2020-04-09, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kul också att Tegnell indirekt snappar upp kritik, som han alltid slår ifrån sig i direkta frågor, men han kommenterar lite i förbigående i sin monolog vid dagens presskonferens:

.....fortfarande tryck på Stockholm, det är helt klart ..... och jag har .... jag har absolut inte menat att det börjar lugna sig i Stockholm för vården där ..... men kurvan ser lovande ut på lång sikt ... eeehh

Det får vi verkligen hoppas. På lång sikt, ja konstigt vore ju annars. Även Spanska Sjukan tog slut en dag.

Igår var det MEGA-rubriker i Aftonbladet och Expressen:
Tegnell ser en utplaning i Stockholm, läget lättar och ser bättre ut!

Jag reagerade också på det, och på att det kom såna rubriker direkt, oerhört farligt, då det ju faktiskt kan ha bidragit till att många stockholmare läste en artikel i AB eller Expressen om att "nu börjar det gå bättre i Stockholm".

Klipp till diskussioner vid tiotusentals middagsbord i Stockholm: "Men älskling, då kanske det inte är så farligt ändå, han på TV sa ju att det börjar vända, då tycker jag vi åker ut till stugan ändå" (På Gotland, i fjällen osv ).

Och resten av Sverige som hittills ändå varit relativt förskonade... Usch, jag vill inte tänka på det.

(Jag vill här poängtera att jag är Stockholmare och vet nog bättre än i mitt exempel.. Och vi Stockholmare har fått mkt skit här i tråden, men jag tror att Medelsvensson inkl. stockholmare faktiskt inte vet så mkt, de läser ngn artikel och går på det senaste de hör.. så FHMs prat om bra kurva kan vara förödande).
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Japan
Kina
Singapore

Samtliga länder har tecken på accelerande smitta efter lockdown. Japan har över 400 nya fall igår.

Singapore hade 66 nya fall i förrgår. Idag har man 142 nya.

Facit. Man skjuter bara det framför sig med lock-down.

Där har du resultatet av att inget land vill bita i det sura äpplet, ta tjuren vid hornen och en gång för alla utrota fanskapet (viruset) i hela respektive land.
Ja, det lär svida så in i helvete både socialt och ekonomiskt, men man borde kunna fixa det på 1-2 månader max. Sen har man utrotat viruset i hela landet.

Det är säkerligen inte enkelt. Men jag kan tänka mig att det är både fan så mycket enklare och billigare än kanske flera års helvete som nu kommer följa i de flesta länder, med depression och allt vad det nu är. Företagen går ju i konkurs på löpande band, så detta kan ju inte vara så jävla bra.

Att världen skulle återgå till precis som det var förr kan vi nog bara drömma om.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
but I am far more worried for Sweden.
Oh I'm sorry you feel that way. Perhaps you can find someone to talk to about you anxiety? I promise I'll remember you in my prayers.

Önskan om desperata åtgärder tycks ofta bottna i en känsla av vanmakt. Men situationen i Stockholm tycks vara på väg att bli bättre redan med den mer begränsade nedstängning som Sverige enligt sina beräkningar ansett vara tillräcklig för att få det att vända. Vi får se hur det går. Oroa inte ihjäl dig, det tjänar inget till. ❤️
Citera
Medlem
††† SVENSKA HÄNDELSER SOM SKAKADE SVERIGE †††
†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††
† 501 svenskar dog av förlisningen av Estonia -94, varav drygt 200 var från Stockholms län.

† 543 svenskar dog av Tsunamin 2004, varav 232 kom från Stockholms län

† 793 svenskar har hittills dött av Coronautbrottet 2020, varav 486 kommer från Stockholms län.
†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††
Citera
2020-04-09, 23:59
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Förstår du inte vad du läste eller sprider du på allvar desinformation? Finska professorn säger helt tvärtom! Läs artikeln igen, han säger ju att han inte alls kan förstå Sveriges val av taktik och att Finland har gjort rätt. Visserligen säger han att det finns en liten chans att Sverige kan få lite ekonomiska fördelar på lång sikt, men att man inte kan försvara Sveriges val av taktik ändå

Haha seriöst. Har du kört artikeln i Google translate eller nåt?

Rubriken är ju tydligt "Gör Sverige rätt ändå kanske?"
Sedan fortsätter det med "Finska forskarna förstår Sveriges taktik" osv osv. Men att dom tycker dödstalen är höga.

Det är ju fan du som inte kan finska antar jag.

"Jotkut veikkaavat taudin palaavan jo syksyllä. Silloin suurempi osa ruotsalaisista on saanut immuniteetin ja Ruotsi säästyisi. Vasta vuosien päästä nähdään, onko tämä hidastaminen säästänyt ihmishenkiä vai ollut tuhoisampa"

Där uttrycker dom oro om andra vågen till hösten. Sveriges taktik kan vara bättre när andra vågen kommer till hösten.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nåja, drygt fyra månader. Långt kvar till Asiatens fem miljoner på ett drygt år.

Nåja 21.000 den 25 mars, Så nästan 5 dubblats på 2 veckor.

Det blir garanterat mer än 5 miljoner på 1 år i den takten.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sluta se på youtube!
Var bra debatt om detta på utrikesbyrån SVT.
Bara hålla tummarna att ett rejält förbud införs av partiet i Kina ingen vill ha dras äckliga matvanor med vilda djur som sprider smitta i hela världen! Dessutom utrotas djuren och plågas. Du behöver inte sluta äta kött men just nu verkar du inte kunna påverkas. Lycka till 😊

Kineserna stängde sina vidriga djurplågeri djurmarknader efter Sars men sedan öppnades de igen. De stängde dem igen efter covid-19 men nu har de vidren öppnat dem igen.
Citera
2020-04-10, 00:00
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det verkar onekligen som det finns. Iaf i Norr.

"Nu har de första immunitetstesterna har kommit till Region Norrbotten och tanken är att man ska se om personalen inom vården har antikroppar mot coronaviruset, vilket Norr Media rapporterat om först.
Förhoppningen är att genomföra upp till 200 tester varje dag och kunna välja arbetslag där personal med immunitet kan hjälpa smittade.
Det är i första hand vårdpersonal på äldreboenden och hemtjänst som ska prioriteras och därefter personal på sjukhusen."

Källa SVT Nyheter

De gör rätt i att börja med personal på äldreboende och hemtjänst. Dödsfallen i norr har börjat öka. I Gällivare var det 3 på samma boende som dog.

Jag vet inte om Jämtland är det enda län som fortfarande håller nollan (dödsfall).
Citera
2020-04-10, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Finland är 4 gånger sämre än Kina, 4 gånger sämre än Australien, 8 gånger sämre än Indonesien , 9 gånger sämre än Japan, 20 gånger sämre än Kazakstan, 40 gånger sämre än Taiwan och Indien, vad är det utmärkta?

Ja du kan se listan på worldometer hur mycket bättre dom är än Sverige. Några av dom länderna du nämnde kanske inte har haft resande från drabbade länder i den utsträckningen. Finland tror jag på. Dom kan hantera svåra situationer, lärt sig av historien.
Citera
2020-04-10, 00:01
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen har Turkiet ett mörkande av "epidemiska" mått :

Det mest konkrete kritikken kom 29. mars da den tyrkiske regjeringen informerte at 16 personer døde i hele landet som følge av koronaviruset. Etter noen timer la Tyrkias største opposisjonspartis (CHP) nestleder Veli Agbaba ut offisielle dokumenter på sin Twitter-konto. Ifølge dokumentene døde 20 personer bare i Istanbul i denne dagen.

Hvordan er det mulig å si at 16 personer døde i hele landet, selv om tallet på korona-dødsfallet bare i Istanbul er 20, spurte han på Twitter

En Turkisk läkare..

– Tyrkia har dessverre ikke forstått alvoret av utbruddet. Jeg har sjekket tallene helt fra det første tilfellet i landet. Dagens tall på korona-relaterte dødsfall og smittede i Tyrkia er mye mer enn Italia nå. Vær så snill, hold dere hjemme, sier han i videoen

Sedan skall samtliga kritiserande ha ångrat sig..

https://www.tv2.no/nyheter/11351776/

Påminner lite om Sverige.

Löfvens polare och allierade i coronakrisen är Lukashenko, Bolsonaro och Erdogan. Riktigt skönt gäng.
Citera
2020-04-10, 00:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Nåja 21.000 den 25 mars, Så nästan 5 dubblats på 2 veckor.

Det blir garanterat mer än 5 miljoner på 1 år i den takten.

Första fallet i nov/dec och det är så det ska räknas. Innan något har inträffat har det inte hänt. Jag konstaterar bara att det är en bra bit mellan 100000 och 5000000. Sedan får vi se.
Citera
2020-04-10, 00:02
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nåja, drygt fyra månader. Långt kvar till Asiatens fem miljoner på ett drygt år.
Nu skiter jag i Asiaten, det är historia, liksom WW2 med 55-65 miljoner döda och pesten ca 25 miljoner.

Det är nästan 100000 som dött av covid-19
på kort tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in