Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Ja, det är så märkligt, jag har i princip hela tiden haft en hyfsad tillit till myndigheter innan dess, men i och med den här krisen, Tegnells ständiga kurva som "ser bra ut" (trots katastrof siffror), alla tysta journalister etc, så börjar man verkligen undra...
Tror också att det skulle ta väldigt lång tid att nå en s.k. "flockimmunitet", vilket skadar ekonomin mer som du säger. Det många här inne inte nämner alls är de s.k. psykologiska effekterna, dvs i tider av osäkerhet konsumerar folk väldigt lite, samt även det att det i princip inte går att bedriva stora delar av ekonomin iaf (hotell, utlandsresor, vissa tjänster, en del export osv).
Tror en lockdown direkt hade sparat mkt, dels i termer av liv men även ekonomiskt. Tror en lockdown 4-6 veckor hade gett tillräckligt med tid och möjlighet att samordna för att dämpa de värsta effekterna. Ja det hade kostat men som samhälle som helhet tror jag vi hade gått rätt starka ur det. Sen så klart fortsätta smittspåra, hålla hård koll på ev. lokala utbrott osv. Jag har faktiskt läst en hel del artiklar i ämnet som menar på att det är den enda rimliga vägen att gå, i en pandemi. (Tyvärr läser jag mycket men sparar inget så kan inte ge ngn källa där men men).
De sår som detta cluster f*ck kommer att skapa i vårt samhälle, vill jag knappt tänka på nu. Ja, alla "sluter upp" bakom ledarna nu, för att man är rädd (naturlig mänsklig reaktion) men vad händer efteråt, när man räknar de stupade, då tror jag det blir rop på rättvisa.....
Väl skrivet, du skriver det jag tycker. Vi hade ett försprång på minst 2 månader och om FHMs taktik var att bromsa smittan men ändå sprida den så har de gjort ett bra jobb men glömde det där med att skydda de mest utsatta.
Innan stod olika myndigheter 2 månader efter ett konstaterat utbrott på sina presskonferenser och ska samarbeta och dela resurser och göra en inventering på varje region och ska samarbeta med inköp av skyddsutrusning.
Och nu ska de med medicinsk ålder på 60år och multipla sjukdomar nekas sjukvård och de över 80år kan bara dö där de ligger, fy fan säger jag bara!
Man häpnar av vilken inkompetens det finns