Citat:
Ursprungligen postat av
Stanislaus
12 mars rapporterade Italien som har 60 miljoner invånare att det hade dött sammanlagt 1014 personer i corona. Om deras sjukvård gick på knäna redan då så är det ju helt sanslöst hur mycket sämre Italiens sjukvård är än Sveriges. När jag säger få döda så menar jag i förhållande till pandemins potential. Det är få som dör i Italien jämfört med hårt drabbade länder som Spanien, England, Holland och Belgien. Om du atombombar Tokyo och bara dödar 18 000 så är det få. Breivik dödade många. Det har liksom inget med antalet döda eller värdet av deras liv att göra.
Varför tittar du på dödstalen den 12 mars? Du kan inte dra några slutsatser från det.
Anledningen till att man tog till lockdown var inte dom döda utan dom intensivvårdade och framför allt alla samtal till 112 med folk som inte klarade att andas längre. Många av dom som ringde in då är fortfarande döende idag.
Att italiens sjukvård gick på knäna då ger vid hand vad som kan komma att inträffa i sverige eftersom norra italiens sjukvård är mycket bättre rustade för det här än stockholm och övriga sverige.
Om smittan tar fart ordentligt och antalet 112-samtal med folk som inte kan andas fördubblas undrar jag vad sveriges strategi är?