2020-04-10, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Måste betala för att läsa den där artikeln
https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/covid-19-wuhan-death-rate-lower-than-prior-estimates/1775864
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Klart man agerar. Men inte väntar jag på att få instruktioner av staten. Jag såg att fårskocken har växt till över 30% igen. Det är nog ett tecken på att inställningen är att folk vill bli omhändertagna. Värdelöst inställning att bygga ett samhälle på. Det var den biten jag reagerade på. Alla rädda krakar som sitter och gnäller och skriker på myndigheterna och staten. Men det blir ju så när människor har haft det väldigt bra, väldigt länge. Vissa hela livet.

Det kan komma ett läge som denna där det är din egen åtgärd som gör skillnaden, nu är vi där och om du är förberedd och agerar sunt så ökar du din chans till överlevnad betydligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
I wuhan var dödligheten 1.4. Inte 0.1.
Det ger oss ganska många döda worldwide innan vaccin finns.
Jag har inte varit speciellt sjuk, 38,5 graders feber en dag därefter muskelvärk och bortfall av smak och lukt.

Var har jag påstått att dödligheten är 0,1%?

Var har jag hävdat att alla andra länder gör fel och Sverige rätt?

Var har jag hyllat Tegnell?

Du kommer med anklagelser, då gäller det att backa upp dem. Tycker att Flashback ska ha en sådan standard att man får anklaga varandra för saker utan att ha på fötterna? Att man förvränger vad folk säger?
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Back on track till midsommar? Världen öppnar inte upp föränn långt senare.

Blir intressant se utveckling i slutet på nästa vecka efter påsken.
Ute i världen tycker jag det är intressant att Bangladesh ökat ca 25% nya fall (94st).
Skulle tro Indien,Indonesien och Bangladesh blir en ny hub med kraftigt ökande antal fall.

Frågan är inte om det händer, utan när.. runt midsommar eller snarare innan dess kan vi nog läsa om tio tusentals döda per dag i dessa länder som du just tog upp.
Citera
2020-04-10, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Doktor John berättar om en undersökning som är gjord Gangelt, Tyskland där dom undersökt hur många som är smittade av Corona och hur många som varit smittade. Skillnaden mot våran undersökning i Stockholm var att denna fångade även fångade upp dom friskförklarade som utvecklat antikroppar.

Hursomnhelst.

2% av dom testade bar på smittan
14% hade utvecklat antikroppar.

CFR i Tyskland uppskattas nu till 0,37% istället för 1,98% enligt tidigare beräkningar.

Nu var väl visserligen Gangelt lite av ett epicentrum för spridningen i TYskland om jag fattat det hela rätt men samtidigt så har ju tyskarna haft en hård nedstängning ganska så länge nu.

Det lär inte vara under 20% som haft smittan i Stockholm ännu så länge iallafall.

https://www.youtube.com/watch?v=4EUZEtJHQhE

Det spekuleras även i att immuniteten kan vara i 18 månader.

Tyskland planerar att utfärda immunitetscertifikat för att kunna få ut dom immuna i arbete igen och därmed kunna öppna upp landet igen.

Har haft 50.000 döda som värstascenario och förväntat mig kring 25.000 döda ett bra tag nu.

Studien verkar styrka 25.000 döda, förhoppningsvis blir det inte värre.
Brukar anta att alla uppskattningar är i överkant, men den här borde ju kunna vara hyfsat korrekt. Dock är det egentligen en tiopotens mer än vad jag vill smälta...
Senast redigerad av Stockholmslivet 2020-04-10 kl. 13:53.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jordens befolkningsökning beror i hög grad på att människor lever längre, inte på att det föds fler. Det tänker man inte alltid på. När länder får det bättre och får bättre sjukvård så dör inte folk lika unga. Då ökar medelålder och befolkning även utan ökade födelsetal.

Så det är inte förvånade om covid-19 slår olika i olika länder beroende på medellivslängd, och även på hur duktigt ett land generellt är på att hålla personer med riskfaktorer vid liv.

Ja att väst har en äldre befolkning spelar nog in. Men låts oss inte glömma att länder rapporterar in dödsorsaker väldigt olika och många utanför väst testar i princip inte. Indien exempelvis har testat 0.02 per 1000 invånare. Sverige som många gillar att klaga på har testat minst 5.4 per 1000 invånare. Gigantisk skillnad.
Citera
Medlem
Hej
Bor på landet och har en sommarstuga som granne. Den ägs av danskar från Köpenhamn. Nu i helgen är den invaderad av både unga och gamla som har fest. Har inte Danska myndigheter avrått från resor speciell till utlandet? Norge har ju stängt sin gräns mot Sverige. Känner inte mig bekväm med situationen.
Citera
2020-04-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Jag har inte varit speciellt sjuk, 38,5 graders feber en dag därefter muskelvärk och bortfall av smak och lukt.

Var har jag påstått att dödligheten är 0,1%?

Var har jag hävdat att alla andra länder gör fel och Sverige rätt?

Var har jag hyllar Tegnell?

Du kommer med anklagelser, då gäller det att backa upp dem. Tycker att Flashback ska ha en sådan standard att man får anklaga varandra för saker utan att ha på fötterna? Att man förvränger vad folk säger?
Ja påstog de igår om man kikar igenom dina inlägg..nu backar du helt plötsligt när du inser att du har fel?
Citera
2020-04-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ja påstog de igår om man kikar igenom dina inlägg..nu backar du helt plötsligt när du inser att du har fel?
Vad backar jag ifrån?
Citera
2020-04-10, 13:49
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
20 minuter kvar, gissar på runt 60 döda. Nästa två veckor kommer efter påsk kan det vara minst dubbla runt 120-150 flera dagar tror jag.

Tror att mer än 60 kommer rapporteras in idag - kanske runt 100. Många som vill se till att rapportera in och ordna med administration innan påskledighet (i praktiken igår eftermiddag). Från och med imorgon till och med tisdag kommer vi däremot se lägre siffror, för att slå i taket på onsdag (eftersläpningar som rapporteras in på tisdag eftermiddag), och sedan minska igen till torsdag eller kanske först på fredag.

Kommande vecka är nog 120-150 döda per dag realistiskt, men kan bli både mer eller mindre. Hur många som rapporteras in är lite mer osäkert, och i och med påsk etc. så kan det nog svänga lite.

Veckan efter det är svårt att förutsäga, tycker jag. Beror på om man lyckas få bukt på smittan i äldreboendena samt om man ute i landet (utanför Stockholm) dragit några lärdomar.
Citera
2020-04-10, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Immunitet verkar bekräftat nu!

Henrik har testats vid flera tillfällen efter tillfrisknande och har inga spår av sjukdomen

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPkbP8/henrik-ar-immun-mot-corona--utforskar-friheten-i-sverige

Räcker självklart inte med att testa en person för att fastställa det förstår du väl? Vissa personer kan bilda antikroppar medan andra kanske inte gör det.
Citera
2020-04-10, 13:50
Medlem
Citat:
https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2020/03/19/health/wuhan-coronavirus-deaths.amp.html
Står klart och tydligt att vanlig ifluensa ligger på0.1.corona deaths 1.4

Det finns inga som helst undersökningar som kan säga ett skit om den slutliga risken att dö i covid-19.
De uppskattningar som finns, baseras på siffror från kina, och dom ger jag inget för..
Man kan kolla på Diamond princess, men där stämmer det inte heller, då resenärerna inte avspeglar något lands demografi.
Italien har ju sina, och dom har inte haft en chans att testa folk med lindriga symptom så som deras situation sett ut.
Personligen tar jag detta på yttersta allvar tills tillförlitlig data finns tillgänglig. Håller mig hemma så mycket det går, undviker butiker helt och umgås sparsamt med utvalda endast utomhus på avstånd.
Skulle det sluta på 0,2-0,4 så blir man såklart glad, men det är inget man kan utgå ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in