2020-04-09, 20:42
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag kan inte i mina vildaste fantasier tänka mig att det går.

Att stänga ner hela landet vore dessutom en galenskap som skulle kosta fler liv än det räddade.

Förklara gärna varför det går att genomföra i länder runt om i världen men inte i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kan det finnas någon glädjande förklaring på den relativt platta IVA-kurvan?

Fallen ökar, döda/dag ökar, IVA verkar platt. Om det nu finns plats på IVA, vad beror kurvan på?

Triage. Lack of spaces left, the ceiling has been reached.
Citera
Medlem
En fråga jag ställer mig. Hur kan det vara så att västra Götaland, Östergötland, Sörmland och Stockholm har så höga tal medan resten av Sverige ser på och undrar när smittan ska nå hit. Jag menar, det borde blåsa igång ordentligt i flera regioner, tex Skåne men det har det inte gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Tror man ska vara väldigt försiktig med att döma ut Anders Tegnell faktiskt, antingen är han en dåre, eller ett geni. Alldeles för tidigt att säga i detta. Vi får se vad som händer, när man börjar släppa på karantänen, varför skulle det inte ta ny fart då? Tegnell påminner om ett geni, snart ser vi honom med håret på ända i morgonrock också...

Genialitet är släkt med galenskap. Det har man vetat i alla tider. Nu är det vetenskapligt bevisat också.

https://www.nyteknik.se/karriar/genialitet-slakt-med-galenskap-6425574

Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Han må vara duktig rörande sin kompetens men också drastiskt misslyckats gentemot Corona.

Vad var det du inte förstod i kontexten ”alldeles för tidigt att säga” ?

Det är så mycket åsnor i detta forum som det enda man har att komma med är eventuella resultat av andra länders agerande.
Problemet är att man inte har en jävla aning om hur man löser framförvarande period om säkert minst ett år. Att flertalet länder stängt ned precis allt säger egentligen bara att de är direkta U-länder som inte kan hantera situationen. Trots det, dör folk som flugor. Där kan vi snacka misslyckande, gånger tusen. Inte ett jävla rätt vid ens halvt rätt tidpunkt.

Lägg därtill den samhällsekonomiska konsekvensen för framtiden, som i allra högsta grad är relevant för alla individer som lever i just framtiden.

Som sagt.
För tidigt att säga. På tok för tidigt.
Citera
Medlem
Citat:
Smittedosen kan avgjøre hvor syk man blir. Forskere advarer.
https://www.dagbladet.no/nyheter/smittedosen-kan-avgjore-hvor-syk-man-blir/72347023
Da er det best å beskytte så mye som mulig mot smitte, i tilfelle det er slik.

Citat:
Löfven raser: - Direkte uansvarlig. I påska har mange svensker samlet seg på puber og uteserveringer. Det får Sveriges statsminister til å se rødt, og han truer nå med forbud.
https://www.dagbladet.no/nyheter/lofven-raser---direkte-uansvarlig/72348304
Når kan et slikt forbud komme?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Du har en poäng där. Men vi hade iaf ej haft Megadeth på våra äldreboenden.

Vettefan. Våra grannländer med strikta åtgärder har fått in skiten på äldrevården. Och då har dom en bättre äldrevård än oss till och med.
Citera
2020-04-09, 20:43
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.30.20047365v1

Är du säker på att du angett rätt länk? Länken ovan leder ju till själva studien som man hänvisar till i artikeln nedan. Dvs den som jag ursprungligen refererade till.
Du skall få en till chans. Vilka källor har du som motsäger det som sägs i studien ovan och artikeln nedan?

Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Jag har redan börjat märka hur folk mer accepterat att folk kommer dö. "Är man över 80 har man redan levt sitt liv". Samtidigt har gränsen för när man anses vara gammal flyttats ner avsevärt. Nu pratar folk runt omkring en att man är gammal så fort man blivit 60. Snart kommer de också ha "levt sitt liv" när de bortprioriteras för vård. Triaget kommer bli fruktansvärt i Sverige, samtidigt kommer det pumpas ut en massa propaganda hur vården klarar av trycket. Bara det att av de som behöver vårt och skulle gynnas får kanske 25% tillgång till den, om inte mindre. Vilka andra länder som har en mer restriktiv hållning kommer att kunna rädda. Det kommer givetvis vara en massa babbel om att dessa ändå skulle dö inom några månader/år på sin höjd, har tamejfan redan börjat. De som styr nu kommer antagligen ha hunnit hoppa på annat innan de med facit i hand kan stå till svars för den beslut och åtgärder som togs under denna kris.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, testfrekvensen är så oerhört olika i olika länder att det blir väldigt svårt att bedöma något utifrån den, annat än Sydkorea och möjligen Tyskland, där har vi nog det närmaste hur farlig covid-19 är och hur spridd den är, om man då tar antal som dör, behöver intensivvård osv och jämför med dessa två kan man få en bild av hur spridd smittan är i andra länder.

Tror också att det kan bli rätt illa ännu, men jag fruktade ett Lombardiet, det gör jag inte riktigt längre. Men jag vet inte om det delvis är för att man blivit lite avtrubbad mot för en månad sedan..

Precis.

Samt att det nu görs förberedelser med ishallar och kylcontainrar bådar ju inte direkt gott.
Man förbereder en anstormning, för man har inte lyft ett finger för att hindra smitta.

Men glad att vi inte är som Lombardiet, än iallfall.
Citera
Medlem
Jag bruka aldrig skylta med att jag bor i Skåne. Men under detta är jag glad att jag göra det, här är det ganska chill, men kaos runt Stockholm och närliggande kommuner.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Sverige är annorlunda.
-Ingen beredskap
-Ordningsmakten otillräcklig

Det håller jag med om.
Tror dock både att det går att genomföra och att det kommer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
En fråga jag ställer mig. Hur kan det vara så att västra Götaland, Östergötland, Sörmland och Stockholm har så höga tal medan resten av Sverige ser på och undrar när smittan ska nå hit. Jag menar, det borde blåsa igång ordentligt i flera regioner, tex Skåne men det har det inte gjort.

Det kommer. Läste att man tror att piken kommer i Skåne i slutet på Maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in