2020-04-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Intressant ser väldigt få ljuspunkter i det här. Möjligen då att jorden får några färre invånare på kort sikt och lite mindre nedsmutsat.

Detta kommer drabba dom allra svagaste värst.

Stärka diktaturregimer och övervakning. Ökat nationalism, finns iofs både positivt och negativt med detta. Klimatinvesteringar kommer läggas på is osv.

Och sist men inte minst om det är såhär det är att leva i Greta visions så tycker jag det är skrämmande. Jag längtar efter att kunna resa redan nu!

Nä, det ser mörkt ut. Hur man än vänder sig så har man arslet bak. Många svaga och äldre stryker med och många dras in i ren fattigdom. Planeten kan räddas men vad blir priset? Är vi, som lever i ett välmående land, redo att offra materiell rikedom och börja värdera annat? Jag är osäker. Som du själv skriver, du vill resa... Vi vill nog alla tillbaka till våra normala liv. Frågan är om vi kan det. Kommer ställas stora krav på världens ledare och demokratier kommer utmanas.
Citera
2020-04-09, 23:33
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag är på din sida. Och världens.
Håller mig inne, isolerad tills även Sverige är på den sidan eller pesten har avtagit.

Du vet att många av oss måste gå till jobbet no matter what, eller hur?
Citera
2020-04-09, 23:34
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av depian
Gällande immunitet..Verkar vara tveksamt.
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/K3mqJ7/nye-funn-saar-tvil-om-immunitet-mot-coronaviruset

Tack för att du postade den här. Den nämner båda de forskningar som jag nyss nämnde i min post.

"De eldre har sannsynligvis vært smittet av coronavirus tidligere i form av forkjølelser, så det kan peke i retning av at man har vært utsatt for coronavirus flere ganger og fått restimulert disse immunresponsene.

– På en måte er dette håpefullt, fordi det tyder på at de forkjølelsesvirusene vi allerede har, kan gi en form for beskyttelse. Men samtidig er det bekymringsfullt fordi man må ha flere eksponeringer og vaksineringer for å oppnå en beskyttende effekt, forklarer Grødeland."
Citera
2020-04-09, 23:35
Bannlyst
Citat:
Nej verkar inte så. Det enda man kan göra är att dra ut på skiten och hoppas på vaccin samt att behandlingen av covid 19 sjuka förbättras.

Ett dussintal länder ligger under 1.0 R0

Men visst, vi måste kväva ur skiten så gott vi kan och invänta ett Vaccin som kommer under -21.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som är lite tragiskt är att oavsett hur världen hade agerat hade folk blivit arga att man inte agerat annorlunda.

Alternativ 1 där man stänger alla länder: Man tycker karantäner och hårt agerande var onödigt eftersom det inte var så många som dog då det ledde till ekonomisk kris.

Alternativ 2 där man har allt öppet: Man tycker det var idiotiskt att man inte gjorde som Kina och stängde allt och räddade flera miljoner människors liv.

Nu kommer ju många tycka det var onödigt att alla länder tog till så drastiska åtgärder för ett sånt "mesigt" virus, det är ju inga som dör liksom. Men det folk glömmer är att om länder inte hade gjort det hade vi troligtvis sett BETYDLIGT fler döda om några veckor. Då snackar vi inte om hundratals utan miljontals fler liv döda.

Det är de som är så jävla tragiskt med en pandemi, oavsett hur man gör för att förhindra dess framfart kommer det bli allvarligt, på ett sätt eller annat.

Som att välja mellan pest eller kolera (intressant att detta ordval kommer från pandemi).

Har sagt det jag också. De åtgärder som vidtas är inte för vad det här är utan för vad det riskerar att bli.

Och av ovanstående alternativ så väljer jag nedstängning. Bryr mig mer om liv än pengar.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ärligt talat så tror jag inte det går att komma undan att bli smittad, inte i längden.
Morsan som är kroniskt lungsjuk och behöver syrgas 16 timmar om dygnet har varit i princip helt isolerad i 4 veckor. Farsan har varit nere i byn och handlat två ggr, på "pensionärstiderna", i övrigt har de fått maten levererad till dörren. Och idag fick morsan svar på sitt vanliga prov som sjukhuset tar på henne att hon hade Corona. Så jag vet i fan hur någon skulle kunna klara sig ifrån att bli smittad i långa loppet

Jag instämmer med dig om att COVID-19 infektionen kommer att gå i många vågor och under minst 1 till 2 år, vilket medför att alla smittas i längden. Dock tror jag att isolering och viss nedstängning av samhället kan leda till att sjukvården inte överbelastas vilket nu har skett i storstadsregionen.
Likaså kommer man till sommaren/höst ha byggt upp lager av skyddsutrustningar både för sjukvård samt privatpersoner. Kanske med tiden får man också fram befintliga mediciner som kan dämpa COVID-19 infektionen hos de svåraste fallen.
Oftast i en epidemi så ger tid möjlighet till att kunna bekämpa skiten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det som är lite tragiskt är att oavsett hur världen hade agerat hade folk blivit arga att man inte agerat annorlunda.

Alternativ 1 där man stänger alla länder: Man tycker karantäner och hårt agerande var onödigt eftersom det inte var så många som dog då det ledde till ekonomisk kris.

Alternativ 2 där man har allt öppet: Man tycker det var idiotiskt att man inte gjorde som Kina och stängde allt och räddade flera miljoner människors liv.

Nu kommer ju många tycka det var onödigt att alla länder tog till så drastiska åtgärder för ett sånt "mesigt" virus, det är ju inga som dör liksom. Men det folk glömmer är att om länder inte hade gjort det hade vi troligtvis sett BETYDLIGT fler döda om några veckor. Då snackar vi inte om hundratals utan miljontals fler liv döda.

Det är de som är så jävla tragiskt med en pandemi, oavsett hur man gör för att förhindra dess framfart kommer det bli allvarligt, på ett sätt eller annat.

Som att välja mellan pest eller kolera (intressant att detta ordval kommer från pandemi).

Ja och då kanske den gyllene medelvägen ändå är det bästa. Dvs delvis avstängning/restriktioner, skyddade av riskgrupper.

Men restriktionerna får inte bli så kraftfulla så det ger oönskade bieffekter som psykisk ohälsa pga arbetslöshet/ensamhet, inställda canceroperationer osv.
Citera
2020-04-09, 23:37
Bannlyst
Citat:
Det är onekligen en lektion men om det är positivt vet ha fan.

Filosofiskt, ty pengar har jag aldrig brytt mig om, klarar mig ändå!
Citera
2020-04-09, 23:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust

Bl.a. just därför har jag länge propagerat för en nedstängning av allt icke nödvändigt.
Citera
2020-04-09, 23:38
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8p26/tegnell-om-utlandsresor-kanske-aldrig-blir-som-vanligt

Det kan dröja upp till ett år tills vi kan flyga utomlands igen, säger Anders Tegnell.

Samtidigt menar han att coronakrisen kan ha förändrat vårt resande för alltid:

Utlandsresor tror jag kommer ta ett bra tag innan det blir som vanligt igen, om det någonsin blir det. Det får vi se, säger Tegnell.

Vad menar han nu då?

Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Vilket av dom, karln uttalar sig flera gånger om dagen?

Denna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Ren spekulation: för oroväckande många i tråden är nuvarande omständigheter normala omständigheter.

Det kan eventuellt vara så enkelt att det i dagsläget känns lite bättre i magen hos många att veta att den stora massan tvingas till det som för dem är vardag: isolering.

Med andra ord så blir vissa uppoffringar inte lika uppoffrande för vissa, om jag nu får försöka uttrycka mig lite snitsigt.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Nä, det ser mörkt ut. Hur man än vänder sig så har man arslet bak. Många svaga och äldre stryker med och många dras in i ren fattigdom. Planeten kan räddas men vad blir priset? Är vi, som lever i ett välmående land, redo att offra materiell rikedom och börja värdera annat? Jag är osäker. Som du själv skriver, du vill resa... Vi vill nog alla tillbaka till våra normala liv. Frågan är om vi kan det. Kommer ställas stora krav på världens ledare och demokratier kommer utmanas.

Världen kommer nog att förändras avsevärt under och efter COVID-19 utbrottet. En sak som vi förhoppnings lär oss är hur sårbara våra samhällen är samt att vi alltid i framtiden måste ha en beredskap, inte bara för pandemier, utan även andra större katastrofer som kommer att drabba jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in