2020-04-09, 18:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Hur är den logiken? Du vill väl att se ska stänga? Och du tror att de kommer stänga? Alltså tror du mycket om regeringen?
Jag är less på det här märkliga svart/vita resonerandet i denna tråd.

Jag vill inte stänga. Jag vill inte öppna heller, för den delen. Jag lägger mig i stort inte i, så länge ingen kommer för att bråka med mig.

... Men annars är jag för medborgarnas frihet, en frihet som dock endast kan upprätthållas om
medborgarna bevarar den.
Problemet med nuvarande krishantering är snarare att svenska medborgare har för lite frihet från början för att kunna ta ansvar.
Skolplikten, som det främsta, står ivägen.
Citera
2020-04-09, 18:47
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Du hävdar även att Sverige har en minskning...
Men lägg av nu...han kommenterade ju Italien...och där stämmer det.
Citera
2020-04-09, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja det är en lite bättre sista än när det var som värst. Men inte nog för att kunna utesluta att det är naturliga orsaker som gör att dödstalen går ned.

Det verkar som att lock-downen haft begränsad effekt. Antal döda går ned till slut, även utan lockdown.

Den har bromsat ner smittan mycket i södra Italien. De har inte alls hamnat i samma katastrofläge som i norra (där lock down kom för sent). I södra Italien har sjukhusen inte haft något kaos, och betänk då att de har sämre vård än i norr, fler gamla än i norr, mer generationsboende än i norr, är mer sociala än i norr.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det är detsamma omvänt. Min poäng var just det. Användaren jag citerade insinuerade att det inte är det, vilket han inte vet. Lika lite som någon annan har facit.

En nedstängning gör dock att man kan stoppa inflödet och ta hand om, isolera de smittade innan man öppnar, långsamt.

Man vill inte överbelasta sjukvården det kan jag respektera men när man släpper ut ett helt land och viruset fortfarande är där ja du kan ju själv räkna ut hur det kommer gå.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Lock down i tid och Sverige hade haft lika många döda och bekräftade fall som Grekland. Det första dödsfallet skiljer 1 dag mellan dessa länder. Do the math. Och om 1 månad är vi här igen då Sverige kommer att ha 100 döda dagligen och Grekland runt 5. Så ja Lock down hjälper.

Blir onekligen intressant att se när Grekland, landet av utmärkt pappersarbete och statistik (ironi) behöver lätta på restriktionerna. När vi gjort bort skiten kommer det brinna runt om oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Din observation är helt rätt. Finland, Norge och Danmark har alla satt in kraftfulla åtgärder för 2-4 veckor sedan och det är nu detta vi ser i sjunkande dödssiffror i de tre länderna. Läget i sjukvården i de länderna är i stort sett lugnt nu.

Man kan jämföra med 2-3 veckor sedan, då låg Danmark betydligt sämre till än Sverige.

Sverige kör på utan åtgärder, här är diskussionen mest om vi har möjligtvis ska säga åt krogar som fortfarande har smockfullt och folk som slickar på varandra i baren. Under de kommande dagarna kommer skillnaden med all sannolikhet att explodera, och det kan vara detta som tillslut knäcker vår onde härskare Tegnell.

skyll inte för mycket på Tegnell. det är generaldirektören Johan Carlson som är den riktige onde härskaren. han styr i skymundan. Tegnell är bara en löjtnant vars uppgift är att göra som tillsagd och vara ansiktet utåt. det är som om socialministern eller en annan minister skulle skicka ut en av sina underordnade tjänsteman att ta ens plats mitt i en pandemi. otäckt
Citera
2020-04-09, 18:49
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
I vad består det stolliga enligt din mening? Vilka uppgifter menar du inte är korrekta? Att det inte finns ett bio 4 labb? Att Huang Yang Lin inte existerar?
Om inte hon är patient noll, trots många belägg för att det verkar förhålla sig så, vem är det då, enligt dig?

Detta är vad man känner till, förhållanden är korrekta som dom beskrivs. I en tråd som denna, som avhandlar detta virus, är det inte intressant vem patient noll är, som är upphovet till alltihop?

Om något, så hör väl den frågan hemma här mer än något annat!

Varför har inte flashback, som brukligt, gått till botten med den saken?

Jag har kommenterat artikeln som du babblade om och nöjer mig med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Att när väl smittan tagit fart i ett land har en lockdown väldigt liten effekt, om någon ens.

Precis som epidemiologerna och FHM försökt förklara i veckor nu.

Svar som "ja men Kina då" undanbedes. Deras tillvägagångssätt är inte tillämpliga här.
Med andra ord så har fhm tagit fel beslut och de vågar inte erkänna det. Och jo det hade visst hjälpt om 08orna hade haft lock down. Nu kommer det att spridas Hej vilt i alla regioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Finns Nordkorea med på den listan också?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ja, de vill ha spridning. Spridning får man ju oavsett, eftersom folk i en lock down fortsätter handla mat och så, och många fortsätter arbeta. Det blir en lagom spridning med lock down. Det vi får i Sverige blir alldeles för kraftigt.

Under en nedstängning kan man dessutom enklare i lugn och ro spåra upp, ta hand om och isolera smittade personer.
Citera
2020-04-09, 18:50
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men det vet vi ju inte. Är lockdown verkligen effektiv?
Nä men det känns som om man gör något och har därför en lugnande effekt på ängsliga och masochistiska alarmister.
Citera
2020-04-09, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Framgångsrik? Exempelvis Finlands grannland Ryssland har 63 döda på 144 miljoner. Hur kan du då tycka att Finland 40 döda på 5 miljoner (lägst av de nordiska länderna) är framgångsrika?

Tror du seriöst på Rysslands siffror?
Är det därför det flödar in virus i kina via Ryssland?

https://www.nsk.se/2020/04/06/kina-oroar-sig-for-importerade-fall-av-corona/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in