2020-04-09, 23:44
Medlem
Citat:
Innlagt på sykehus
Grafen nedenfor viser status på hvor mange som er rapportert innlagt, på intensiv og på respirator per dato.

24. mars kom FHI med flere scenarier for utviklingen fremover. De viser hvor mange nordmenn som kan bli smittet og alvorlig syke, avhengig av hvilken strategi man bruker for å bekjempe viruset. Velg blant knappene nedenfor for å vise FHIs estimat i grafen.
Slipp (R0=2,4) RE=1,8 Brems (RE=1,3) Undertrykk (RE=0,9) Innlagt
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Det er interessant å se denne grafen, og se forskjellene på de forskjellige strategiene.

(Trykk på den røde knappen merket med "Nytt" for å Se tall for innleggelser og antall på intensiv sammenlignet med FHIs estimater fra 5. april og 24. mars).
Senast redigerad av POlROT 2020-04-09 kl. 23:51.
Citera
2020-04-09, 23:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
För några dagar sedan justerades antalet upp med ca 3500 som dött på äldreboenden. De var till skillnad så renhåriga att de redovisar dem. Gissa om äldreboenden räknas in i svensk statistik. Glöm det!
Det har t.o.m. skickats ut instruktioner att inte testa men lägga döda i liksäckar med märkning "Smitta"
(enl Twitter av Mats Ericsson, docent anestesi och intensivvård)
S, C, MP och L förnekar sig inte när det gäller "Allas lika värde" utom vissa.

Länka gärna Mats Ericssons Twitter. För jag hittar ingen med det namnet som är docent i anestesi och har skrivit ett sånt inlägg.

Det offentliga budskapet från FHM är nämligen att döda på äldreboenden räknas in, om de testat positivt. Det är en orsak till eftersläpningen eftersom det tar tid för någon som dör utanför sjukhuset att komma in i statistiken, det rapporteras inte av äldreboendet utan först av sjukhuset/bårhuset den avlidne kommer till.

Men det är klart, allt FHM säger är ju automatiskt lögn.

Om man inte blivit testad innan död görs det nog inga eftertest vad jag vet.
Senast redigerad av Beaver14 2020-04-09 kl. 23:53.
Citera
2020-04-09, 23:46
Medlem
Snapcounts avatar
Tydligen har Turkiet ett mörkande av "epidemiska" mått :

Det mest konkrete kritikken kom 29. mars da den tyrkiske regjeringen informerte at 16 personer døde i hele landet som følge av koronaviruset. Etter noen timer la Tyrkias største opposisjonspartis (CHP) nestleder Veli Agbaba ut offisielle dokumenter på sin Twitter-konto. Ifølge dokumentene døde 20 personer bare i Istanbul i denne dagen.

Hvordan er det mulig å si at 16 personer døde i hele landet, selv om tallet på korona-dødsfallet bare i Istanbul er 20, spurte han på Twitter

En Turkisk läkare..

– Tyrkia har dessverre ikke forstått alvoret av utbruddet. Jeg har sjekket tallene helt fra det første tilfellet i landet. Dagens tall på korona-relaterte dødsfall og smittede i Tyrkia er mye mer enn Italia nå. Vær så snill, hold dere hjemme, sier han i videoen

Sedan skall samtliga kritiserande ha ångrat sig..

https://www.tv2.no/nyheter/11351776/
Senast redigerad av Snapcount 2020-04-09 kl. 23:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja, det är så märkligt, jag har i princip hela tiden haft en hyfsad tillit till myndigheter innan dess, men i och med den här krisen, Tegnells ständiga kurva som "ser bra ut" (trots katastrof siffror), alla tysta journalister etc, så börjar man verkligen undra...

Tror också att det skulle ta väldigt lång tid att nå en s.k. "flockimmunitet", vilket skadar ekonomin mer som du säger. Det många här inne inte nämner alls är de s.k. psykologiska effekterna, dvs i tider av osäkerhet konsumerar folk väldigt lite, samt även det att det i princip inte går att bedriva stora delar av ekonomin iaf (hotell, utlandsresor, vissa tjänster, en del export osv).

Tror en lockdown direkt hade sparat mkt, dels i termer av liv men även ekonomiskt. Tror en lockdown 4-6 veckor hade gett tillräckligt med tid och möjlighet att samordna för att dämpa de värsta effekterna. Ja det hade kostat men som samhälle som helhet tror jag vi hade gått rätt starka ur det. Sen så klart fortsätta smittspåra, hålla hård koll på ev. lokala utbrott osv. Jag har faktiskt läst en hel del artiklar i ämnet som menar på att det är den enda rimliga vägen att gå, i en pandemi. (Tyvärr läser jag mycket men sparar inget så kan inte ge ngn källa där men men).

De sår som detta cluster f*ck kommer att skapa i vårt samhälle, vill jag knappt tänka på nu. Ja, alla "sluter upp" bakom ledarna nu, för att man är rädd (naturlig mänsklig reaktion) men vad händer efteråt, när man räknar de stupade, då tror jag det blir rop på rättvisa.....

Jag är en av dem som inte tror på lockdown. Viruset går inte att stoppa på det sättet. Att smittspåra kan funka till viss del men tror inte det är tillräckligt ”snabbt”. Men din teori tycker jag är rätt. Med bakgrund av det så tycker jag nuvarande taktik är minst dålig. Problemet är att inte tillräckligt många tar personligt ansvar. Det är ju även väldigt stor del av befolkningen som inte kan omfattas av en lockdown p g a samhällskritiska yrken. Dessa kommer ju troligtvis dra runt smittan oavsett. Känner verkligen sympati för alla hjältar inom vården. Satan vilken arbetsmiljö att vistas i....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Helst nu när de har fått veta att de inte kommer att få mer än en minimal medicinsk behandling och kanske en överdos morfin. Då skulle jag också vara livrädd.
Undras om det förekommer kidnappningar av de gamla. Nån som vill ta hem gamla mamma..
Citera
2020-04-09, 23:47
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Denna.

Ja det kan nog stämma, en sak är säker att resandet kommer inte bli sig likt på länge.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appendixxiv
jo fast finland har ju "stängt ner" och då fått låga siffror. det talas det om. och sverige har inte stängt ner, och därav höga siffror. det talas det också om. men tycker belgien och nederländerna flyger lite under radarn med sina ännu högre siffror både i antal dödsfall och per capita. det skulle jag gärna lvilja veta mer om,men tror jag valde fel ställe

Iaf Belgien har det talats om tidigt i tråden. Det är ett nav för transporter i stora delar av Europa. Tror de fått in mycket virus den vägen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har sagt det jag också. De åtgärder som vidtas är inte för vad det här är utan för vad det riskerar att bli.

Och av ovanstående alternativ så väljer jag nedstängning. Bryr mig mer om liv än pengar.
Svagbegåvade människor som du verkar ha svårt att tänka i flera steg, och ni verkar inte greppa att nedstängning är fullständigt suboptimalt avseende människoliv. Dvs restriktionerna kommer kräva många flera människoliv än de "corona-liv" man räddar med naiva nedstängningar. Alla parasiter som sitter hemma i karantän på eget initiativ, istället för att jobba, bidrar till detta. Dessa fega och egoistiska människor borde skämmas.
Citera
2020-04-09, 23:48
Medlem
Kommer vi ha 400 döda per dag på måndag? Eller hur ser ökningen ut?
Tydligt var ju att Staten räknar med att dödstalen ska öka.
5000 döda inom två veckor. Ger oss 357 döda per dag. Då har vi klarat en 1/5 av målet om två veckor!!
Vi kan ju inte ge upp nu, när vi är så
Nära målet! Kämpa på vården fler sjuka kommer.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Singapore verkar ha tappat greppet, 287 fall senaste dygnet, en fördubbling av ATH sen tidigare!
Många har ju nämnt Singapore som ett föredöme!
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/singapore/

Singapore har varit mitt föredöme. Vad har hänt där? Det verkar hopplöst att bli av med denna smitta.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Undras om det förekommer kidnappningar av de gamla. Nån som vill ta hem gamla mamma..

Har iaf läst de som fått rådet att göra det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tydligen ett mörkande av "epidemiska" mått i Turkiet :

Det mest konkrete kritikken kom 29. mars da den tyrkiske regjeringen informerte at 16 personer døde i hele landet som følge av koronaviruset. Etter noen timer la Tyrkias største opposisjonspartis (CHP) nestleder Veli Agbaba ut offisielle dokumenter på sin Twitter-konto. Ifølge dokumentene døde 20 personer bare i Istanbul i denne dagen.

Hvordan er det mulig å si at 16 personer døde i hele landet, selv om tallet på korona-dødsfallet bare i Istanbul er 20, spurte han på Twitter

En Turkisk läkare..

– Tyrkia har dessverre ikke forstått alvoret av utbruddet. Jeg har sjekket tallene helt fra det første tilfellet i landet. Dagens tall på korona-relaterte dødsfall og smittede i Tyrkia er mye mer enn Italia nå. Vær så snill, hold dere hjemme, sier han i videoen

Sedan skall samtliga kritiserande ha ångrat sig..

https://www.tv2.no/nyheter/11351776/

Föga förvånande tyvärr. Man kan alltid hoppas på att Erdogan får skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in