2020-04-11, 22:18
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Fast näringslivet skriker ju i högan sky att vi måste "öppna upp"! Vad är det som ska öppnas upp, när allt redan är öppet?

De är de andra länderna som behöver öppna upp, vi är ett exporterande land.
Citera
2020-04-11, 22:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det är inte så konstigt att västvärlden har drabbats hårdast. Viruset sprider sig genom att människor förflyttar sig. Europas myndigheter hade kunnat skydda befolkningen genom att stoppa flygplan från Kina. Men myndigheterna struntade i att göra denna enkla åtgärd. Öppna gränser ansågs vara viktigare än folkets hälsa.

En komponent i detta, är västländer förväntas att hålla gränserna öppna för att inte anklagas för rasism. I epidemins inledning, så införde Donald Trump begränsningar för flygtrafiken från Kina. Som ett brev på posten, så kom anklagelser om främlingsfientlighet. Men Donald Trump vek sig inte för anklagelserna, och han lyckades på så sätt hålla tillbaka virusets spridning i Amerika.

Länder med icke-vit befolkning har inte samma problem. Dessa länder kan stänga sina gränser utan att bekymra sig för anklagelser om rasism.

- Det handlar inte enbart om att dessa länder har kortare livslängd.

Många fattiga länder har astronomiska födelsetal. Eftersom befolkningen hela tiden fylls på med allt fler barn, så kommer unga människor att utgöra en större andel av befolkningen, varpå medelåldern hålls nere.

Den snabba befolkningsökningen är också motorn bakom flyktingströmmarna. Samma länder som genererar flyktingströmmar, kan förväntas vara samma länder som drabbas lindrigt av Covid-19.

Jag förstod genast att Europa och Sverige i synnerhet skulle drabbas hårt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Eftersom vi fått rapport om "bara" 20 dödsfall idag undrar jag lite. *(Disclaimer varje dödsfall är tragisk)

Sveriges starka rekommendationer om att tvätta händerna och stanna hemma vid minsta symptom, kan nedgången vi ser nu vara ett resultat av det? Mycket möjligt enligt mig. Att det tar så pass lång tid innan man ser effekt i kurvan.

Kolla på Italien. Där man införde hård lockdown för över en månad sedan men siffrorna fortsatte vara riktigt hemska, länge. Än idag dör det 500-600 per dygn där. Så det verkar ta länge innan effekt ses i siffrorna.

Det kan vara det vi ser nu med drastiska minskningen. Effekten av våra rekommendationer.

Är du dum eller leker du? Du har varit i tråden länge, du vet att siffrorna är sega på helgerna (mörkning?), speciellt nu när det är påsk kan jag tänka mig.

Vänta tills tisdag kl 15 så kan vi prata om det.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Är inte det för tidigt att säga?
Vad jag vet gäller detta från 24:e Mars och då borde man väl förvänta sig resultat ungefär nu?
Jo, du har rätt i att det är lite tidigt, och dessutom: om man tittar riktigt noga så kan man se att utegångsförbudet har effekt, precis som i andra länder, och att den effekten syns om man lägger in dödligheten i ett log-diagram.

Men ändå är jag förvånad när jag jämför Frankrike, Spanien och Sverige på det sättet. Det ser, för mina ögon, ut som om Sveriges råd och anvisningar efter den 1 april varit lika effektiva som Frankrikes påbud och böter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Där och då borde Tegnell tagit sitt ansvar och avgått.

Du kanske missade ordet VI. Är väl inte han som arbetar på äldreboenden. Det är väljarkåren som borde avgå. Som röstat fram partier som urholkat vården, tagit bort beredskapslager m.m.
Tycker för övrigt att du borde lägga din proffessorshatt på hyllan.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Jag och min familj har ändrat vårat liv helt och hållet på grund av en multisjuk person inom familjen. Idag fick vi veta att en mycket god vän till familjen, som varit "troligtvis" sjuk i COVIID-19 för svaret han fick när han ringde 1177 var att stanna hemma tills du får riktigt svår andnöd. Problemet är eller rättare sagt nu är var att denna personen levde ensam. Jag och några andra var där och lämna mat utanför dörren. Hans dotter ringde för ngn timme sedan och då hade dom hittat honom i sängen död. Denna person var bara ngt år över 50 och mig veterligen inga sjukdomar utan jobbar normalt 100%. Så när folk säger att inte bara +70 får vård så är ju detta fel, för i alla fall våran goda vän fick rådet att stanna hemma och som många +50 gör följde han rådet. För så är många uppfostrade att man stör inte mer än i onödan och man litar på dom råden man får av "läkare" eller "Polisen" osv osv.

Sjukt jobbigt. Beklagar.

Är inte samma situation som för +80 dock. Din vän räknades tyvärr som "mild" och det gör alla innan dom får svår andnöd och flyttas upp till "allvarlig", dvs är såpass svårt sjuka att de behöver syrgas och eventuellt annan hjälp. Det borde inte vara så men det är så läget ser ut just nu och det är inte riktigt samma sak som de allvarligt och kritiskt sjuka +80 som nekas vård, det är snarare en olycklig händelse där tillståndet försämrades och han av en eller annan anledning inte ville/kunde söka vård. Eventuellt skulle man varit mycket tydligare med att han skulle ringa direkt han kände en försämring. Eventuellt var han en av dom som drabbades av hjärtstopp eller plötsligt andningsstopp. Är trist hur som helst och ja, under normala omständigheter hade han förmodligen tagits in på observation.
Citera
2020-04-11, 22:20
Medlem
Skriver igen, då detta lite är en game changer.

Island har utfört slumpmässiga coronatester på en tiondel av sin befolkning. Av den tiondelen, 36,413 personer, bekräftades 1 600 vara smittade. Hälften av dessa 1 600 hade viruset utan några symtom.
Island har hittills endast haft 7 dödsfall.
Citera
2020-04-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
För att inte tala om när en person hostar eller nyser. Har sett undersökningar om det.

Här i grannskapet så finns det en 85-årig kärring som väl inte är riktigt kry och hon bor tillsammans med sin dotter som haft cancer, är överviktig, har diabetes och röker. Denna dotter traskar utan att hon ens behöver det till affären för storhandling och sen kommer hon hem och gapar så det hörs över hela gården att det var ingen fara eftersom folk höll avstånd i kön. Vet inte om hon försöker ta livet av morsan, sig själv eller möjligen både och.
Citera
Medlem
SvaMp_s avatar
Tegnell sa i torsdags att estimatet på antal smittade i Stockholm, baserat på de randomiserade testerna de gjort, skulle komma dagen efter. Har inte hört eller sett någonting.

Är det någon som vet om det finns några estimat på hur många som är smittade i stan? Jag har gjort lite egna beräkningar baserat på extrema förenklingar, men är väldigt nyfiken på vad en sofistikerad beräkning säger.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert_Goatse
Hur får du fram den listan?
Konstigt att ingen Italien, Spanien, UK, Frankrike eller Belgien finns med där.
Det står ju tydligt i rubriken till listan att det handlar om Sverige och länder med störst befolkning.
Blindstyre eller ”Krishanterare”?
Eller bara dum..?
Citera
Medlem
22 dagar till peak i Sverge?
https://covid19.healthdata.org/sweden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Eftersom vi fått rapport om "bara" 20 dödsfall idag undrar jag lite. *(Disclaimer varje dödsfall är tragisk)

Sveriges starka rekommendationer om att tvätta händerna och stanna hemma vid minsta symptom, kan nedgången vi ser nu vara ett resultat av det? Mycket möjligt enligt mig. Att det tar så pass lång tid innan man ser effekt i kurvan.

Kolla på Italien. Där man införde hård lockdown för över en månad sedan men siffrorna fortsatte vara riktigt hemska, länge. Än idag dör det 500-600 per dygn där. Så det verkar ta länge innan effekt ses i siffrorna.

Det kan vara det vi ser nu med drastiska minskningen. Effekten av våra rekommendationer.
Har ni rekommendationer att tvätta händerna för att förhindra smittspridning?
Hahaha.

Vad har hänt med Sverige? Hela världen använder munskydd men ni tvättar händerna och tror att ni ska utrota viruset genom de?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in