2020-04-09, 23:41
Medlem
En liten observation här och undran om vad ni sett... angående rädsla, attityder osv. Och vad ni tror om utvecklingen närmsta tiden.

Jag har följt Aftonbladets chatt nu ganska noga, i flera veckors tid.

Från början tog de bara upp frågor av typen: "Kan jag gå på brorsan bröllop nästa vecka?", "Får jag min semesterresa återbetald nu?" Och liknande triviala frågor, inklusive symtomfrågor.

På senare tid, senaste dagarna, så har det kommit väldigt många "kritiska" frågor, (som "vad fasen menar Tegnell, dödstalen går ju åt skogen??",
Och "ni måste pressa FHM???". ) som AB faktiskt har tillåtits att publicera i flödet, och som de försökt svara på. Har Svensson vaknat upp och kommer de nöja sig med ljumma svar, eller åker högafflarna fram snart?

Dock ser jag ingen större förändring i vad AB själva gör för att "pressa" politikerna med frågor osv. What gives? När börjar medierna själva pressa politikerna? Eller kommer de nånsin göra det? Varför är de så tysta och inte vågar ifrågasätta coronahanteringen?

Bara lite reflektioner.. (ber om ursäkt ifall jag inte svarar fort, denna tråd går fort, försöker följa med).
Citera
2020-04-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finns även tecken på att Kina har fått en våg 2 i inlägget ovan ditt.

Det är så det blir och det är det FHM varnat för när länder kör lock-down och sen öppnar. Man kommer inte undan skiten.
Kinas siffror har ju inte stämt sen dag ett, titta på deras kurva av avlidna,där ser man ju en plötslig skarp nergång av döda, inget annat land har den typ av kurva, Kinas nergång av rapporterade döda sammanfaller väldigt väl med en rapport om att Kina gick ut med ett statssekret att man skulle börja mörka siffrorna rejält.

Tror det va på denna kanalen som jag hörde om detta sekret, vet inte deras bias, så allt få tas med en nypa salt.
China in Focus - NTD
Citera
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
där ser man ju en plötslig skarp nergång av döda

When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ingenting här om vad de äter i Kina? Har ni redan avhandlat det? Jag mår så illa! Har haft svårt att äta i flera dagar. Lyckas ni förtränga det? Fr o m nu kommer jag bara att äta vete- eller rågbröd, kanske risifrutti. Jag mår så illa. Ebolaviruset kommer tydligen också från fladdermöss. Jag har sett en och annan fladdermus flyga förbi ibland på natten när jag har varit ute och rökt. De är ju så äckliga.

De är nyttiga, fina små djur men man ska inte äta dem.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Läste någonstans att de gamla i äldreboenden är livrädda. Inte underligt. Stackare.

Helst nu när de har fått veta att de inte kommer att få mer än en minimal medicinsk behandling och kanske en överdos morfin. Då skulle jag också vara livrädd.
Citera
2020-04-09, 23:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Såhär skriver forskare om tillförlitligheten i coronatester.
Results: When the infection rate of the close contacts and the sensitivity and specificity of reported results were taken as the point estimates, the positive predictive value of the active screening was only 19.67%, in contrast, the false-positive rate of positive results was 80.33%.
https://www.collective-evolution.com/2020/03/16/study-suggests-potential-high-rate-of-false-positives-for-covid-19-testing/

Hoppsan, hela 80 procent falskt positiva.

Fantastiskt ..

Du borde kanske ta en titt på dom övriga artiklarna som det ”forumet” producerar.

https://www.collective-evolution.com/
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det du skriver bygger alltså på att Sverige uppnår flockimmunitet under våren fram till sommaren. Och att en andra våg i höst fortfarande skulle vara så att vårt skydd fortfarande gäller?

Möjligen. Jag snabbläste den länkade artikeln, och fick intrycket att de intervjuade kanske har ett betydligt längre perspektiv än så, snarare 2-5 år innan man med säkerhet kan säga vilken strategi som gett det i slutändan bättre resultatet.

Bägge är dock beklämda över dödsiffrorna, tror (orkar bara inte läsa artikeln på nytt) en av dem åtminstone antydde att dylika inte skulle accepteras i Finland.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Ingenting här om vad de äter i Kina? Har ni redan avhandlat det? Jag mår så illa! Har haft svårt att äta i flera dagar. Lyckas ni förtränga det? Fr o m nu kommer jag bara att äta vete- eller rågbröd, kanske risifrutti. Jag mår så illa. Ebolaviruset kommer tydligen också från fladdermöss. Jag har sett en och annan fladdermus flyga förbi ibland på natten när jag har varit ute och rökt. De är ju så äckliga.
risifrutti e ju kall mat kan innehålla virus
Citera
2020-04-09, 23:44
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, det är så märkligt, jag har i princip hela tiden haft en hyfsad tillit till myndigheter innan dess, men i och med den här krisen, Tegnells ständiga kurva som "ser bra ut" (trots katastrof siffror), alla tysta journalister etc, så börjar man verkligen undra...

Tror också att det skulle ta väldigt lång tid att nå en s.k. "flockimmunitet", vilket skadar ekonomin mer som du säger. Det många här inne inte nämner alls är de s.k. psykologiska effekterna, dvs i tider av osäkerhet konsumerar folk väldigt lite, samt även det att det i princip inte går att bedriva stora delar av ekonomin iaf (hotell, utlandsresor, vissa tjänster, en del export osv).

Tror en lockdown direkt hade sparat mkt, dels i termer av liv men även ekonomiskt. Tror en lockdown 4-6 veckor hade gett tillräckligt med tid och möjlighet att samordna för att dämpa de värsta effekterna. Ja det hade kostat men som samhälle som helhet tror jag vi hade gått rätt starka ur det. Sen så klart fortsätta smittspåra, hålla hård koll på ev. lokala utbrott osv. Jag har faktiskt läst en hel del artiklar i ämnet som menar på att det är den enda rimliga vägen att gå, i en pandemi. (Tyvärr läser jag mycket men sparar inget så kan inte ge ngn källa där men men).

De sår som detta cluster f*ck kommer att skapa i vårt samhälle, vill jag knappt tänka på nu. Ja, alla "sluter upp" bakom ledarna nu, för att man är rädd (naturlig mänsklig reaktion) men vad händer efteråt, när man räknar de stupade, då tror jag det blir rop på rättvisa.....

Väl skrivet, du skriver det jag tycker. Vi hade ett försprång på minst 2 månader och om FHMs taktik var att bromsa smittan men ändå sprida den så har de gjort ett bra jobb men glömde det där med att skydda de mest utsatta.
Innan stod olika myndigheter 2 månader efter ett konstaterat utbrott på sina presskonferenser och ska samarbeta och dela resurser och göra en inventering på varje region och ska samarbeta med inköp av skyddsutrusning.

Och nu ska de med medicinsk ålder på 60år och multipla sjukdomar nekas sjukvård och de över 80år kan bara dö där de ligger, fy fan säger jag bara!

Man häpnar av vilken inkompetens det finns
Citera
Medlem
appendixxivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man kan jämföra med det man vill. Kolla på Finland t.ex.

jo fast finland har ju "stängt ner" och då fått låga siffror. det talas det om. och sverige har inte stängt ner, och därav höga siffror. det talas det också om. men tycker belgien och nederländerna flyger lite under radarn med sina ännu högre siffror både i antal dödsfall och per capita. det skulle jag gärna lvilja veta mer om,men tror jag valde fel ställe
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Materialistisk välfärd betyder ingenting. Det som betyder något är ens hälsa. Om man har mat och dricka och någon att skratta med. Covid-19 gör sådant mycket tydligare. Folk fattar detta när de köper mat och dryck och drar ner på allt annat. Det är det som är det sköna. Allt det andra behövs inte. Det behövs inte nya kläder, nya prylar, nytt nytt nytt...

När grundläggande behov är tillfredsställda strävar människan efter nya behov i riktning mot självförverkligande. Abraham Maslow berättade i all enkelhet hur människan är skapad att fungera och så kommer det bli på nytt när detta blåst förbi.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Kinas siffror har ju inte stämt sen dag ett, titta på deras kurva av avlidna,där ser man ju en plötslig skarp nergång av döda, inget annat land har den typ av kurva

Ja det håller jag med om, att som har nåt fuffens i siffrorna.

Krematorium i Wuhan delade ut 3500 urnor per vecka. Ändå rapporterade man inga dödsfall.

Corona: Tiotusentals kan ha dött i Wuhan - https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/urnorna-i-wuhan-kan-visa-det-verkliga-dodsantalet-/

Däremot tror jag dom kan ha drabbats av en andra våg efter lockdown. Som Sydkorea ser ut att göra.
Måste kolla hur det går för Japan.

Även Japan har en uppåtgående kurva på "new cases" senaste dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in