2020-03-23, 22:59
Medlem
lasternassummas avatar
Ska Boeing bli ett statligt företag nu?
Visst vore det lite ödets ironi om Trump går till historien som presidenten som förstatligade USA's flygindustri?

(FB) Ska Boeing bli ett statligt företag nu?

Citera
2020-03-24, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ska Boeing bli ett statligt företag nu?
Visst vore det lite ödets ironi om Trump går till historien som presidenten som förstatligade USA's flygindustri?

(FB) Ska Boeing bli ett statligt företag nu?

Deras enda utväg. Max-flygplanen kommer inte lyfta på bra länge, om någonsin. Mörk framtid för detta bolag. Om Max aldrig flyger mer pratar vi minst tio år innan nytt plan kommer ut till flygbolagen. Mycket negativ publicitet i media om detta bolags kultur, chefer, produktion, tester osv. Verkar vara ett genomruttet bolag. Måste till en enorm omställning med massor av pengar in...
Citera
2020-03-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Deras enda utväg. Max-flygplanen kommer inte lyfta på bra länge, om någonsin. Mörk framtid för detta bolag. Om Max aldrig flyger mer pratar vi minst tio år innan nytt plan kommer ut till flygbolagen. Mycket negativ publicitet i media om detta bolags kultur, chefer, produktion, tester osv. Verkar vara ett genomruttet bolag. Måste till en enorm omställning med massor av pengar in...

Boeing har en stor militär del som är lönsam och vid prima liv. Kan vara att man missat en del sista tiden i konkurrens med Lockheed, en del vapensystem som B-52 är lastgamla nu. Super Hornet är väl inte heller så fräsch, Blackhawk har funnits en tid.

Men man fick ju T-7 tillsammans med SAAB.

Frågan är hur man gör med den civila delen, men det skulle nog kännas snopet att inte ha en stor flygplanstillverkare i USA. Så jag tror starka krafter verkar för att hålla den delen under armarna.

Mad Max bör kunna gå att fixa till, det är ju automatiken som är knas.
Citera
2020-03-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Boeing har en stor militär del som är lönsam och vid prima liv. Kan vara att man missat en del sista tiden i konkurrens med Lockheed, en del vapensystem som B-52 är lastgamla nu. Super Hornet är väl inte heller så fräsch, Blackhawk har funnits en tid.

Men man fick ju T-7 tillsammans med SAAB.

Frågan är hur man gör med den civila delen, men det skulle nog kännas snopet att inte ha en stor flygplanstillverkare i USA. Så jag tror starka krafter verkar för att hålla den delen under armarna.

Mad Max bör kunna gå att fixa till, det är ju automatiken som är knas.

Förvisso, och federala krafter i USA kan alltid backa upp boeing militärt. Men jag är inte övertygad med att Max går att fixa till, eftersom motorerna hänger för långt fram, så någon teknik behövs för att rätta till det. Annars måste man ju bygga om alla plan - eller skrota hela modellen.
Citera
2020-03-24, 18:25
Medlem
Citat:
Förvisso, och federala krafter i USA kan alltid backa upp boeing militärt. Men jag är inte övertygad med att Max går att fixa till, eftersom motorerna hänger för långt fram, så någon teknik behövs för att rätta till det. Annars måste man ju bygga om alla plan - eller skrota hela modellen.

Tekniken finns ju som korrigerar, det är ett roder bara, det är att automatiken överreagerar och inte går att motverka manuellt.
Citera
2020-03-24, 20:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Hur kunde det gå så illa?
Omsvängningen från att vara en välrenommerad, seriös, flygplanstillverkare, till att tappa det mesta av respekt för säkerhet och passagerare som ska flyga i företagets produkter och till att nästan helt fokusera på att glädja Wall Street och optimera bonusar till höga chefer, har pågått ganska länge. Kanske mer än 20-25 år?

Vad blir kvar om civilverksamheten går åt skogen?
Jag letade lite i Boeings årsredovisning för 2018 för att få en bild var pengarna kommer från. Ett bra år. 2018 kommer väl troligen att gå till historien som Boeings sista bra år? Under många år framåt.

Verksamhet / Inkomster, miljarder USD / Vinst, miljarder USD / vinstmarginal, procent

Commercial Airplanes / 60,7 / 7,88 / 13,0%
Försvar, rymd och säkerhet / 23,2 / 1,59 / 6,9%
Globala tjänster / 17,0 / 2,5 / 14,8%

Globala tjänster relaterar ofta till underhåll och drift av företagets produkter, både civila och militära, till USAs försvar och till företag utomlands.

https://investors.boeing.com/investors/investor-news/press-release-details/2019/Boeing-Reports-Record-2018-Results-and-Provides-2019-Guidance/default.aspx

Jag vet inte, men uppskattar att hälften av globala tjänster relaterar till civil, kommersiell verksamhet.

Pengar som kan försvinna
I så fall utgör civila flygplan, ungefär:
68% av omsättningen
76% av vinsten
Visst finns det lite inkomster kvar även om civila verksamheten skulle blir nästan utan inkomster i tio år framåt, men hur stor del av det nuvarande Boeing kan försörjas på 32% av nuvarande inkomster och 24% av nuvarande vinst?

Kanske vore en "chapter 11", med en efterföljande uppdelning av företaget, det bästa? Om nu inte bolaget blir helstatligt, men min känsla är att det är osannolikt i Trumps USA. Vi får nog veta mer snart.

Citera
2020-03-24, 21:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tekniken finns ju som korrigerar, det är ett roder bara, det är att automatiken överreagerar och inte går att motverka manuellt.

Boeing 737 MAX borde aldrig ha tagits fram
Planet har aerodynamiska egenskaper som gör att det inte kan typgodkännas.

Dom nya effektiva, stora, motorernas stora naceller sitter för långt fram. Att dom är större och placerade längre fram än på tidigare modeller gör att dom kan få nosen att dra iväg, uppåt vid stigning och neråt vid sjunk. Egentligen vid stor AoA (Angle of Attack, anfallsvinkel).

Problemet uppkom som en följd av att Boeing tog genvägen att hänga på nya motorer på en flygplanskonstruktion från 1960-talet i stället för att utveckla ett nytt flygplan. För att spara tid och pengar. Men, det fanns inte plats för motorerna, där dom borde sitta. Därför placerades dom "fel".

Hur kommer man runt det här?

Du har i princip rätt i att det troligen skulle gå att kompensera bort med höjdrodret. Om planet var FBW (Fly By Wire) och om det fanns datorkraft nog för att hantera detta.

Problemet är att planet inte är FBW och att det dessutom ser ut som om datorkraften i flygdatorn som i så fall borde hantera detta, inte räcker till.

Boeing har gjort allt för att mörka felet och sina tafatta åtgärder för att lösa det!
Att, som Boeing, försöka kompensera för den här aerodynamiska "olyckshändelsen" (om jag utgår från att Boeing inte visste vad dom gjorde från början utan upptäckte det senare, vid vindtunnelprov och/eller vid testflygningar) med trim är inte allt självklart att det överhuvudtaget är möjligt. Av flera orsaker, inte minst att trim är långsam och en "nos upp" eller "nos ner", som orsakas av planets brist vid hög AoA kan vrida nosen ganska snabbt.
Flera tydliga bevis på hur tafatt hela den här MCAS-lösningen är, har framkommit efter olyckorna. Här är ett exempel. Boeing chansade på att det skulle räcka med att trimma 0,6° och fick det godkänt av FAA. Vid test upptäckte Boeing att det inte räckte och ökade trimsteget till 2,5°. Utan att tala om det för FAA. När det gick fel, som vid dom två olyckorna, så räckte det med två sådana trimsteg för att det skulle vara omöjligt för piloterna att hindra planet att vända nosen nästan rakt ner. Dom drog så mycket dom orkade i styrspaken för att få planen att stiga, men det räckte inte.

Boeing har, hittills förgäves, försökt på ordning på detta i över ett år nu. 387 flygplan som levererats till kunder har stått på marken med flygförbud i över ett år. Boeing hade order på ytterligare över 4000 plan och har under 2019 byggt flera hundra plan som inte kan levereras, eftersom dom har flygförbud. En enorm kostnad, för flygbolag med 737 MAX och för Boeing.

Om detta hade varit ett enkelt problem så hade det varit löst för länge sedan, men det är det inte. Varje plan kostar ca 1 miljard, sett till listpriset. Det är ungefär 800 plan eller, om man så vill ca 800 miljarder, som står och kostar pengar, eftersom dom måste skötas om. I stället för att dra in pengar genom att flyga med passagerare.

Boeing 737 MAX är en skandal av episka mått
Detta är inget mindre än en flyghistorisk skandal. Som Boeing gått in i med berått mod. För inte kan dom väl vara så korkade att dom trodde att det här skulle fungera? Eller så dumma så att dom trodde att ingen skulle upptäcka vad det var som fick Boeing 737 MAX att krascha?

Boeing 737 MAX är en skandal av episka mått!

Kanske hittar dom en lösning till slut. Jag inser bara inte hur den ska utformas utan omfattande omkonstruktion av planen. Något som, i så fall, kommer att ställa krav på ett omfattande arbete med att certifiera modifieringarna.

Kanske kommer alla 737 MAX att skickas till en flygkyrkogård i Arizona och skrotas?

Citera
2020-03-25, 07:35
Medlem
Räddningsplanen är på G

https://www.channelnewsasia.com/news/business/trump-boeing-coronavirus-business-12573028

Citat:
"And they're going to pay interest and they're probably going to give stock in their company to the people of our country, to the taxpayers of our country, to the citizens of our country," Trump said.

Frågan är vad detta betyder?

Är det ett lån (interest) eller riktad emission till staten (stock)??

Bådadera kanske?
Citera
2020-03-25, 11:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Räddningsplanen är på G

https://www.channelnewsasia.com/news/business/trump-boeing-coronavirus-business-12573028

Frågan är vad detta betyder?

Är det ett lån (interest) eller riktad emission till staten (stock)??

Bådadera kanske?

Jag tror mer på riktad emission.

Ett lån kommer att vara en belastning för företagets ekonomi under, kanske, lång tid och därmed bromsa upp återhämtningen. Lite beroende på villkor, men staten kommer ju att behöva få tillbaka sina pengar.

En riktad emission gör att staten, vid rätt tillfälle, kan börja avveckla sitt innehav och få tillbaka pengarna. Under förutsättning att företaget överlever och kursen så småningom börjar vända uppåt igen.

Just nu ser det ju ut som lite glädjeyra på börserna, men det återstår ännu att se hur länge det varar.

Citera
2020-03-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror mer på riktad emission.

Ett lån kommer att vara en belastning för företagets ekonomi under, kanske, lång tid och därmed bromsa upp återhämtningen. Lite beroende på villkor, men staten kommer ju att behöva få tillbaka sina pengar.

En riktad emission gör att staten, vid rätt tillfälle, kan börja avveckla sitt innehav och få tillbaka pengarna. Under förutsättning att företaget överlever och kursen så småningom börjar vända uppåt igen.

Just nu ser det ju ut som lite glädjeyra på börserna, men det återstår ännu att se hur länge det varar.

Jag vet inte hur man gjorde med GM... men där förvaltade väl staten ett konkursbo, sanerade finanserna för att sedan åternotera det på börserna.

Det var en snygg lösning där jag tror staten fick tillbaka sin investering.

Men vi får se... Trump lade en bredsalva på åtgärder så inget verkar vara klart.
Citera
2020-03-25, 12:10
Bannlyst
Ursäkta en dum fråga kanske men vad händer med aktierna i Boeing om det förstatligas?
Om jag har aktie i Boeing förlorar jag dem? Blir jag utköpt till ett bra pris eller förstatligas det dom SAS med blandat ägande mellan privata ägare och staten?
Citera
2020-03-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Ursäkta en dum fråga kanske men vad händer med aktierna i Boeing om det förstatligas?
Om jag har aktie i Boeing förlorar jag dem? Blir jag utköpt till ett bra pris eller förstatligas det dom SAS med blandat ägande mellan privata ägare och staten?

Om Boeing går i konkurs blir dina aktier värdelösa.

Annars får staten göra ett uppköp av Boeing som vilken annan aktör och lägga ett bud. Men så tror jag inte det blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in