2020-04-10, 00:20
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Precis det är ju frågor som dom ställer som professorn svarar på i artikeln. Professorn förklarar vad Sveriges val av strategi går ut på och vilka är fördelarna, sen till sist säger han det är mycket svårt att försvara Sveriges val:
"Vaikka Ruotsin strategia osoittautuisi ajan myötä paremmaksi, on sen perusteleminen kriisin keskellä hyvin vaikeaa."
Så nej han förstår inte "FHM fullt ut", som du påstod.

Det gör han ju. Han säger ju att han förstår taktiken fullt. Sen om han håller med om den eller inte är en annan femma. Det får vi se om 4-5 år säger han.

Skitsamma. Vi tolkar väl det olika då. Tänker inte börja nåt tjaffs. Du får ha din åsikt så har jag min. Men du skrek ut att jag sprider desinformation, det var starka ord.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
All seriös forskning om viruset är av intresse, särskilt från Tyskland då de är ett land som dels drog i bromsen snabbt, masstestar mer än någon och har sjukvård i världsklass där varje liv räknas (till skillnad från Sverige när vi tydligen låter folk dö utan vård). Dödligheten kommer inte var lika i alla länder av ganska uppenbara skäl som levnadsstandard, sjukvårdens kapacitet och tillgång på testmaterial, skyddsmaterial och vald strategi. Att inte få in smittan på äldreboenden är en framgångsfaktor, det har stora delar av Tyskland klarat bra.

Sen måste ni höja nivån nu. Läs inte bara Omni utan följ länkarna och LÄS vad det handlar om och återge det om ni ska börja tas lite mer seriösa här inne. Ska hjälpa er den här gången.

Den här studien är gjord i regionen Heinsberg och framförallt i staden Gangelt med ca 12 000 invånare. Det är en av städerna som tidigt drabbades efter en karneval i mitten av februari. 0,37% av de smittade i staden har dött vilket är fem gånger lägre än resten av landet, som just nu ligger på 1,98%.

Framstegen är att man kunde testa många i staden och hittat att 15% har eller har haft viruset, i resten av Tyskland har andra studier visat att bara 5% har smittats (masstestning, men 82 miljoner invånare gör att man tidigare inte sett bättre siffror.) Studien från Gangelt visar att det KAN vara så över hela landet. I nästan 2% så hade personerna en aktiv infektion i halsen, 14% visade att de hade antikroppar mot viruset i blodet och enligt de första uppskattningarna kan de vara immuna de närmaste 6 till 18 månaderna, men det är för tidigt att säga ännu. Siffrorna från undersökningen går inte att överföra till resten av Tyskland i detta läge, det är för tidigt att säga om detta kan gälla hela landet. Men det finns hopp.

Enligt forskarna så antyder siffrorna att lockdown var rätt beslut att hålla ner antal infekterade. Nu kan man börja planera för att släppa på restriktionerna och hålla kontroll på smittan, men fortfarande med restriktioner om hygien och riskgrupper ska ges maximalt skydd.

Återigen, höj nivån.

Artikeln nämner att immuniteten uppskattas kvarstå mellan 6 och 18 månader. Kan inte det ses som ett argument för att inte dra ut på tiden alltför mycket om man vill att en majoritet av befolkningen ska bli immuna samtidigt? Går smittspridningen för långsamt kan de som fick viruset i början hinna tappa sin immunitet. Jag vet inte om man kan tänka så.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det har förmodligen dött 100 triljarder människor sedan big bang. Om du vill prata om övriga döda.

Varenda gång någon säger idag dog det 800 I Italien, fy vad hemskt.
Ja och det dog 852 stycken på Estonia när den sjönk.
Barnsligt.

Nej, det är långt ifrån barnsligt. Det väldigt många som uppenbarligen inte fattar hur många som dör alltid och en hel del verkar inte heller förstå att många som nu dör i covid-19 är sådana som annars dött i något annat.
Citera
2020-04-10, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och Finland kanske inte har haft resande från drabbade länder i samma utsträckning som Sverige om det nu har med saken att göra.

Finland har fortfarande misslyckats kapitalt i jämförelse med en mängd andra länder.

Där kan jag ge dig delvis rätt. Finland är inte ett så väldigt populärt turistland och kanske har man inte heller en befolkning som reser så mycket som Svenskar och Norrmän. Det påverkar säkert.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är anti- Stefan, anti-sosse, anti- allt😁
Vet inte vad jag vill ha för politiskt system.
Egentligen ingen utav alla som finns.

...
Är åt det hållet jag med, typ cynisk. Anti-sosse menade jag för min del ingen som traditionellt skulle kunna betecknad som ”anti-sosse”. Men nu har jag inte mycket till övers för dem.
Man kan ju vända på din sista mening, lite av det, lite av det och lite av det.
Det jag saknar i Sverige är tankens frihet och självkännedomen.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
För några dagar sedan justerades antalet upp med ca 3500 som dött på äldreboenden. De var till skillnad så renhåriga att de redovisar dem. Gissa om äldreboenden räknas in i svensk statistik. Glöm det!
Det har t.o.m. skickats ut instruktioner att inte testa men lägga döda i liksäckar med märkning "Smitta"
(enl Twitter av Mats Ericsson, docent anestesi och intensivvård)
S, C, MP och L förnekar sig inte när det gäller "Allas lika värde" utom vissa.

Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
https://twitter.com/uppsalamats

Tack!

Inget nytt alltså. Döda på äldreboenden räknas in även i Sverige. Om de testats positivt för covid-19. Däremot görs inga tester post mortum. Gör Frankrike, eller något annat land det?
Citera
2020-04-10, 00:22
Medlem
Haloumis avatar
Trump är nu över 1 timme och 20 minuter försenad? Kanske nåt på gång.

Alla journalister, fotografer osv i presslokalen har fått testa sig före presskonferensen förresten.
Citera
2020-04-10, 00:23
Medlem
gabrielle2s avatar
Hur många är det egentligen som har dött i Sverige.
På C12.se står det 812
Citera
2020-04-10, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det finns fler, de säger annorlunda:

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/09/many-people-may-already-have-immunity-coronavirus-german-study/

https://www.spiegel.de/consent-a-?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fwissensc haft%2Fmedizin%2Fcorona-in-heinsberg-jed er-siebte-koennte-immun-sein-a-14bd9e0e-0c7e-4775-a8b0-1611ececd870

Studien från Heinsberg får mig iofs nästan till att öppna någon bättre flaska vin som legat och gottat sig 🥂

Men kanske för tidigt... Gillar inte ord som könnte och kann nicht hochgerechnet werden..
Citera
2020-04-10, 00:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja det pratas om att de skulle ha några veckor kvar att leva ändå. För en person som är 69 kan den har trettio år kvar att leva annars. Trettio år att se barnbarn och barnbarns barn och den historiska verklighetens utveckling är rätt lång faktiskt. Varför missunnar man dem det?

Läste om din situation och hoppas att ni kan sitta i självkarantän utan allt för mycket med. Det är inte lätt för de som är en värre situation än många andra.

Tror dock själv att jag rycker med i slutändan av COVID-19. Hoppas dock inte att sonen gör det utan att han får ett liv bortom tonåren....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Stämmer nog. Sverige måste vara långt populärare än både Norge och Finland. Danmark är också rätt populärt. I själva verket är coronan inget annat än en indikator på hur populära länderna är som turistorter. Italien är superpopulärt, de har maten och konsten och arkitekturen. Frankrike har Mona Lisa, Nederländerna Van Gogh och Rembrant, London är fantastiskt, men Finland? Vem åker till Finland på semester?

Australien är populärt men vansinnigt långt bort så glöm det.
Många kineser åker till Finland för att titta på norrskenet och åka rensläde. Engelsmän åker för att träffa jultomten. Första covid fallet i Finland var en kines. Är du allmänt okunnig?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Där kan jag ge dig delvis rätt. Finland är inte ett så väldigt populärt turistland och kanske har man inte heller en befolkning som reser så mycket som Svenskar och Norrmän. Det påverkar säkert.
Så vad får dig att tro att Finlands siffror jämfört med Sveriges och Norges beror på att Finland är bättre?

Medans du inte tror att Finlands siffror jämfört med andra länders beror på att Finland är sämre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in