2020-03-25, 12:22
  #37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Om Boeing går i konkurs blir dina aktier värdelösa.

Annars får staten göra ett uppköp av Boeing som vilken annan aktör och lägga ett bud. Men så tror jag inte det blir.
Så du tror att USA stat kommer låta Boeing konkursa och sen köpa upp det för ett "skitpris" och bygga upp det igen till en fungerande flygtillverkare?
Om det stämmer kanske jag få ge upp mina planer på att köpa boeing aktier och sen vänta på att de ska stiga igen. Jag har svårt att tänka mig att Trump skulle låta Boeing försvinna och Airbus bli "enda" flygplanstillverkaren i världen. Så trodde att Trump skulle ge Boeing direkt pengastöd, inför ohygliga strafftullar på Airbus och tvinga amerikanska flygbolag att köpa Boeing.
Tänkte att låta dem konkursa kändes lite väl grovt.
Citera
2020-03-25, 12:56
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Så du tror att USA stat kommer låta Boeing konkursa och sen köpa upp det för ett "skitpris" och bygga upp det igen till en fungerande flygtillverkare?
Om det stämmer kanske jag få ge upp mina planer på att köpa boeing aktier och sen vänta på att de ska stiga igen. Jag har svårt att tänka mig att Trump skulle låta Boeing försvinna och Airbus bli "enda" flygplanstillverkaren i världen. Så trodde att Trump skulle ge Boeing direkt pengastöd, inför ohygliga strafftullar på Airbus och tvinga amerikanska flygbolag att köpa Boeing.
Tänkte att låta dem konkursa kändes lite väl grovt.

Kolla vad som hände med GM... jag minns inte riktigt.

Jag skulle inte köpa Boeing idag.
Citera
2020-03-25, 13:22
  #39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kolla vad som hände med GM... jag minns inte riktigt.

Jag skulle inte köpa Boeing idag.

Möjligen om man tim- eller dag-handlar och försöker dra nytta av den omtalade volatiliteten.

Ger man sig in på sådant gäller det ju också att begränsa risken, IMO.
Att i än högre grad än som annars, inte riskera mer än vad man har råd att förlora.

En långsiktig placering i Boeing är nu utesluten, IMO.

Citera
2020-04-09, 11:35
  #40
Medlem
man kanske skulle bevaka dom..faktum är att det är ont om flygplans produsenternanr norwegan har en orderbok full .
corona och lite annat gör att dom befinner på botten det samma gäller ett känt krysninföretag.
det gäller att a med y
Citera
2020-04-09, 11:47
  #41
Avstängd
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
man kanske skulle bevaka dom..faktum är att det är ont om flygplans produsenternanr norwegan har en orderbok full .
corona och lite annat gör att dom befinner på botten det samma gäller ett känt krysninföretag.
det gäller att a med y
Jag skulle inte gå in i Boeing, och om du funderar på det så bör du ju även ha koll på Norwegian. Dom är ju verkligen djupt ner i skiten.
Citera
2020-04-09, 11:52
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
man kanske skulle bevaka dom..faktum är att det är ont om flygplans produsenternanr norwegan har en orderbok full .
corona och lite annat gör att dom befinner på botten det samma gäller ett känt krysninföretag.
det gäller att a med y

Du kanske skulle kolla denna.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/21/flygforbudet-for-boeings-737-max-plan-fortsatter-kan-tidigast-tas-i-bruk-i-sommar

Och kika på nyckeltalen

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/BA/boeing/eps-earnings-per-share-diluted

Och jämföra med Airbus eller Bombardier och försöka lista ut om det bara är corona.
Citera
2020-04-09, 14:27
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Fick veta av en person jag känner att Boeings börskurs kommer att flyga upp på tisdag. Anledningen är att 787 Dreamliner skall ut på sin första testflygning under tisdagen. Uppgången kan bli 20-25% under veckan som kommer. När 777 gjorde sin första flygning skall börskursen ha gått upp 12% första dagen.

840 beställda 787. En flygplansflotta där 50% av planen är över 12 år gamla ökar nyinvesteringsbehovet rejält kommande åren.

19:00 på tisdag svensk tid gör 787 sin jungfrutur.
det gäller bara om han inte krasar eller gör en 7max
Citera
2020-04-10, 14:14
  #44
Medlem
lasternassummas avatar
Källor: Boeing kan göra sig av med 16 000 anställda
«Boeing överväger att minska sin personalstyrka med 10 procent, i ett försök att hitta fotfästet i coronakrisen. Det uppger källor för Wall Street Journal.»

https://omni.se/kallor-boeing-kan-gora-sig-av-med-16-000-anstallda/a/70OLB4

Wall Street brukar uppskatta sådana uppgifter. Få se vad som händer med aktien på måndag.

Citera
2020-04-10, 21:34
  #45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det gäller bara om han inte krasar eller gör en 7max

Det inlägget du citerar är 11 år gammalt så gissar är vi redan har svaret på det

Jag har iaf flygit med det planet minst 20 gånger sen inlägget gjordes.
Citera
2020-04-11, 13:03
  #46
Medlem
det spelar ingen roll det är ju ett krav att 7max får flyga igen ..men det är mer vi har ju coronavirus och det stänger alla länders flyg ..
och när det är så att det blöder men det är biligast med största risken.i
Citera
2020-04-11, 13:06
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Källor: Boeing kan göra sig av med 16 000 anställda
«Boeing överväger att minska sin personalstyrka med 10 procent, i ett försök att hitta fotfästet i coronakrisen. Det uppger källor för Wall Street Journal.»

https://omni.se/kallor-boeing-kan-gora-sig-av-med-16-000-anstallda/a/70OLB4

Wall Street brukar uppskatta sådana uppgifter. Få se vad som händer med aktien på måndag.

vi cirklar som hajar runt bytet ..lever det fortfarande
Citera
2020-04-11, 14:18
  #48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
vi cirklar som hajar runt bytet ..lever det fortfarande

Boeing kommer att överleva i någon form. Om dom inte får liv i Boeing 737 MAX och det måste ju anses som omgivet av viss osäkerhet, så kommer dom att vara en relativt liten leverantör av trafikflygplan dom närmaste 10 åren. Minst.

Lägg till att det är möjligt att allt resande måste minimeras i kanske ett år, kanske längre tid i coronavirusets spår. Om det blir så, vilket är möjligt eller kanske t.o.m. troligt så kommer det att slå hårt mot flygbranschen. Först mot flygbolagen, men även mot tillverkare, som Boeing och Airbus. Som det ser ut nu är Airbus i betydligt bättre skick än Boeing när det gäller att möta en tid med låg orderingång.

Om det kommer att krävas och genomföras omfattande statliga åtgärder för att rädda Boeing så är ju också frågan hur det kommer att påverka aktien. Jag vågar inte spekulera i vad som kommer att hända med aktien dom närmaste åren, men ser den som högrisk et bra tag framåt. Om 737 MAX får tillstånd att flyga och om COVID-19-epidemin ser ut att ebba ut snabbare än väntat så kan detta förändras. Inom ett halvår borde vi veta mer.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in