2020-04-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Det finns fler, de säger annorlunda:

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/09/many-people-may-already-have-immunity-coronavirus-german-study/

https://www.spiegel.de/consent-a-?targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.spiegel.de%2Fwissensc haft%2Fmedizin%2Fcorona-in-heinsberg-jed er-siebte-koennte-immun-sein-a-14bd9e0e-0c7e-4775-a8b0-1611ececd870

Ja men ändå inte så kul att kunskapsläget forfarande verkar så oklart.
Citera
2020-04-10, 00:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag reagerade också på det, och på att det kom såna rubriker direkt, oerhört farligt, då det ju faktiskt kan ha bidragit till att många stockholmare läste en artikel i AB eller Expressen om att "nu börjar det gå bättre i Stockholm".

Klipp till diskussioner vid tiotusentals middagsbord i Stockholm: "Men älskling, då kanske det inte är så farligt ändå, han på TV sa ju att det börjar vända, då tycker jag vi åker ut till stugan ändå" (På Gotland, i fjällen osv ).

Och resten av Sverige som hittills ändå varit relativt förskonade... Usch, jag vill inte tänka på det.

(Jag vill här poängtera att jag är Stockholmare och vet nog bättre än i mitt exempel.. Och vi Stockholmare har fått mkt skit här i tråden, men jag tror att Medelsvensson inkl. stockholmare faktiskt inte vet så mkt, de läser ngn artikel och går på det senaste de hör.. så FHMs prat om bra kurva kan vara förödande).
Hm, 486 döda i Stockholm ser jag. Säg att 1% dör. Det ger totalt 48 k smittade. Utav ca 2.3 M. Är så mycket som 2% av Stockholmarna som smittats då. Antagligen de mest extroverta/sällskapssjuka.

Eller så är dödligheten mycket lägre. Vid 0.1% så har hela 20% av Stockholmarna smittats. Då är det över snart. Resten sitter hemma, och är inte så lättsmittade. För närvarande iaf.
Citera
2020-04-10, 00:16
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja och så var det, det där med immunitet:

Har varit uppe i tråden tidigare men..

Hoppas på fler studier om immunitet inom kort.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/K3mqJ7/nye-funn-saar-tvil-om-immunitet-mot-coronaviruset

Jodå den har varit upp några gånger. Oroväckande men det är en för liten studie, 175 pers.

Och dom vet inte ännu hur det påverkar deras motstånd mot att bli smittade igen:
“Whether these patients were at high risk of rebound or reinfection should be explored in further studies,”

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Haha seriöst. Har du kört artikeln i Google translate eller nåt?

Rubriken är ju tydligt "Gör Sverige rätt ändå kanske?"
Sedan fortsätter det med "Finska forskarna förstår Sveriges taktik" osv osv. Men att dom tycker dödstalen är höga.

Det är ju fan du som inte kan finska antar jag.

"Jotkut veikkaavat taudin palaavan jo syksyllä. Silloin suurempi osa ruotsalaisista on saanut immuniteetin ja Ruotsi säästyisi. Vasta vuosien päästä nähdään, onko tämä hidastaminen säästänyt ihmishenkiä vai ollut tuhoisampa"

Där uttrycker dom oro om andra vågen till hösten. Sveriges taktik kan vara bättre när andra vågen kommer till hösten.

Precis det är ju frågor som dom ställer som professorn svarar på i artikeln. Professorn förklarar vad Sveriges val av strategi går ut på och vilka är fördelarna, sen till sist säger han det är mycket svårt att försvara Sveriges val:
"Vaikka Ruotsin strategia osoittautuisi ajan myötä paremmaksi, on sen perusteleminen kriisin keskellä hyvin vaikeaa."
Så nej han förstår inte "FHM fullt ut", som du påstod.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Sverige är fortfarande en monarki, vår kung litar jag helt och fullt på i pestens tid!

Jag tycker vår Kung, en mycket klok och vis man, ska ta över kommandot, i dessa svåra tider!

Stefan är en narr jämfört med honom.
Citera
2020-04-10, 00:17
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Trump är en dåre ja men har du lyssnat på vad han sa?
Han förklarade att det går att tackla corona på olika sätt- vi kör "herd" och därför har vi fler döda per capita än de flesta länder i världen och han fortsatte me att säga att forskare där sagt att miljoner människor skulle dö om de körde också tillämpade "herd".
Det var allt.
Förstår inte reaktionerna mot det faktiskt.

Ja, det har jag. Han tragglade sig igenom som ett barn som vanligt. Och sa inte riktigt så som du säger heller för den delen.
Reaktionerna var väl för att han typ fick det att låta som att Sverige led så fruktansvärt att vi var värda att nämnas som exempel. Vi lider ju knappast värre än resten av Västeuropa. Sen vet jag inte om det var så enorma reaktioner ens egentligen.
Citera
2020-04-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
En del blir ju faktiskt testade, framför allt de som fick det tidigt då man fortfarande smittspårade.

Jojo men ärligt- det kan inte vara mer än någon procent av alla som haft corona.
Vi är ju minst 100 000 smittade enligt den allra lägsta uträkningen/gissningen som jag kommit över iaf...och upp mot 9/10 är asymtomatiska...
Citera
2020-04-10, 00:18
Medlem
Alvaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Äntligen någon som reagerar! De är fullproppade med virus. Har du inte googlat? Jag behöver psykologhjälp, eller så får jag skriva av mig här. Tack Flashback, så att jag får lufta min ångest här. Snart tar jag en sömntablett. Nej det här var för mycket för mig. Jag har kollat på Youtube när kineserna äter... Hädanefter ska jag bara äta vete- och rågbröd, risifrutti, ost (av komjölk), potatis, pasta, banan, äpple, russin. INGENTING annat. Potatis är toppen!

Det är dock nästintill bevisat att man inte kan få viruset av att äta fladdermöss.. Det som däremot kan ske är att när fladdermössen är på samma marknad som massa andra djur så sprider sig deras virus till andra djur och sedan till människor därifrån.

Något annat som är intressant är att Kina har ett labb som är världsledande på covid-forskning som 2016 publicerade att dom lyckats göra ett covid-virus från fladdermöss som kan smitta människor, något dom blev väldigt kritiserade för. Kan du gissa vart detta labbet ligger? Exakt.. Wuhan.. Det kan så klart vara en slump men det skulle kunna vara ett misstag på labbet som lett till detta.. Det är åtminstone inte fladdermus-ätande direkt som lätt till det, möjligtvis genom att smitta andra djur på marknaden dock. Ingen som vet i dagens läge.

https://www.youtube.com/watch?v=Gdd7dtDaYmM - rätt intressant video om labbet i Wuhan..

Tror aldrig vi kommer få reda på exakt vad som startade utbrottet, är antagligen ingen som vet, inte ens dom i Kina.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det kan vara så att rådet att inte samla folk i stora grupper gör att det inte hålls begravningar i normal takt?

I Sverige nu så kan du ha hur stora begravningar som helst eftersom det inte finns någon polisiär kontroll av dessa.
Tror inte att våra nysvenskar kommer att respektera några 49 regler vid begravningar eller sammankomster. Det ingår inte liksom i deras kultur att lyssna på vad samhället påbjuder i en situation som denna.
Personligen tycker jag att 49 personer i en folksamling är för mycket och att man borde ha tittat på övriga Europas begränsningar.
Men å andra sidan finns det ingen politisk vilja att rent polisiärt se till att regler som dessa genomlevs.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Nu är du här....tror du på flockimmu???

Att 7 Mill svenskar skall gå igenom detta?

Enligt de bästa data vi har har 2.5 procent viruset och vi är uppe på Norra Italien nivåer redan nu....

Hur tror du vårt land skulle funka om 65 procent skulle gå igenom detta?

Måla gärna med breda penseln.

Tro är att inte veta. Jag är väldigt osäker på vart viruset tar vägen när de som stängt ner åter öppnar. Är också orolig för hur människorna där ska klara att gå vidare när många förlorat allt.

Kan väl tycka att det hade varit bättre om de nordiska länderna hade kunnat enas om en gemensam strategi.
Citera
2020-04-10, 00:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Man testar inte äldre som har dött när de inte har fått en riktig vård utan de kvävs sakta därför att de ska inte man lägga resurser på inom sjukvården.
Man testar inte döda åldringar för Covid-19 när man inte ens hinner med att testa vårdpersonal.
Sedan obducerar man inte döda numera för det hinner man inte med längre.

Nu har du fått lära dig något nytt!

Åldringar på äldreboende med symptom har hög prio att testas, för att förhindra spridning. De som testas, och sen avlider, räknas in i statistiken.

Men eftersom det är stor spridning finns det garanterat en andel som inte blivit testade före död. Det är detta som den där Mats Eriksson twittrat om, att instruktionen är att inte testa misstänkt covid-19 post mortum men kroppen ska hanteras som om det var covid-19.

Visst mörkertal finns garanterat. Medveten mörkläggning pågår inte.

Människor som dör naturlig död (dvs t.ex. influensa i kombination med hög ålder) har väl aldrig som rutin obducerats.
Citera
2020-04-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Du har tydligen varit närvarande.
Det är nog svaret.
Jag blev mycket förvånad måste jag erkänna när morfinanvändningen blev verklighet inom min värld och det gällde nära släkting som levde flera år efter att jag ifrågasatte påbörjan av "morfinbehandling" då personen i fråga var helt klar i huvudet till skillnad mot andra på boendet. Kanske det innebar mer jobb, vad vet jag.
Ja, min förhoppning är att jag dör knall fall eller i sömnen, allt där emellan ser jag som en mardröm med tanke på vad jag har upplevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in