2020-04-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritnota
Ah, det stämmer om Yvonne, jag snurrade till det.

Min poäng är bara att uppgifter om att CA skulle vara lik CP, är irrelevanta. Det enda som placerar CP på brottsplatsen är Lisbets svajiga utpekande, och inget tyder på att hon minns att hon såg GM. Eller mja, den första uppgiften om två gärningsmän kan tyda på att hon såg skytten om än vagt, och drog slutsatsen att han var i sällskap med Anders B. Senare har hon kokat ner sin minnesbild till en GM, beskriver Anders B men pekar ut CP.

Sammanlagda vittnesmål om GM är nog på pappret den svagaste länken om CA är skyldig. Han verkar ha varit längre och allmänt större och kraftigare än vad de flesta beskriver att de såg på platsen. Men avvikelserna mellan hans yttre och vittnesmålen gör honom inte helt otänkbar som GM heller.

Det som skulle göra mig mest förvånad, är om vi blir presenterade en lösning och en GM som inte figurerat som spår i böcker och media överhuvudtaget. CA får räknas till topp fem mest sannolika GM men jag hoppas som alla andra att det finns rejält med bevisning allmänheten inte känner till än och gärna tekniska spår.

Lisbet hade sannolikt fel dvs det var inte CP- http://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html
https://urplay.se/program/210824-opalitliga-minnen
men att hon förväxlat mördaren med Anders B kan inte stämma eftersom de såg helt annorlunda ut. Anders B hade en axelrems väska på sig, ljus gulaktig mössa, mörkt helskägg, var rätt tjock m.m. Dessutom var han längre bort och lunkade, joggade eller sprang inte in i gränden som mördaren gjorde.

Enligt vittnena Inge M och Leif L såg mördaren och Lisbet på varandra en kort stund direkt efter skotten. Inge M- http://www.itdemokrati.nu/page36z.html https://www.youtube.com/watch?v=Es-P94z4djM
Leif L- http://www.itdemokrati.nu/page36j.html

Ja CA verkar varit större än mördaren men vi får se vad KP säger i sommar. Hoppas på teknisk bevisning annars lär det fortsätta att spekuleras hur länge som helst.
Citera
2020-04-09, 14:38
Medlem
Citat:

Sammanlagda vittnesmål om GM är nog på pappret den svagaste länken om CA är skyldig. Han verkar ha varit längre och allmänt större och kraftigare än vad de flesta beskriver att de såg på platsen. Men avvikelserna mellan hans yttre och vittnesmålen gör honom inte helt otänkbar som GM heller.

Någon som vet hur lång han var? Han sa väl 185 cm när polisen ringde och frågade i jan 1994 och Paul Smith har skrivit 180 cm på sin hemsida. Båda dessa längder bör funka med vittnesmålen.

Han var ju ganska stor redan som barn och passbilden från 90-talet antyder också stor kropp. Men han kan ju varit smalare under mitten av 80-talet.
Citera
2020-04-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ah, det stämmer om Yvonne, jag snurrade till det.

Min poäng är bara att uppgifter om att CA skulle vara lik CP, är irrelevanta. Det enda som placerar CP på brottsplatsen är Lisbets svajiga utpekande, och inget tyder på att hon minns att hon såg GM. Eller mja, den första uppgiften om två gärningsmän kan tyda på att hon såg skytten om än vagt, och drog slutsatsen att han var i sällskap med Anders B. Senare har hon kokat ner sin minnesbild till en GM, beskriver Anders B men pekar ut CP.

Det som skulle göra mig mest förvånad, är om vi blir presenterade en lösning och en GM som inte figurerat som spår i böcker och media överhuvudtaget. CA får räknas till topp fem mest sannolika GM men jag hoppas som alla andra att det finns rejält med bevisning allmänheten inte känner till än och gärna tekniska spår.

Däremot var CP bunden till Grand på mordkvällen med "betydande sannolikhet" som hovrätten skrev i sin dom 1989. Efter det tillkom fler vittnen i resningsansökan 1997- vittne d, vittne a och Inga Å. Tidigare hade Birgitta W, Mårten P, Roger Ö, Lars Erik E och Ljubisa N (gatuköket) pekat ut CP från Grand med varierande säkerhet. Antagligen var CP där för att Cedergren bodde i närheten.
Citera
2020-04-09, 15:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Jag hittade en bild på CA i Facebook-gruppen "Palme-rummet" (sök på Harplinge). Det är när han är "barn", 14 år (1966) . Det är ju som du skriver helt oväsentligt i sammanhanget. Bara lite kul info innan "sanningen" ska presenteras.

Edit: Hittade ytterligare en bild från åk 7, samma källa som ovan. Upplagda av någon vars mamma gick i samma klass. Behöver ju inte vara rätt person.

Jag har letat men finner inte denna bild. Vet du vilket datum den presenterade i Facebook-gruppen?

Jag har två väsentliga frågor gällande CA:

1. Har vittnena blivit konfronterade med en bild av CA? (se min profilbild)
2. Är det fastställt att den metal piercing ammunition som makarna Palme blev skjuten med, också tillverkades i Tyskland? (eftersom CA sa att han ägde tysktillverkad metal piercing ammunition)
Senast redigerad av kato85 2020-04-09 kl. 15:47.
Citera
2020-04-09, 17:43
Medlem
Jag förutsätter att nuvarande PU har bringat reda i Katos båda frågor.
Om inte så är det rent tjänstefel tycker jag.

Jag undrar mest varför inte något svenskt förlag tagit tag i Paul Smiths bok Palmes Morder?

Det borde vara en relativt billig rättighet att förvärva,och det kan ju visa sig vara den ultimata vinnaren i den 34 åriga mordgåtan.

Var finns Ebbe Carlson när man väl behöver honom..:-)?
Citera
2020-04-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag har letat men finner inte denna bild. Vet du vilket datum den presenterade i Facebook-gruppen?

Jag har två väsentliga frågor gällande CA:

1. Har vittnena blivit konfronterade med en bild av CA? (se min profilbild)
2. Är det fastställt att den metal piercing ammunition som makarna Palme blev skjuten med, också tillverkades i Tyskland? (eftersom CA sa att han ägde tysktillverkad metal piercing ammunition)

Sök på ordet Harplinge i Palme-rummet så hittar du.

1. Gissar inte det. Han förhördes ju först 1995 (94 på telefon) och då glömde de honom snart igen och började jobba på resning av CP. Och att de skulle börja plocka in vittnen för att visa en bild från 1999 och framåt låter tveksamt. Men det kan man så klart gjort efter kritiken i granskningskommisionens rapport.

2. Kulorna man hittade på mordplatsen kom från en batch som man vet tillverkades i USA.
Citera
2020-04-09, 18:40
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:

Sök på Harplinge så får du upp två trådar. Den första tråden så ligger bilden direkt i TS. I den andra tråden så finns bilden lite längre ned. Jag har laddat ner dem så hittar du inte dem så kan jag slänga upp dem på någon lämplig tjänst...
Citera
2020-04-09, 20:19
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
Sök på ordet Harplinge i Palme-rummet så hittar du.

1. Gissar inte det. Han förhördes ju först 1995 (94 på telefon) och då glömde de honom snart igen och började jobba på resning av CP. Och att de skulle börja plocka in vittnen för att visa en bild från 1999 och framåt låter tveksamt. Men det kan man så klart gjort efter kritiken i granskningskommisionens rapport.

2. Kulorna man hittade på mordplatsen kom från en batch som man vet tillverkades i USA.

MYcket beklagligt att vittnena inte blivit konfronterad. Kanske inte spelar så stor roll nu 30 år senare, men ändå..

Ja jag vet de tillverkade i USA, undrade om de även tillverkades i Tyskland eftersom det var Christers svar när de frågade om hans kulor.
Citera
2020-04-09, 20:30
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Sök på Harplinge så får du upp två trådar. Den första tråden så ligger bilden direkt i TS. I den andra tråden så finns bilden lite längre ned. Jag har laddat ner dem så hittar du inte dem så kan jag slänga upp dem på någon lämplig tjänst...

Förstår inte vad du menar med tråd.
Sidan består av inlägg gjorda av moderator.
Eller är det en annan grupp du pratar om? Är det denna:
https://www.facebook.com/palmerummet/

Ananrs får du gärna slänga upp på ex. imgur för mig och andra.
Tack
Citera
2020-04-09, 23:02
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar med tråd.
Sidan består av inlägg gjorda av moderator.
Eller är det en annan grupp du pratar om? Är det denna:
https://www.facebook.com/palmerummet/

Ananrs får du gärna slänga upp på ex. imgur för mig och andra.
Tack

Det är rätt Facebook-sida, men där finns en privat "undergrupp" som heter Palme-rummet. Det är där man ska söka. Men jag lägger upp bilderna så finns de här i "rätt" tråd på Flashback. Återkommer...
Citera
2020-04-09, 23:31
Medlem
CompleteControls avatar
Här kommer de två bilderna på CA som barn, ca 13-14 år, som finns i olika Facebook-grupper.
https://imgur.com/a/2XLDJNc
Citera
2020-04-09, 23:46
Medlem
NormanRosemonts avatar
Christer Andersson är bara ett "köttben" utkastat av Ulf Åsgård för att hålla "hundarna" upptagna medan husse gör viktiga saker med det som verkligen betyder något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in