2020-04-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte att Danmark har använt sig av snabbtest (som din länk) utan de har nog analyserat blodet i laboratorium.

De testade ju samtidigt Köpenhamn och Midtjylland, och de hade 2.7% i Köpenhamn men inga positiva alls i Midtjylland, så det lär inte ha varit fel på testet.

Det står i artikeln att de letar efter antikroppar. Vad jag vet producerar dessa tester 1%-3% falska positiva. Tyvärr är det ytterst begränsat med info om det, enbart den tidigare länkade artikeln samt twittertrådar som diskuterar det, utan några källhönvisningar. Så jag avvaktar tills mer information är tillgänglig.

Vad som talar för att detta stämmer:
* statistiken, som du pekar ut så är det ytterst osannolikt att en test med höga falska positiva producerar 0/244 och 27/1000 positiva.

Vad som talar mot:
* Hittar ej någon antikroppstest med så låg falsk-positiva
* Generellt lite info, var det exakt samma test? Varför ingen mer detaljerad rapport eller ens någon referens?
* Annat statistik - data från Diamond Princess talade om assymptotiska fall på cirka 50%. Det här talar om assymptotiska fall på långt över det.
* Vad för R0 det här ger (vid ingen karantän)

Säg gärna till om du hittar vidare information om det här, eller liknande tester!
Citera
2020-04-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tror det hade varit bra att stänga ner samhället ungefär två veckor per år. Dels minskar man smittspridning. Men det spar också naturresurser och miljö. Detta borde bli en global tradition i framtiden. Uppenbarligen går det i alla fall att göra och kan man långt i förväg planera när det sker så skall det vara ett minimalt problem.

Vad gör två veckor?
Bryr du dig inte om de gamla som dör av influensan utöver de två veckorna?
Stödjer du folkmord som vissa skulle uttrycka det? Fy!
Citera
2020-04-07, 23:53
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qexWV/ett-plan-kommer-lastat--med-munskydd-fran-kina

Nu är påsken räddad. Men för äldreboendena i Stockholm är det väl redan kört.

Jag är så less på att höra myndighetspersoner prata om att man ska använda skydd efter behov när det egentligen handlar om brist på Skyddsutrustning.

Är det den sändningen den där Samuel fixade, som visades på SVT?

Killen borde få medalj!
Citera
2020-04-07, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Man har trott att coronaviruset var skapat i labb, men man har vid nya tester konstaterat att det inte finns minsta spår av labb i det.
Viruset har typ hoppat från djur till djur till djur till ... ... till människan.

Tog nån i förbifarten, antar att du är schysst och inte är anställd - blir fasen trött på Qvisslingarna. <orkar inte nläsa 2000 inlägg.

Flickvännen (fru) jobbar även med VEB. Hon är helt förskräckt, på NKS, ja på karolinska dör massor, det är panik. Blir så jävla förbannad på skitstövlarna som låtsas att problemet inte finns.

Förstår ni inte, jag vet: IVA-platserna är slut.....
Citera
2020-04-07, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Du kan inte jämföra så man jämför inte statistik på det sättet.

Det du precis gjorde var att först jämföra sveriges befolkning med lombardiet. Ca 10 mille

Sen tog du densiteten (befolkningstäthet) och jämförde Stockholms med lombardiets. Det är ju fel. Du jämför en koncentrerad STAD med en REGION. Dessutom 10 mille mot 2.5 mille 🤷🏽‍♂️ vafan?

Självklart kommer det spela stor roll hur SPRIDNINGEN på densiteten ser ut.

Går inte att jämföra rakt av.

Sen glömmer du att italienare bor tillsammans med föräldrar och förföräldrar i en större utsträckning än oss. Sprids mycket snabbare.

Du måste hålla dig till sånt du kan min vän. Statistisk analys är inte din grej

Det finns en stor fördel med generationsboende. Det innebär att det finns folk hemma som kan ta hand om barn när man stänger skolorna. I Sverige bor ju alla i sina egna lägenheter och unga beblandar sig inte med gamla. När man stänger skolorna innebär det att en massa föräldrar måste stanna hemma från jobbet vilket politikerna inte alls gillar. Därför hålls skolorna öppna och viruset kan spridas hej vilt.
Citera
2020-04-07, 23:57
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Är det den sändningen den där Samuel fixade, som visades på SVT?

Killen borde få medalj!

Jag vet inte. Missade sändningen på SVT.

Så här står:
Det stora inköpet möjliggjordes genom ett så kallat command center på Karolinska, där bland annat Scania bistår med experter på inköp och logistik. Svenonius ser allt som ett synnerligen lyckat exempel på hur regioner och näringsliv kan samarbeta.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Det var ett tag sedan nu innan smittan spreds ifrån Kina.
Vissa förnekade och svor på att detta går snart över, bara en vanlig influensa.

Det var inte längesedan men nu skulle jag tror att vi möjligen är halvvägs genom detta.
Se på hur många som är smittade och på det förstår du också att en viss procent dör.

Med rätt insatser så kan vi drastiskt förändra händelseutvecklingen!
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Tog nån i förbifarten, antar att du är schysst och inte är anställd - blir fasen trött på Qvisslingarna. <orkar inte nläsa 2000 inlägg.

Flickvännen (fru) jobbar även med VEB. Hon är helt förskräckt, på NKS, ja på karolinska dör massor, det är panik. Blir så jävla förbannad på skitstövlarna som låtsas att problemet inte finns.

Förstår ni inte, jag vet: IVA-platserna är slut.....

Nej, de är inte slut. Sluta sprida lögner.
https://www.medscinet.com/Belport/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
Bannlyst
Kan någon förklara varifrån Folkhälsomyndigheten hämtar uppgift om avlidna? Regionerna rapporterar ju bara in positivt testade personer och intensivvårdsregistret vilka som vårdas med intensivvård, men inget om avlidna någonstans?!? Inte heller enligt myndighetens egna källor vad jag kan se.
Citera
2020-04-07, 23:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Är inte det ett bra sätt att uppnå flockimmunitet då? Folk som har barn i skolåldern lär inte vara riskgrupp precis. Med andra ord perfekt om smittan sprids. Knepet är att isolera de äldre.
Det är ju inte barnen man är orolig för, det begriper du väl? Det är ju de vuxna i skolan samt barnens nära och kära som blir smittade av barnen.
Citera
2020-04-07, 23:58
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det måste vara enormt mycket billigare och bättre för samhället att erbjuda ersättning till alla i riskgrupper så att de kan sätta dig i karantän än att släppa smittan fri. Varför bryr de sig inte om vanliga medborgare?

De som är den mest utsatta riskgruppen är de äldre som inte kan klara sig själva, de som får hemhjälp eller som bor på äldreboenden, där hjälper det inte med några extra pengar om de inte går till de som ska vårda dessa med rätt skyddsutrustning och utbildning.

Med den pågående privatiseringen så har vinsten hos de företag som ofta ägs av riskkapitalbolag inte insett att vinst är samma sak som bra vård utan det ska sparas in, personal flyttas som schack-pjäser i den ständiga vinsten på ökat aktieuttag och här ser vi resultatet.
Citera
2020-04-07, 23:59
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det finns en stor fördel med generationsboende. Det innebär att det finns folk hemma som kan ta hand om barn när man stänger skolorna. I Sverige bor ju alla i sina egna lägenheter och unga beblandar sig inte med gamla. När man stänger skolorna innebär det att en massa föräldrar måste stanna hemma från jobbet vilket politikerna inte alls gillar. Därför hålls skolorna öppna och viruset kan spridas hej vilt.

Pest eller kolera. Självklart är det en nackdel att italienarna bor tätt och tillsammans, inget snack om saken.

Sen att vi är ännu mer korkade och fortfarande håller förskolan öppen, det är ingen annans fel än våra idiotpolitikers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in