflickans oskuld i postapokalypsen.

Min tanke är att viruset mycket väl kan sprida sig inom Sverige innan ett vaccin tas fram, och att det kan medföra att svenska sjukhus blir fullständigt överfulla, kollektivtrafik stannar av, folk slutar fara till (ej samhällskritiska) jobb, etc. Leverans av matvaror till butiker kommer antagligen hållas rullande via militär i värsta fall, samma sak med tillgång till färskvatten. Däremot kanske man får räkna med att det blir vissa begränsningar under en tid.

Rekommendation blir att stanna hemma för att minimera spridning (och minska trycket på sjukhus), och egenvård hemma om man inte får allvarliga symptom. Ekonomin får sig en sjuhelvetes smäll men det har vi sett innan, inget som oroar mig mer än att man kanske får byta jobb om företaget man jobbar på konkar.

Viss allmänpanik med tillhörande upplopp/looting kanske man måste räkna med, i varje fall i mer utsatta områden i takt med att fler och fler håller sig hemma och butiker stänger när personal blir sjuka/inte vill jobba. Jag tror dock inte på Purge-situationer där gäng med motorsågar och automatvapen åker runt och bryter sig in i hus och våldtar kvinnorna i hushållet...

Min tanke med tråden är att diskutera hur man förbereder sig för en "mellanjobbig" krissituation. Att bunkra konserver så man klarar sig i 10 år känns inte aktuellt, hamnar vi i ett sådant läge är det antagligen godnatt hur som helst, och det känns så osannolikt att jag inte tänkt lägga flera tusen på det. Däremot kanske man vill ha lite extra mat hemma så man inte behöver pallra sig till militärkonvojen för att få sin ransonerade ris och potatis-säck under ett par månader medan landet återhämtar sig?

Medicin som kan vara bra att ha hemma för att lindra inte bara Corona-virusets besvär utan även annat som man kan tänkas råka ut för under tiden sjukhusen knappt fungerar? Tänker magsjuka, vätskeersättning, febernedsättande, första hjälpen. Worst case, men realistiskt, kanske är att man måste kunna sy ihop ett enklare skärsår hemma och hålla det infektionsfritt eftersom man inte vill åka till sjukhuset. Att få tag på t.ex. antibiotika för att lagra ser jag som ungefär på samma nivå som att börja bunkra vapen - vet inte ens var man får tag på det och det är antagligen inte lagligt för de allra flesta ändå (= stöld eller köp på svarta marknaden).

Skydd mot spridning, utöver att hålla sig hemma, är det ens lönt att köpa skyddsutrustning? Ansiktsmasker etc. Något som kanske underlättar om man nu måste ta sig utanför huset, men som inte är en hel jävla Tjernobyl-hazmat som kusinen smugglat från forna Sovjet (som brukar rekommenderas i trådar här)?

Köpa på sig lite alkohol skulle ju faktiskt kunna vara en sån där sak som skänker lite vardagsglädje om det skulle bli några månader i hemmet. Tror inte pappa staten prioriterar att fylla på hyllorna där, och det är definitivt något som kan utsättas för plundring i ett rätt tidigt skede (eller tömmas av betalande kunder för den delen).

Vad tycker och tänker ni potentiella mellan-preppers?
Citera
2020-02-28, 14:02
Medlem
Det handlar om helt vanlig, basal hemberedskap. Du bör klara minst tio dygn inom följande behov:

Mat
Vatten
Värme
Vård
Kommunikation

utan hjälp från samhället.
Inom allmän beredskap innefattas att du även är utan vatten, avlopp, sophämtning, el, extern energi, etc.

Du kan ha hur enkel eller avancerad beredskap inom detta som helst, men nivån vattendunkar, spritkök, första förband, ficklampor, sovsäckar, batteriradio, konserver, sopsäckar och tvättlappar tar dig långt.
Citera
2020-02-28, 14:04
Medlem
Fioehlbaerths avatar
En seriös prepper slösar förstås inte bort stålar i onödan på skatter, utan bränner själv.
Citera
2020-02-28, 14:46
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Det handlar om helt vanlig, basal hemberedskap. Du bör klara minst tio dygn inom följande behov:

Mat
Vatten
Värme
Vård
Kommunikation

utan hjälp från samhället.
Inom allmän beredskap innefattas att du även är utan vatten, avlopp, sophämtning, el, extern energi, etc.

Du kan ha hur enkel eller avancerad beredskap inom detta som helst, men nivån vattendunkar, spritkök, första förband, ficklampor, sovsäckar, batteriradio, konserver, sopsäckar och tvättlappar tar dig långt.

Varför skulle vatten/avlopp och el försvinna om ett sjukdomsutbrott?
Elen känns som att den är prioriterad från statens sida att hålla igång, och det flesta som behövs där kan jobba isolerat alternativt parvis.

De som har blivit satta i karaktär för covid-19, har väll suttit 14 dagar, så att utöka från 10 till 14 dagar kan vara smart.
Citera
2020-02-28, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Varför skulle vatten/avlopp och el försvinna om ett sjukdomsutbrott?
Elen känns som att den är prioriterad från statens sida att hålla igång, och det flesta som behövs där kan jobba isolerat alternativt parvis.

De som har blivit satta i karaktär för covid-19, har väll suttit 14 dagar, så att utöka från 10 till 14 dagar kan vara smart.

Jag skriver om allmän hemberedskap. Läs vad jag skrev.
Citera
2020-02-28, 15:48
Medlem
Köpte några konservburkar, bla tonfisk som jag såg senare att den var packad i thailand. Tänkte att det kanske inte var så bra, hur länge överlever ett virus i en konservburk om det skulle vara nån smittad thailandare som fileat fisken?
Citera
2020-02-28, 17:27
Medlem
Ok kan vi hålla detta till realistisk preping? ! Dessutom prepping med sjukdom inte en apokalyps och undergång.

Jag tänker att

1 Man är frisk men många blir sjuka samtidigt, ingen logistik fungerar längre eller fungerar uruselt. Det tar ett par veckor innan toppen på epidemin är över.
Eller
2 Man blir sjuk och kommer därför hålla sig hemma runt tre veckor utan att orka så mycket.

Så klart bägge samtidigt och det är väl realistisk om detta händer.

Lite enklare mediciner som finns på apoteket. Sånt mot torrhosta, slemlösande... finns ett par typer där och lika bra att ha en ask vardera. Resorb kan man ju ha ändå när man får kass mage och är kanon när man är bakis. Har kvar deklofenack och det kan man ta samtidigt med paracetamol.

åker jag på det så kommer jag tvinga mig att gå upp och äta, röra mig lite regelbundet eftersom att jag läst att detta sitter i lite längre för en del. Det ska tydligen sätta sig längre ner och längre in i lungorna än en vanlig influensa.

Drickor
Godis
Chipps
Glass.
Cola
saft
chipps går alltid ner och man få i sig salt. Vanlig flunsa bukar ju toppa sen är man bättre på tre-fyra dagar så...Det har blivit ett eller två besök på pizzerian. man gör några slice sen resten in i kylen.

Kommer fylla på med lite fryst halvfabrikat så det bara är att gå upp och värma i mikron, lite burkmat, lite såna påsar som man har på vandring, mycket kommer ändå gå åt nu på sommaren.

Har redan lite tonfisk och picklad frukt.

Pasta och ris. Saker så att jag kan laga vanlig mat om jag orkar för det är alltid bättre än halvfabrikat.

Ska fylla på med lite frukt som kiwi som håller längre än banan. Man kunde nog kanske försett sig med gainer. om man inte orkar äta och betydligt bättre än inget.

Hjälps åt nu, myndigheterna håller helt och hållet käften om vad man bör ha hemma och inriktar sig på att babbla om att det inte är något fara i stället.

Förövrigt så tänker jag på toapapper och lite annat runtomkring. Ah nässpray om man blir täppt kan ju vara sköt att ha. ögonskölj....
Citera
2020-02-28, 17:44
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfBubblegum
Köpte några konservburkar, bla tonfisk som jag såg senare att den var packad i thailand. Tänkte att det kanske inte var så bra, hur länge överlever ett virus i en konservburk om det skulle vara nån smittad thailandare som fileat fisken?
Jag tänker att alla konservburkar är kokta. Det är det som gör att de kan hålla längre än några dagar i rumstemperatur. Annars skulle maten ruttna och mögla bort i den oöppnade konservburken. Stämmer detta?

Är alla konservburkar kokta och är alla virus, bakterier och svampar döda?
Citera
2020-02-28, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag tänker att alla konservburkar är kokta. Det är det som gör att de kan hålla längre än några dagar i rumstemperatur. Annars skulle maten ruttna och mögla bort i den oöppnade konservburken. Stämmer detta?

Är alla konservburkar kokta och är alla virus, bakterier och svampar döda?

Virus är inget levande väsen. Virus är i stort Gener...Som lurar en cell att kopiera och massproducera virusets dna i kopiösa mängder. Virus-gener förtörs fort utanför kroppen.

Vill du veta mer så läs på nätet.
Citera
2020-02-28, 17:59
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Virus är inget levande väsen. Virus är i stort Gener...Som lurar en cell att kopiera och massproducera virusets dna i kopiösa mängder. Virus-gener förtörs fort utanför kroppen.

Vill du veta mer så läs på nätet.
Definitionsfråga. Säg obrukbart då. Är alla virus, bakterier och svampar obrukbara i konservburkar?
Citera
2020-02-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Definitionsfråga. Säg obrukbart då. Är alla virus, bakterier och svampar obrukbara i konservburkar?

Jag sa att Virus-gener DNA dött och det är virus vi pratar om här. Det andra är ointressant för TS
Citera
2020-02-28, 18:36
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag sa att Virus-gener DNA dött och det är virus vi pratar om här. Det andra är ointressant för TS
Den första delmeningen av din första mening är oförstårbar. So what om jag även nämnde bakterier och svampar. Det är relevant eftersom vi pratar om om konservburkars hållbarhet. Svara på min fråga istället. Eller ignorera mitt inlägg om du inte kan eller vill svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in