2020-04-10, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Kommer vi ha 400 döda per dag på måndag? Eller hur ser ökningen ut?
Tydligt var ju att Staten räknar med att dödstalen ska öka.
5000 döda inom två veckor. Ger oss 357 döda per dag. Då har vi klarat en 1/5 av målet om två veckor!!
Vi kan ju inte ge upp nu, när vi är så
Nära målet! Kämpa på vården fler sjuka kommer.

Med tanke på att det bor drygt 200 000 på äldreboenden så tror jag tyvärr dödssiffrorna kommer bli 100 000 minst. Vill inte verka alarmistisk men med tanke på nuvarande spridningstakt på äldreboenden i kombination med brist på skyddsutrustning och utbildning för personalen så vette tusan om det inte kan sluta så illa.... Blir tufft och ovärdigt oavsett
Citera
2020-04-10, 00:03
Medlem
HGs avatar
Har någon hört något mer om dessa COVID-19 testkit som Sverige skulle tillverka för att börja masstesta befolkningen?
Talade med min läkare i dag och han berättade att det var omöjligt att skicka remiss för blodprovsanalys gällande COVID-19.

Verkar som att det kommer att ta lång tid innan Sverige får någon större testkapacitet för COVID-19.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Igår var det MEGA-rubriker i Aftonbladet och Expressen:
Tegnell ser en utplaning i Stockholm, läget lättar och ser bättre ut!

Ja, ser ju jättebra ut. Annars kan man tänka lite själv, gå in på c19.se, släcka ner alla kurvor i diagrammet förutom antal döda, så ser man hur fint kurvan går upp i en exponentiell ökning.

Var i helvete han får det i från att det börjar planas ut och läget lättar kan jag inte förstå.

Läget är idag värre än någonsin. Och värre blir det för var dag.

Ok, jag kan hålla med om såpass att vi inte har samma skräckökning som i Italien. Och den exponentiella tillväxten är faktiskt snällare än jag trodde. Men inte fan planar någonting ut?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Klipp till diskussioner vid tiotusentals middagsbord i Stockholm: "Men älskling, då kanske det inte är så farligt ändå, han på TV sa ju att det börjar vända, då tycker jag vi åker ut till stugan ändå" (På Gotland, i fjällen osv ).

Och resten av Sverige som hittills ändå varit relativt förskonade... Usch, jag vill inte tänka på det.

Men en del har ju redan haft och tillfrisknat från coronan. För dem borde det vara rätt säkert att åka till Gotland eller Skåne eller fjällen, för de bär ju inte längre på smitta. Måste man hata dem med?
Citera
2020-04-10, 00:04
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Tegnell börjar backa mer och mer, syntes tydligt i dagens presskonferens. Han ser vartåt det barkar. Han inser hur fel han har haft.

Men svensken är naiv. Vi kan ha tiotusentals döda - Svensson kommer ändå se det som en framgång! Att vi ligger i världstoppen vad gäller döda per capita spelar ingen roll - Svensson köper FHM:s och Tegnells manipulerade grafer.

Ja, Svensken är självuppoffrande. Undrar dock om alla nysvenskarna är det? De kan ju i alla fall demonstrera och kräva sina rättigheter, vilket vi svenskar helt har glömt.
Citera
2020-04-10, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men det finns ingen flockimmunitet.., det är bara en önskedröm.

Det är pest eller kolera, det håller jag med om.

Att Japan har 400 nya fall innebär i svensk kontext 28 fall

Cry me a river.

Sen håller jag med dig Snapcount. Katastrof att FHM implicit lovat svenska folket en flockimmunitet när det är både teoretiskt och praktiskt omöjligt.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-10 kl. 00:07.
Citera
2020-04-10, 00:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Haha seriöst. Har du kört artikeln i Google translate eller nåt?

Rubriken är ju tydligt "Gör Sverige rätt ändå kanske?"
Sedan fortsätter det med "Finska forskarna förstår Sveriges taktik" osv osv. Men att dom tycker dödstalen är höga.

Det är ju fan du som inte kan finska antar jag.

"Jotkut veikkaavat taudin palaavan jo syksyllä. Silloin suurempi osa ruotsalaisista on saanut immuniteetin ja Ruotsi säästyisi. Vasta vuosien päästä nähdään, onko tämä hidastaminen säästänyt ihmishenkiä vai ollut tuhoisampa"

Där uttrycker dom oro om andra vågen till hösten. Sveriges taktik kan vara bättre när andra vågen kommer till hösten.

Endel tippar..

Kan du sätta ut länken, så att man ta del av helheten ?

Mvh
Citera
2020-04-10, 00:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu skiter jag i Asiaten, det är historia, liksom WW2 med 55-65 miljoner döda och pesten ca 25 miljoner.

Det är nästan 100000 som dött av covid-19
på kort tid.

Jag väljer att jämföra eftersom det är bra att reflektera över olika likartade händelser. Det har för övrigt dött cirka 180000 människor i världen bara idag. Det dog lika många igår.
Citera
2020-04-10, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Första fallet i nov/dec och det är så det ska räknas. Innan något har inträffat har det inte hänt. Jag konstaterar bara att det är en bra bit mellan 100000 och 5000000. Sedan får vi se.

Ja det blir ju svårt för 1 person att smitta 1.5 miljoner på några dagar

men 1.5 miljoner att smitta 1.5 miljoner till är lika lätt som 1 person att smitta 1 annan.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men en del har ju redan haft och tillfrisknat från coronan. För dem borde det vara rätt säkert att åka till Gotland eller Skåne eller fjällen, för de bär ju inte längre på smitta. Måste man hata dem med?

En av anledningarna till att man inte ska resa var att man inte vid t.ex. en olycka ska belasta sjukvården ytterligare i ex.vis någon liten fjällkommun.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
††† SVENSKA HÄNDELSER SOM SKAKADE SVERIGE †††
†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††
† 501 svenskar dog av förlisningen av Estonia -94, varav drygt 200 var från Stockholms län.

† 543 svenskar dog av Tsunamin 2004, varav 232 kom från Stockholms län

† 793 svenskar har hittills dött av Coronautbrottet 2020, varav 486 kommer från Stockholms län.
†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††
Skillnaden är att i de tidigare händelserna dog folk i sina bästa år. Covid-19 siktar huvudsakligen in sig på multisjuka åldringar med ena benet i graven.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
jo fast finland har ju "stängt ner" och då fått låga siffror. det talas det om. och sverige har inte stängt ner, och därav höga siffror. det talas det också om. men tycker belgien och nederländerna flyger lite under radarn med sina ännu högre siffror både i antal dödsfall och per capita. det skulle jag gärna lvilja veta mer om,men tror jag valde fel ställe
Nederländerna och Belgien är Europas folktätaste stater (efter lilleputtstaterna).
De ligger på den övre halvan gällande turism i Europa.
Säkert många som passerar genom länderna.
I NL finns Europas största hamn (Rotterdam) och Schiphol är Europas tredje största flygplats.

De länder i Europa som drabbats hårdast är stora turistländer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in