2020-04-09, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ingen verkar dö av influensa längre, antar att de som skulle strukit med av det dör av corona istället. Så det är nog inte så skillnad egentligen.

Antalet som dött av Corona kommer skrivas ned ordentligt efter detta är över. Inte för att det kommer ske mörkning, utan för att just nu skrivs alla in i Corona statistiken som dör med Corona i kroppen. Även om du dör i en bilolycka.

Enda sättet att mäta detta korrekt är genom att mäta överdödlighet. I Sverige kommer den siffran vara ganska pålitlig, medan politiker j andra länder kommer att försöka rättfärdiga sina nedstängningar. Om folk får veta hur effektlösa och onödiga, i vissa fall även kontraproduktiva, dessa isoleringar är, kommer sittande regeringar att få en väldigt tuff sits. Samtliga regeringar som infört kraftiga åtgärder kommer att göra allt de kan för att Corona ska framstå som att de stoppat en hivpandemi
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Nej att det blir 100 ytterligare är den enkla matematiken. Hur många dör utöver de som skulle dött utan covid-19? Att många dör av smittan är uppenbar, men hur mycket högre är dödstalet nu jämfört utan smittan? Det är ju knappast så att människor slutar dö bara för att en smitta når en befolkning. Enkel fråga, har jag varit tydlig?: Hur många fler avlider per dag nu jämfört med en vardag utan covid-19? En genomsnittlig dag dör runt 250 personer per dag i Sverige.

Nej, folk slutar inte att dö. Dock kommer många som skulle ha dött i något annat under året att i stället dö i covid-19. Det kan skilja på månader inom året, vilket gör att det är vanskligt att räkna månad för månad. På årsbasis kommer det att framgå tydligt om covid-19 inneburit en överdödlighet och i så fall hur stor och inom vilka åldersgrupper.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Jag vill se ett samhälle där folket är mer kapabla att tänka själva. Att isolering medför en kraftigt ökad risk för snabba och höga toppar i smittspridningen verkar fullständigt förbisett i den här tråden. Att ett influensavirus kan utnyttjas för att skapa masshysteri och masspanik, där folk sväljer allt som Aftonbladet skriver, och går ned på knä och ber till staten om att få bli inlåst.
Just Aftonbladet är ju inte ansedd som särskilt populärt här så du är ute och cyklar.
Dessutom kan man nog inte säga att alla i Sverige (eller något land) är helt kapabla till att tänka själva när de är i en krissituation. Basala kognitioner sätts ur spel då nämligen.
Isolering är ju det som förespråkas till viss del även av fhm? Dvs begränsa sociala kontakter.
Om jag är hemma och träffar tre personer så träffar jag tre personer. Får jag ut som vanligt och träffar tjugo så träffar jag tjugo.
Det är ju jäkla logiskt. Sen kan man få ner att man inte har nära kontakt med dessa tjugo personer men kan i många fall vara svårt (se kollektivtrafik i Stockholm i rusningstrafik).
Citera
2020-04-09, 17:48
Medlem
klettermauss avatar
Nu har det ju kommit "nya" direktiv kring trängsel och köer m.m. Statsministern fördömde krogar som ej tog sitt ansvar och låter detta förekomma.
Ändå, mitt i allt detta så får lagidrott utövas.
Jag själv spelar i ett division 3 lag i södra Sverige och där bedrivs det träningar med 25+ man och träningsmatcher på helgerna. (tävlingsmatcher är ju förbjudet)
Alla står tätt och trängs vid genomgångar och i omklädningsrum. Köer på bollövningar och närkamper förekommer. Ej själv deltagit dock
Varför har det ej kommit direktiv kring detta? Eller har det gjort det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Det verkar som att runt 100 personer dör i covid-19 varje ag just nu. Dock dör runt 250 personer, i snitt, varje dag i Sverige under normala förhållanden. Vet någon hur stor skillnaden är mot 250 per dag just nu?
Hmm? Det måste väl bli 100?
Tänk istället om det dött 100 i trafiken varje dag! Då hade det blivit rabalder!
(Jag tänker mig infrastrukturministern stå i vinröd kofta varje dag kl 14.00 i TV och visa planande kurvor som verkar lovande på lång sikt. "Det är lugnt, håll bara avståndet på vägarna. Ni som är 70+ bör hålla er hemma.")
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Snyggt sätt att frånsäga sitt eget ansvar som ledare och lämpa över det på pöbeln.
No questions asked.
Det kommer vara Stockholmarnas fel. Stockholmarna som åker till Alperna, Stockholmarna som åker till fjällen, Stockholmarna som åker till landstället, Stockholmarna som är ute och shoppar, Stockholmarna som går på caféer.

When all is said and done och vi har dödstal som ligger i nivå med Spanien och Italien kommer alla makthavare att skylla på Stockholmarna. Det är nämligen legitimt att hata Stockholmare.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
hur ser det ut med befolkningstätheten i Belgien i jämförelse med sverige?
Vi är på väg... de ligger i annan fas

Holland också bra jämförelse...
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
S större än någonsin. Sifo.
Hur kan människor tycka att S är bra när Stefan står och säger. Det är erat fel att gamlingar dör av covid-19.
Svensken är knäpp, fattas chips i chipspåsen.

Inget ovanligt att stödet för en regering ökar vid allvarliga kriser. Folket sluter upp och går ihop. Det är ganska vackert och rätt. Nu är ingen tid för politiskt tjafs och skit. Nu ska energin gå till att pressa ned smittan. Efteråt får man börja det politiska skitsnacket igen, och leta syndabock om man vill.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
storbritanien har 6,5 ggr fler medborgare så du får nog dela siffran med 6,5 då får du en mer riktig jämörelse..skillnaden ligger på cav 120 döda och sverige räknar långt ifrån alla döda som coronadöda trots att de haft coronasmittan. ec folk som dött hemma och inte testats.

numera läggs inte 70+ in på iva utan behandlas i hemmet '(dör i hemmet) för att inte belasta vården av papperslösa och somalier som har förtur före våra gamla till intensivvård numera.

Du har ju röstat för detta så klart försvarar du ditt val av regering.

Ok... patient 0 i Sverige smittar 5.

Patient 0 i Kina smittar... oj, vänta, Kina har 1000x fler folk än Sverige... så han smittar 5000...

Och varje av dom smittar 5000... så 25.000.000...

Och de smittar 5000 varje...

Så när Sverige har 125 smittade så måste Kina ha 125 mia smittade.

Tack, professor, jag litar på din metod.
Citera
2020-04-09, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Japp Norge har tyckt ned smittspridningen till under 1:1 (dvs varje person smittar mindre än 1 annan). Detta innebär att viruset fort kommer dö ut.

Men det kommer ju finnas kvar i värden.. Eller hur? Om Norge öppnar igen kommer viruset komma tillbaka och då måste dom stänga ned landet igen. Norge kommer bli svinfattiga med tiden. På sikt kommer oljefonden ta slut och då återstår export av lusekofter och fisk.

Vaccin är det enda som kan rädda Norge ur det hörnet de målat in sig i eller?

Ja vi får väl se. Fast vad blir egentligen skillnaden mot Sverige OM dom börjar göra som oss nu..? Några veckor senare där det i nuläget ligger på lägre nivåer. Det kanske ökar och blir mer som oss? Och vår väg anses ju vara den rätta. Vad menar man ska hända som gör läget värre än här OM dom gör som oss fast lite senare..? Jag förstår inte riktigt varför det skulle explodera i nuläget och bli ett allvarligare läge än för oss
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Belgien +283 döda idag. Befolkning ungefär som Sverige.

Mm. Med storlek som Småland + Halland typ.
Mitt i Europas tätbefolkade gröt.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Och Sverige har för närvarande 8 gånger fler döda per miljon, än världssnittet.

Sinnessjukt att se hur Tegnell fortfarande får behålla jobbet.

Det är tydligt att utvecklingen i Stockholm tog alla på sängen, tidigt tappade kommunen kontrollen på äldreboenden vilket tydligen kostat hundratals liv. Andra regioner har möjlighet att lära av detta.
Politikerna som tvekat med handling och bränt upp våra förråd har också ett stort ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in