2020-04-09, 17:39
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
12 mars rapporterade Italien som har 60 miljoner invånare att det hade dött sammanlagt 1014 personer i corona. Om deras sjukvård gick på knäna redan då så är det ju helt sanslöst hur mycket sämre Italiens sjukvård är än Sveriges. När jag säger få döda så menar jag i förhållande till pandemins potential. Det är få som dör i Italien jämfört med hårt drabbade länder som Spanien, England, Holland och Belgien. Om du atombombar Tokyo och bara dödar 18 000 så är det få. Breivik dödade många. Det har liksom inget med antalet döda eller värdet av deras liv att göra.

Varför tittar du på dödstalen den 12 mars? Du kan inte dra några slutsatser från det.
Anledningen till att man tog till lockdown var inte dom döda utan dom intensivvårdade och framför allt alla samtal till 112 med folk som inte klarade att andas längre. Många av dom som ringde in då är fortfarande döende idag.
Att italiens sjukvård gick på knäna då ger vid hand vad som kan komma att inträffa i sverige eftersom norra italiens sjukvård är mycket bättre rustade för det här än stockholm och övriga sverige.
Om smittan tar fart ordentligt och antalet 112-samtal med folk som inte kan andas fördubblas undrar jag vad sveriges strategi är?
Citera
2020-04-09, 17:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Exakt så resonerar säkert våra makthavare. Nu låter vi folk dö, men sen skall vi minsann visa dem vem som hade rätt. Vänta bara.

Det finns kanske en liten chans att Sverige skulle klara sig bättre om det skulle komma en ny våg av coronavirus, men det är inte alls säkert. Att ta en sådan enorm risk för att man absolut inte kan erkänna att man har fel är en stor cynism. Man leker med människoliv för att man tror att man har en överlägsen ideologi eller vad det nu är som dessa personer inbillar sig.

Men att Sverige idag har 10 gånger mer döda än liknande länder är absolut inte acceptabelt ur någon synvinkel. Däremot tror jag det finns folk inom maktens sfärer som gärna blir av med gamla och sjuka av ekonomiska skäl. Jag kan bara hoppas att dessa personer själva drabbas hårt av viruset.
Fast det har inte med cynism att göra. Snarare realism. Jag pratar inte om någon andra våg, jag pratar om denna. De kan inte svälta ut viruset. Bromsa ja, men inte få bort det. De kommer få sina döda med, fast kanske måste hålla på i några månader längre innan det dör ut
Citera
2020-04-09, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
Vi har inte lyckats skydda våra äldre

https://www.svd.se/stefan-lofven-vi-har-inte-lyckats-skydda-vara-aldre

Snyggt sätt att frånsäga sitt eget ansvar som ledare och lämpa över det på pöbeln.
No questions asked.
Citera
2020-04-09, 17:40
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hibernalhatt
Du läste alltså inte texten/videon jag länkade till, eller vill du inte förstå?

Jsg läste det. Jag kan också se att Sverige inte på något avgörande sätt skiljer sig från andra länder av samma typ. Smittspridningen i sig är ett tillräckligt skäl till att stänga ned allt man vill. Med just epidemin som motivering. Vilket även sades i artikeln du länkade till. Det är i slutändan viljan som saknas.
Citera
2020-04-09, 17:41
Medlem
jordglobens avatar
Nej att det blir 100 ytterligare är den enkla matematiken. Hur många dör utöver de som skulle dött utan covid-19? Att många dör av smittan är uppenbar, men hur mycket högre är dödstalet nu jämfört utan smittan? Det är ju knappast så att människor slutar dö bara för att en smitta når en befolkning. Enkel fråga, har jag varit tydlig?: Hur många fler avlider per dag nu jämfört med en vardag utan covid-19? En genomsnittlig dag dör runt 250 personer per dag i Sverige.
Citera
2020-04-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag gör också det men någon på nåt jävla kontor som har hand om personnummer kanske har tagit en dag ledigt.

Kriser består inte av att du kan få vänta några timmar extra att få veta om en person avlidit.

Kriser består av att de som får mina skattepengar in på sitt konto varje månad gör lite rätt för dem istället för att fika och åka på konferenser och gå hem 12 före röd dag som de gör alla andra år.
Citera
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du satte huvet på spiken här, en enorm ovilja att förbjuda, precis samma sak som med "frivillig hemmakarantän" dvs bara folk med vett kommer bete sig rätt, men tandlöst i det stora hela.

Andra länder har höga böter och stränga tillfälliga LAGAR

Jag tror att det enkla svaret är att FHM VILL ha en smittspridning, en smittspridning i lagom takt för att i det långa loppet uppnå en flockimmunitet, och på så sätt hoppas på att tillräckligt många är immuna då andra vågen kommer förr eller senare! Som sagt, FHM och dess lakejer, tror, hoppas och killgissar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Vad är bättre enligt dig och vad är det du menar med tortyr?

Jag vill se ett samhälle där folket är mer kapabla att tänka själva. Att isolering medför en kraftigt ökad risk för snabba och höga toppar i smittspridningen verkar fullständigt förbisett i den här tråden. Att ett influensavirus kan utnyttjas för att skapa masshysteri och masspanik, där folk sväljer allt som Aftonbladet skriver, och går ned på knä och ber till staten om att få bli inlåst.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Snyggt sätt att frånsäga sitt eget ansvar som ledare och lämpa över det på pöbeln.
No questions asked.

Han är för fan huvudansvarige. Jävla mördare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Absolut. Socialdemokraterna har lagt pengarna på annat. Inga beredskapslager med skyddsutrustning för vården och ingen skyddsutrustning för exempel hemtjänsten.

Därav FHM trams om ”flockimmunitet”, de fick köra den bluffen då S-regeringen lagt pengarna på massinvandring istället för utrustning till sjukvården, äldrevården och intensivvårdsplatser.

Nja, du får nog lägga skulden även på Moderaterna och naiva svensken i gemen som nästintill aldrig ifrågasätter något.

Tyvärr är det nog så att vi får vad vi förtjänar, och det visar sig nu.

Hoppas svensken vaknar efter detta, men jag betvivlar starkt, tyvärr
Citera
2020-04-09, 17:43
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgloben
Det verkar som att runt 100 personer dör i covid-19 varje ag just nu. Dock dör runt 250 personer, i snitt, varje dag i Sverige under normala förhållanden. Vet någon hur stor skillnaden är mot 250 per dag just nu?

Finns flera hundra olika dödsorsaker, I dessa 247 per dag.

Det dör omkring 90 000 personer per år i Sverige. År 2018 dog drygt 92 000 personer.
Sjukdomar i cirkulationsorganen är den vanligaste dödsorsaken i Sverige följt av tumörsjukdomar. År 2018 stod dessa för 33 respektive 25 procent av dödsfallen.
Citera
2020-04-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det funkar inte att som vår regering hålla sig i bakgrunden och skicka fram tjänstemän dag efter dag och sedan hoppa fram och säga åt folk att inte vara på uteserveringar.

Ni har ju valt den här linjen. Det är konsekvensen. Om ni inte kan acceptera det får ni ta fram regler som förhindrar det beteende ni anser vara oansvarigt.

Det är inte komplicerat. Agera som ledare eller håll käften. De här halvmesyrerna från Lövfen och Damberg blir mest pinsamma eftersom det är uppenbart att de positionerar sig för att inte ta ansvar om det går åt helvete här. Ingen ryggrad.
Håller med till 100% staten borde ta minst lika mycket ansvar för en dödlig epidemi som de gör för tex jägarnas vapen, som inte alls är lika samhällsfarliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in