Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag tror inte att Danmark har använt sig av snabbtest (som din länk) utan de har nog analyserat blodet i laboratorium.
De testade ju samtidigt Köpenhamn och Midtjylland, och de hade 2.7% i Köpenhamn men inga positiva alls i Midtjylland, så det lär inte ha varit fel på testet.
Det står i artikeln att de letar efter antikroppar. Vad jag vet producerar dessa tester 1%-3% falska positiva. Tyvärr är det ytterst begränsat med info om det, enbart den tidigare länkade artikeln samt twittertrådar som diskuterar det, utan några källhönvisningar. Så jag avvaktar tills mer information är tillgänglig.
Vad som talar för att detta stämmer:
* statistiken, som du pekar ut så är det ytterst osannolikt att en test med höga falska positiva producerar 0/244 och 27/1000 positiva.
Vad som talar mot:
* Hittar ej någon antikroppstest med så låg falsk-positiva
* Generellt lite info, var det exakt samma test? Varför ingen mer detaljerad rapport eller ens någon referens?
* Annat statistik - data från Diamond Princess talade om assymptotiska fall på cirka 50%. Det här talar om assymptotiska fall på långt över det.
* Vad för R0 det här ger (vid ingen karantän)
Säg gärna till om du hittar vidare information om det här, eller liknande tester!