2020-04-09, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De sjabblar lite med vissa saker öppna, vissa stängda, låter folk resa under påsk för lite spridning, kommer att fya folket efteråt om de reste för mycket, lite rekommendationer som en del följer, andra inte o.s.v.

De vill ha spridning. Lagom. De tror ännu på den där flockimmuniteten.
Blir väl årets ord det där som alla nu har börjat använda.

Själv vill jag inte vara med i den flocken så jag håller mig isolerad.

Ja, de vill ha spridning. Spridning får man ju oavsett, eftersom folk i en lock down fortsätter handla mat och så, och många fortsätter arbeta. Det blir en lagom spridning med lock down. Det vi får i Sverige blir alldeles för kraftigt.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.

Ja tänk så många döda de hade haft om de valt Sveriges galna väg.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag förstår inte vad som händer. Tegnell pratar om att vi nått en platå i nya smittade i Stockholm. En avplaning som bara han kan se. Därför är det ok att Stockholmarna reser ut i övriga Sverige. Vad var det han sa. Det är ok att resa om resan är ok. Jag kan inte se någon förbättring i Sverige tvärt om det dör ju nästan lika många i Sverige varje dag som det dött hela tiden i Norge. Det här bevisar det. Han vill att det ska gå så dåligt för Sverige som möjligt men varför är ett mysterium.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Du måste följa med bättre i händelseutvecklingen.

Coronavirus: low antibody levels raise questions about reinfection risk

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about
Väl medveten om detta och detta är en studie full av fel... Länkade den här studien i den här tråden för nån dag sen,(ta en titt i min inööggshistorik). Dock har det visat sig att den här studien är snarare en avvikelse än en norm
Citera
2020-04-09, 18:42
Avslutad
Citat:
Vad säger att det inte skulle sjunkit, oavsett vad, efter dom gick genom härdsmältan som varit? Ingen som vet.

Någon gång skulle det såklart ha sjunkit ändå men frågan är till vilket pris? Sjukvården brakade ju ihop rätt tidigt, dom var tvungna att minska smittspridningen drastiskt. Men nu sitter dom ju i ett läge där dom måste öppna upp i en lagom takt sedan så det inte blir likadant igen.
Citera
Medlem
Citat:
Italien har varit i total lockdown i över en månad nu. Fortfarande dör 600 personer på ett dygn.

Måste vara jobbig info för alla lockdown-vurmare.
Tar ju tid innan det ger effekt men borde väl göra det nu kan man tycka. Men 600 är väl färre än när det var som värst?
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Väl medveten om detta och detta är en studie full av fel... Länkade den här studien i den här tråden för nån dag sen,(ta en titt i min inööggshistorik). Dock har det visat sig att den här studien är snarare en avvikelse än en norm

Jasså. Och hur vet du det? Utveckla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Tråkigt att behöva säga det men svenskar är idioter, tyvärr. Skäms inte över mitt etiska ursprung men över att vara svensk medborgare. Funderar kraftigt på att dra till Finland eller Ungern när det här är över, om man ens är välkommen dit då 😭

Svenskar är definitivt idioter.
Tyvärr lär vi inte vara välkomna någonstans efter detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
2.5 % hade viruset på svalgproven. Det var inget serologiskt blodprov för att kolla antikroppar.

OK, det var vad jag trodde, och givetvis det sämre de två alternativen. Om det bara var personer utan symptom så är det väl inte helt representativt, bland de med symptom är det givetvis en betydligt större andel. Plus de sista av dessa prover gjordes för åtta dagar sedan, en del ännu längre tillbaka. Idag är givetvis andelen smittade högre. Sedan kan man på dessa 2,5% sannolikt lägga på kanske 0,5% som haft smittan men inte längre hade den. Men fortfarande ett betydligt lägre antal smittade än man hoppats på.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja tänk så många döda de hade haft om de valt Sveriges galna väg.

Men det vet vi ju inte. Är lockdown verkligen effektiv?
Citera
2020-04-09, 18:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Frågan är hur länge Tegnell vetat om 2,5% rapporten. Förmodlar att han haft siffrorna längre.

Rapporten omkullkastar ju hela hans manöver. Tidigare i tråden beräknade jag att vi skulle behöva ca ett år innan vi skulle nå flock immunitet, om det ens går. Jag tror ännu mer på den siffran nu. Detta kommer och ligga och småkoka länge. Fatta hur ekonomin tar skada av detta.

Alternativet är total lockdown i tre veckor. På det sättet skulle vi kunna få grepp om smittan och börja smittspåra de som är kvar. Vet inte vad det finns för andra alternativ.

Ja. Skulle ha införts omedelbart.
Citera
2020-04-09, 18:43
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronabob19
Eller om vi vänder på det, tänk så många fler som hade dött varje dag om dom inte hade infört lockdown.

Gulligt. Det har varken du, jag, eller någon annan, någon som helst aning om. Men säg att det skulle varit marginellt värre, har lock-downen varit värt det? Ingen som vet. Men man börjar ju verkligen fundera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in