Citat:
Men är det inte förbjudet? Har de inte instiftat specifika lagar. Verkligen TVINGAT folk att vara hemma??Eller vänta nu... är det det som är problemet och kanske en orsak till att vi (eventuellt) kommer klara oss bra i slutändan? Vi svenskar som lyssnar på myndigheter. Gör som vi blir tillsagda. Drar ner på resandet. Drar ner på umgänget. Samtidigt som samhället rullar på ganska ok.
Finns det undantag? Ja verkligen! Folk är idioter. Det var mer trafik ut ur stan idag än en vanlig torsdag. Men betydligt mindre än en vanlig skärtorsdag. Resor inställda till fjällen, Gotland med 80-90%. Undantag 2 är att företag går åt helvete. Restauranger och hotell konkar. Folk blir arbetslösa.
Men samhället står inte still. När vi återgår (vi hoppas de flesta av oss snart!) till det normala så behöver vi inte starta upp allt från scratch!
Jag har släkt i London och New York. Det är ingen lek! Och med deras sociala ”skyddsnät” så förstår man vad det kommer leda till..!
Ska vi offra våra gamla? Absolut inte!! Ett stort misslyckande! Men jag personligen klandrar hemtjänsten och äldreboendens mellanchefer/ägare som totalt missbrukat mitt förtroende, som innan var lågt. Nä, jag klandrar inte Omar eller Fatima som åker runt i en liten kommunal hybrid Toyota och gör sitt bästa. Jag klandrar de som borde tillgodose information, schema, utrustning!
Har själv en mor på 80+ som pga diverse saker skulle dö direkt om hon fick detta. Vi arbetar med ”social distansering”. Kasse utanför dörren. Snacka lite på uteplatsen. Skajp och mobil dagligen. Hon mår bra. Vi också som håller oss hemma om vi kan.