2009-12-14, 05:22
Medlem
DemHerrens avatar
Fick veta av en person jag känner att Boeings börskurs kommer att flyga upp på tisdag. Anledningen är att 787 Dreamliner skall ut på sin första testflygning under tisdagen. Uppgången kan bli 20-25% under veckan som kommer. När 777 gjorde sin första flygning skall börskursen ha gått upp 12% första dagen.

840 beställda 787. En flygplansflotta där 50% av planen är över 12 år gamla ökar nyinvesteringsbehovet rejält kommande åren.

19:00 på tisdag svensk tid gör 787 sin jungfrutur.
Citera
2009-12-14, 05:27
Medlem
Har aldrig handlat aktier, så detta kanske är en dum fråga.
Men går det att handla aktier direkt via nätet?

Vart bör jag isf vända mig?
Citera
2009-12-14, 08:25
Medlem
Mulas avatar
Det är ju ingen nyhet direkt, stod ju att läsa i tidningarna i förra veckan.
Det är klart att kursen kan gå upp om flygningarna går bra, men nersidan är ju också rätt stor om det skulle bli ett haveri. Caveat emptor.
Citera
2009-12-14, 10:43
Medlem
sturestolpskotts avatar
Är det den här? https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=4167
Citera
2009-12-14, 13:00
Medlem
robin89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren
Fick veta av en person jag känner att Boeings börskurs kommer att flyga upp på tisdag. Anledningen är att 787 Dreamliner skall ut på sin första testflygning under tisdagen. Uppgången kan bli 20-25% under veckan som kommer. När 777 gjorde sin första flygning skall börskursen ha gått upp 12% första dagen.

840 beställda 787. En flygplansflotta där 50% av planen är över 12 år gamla ökar nyinvesteringsbehovet rejält kommande åren.

Jag tror på Sell the news.. brukar oftast bli så när alla förväntar sig en uppgång..
Citera
2009-12-14, 13:05
Moderator
ksvs avatar
Förutsatt att flygningen blir av.

De har ju ställt in ett antal gånger i rad nu och skulle så ske även den här gången kanske kursen dyker.
Citera
2009-12-14, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemHerren

Nyheten vet marknaden redan om vilket innebär att det sen länge är inprisat i aktien, sen återstår som sagt att se hur en ev flygning går, en krasch t ex och aktien lär knappast flyga uppåt....
Citera
2009-12-14, 15:34
Medlem
fredd4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Förutsatt att flygningen blir av.

De har ju ställt in ett antal gånger i rad nu och skulle så ske även den här gången kanske kursen dyker.

Vi vet ju hur det gick för Airbus när dem lovade för mycket om A380, kursen gick ju sådär när besked om försening kom..

(för övrigt så har airbus tagit sig in på den amerikanska marknaden genom en affär med united airline om jag inte minns fel.. kanske något att snaska på)
Citera
2009-12-14, 19:07
Medlem
Rois avatar
Frågan är väl vad TS bekant har för information om huruvida den här flygningen kommer bli av, samt hur pålitilig den är, förmedlad såhär anonymt över internet...
Citera
2009-12-14, 21:59
Medlem
zomos avatar
First flight

http://787firstflight.newairplane.com/ffindex.html

som alla säger här.....flyger den är allt som det ska....borde ju inte få kursen att dra, men dreamlinern har väl dragits med dryga förseningar så får man äntligen upp den i luften kanske även aktien kan lyfta marginellt!
Citera
2009-12-15, 20:18
Moderator
ksvs avatar
Kolla, hon flyger! http://www.flightglobal.com/page/787-first-flight

Och kursen faller med 0.6%....
Boeing shares slip as 787 Dreamliner takes to skies

Alla smarta klippare som köpt innan har alltså drivit upp kursen långt i förväg. Nu har den flugit och då dessa nu säljer sjunger kursen istället. Så funkar börsen.
Citera
2009-12-15, 23:18
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Alla smarta klippare som köpt innan har alltså drivit upp kursen långt i förväg. Nu har den flugit och då dessa nu säljer sjunger kursen istället. Så funkar börsen.

Ja, en lyckad första flygning har väl varit inprisad den senaste veckan, åtminstone. Synd för Demherrens investering, men som sagt. Så funkar börsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in