Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Jag har ju anklagats för att komma med förhållandevis dystra prognoser. Inte sällan har jag fått utstå spott och spe för dessa prognoser. Vissa av er har säkert tyckt att jag förtjänar dessa inte sällan grova tillmälen.
Mina prognoser har tidigare legat på 40000 döda i hela Sverige och 8000 i Region Stockholm (dessa siffror bygger dock på att Sverige som land behåller kontrollen genom pandemin).
Jag behöver dessvärre nu öka prognoserna något. Baserat på utvecklingen de senaste 4 dagarna, och baserat på vad som framkommit de senaste 24 timmarna så blir min nya prognos:
* 60000 döda i Sverige
* 15000 döda i Stockholm
Underlag:
- Data som visar att 2.5% bar på Covid-19 i Stockholm 31/3
- Modeller och anpassningar till senast tillgängliga data
- Senaste presskonferensen klockan 14
- Agerande och uttalanden från myndigheter det senaste dygnet
- Rapporter och artiklar i pressen senaste dygnet
Jag tror att du gissar för lågt.
Utgå istället från en enklare matematisk övning där dom 486 som hittills dött i Stockholm blev smittade för minst 3 veckor och att målbilden är att 60% av Stockholmarna ska bli smittade.
Räkna sedan baklänges på hur många smittade det verkar ha funnits för 3 veckor sedan med en dubblering var 7-8 dag enligt FHMs presskonferens idag.
För 1 vecka sedan: ~2,5%
För 2 veckor sedan: ~1,25%
För 3 veckor sedan: ~0,625%
Det ger vid handen att när drygt 0,6% av Stockholmarna var smittade så resulterade det i 486 dödsfall.
Det borde innebära att om man uppnår målvärdet på 60% så leder det till nästan 100 gånger fler döda Stockholmare än idag.
Dock så kan andelen äldre som blivit smittade i nuläget vara överrepresenterade trots att man hela tiden pratat om att skydda just dom. Det skulle i så fall minska dödligheten på sikt.
Samtidigt så finns det ett uppenbart mörkertal av döda som inte blivit testade eller inte rapporterats ännu (den sk fördröjningen). Man kan även förvänta sig att dödligheten ökar kraftigt om det uppstår brist på sjukvårdsplatser.
Dock tror jag inte att det kommer att gå så långt.
T ex så förväntas man inte hinna smitta ner Skåne till Stockholms nuvarande nivå förrän i slutet på maj. I det tempot hinner Sverige gå i konkurs långt innan man lyckats smitta ner 60% av hela landets befolkning.
När det förr eller senare blir uppenbart att man inte har råd att fullfölja experimentet så kommer man att börja se sig om efter billigare alternativ som t ex lockdown och masstestning i bästa fall eller att bara låta dom smittade dö utan sjukvård i värsta fall.
Alternativt så hinner det dyka upp effektiva mediciner som ändrar förutsättningarna totalt. Det är vad jag själv hoppas på just nu.
Men om man ändå leker med tanken att det svenska experimentet fortsätter oförändrat tills dess att man når målet på 60% smittade i hela landet så verkar det naivt att räkna på färre än 50.000 döda i Stockholm. Troligen många fler pga utebliven sjukvård.