2020-04-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Tydligen i många förorter så låter dom folk hållas som vanligt, polisen vågar inte ta i med hårdhandskar på grund av upploppsrisken, det kanske kan vara en delförklaring.
Men är det inte förbjudet? Har de inte instiftat specifika lagar. Verkligen TVINGAT folk att vara hemma??

Eller vänta nu... är det det som är problemet och kanske en orsak till att vi (eventuellt) kommer klara oss bra i slutändan? Vi svenskar som lyssnar på myndigheter. Gör som vi blir tillsagda. Drar ner på resandet. Drar ner på umgänget. Samtidigt som samhället rullar på ganska ok.

Finns det undantag? Ja verkligen! Folk är idioter. Det var mer trafik ut ur stan idag än en vanlig torsdag. Men betydligt mindre än en vanlig skärtorsdag. Resor inställda till fjällen, Gotland med 80-90%. Undantag 2 är att företag går åt helvete. Restauranger och hotell konkar. Folk blir arbetslösa.

Men samhället står inte still. När vi återgår (vi hoppas de flesta av oss snart!) till det normala så behöver vi inte starta upp allt från scratch!

Jag har släkt i London och New York. Det är ingen lek! Och med deras sociala ”skyddsnät” så förstår man vad det kommer leda till..!

Ska vi offra våra gamla? Absolut inte!! Ett stort misslyckande! Men jag personligen klandrar hemtjänsten och äldreboendens mellanchefer/ägare som totalt missbrukat mitt förtroende, som innan var lågt. Nä, jag klandrar inte Omar eller Fatima som åker runt i en liten kommunal hybrid Toyota och gör sitt bästa. Jag klandrar de som borde tillgodose information, schema, utrustning!

Har själv en mor på 80+ som pga diverse saker skulle dö direkt om hon fick detta. Vi arbetar med ”social distansering”. Kasse utanför dörren. Snacka lite på uteplatsen. Skajp och mobil dagligen. Hon mår bra. Vi också som håller oss hemma om vi kan.
Citera
2020-04-09, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vettefan. Våra grannländer med strikta åtgärder har fått in skiten på äldrevården. Och då har dom en bättre äldrevård än oss till och med.

Deras nuffror är 12 ggr bättre än våra.

Nu har det blivit dunderfiasko och hela världen skrattar slash oroar sig.
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-09 kl. 20:46.
Citera
2020-04-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan det finnas någon glädjande förklaring på den relativt platta IVA-kurvan?

Fallen ökar, döda/dag ökar, IVA verkar platt. Om det nu finns plats på IVA, vad beror kurvan på?

Men IVA ökar med nästan 100 per dag? Nu 722.
Citera
2020-04-09, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De borde ha gjort som Afrika.

Afrika har inte ens hälften så många döda totalt som Frankrike endast under det senaste dygnet. Afrika gör rätt, Frankrike gör fel.

Åh, jag önskar att vi svenskar bodde i Nya Guinea!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
De borde ha gjort som Afrika.

Afrika har inte ens hälften så många döda totalt som Frankrike endast under det senaste dygnet. Afrika gör rätt, Frankrike gör fel.
Är du ett troll eller idiot?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, testfrekvensen är så oerhört olika i olika länder att det blir väldigt svårt att bedöma något utifrån den, annat än Sydkorea och möjligen Tyskland, där har vi nog det närmaste hur farlig covid-19 är och hur spridd den är, om man då tar antal som dör, behöver intensivvård osv och jämför med dessa två kan man få en bild av hur spridd smittan är i andra länder.
Tror också att det kan bli rätt illa ännu, men jag fruktade ett Lombardiet, det gör jag inte riktigt längre. Men jag vet inte om det delvis är för att man blivit lite avtrubbad mot för en månad sedan..

Man kan göra slumpmässiga (Statistiskt urval) tester vilket påbörjats nu; då kommer man få en uppskattning om totalt antal smittade.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan det finnas någon glädjande förklaring på den relativt platta IVA-kurvan?
Fallen ökar, döda/dag ökar, IVA verkar platt. Om det nu finns plats på IVA, vad beror kurvan på?

IVA är platt för att de som har platser där dör. Många gamla dör på ålderdomshemmen innan de ens hamnar på sjukhus.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Precis.

Samt att det nu görs förberedelser med ishallar och kylcontainrar bådar ju inte direkt gott.
Man förbereder en anstormning, för man har inte lyft ett finger för att hindra smitta.

Men glad att vi inte är som Lombardiet, än iallfall.

Stirra dig inte blind på att det görs bara, för det gör alla andra länder också, Tyskland och våra grannar inkluderat. Det kommer givetvis att dö relativt sett betydligt fler än det brukar närmaste tiden, samtidigt som begravningar har stoppat upp osv. Så april och maj blir nog inga särskilt roliga månader, det säger ju alla, FHM inkluderat.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Sörmland redan skickar patienter till Stockholm. Om det inte blir ännu värre i Stockholm så kommer de nog kunna ta en del från andra städer. Stockholms kommun har ordnat egna vårdplatser utanför landstingets organisation.

Bra att veta, problemet är ju att problemet fortfarande växer i Stockholm.
Samtidigt som resten av Sverige växer parallellt.

Lär ju inte finnas en respirator att få tag i med tillhörande personal om detta fortsätter att öka som det gör nu.

Det är ju sett i ljuset av detta som man står som ett frågetecken inför myndigheternas luddiga agerande.

Vad är det som de vet?
Citera
2020-04-09, 20:46
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Deras nuffror är 12 ggr bättre än våra.

Nu har det blivit dunderfiasko och hela världen skrattar.

Än så länge min vän, än så länge. Dom fick nyss in smittan på äldreboenden. Kanske inte kommer upp i samma nivå som oss men några 12 gånger bättre kommer det inte vara när det blåst över. Det är jag övertygad om.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Undrar varför är det bara SD röstare som förespråkar karantän? Är det för att de är parasiter som lever på bidrag?

- Ifall din observation är korrekt, så innebär det att Sverigedemokraternas väljare är omtänksamma människor som känner förtvivlan över den massdöd som pågår i Sverige.

Sverige har haft 793 dödsfall i Covid-19. Det är inte en smickrande siffra.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Triage. Lack of spaces left, the ceiling has been reached.
Kurvan tyder på det, ja. Samtidigt har vi vittnesmål om att det fortfarande finns plats, trots allt.
Det är därför jag undrar om någon kan ge en glädjande förklaring.
Citera
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Va' fan händer i Frankrike? De har legat på höga siffror flera dagar nu:

117,749 totalt smittade
+4,799 idag

12,210 totalt döda
+1,341 idag

23,206 tillfrisknade

82,333 aktiva fall
7,066 kritiska

Skulle vara intressant att se i vilka grupper och i vilka regioner. Karta någon?
Jag misstänker att dom räknat in de som dör utanför sjukhusen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in