2020-04-09, 17:52
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det ser värre ut i många lockdown länder både vad gäller antalet officiellt rapporterade fall/miljoner invånare och dödsfall per miljoner invånare.

Belgien är ett bra exempel på det, speciellt som man bara har en miljon fler invånare än Sverige och dessutom lisom Sverige rapporterar de som dött i covid-19 i äldreomsorgen.

Sätt att få stopp på viruset:

Göra som Sverige = kontrollerad spridning

Göra som lockdown länderna: antingen bromsa smittspridningen eller försöka stoppa den helt. Okänt vad som händer när lockdownen lyfts.

Slutresultat oavsett val av metod = flockimmunitet.

Vissa länder struntar helt i att begränsa smittspridningen eller satt in åtgärder för sent:

San Marino
Delstaten New York
Vitryssland
Nordkorea
Tadzjikistan

Slutresultat: Hela befolkningen smittas under en kort tidsperiod.

Nordkorea?
Citera
2020-04-09, 17:53
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jsg läste det. Jag kan också se att Sverige inte på något avgörande sätt skiljer sig från andra länder av samma typ. Smittspridningen i sig är ett tillräckligt skäl till att stänga ned allt man vill. Med just epidemin som motivering. Vilket även sades i artikeln du länkade till. Det är i slutändan viljan som saknas.

Den viljan befinner sig i så fall 3 år bort i tiden:
För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten.
Riksdagen ska inte kunna fatta förhastade beslut som till exempel begränsar människors fri- och rättigheter.

Jag tror vi har nästa riksdagsval 2022, va...

Jag är jävligt tacksam att vi inte har stängt ner hela Sverige i en lockdown, och jag blir lika jävla förbannad på de som kräver det.

Visa lite ansvar istället, följ FHMs regler om handtvätt och social distansering, så skall du se att vi tar oss ur den här pandemin tillsammans...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klettermaus
Nu har det ju kommit "nya" direktiv kring trängsel och köer m.m. Statsministern fördömde krogar som ej tog sitt ansvar och låter detta förekomma.
Ändå, mitt i allt detta så får lagidrott utövas.
Jag själv spelar i ett division 3 lag i södra Sverige och där bedrivs det träningar med 25+ man och träningsmatcher på helgerna. (tävlingsmatcher är ju förbjudet)
Alla står tätt och trängs vid genomgångar och i omklädningsrum. Köer på bollövningar och närkamper förekommer. Ej själv deltagit dock
Varför har det ej kommit direktiv kring detta? Eller har det gjort det?

Det har kommit direktiv, men framförallt så undrar man ju varför du inte påtalar problemet?
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Nej att det blir 100 ytterligare är den enkla matematiken. Hur många dör utöver de som skulle dött utan covid-19? Att många dör av smittan är uppenbar, men hur mycket högre är dödstalet nu jämfört utan smittan? Det är ju knappast så att människor slutar dö bara för att en smitta når en befolkning. Enkel fråga, har jag varit tydlig?: Hur många fler avlider per dag nu jämfört med en vardag utan covid-19? En genomsnittlig dag dör runt 250 personer per dag i Sverige.

Det tråkiga svaret är att det är svårt att hitta bra tillförlitlig statistik på total dödlighet i närtid. Det brukat komma en bra genomgång månad för månad i augusti året efter vad gäller dödsorsak. Det finns någon hemsida över aktuell dödlighet för olika eruropeiska länder men hur tillförlitlig den är vet jag inte.
Citera
2020-04-09, 17:54
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Mm. Med storlek som Småland + Halland typ.
Mitt i Europas tätbefolkade gröt.

Okej. Eftersom 61% av Sveriges dödsfall är i Stockholm, med befolkningstäthet som är 10 ggr mer än Belgiens, så jämnar det ut sig rätt bra.
Senast redigerad av Haloumi 2020-04-09 kl. 17:56.
Citera
2020-04-09, 17:54
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Inget ovanligt att stödet för en regering ökar vid allvarliga kriser. Folket sluter upp och går ihop. Det är ganska vackert och rätt. Nu är ingen tid för politiskt tjafs och skit. Nu ska energin gå till att pressa ned smittan. Efteråt får man börja det politiska skitsnacket igen, och leta syndabock om man vill.
Det vore värre om politiker tjafsade mot varandra i kris. Det har de ju inte gjort än så länge.
Nej jag tycker inte att det finns något vackert i det Stefan sa till folket. Vi vet inte varför smittan kommit till äldrevården, det måste vara personalen.
Inte ett dugg vackert. Ännu fulare att folk hyllar sådant.
Du och jag tänker olika.
Citera
2020-04-09, 17:55
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ursäkta mig, nu kom jag helt osökt att tänka på en guldfisk.

Jag åsyftar såklart detta inlägg från er: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Där ni avfärdar artikeln i National Review, USA:s "mest lästa och inflytelserika" konservativa magasin.

Så, åter till frågorna, vilka var som följer:

Kan oraklet vänligen upplysa om vem patient noll är, alltså den första som fick SARS-CoV-2?

På vilka grunder avfärdar en så framstående forskare som ni att det skulle vara Huang Yan Ling?

Seså, hoppa ner från sargen nu, berätta vad du vet kring patient noll.

Artikeln utgörs av diverse spekulationer, det borde ju även du kunna se. Detta är ingressen:

Citat:
There’s no proof the coronavirus accidentally escaped from a laboratory, but we can’t take the Chinese government’s denials at face value.

Och nej, National Review är inte en trovärdig tidning. Det är en neokonservativ blaska som helhjärtat avskyr Kinas regering.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Den viljan befinner sig i så fall 3 år bort i tiden:
För att ändra en grundlag krävs att riksdagen fattar två likadana beslut och att det hålls ett riksdagsval mellan de två besluten.
Riksdagen ska inte kunna fatta förhastade beslut som till exempel begränsar människors fri- och rättigheter.

Jag tror vi har nästa riksdagsval 2022, va...

Jag är jävligt tacksam att vi inte har stängt ner hela Sverige i en lockdown, och jag blir lika jävla förbannad på de som kräver det.

Visa lite ansvar istället, följ FHMs regler om handtvätt och social distansering, så skall du se att vi tar oss ur den här pandemin tillsammans...

Jodå, vi tar oss ur den så småningom. Med betydligt fler döda p.g.a. att Sverige dröjde allt för länge med nedstängningen, vilken kommer.
Citera
Bannlyst
Inte hört något om Afrika, hur går det där?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Jag kör på Sundström halvmask.... 2 filter i påsen. Så när man spritat mask när man kommer ut från affär. Så byter jag till filtret som hunnit torka.....

S. halvmask är bara 400, filter ca 100. Filtrena kan tvättas i alkohol hundratals gånger då
de är "mekaniska" och ej antistat. Skiter hur det ser ut när jag kommer med den masken...
Låg i 4 1/2 veckor..... Inte igen.....

Otroligt lågt andningsmotstånd på 510R filtret, masken sluter ochså överlägset tätt i jämförelse mot munskydd.
Jag har Biltemas mask med pp3 filter , den har jag inte använt än , jag har kört med andningsmaskerna av den vanliga varianten , pp3 klassade såklart , dom väcker något mindre uppmärksamhet. Skall bli intressant och se hur folk kommer reagera på halvmasken från Biltema!
Citera
2020-04-09, 17:56
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det vore värre om politiker tjafsade mot varandra i kris. Det har de ju inte gjort än så länge.
Nej jag tycker inte att det finns något vackert i det Stefan sa till folket. Vi vet inte varför smittan kommit till äldrevården, det måste vara personalen.
Inte ett dugg vackert. Ännu fulare att folk hyllar sådant.
Du och jag tänker olika.

Ja. Du vill märka på ord och inleda politisk debatt mitt i en kris. Jag tycker inte det är vidare produktivt. Men alla är vi olika.
Citera
2020-04-09, 17:56
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Folk påstår här att de inte litar på Aftonbladet, men när en sådan här grej inträffar så blir det snabbt andra bullar. De är som värsta sortens medgångssupportrar, och förlitar sig på den som stämmer överens med deras egen verklighetsbild.
Du tycker följande?
Att det är en influensa?
Att man inte ska ha det som nu utan lätta på restriktionerna?

”Folk här ” är Nog svårt att ge en samlad bild av. Det finns en stor variation av människor på Flashback. Vet inte vilka du syftar på av dessa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in