2020-04-12, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ja, det jag skrev i kommentaren som du nu kommenterade.
Kommunikation är A och O.
Det måste man bli bättre på, och så länge man kommer undan med en bristfällig sådan så sker ingen förändring.
Det är inte kommunikationen de ska åtalas för. Utan för att det finns virus i Sverige och de inte har stängt skolorna.

Vad skulle kommunikation ha med saken att göra menar du?
Citera
2020-04-12, 14:33
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
HalHandyman!

När Stefan löfven höll sitt tal till nationen såg han ut som en kasperdocka.
Samma min under hela talet där endast munnen rörde sig. Vet inte om han blinkade ens.
Som att man spelat in rösten. Satt dit en kasperdocka där någon krypit in och rörde på munnen enbart.

Inte ens under en kris kan politiker visa känslor och inlevelse.
Experter som Tegnell tex, pratar som robotar.
Va fan är det för fel..

Löfvén koncentrerade sig nog så mycket på lögnen han skulle leverera att det inte gick att ha ett levande ansikte.
Han var ju som ett stycke snidat av en träbit.

Tegnell ljuger flytande vid det här laget. Titta på hans första presskonferenser där han bara mumlar så man kan knappast uppfatta vad han säger. Nu har han tränat på lögnerna ett bra tag och när han ser den goda responsen utan att så många kritiserar honom känner han sig nog överlägsen alla andra. Man måste vara rätt så känslokall för att kunna leverera lögner dag ut och dag in samt att inte medverka till att skydda invånarna från smittan. När hundratals äldre blir smittade på sina äldreboenden säger han bara att det är tråkigt. Att jobba med denna Pandemi är skojigt enligt hans egna ord. Otur för befolkningen i Sverige att han inte hann gå i pension innan detta pandemi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Hemligheten? Hälsoläget vad gäller övervikt, typ-2 diabetes (i många fall omedicinerad) etc är radikalt annorlunda i USA, det är en befolkning i väldigt dåligt skick. Det i kombination med hårdare belastning gör att triageringen förmodligen gör att det är svårare fall som hamnar under IVA-vård i USA (i synnerhet i de hårt drabbade områdena).
Stämmer bra, de som har ett bmi runt 40 och hamnar i respirator har små chanser att överleva.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Nja, gå tillbaka några tusen sidor i tråden och då var konsensus att hamnade man på IVA så kunde de anhöriga automatiskt ringa till Fonus för att ordna upp de praktiska detaljerna.

Antag 10% av insjuknade behöver sjukhusvård, hälften av dem går vidare till IVA, 20% dör på IVA.

Dödligheten skulle då hamna på 1% på samtliga smittade.

Vad menar du?

Jag konstaterar att nyheten om att 80 % klarar intensivvård är att betrakta som att 80 % klarar intensivvård i verkligheten.
Citera
2020-04-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Du verkar ha missat att det rapporteras in betydligt färre döda här på helgerna och att dessa läggs till på vardagarna. Sedan är det inte så konstigt att 8/10 överlever intensivvård när bara de som anses ha god chans att klara det tas in där.

Vi har drygt 900 döda. Hade alla dessa intensivvårdats och 80% överlevt så hade vi haft en BETYDLIGT större del än de drygt 800 vi intensivvårdat totalt. Eller tänker jag fel? Tycker det visar att de gallrar rätt hårt vilka som ska få sån vård.

Jag är inte alarmist men stör mig på folk som spelar ner allvaret mer än de som faktiskt är riktigt oroliga för detta.

Jag stör mig på alla gnällande jävla idioter som sitter här och vet bäst, har de bästa analysmetoderna, de bästa virologiska kunskaperna och helt enkelt bara skulle greja biffen åt Sverige om de bara klev fram och tog rodret. Men av outgrundliga anledningar verkar man inte ens hjälpa till med sina gudalika insikter...
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Antar att det är Så! Men sög att se höll i sig och vart över 70 döda igår och idag varför rapporterar man bara 10? Varför alls rapportera ifall man bara drar till med nåt?

Jag håller med, men Statsepidemiolog Anders Tegnell tror att Sverige snart kan ha en av världens säkraste siffror kring dödsfall.

Men segaste uppdateringarna är nog fallet..
Citera
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enligt artikelns Summary så gäller att

Recent modelling studies of COVID-19 predict that school closures alone would prevent only 2–4% of deaths, much less than other social distancing interventions.

Jag tänker inte reviewa artikeln i dess helhet för att se om innehållet i övrigt motiverar deras summary eftersom jag inte är expert på området och det tar för lång tid. Anser du att deras slutsats inte stämmer med innehållet i artikeln i övrigt är du naturligtvis välkommen att motivera detta. Det är publicerat i The Lancet, en prestigefylld medicinsk tidskrift och huvudforfattaren är professor vid Great Ormond Street Institute of Child Health. Det räcker ganska långt gör mig. Jag kan inte på något sätt mäta mig med honom. Det är det mest kända barnsjukhuset i UK.

Jag gav mig in i en diskussion med dig eftersom jag hade fått uppfattningen att du var en av de få i tråden som är intresserade av att diskutera ämnet sakligt. Om du inte ens har tänkt läsa artiklarna du hänvisar till så har jag uppenbarligen förslösat min tid. Jag rekommenderar dig att läsa om mina tidigare svar tilll dig, där jag har citerat såväl utdrag ur Lancet-artikeln i fråga som uttalanden från studiens huvudförfattare (nämnde professor Vine från Great Ormond Street Institute of Child Health). Båda motsäger ditt påstående att slutsatsen av studien skulle vara att skolstängningar aldrig är en lämplig åtgärd under coronapandemin. Detta är det sista du får av mig tills du skärper dig och läser det du länkar till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Nej, det handlar nog mer om total förvåning. Det är nästan så att man får kortslutning i huvudet. Jag är en av de som trodde Sverige var helt kört och att Tegnell skulle driva oss mot fördärvet.

Nu när raka motsatsen visar sig så är det nästan svårt att svälja det. Det erkänner jag.

Vi hoppas att det är riktiga siffror. Att det inte är för att administrativ personal tagit påskledigt. Det sistnämnda skulle inte vara katastrof för Sverige. Men som sagt vi hoppas att det faktiskt är en vändning.

(Till förnekarna vill jag påminna om att vi alla önskar låga dödssiffror.)
Citera
2020-04-12, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Utan att vilja gå i polemik så får jag associationer till pratet om bostadsbubblan som folk (här i forumet) i 10 års tid pratat om är just bakom hörnet.

Jag ser att det är 213 patienter på IVA i Stockholm. Är det max? Eller finns det mer nu när man fördubblat platserna?

Även om vi skulle få tillräckligt antal IVA-platser (det skulle vi sannolikt inte få, om man tittar på Imperial College-modellen), så är inte bara platserna problemet.

Det blir också personalbrist (brist på IVA-kunnig personal) som kan bli ett problem, samt att man också till slut kör slut på den personal som finns. (Många tvingas jobba långa pass osv, krislägesavtalet är aktiverat) Larm t.ex. från IVA Huddinge - sköterska idag om en kaosartad situation, där. (Se gärna reportaget i Expressen idag).
Citera
2020-04-12, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Medianåldern verkar ligga på 61 år:
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Så, det är rätt ungt. Men en hel del har grundsjukdomar.

Det sista du skriver är sant. Det var en hemsk artikel om en 80-åring som dog ensam på sitt rum på äldreboendet - personalen hade inte vågat gå in till henne (https://www.expressen.se/gt/birgit-80-dog-fick-covid-19-pa-boende/)

Det är det vi bör dömas efter när detta är över - hur fruktansvärt vi behandlade de mest utsatta, de äldre i allt detta.
Vad menar du med detta egentligen? Datan talar sitt tydliga språk och rekommendationer och restriktioner har tillämpats för att skydda riskgrupperna i möjligaste mån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
12 nya dödsfall.

Vi är helt klart på bättringsväg. Detta trots fullpackade bussar, tåg, restauranger, krogar och en allmänt nonchalant och slapphänt attityd / hantering av covid-19.

Det går ju riktigt bra för Sverige. Varför vet jag inte.
Hörde att smittan tog påskledigt

Nä, det blir naturligtvis ett par riktiga käftsmällar till siffror nästa vecka när eftersläpningen jobbas ikapp. Samtidigt kan man inte klandra någon - dödsattester ska skrivas av läkare, och det arbetet är inte prioriterat på helgdagar i dessa tider, förståeligt nog.
Citera
Medlem
Söndagar, döda en månad i Sverige
  • 15 mars +1
  • 22 mars +3
  • 29 mars +11
  • 5 april +37
  • 12 april +10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera