2020-04-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det är väldigt jämnt smittade men i dödsfall ligger män långt före samt i IVA fall

Sjukdomsfall
8 419
Kvinnor:4 235 | Män: 4 184

Avlidna
687
Kvinnor: 281 | Män: 406

Intensivvårdade
678
Kvinnor: 166 | Män: 512

Man undrar om det ser ut så i andra länder också?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu är jag ju medveten om att alkoholister får försvagade kroppar men har uppgifter framkommit om alkoholintag har en påverkan på risken att få problem av viruset? Gör alkohol att man klarar det sämre?
Alkohol är absolut dåligt för immunförsvaret och det är inflammatorisk för tarmsystemet. Men det sägs ju att lite alkohol ska vara bra för kroppen men då räknar man nog ett litet glas vin eller liknande.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo givetvis, men så länge vår vård klarar av det så är ju inte våran metod sämre. Bara snabbare.
Hur då snabbare?
Vi har det relativt lugnt tack vare att andra länder vidtagit åtgärder. Skamligt agerande att sen springa omkring och prata om ”den svenska modellen Folkvett”.
Citera
2020-04-09, 16:35
Medlem
Rätta mig om jag har fel men om man utgår från att prevalensen 2.5% för ca 10 dagar sedan speglas i dödstalen idag och viruset har ett r0 på 5,7 så kommer vi få se helt enorma siffror bara i stockholmsregionen.

Siffror som ingen någonsin sett förut.

Då förutsätter jag också att vården kommer att ha kapacitet hela tiden
Citera
2020-04-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Kan någon tala om för mig varför denna eftersläpningen existerar ?
Vad är det som gör det så svårt att rapportera ?
Jag förstår ju att om någon dör utanför vården så måste det tas prover för att analysera men det verkar ju sällan göras så det borde inte vara så många odiagnostiserade så det handlar om 30-40 personer per dag.
Och varför upphör rapporteringen så fort det blir helg ?

Stämmer det att dom nya bekräftade fallen ökat eller beror det på eftersläpning eller att dom testar fler idag?
Senast redigerad av .Adidas. 2020-04-09 kl. 16:38.
Citera
2020-04-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, efter ytterligare 14 dagars självkarantän var jag tvungen att åka till ett litet mindre köpcentrum för att hämta medicin åt en äldre bekant. Jag trodde att nu minsann, nu kommer jag märka skillnad mot senast, men nä , allt va som vanligt, kanske ännu mer folk p.g.a påsken. Kan tillägga att jag var ensam om att bära mask, maskerna har varit slutsålda i över en månad nu, varför använder inte folk sina masker!?
Troligen för att det största andelen maskar går till sjukhusen osv. Här i Sverige har vi inte nån kultur att bära mask. Finns säkert en liten mängd som köper och sen inte använder pga typisk ångest osv
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Öhh. Vi hade 1040 BEKRÄFTADE fall 15 mars. Så jo.
Och då hade vi bra koll på läget siffermässigt. Det har vi inte nu. Man kan förövrigt ha kvar viruset samtidigt som antikroppar.

(NB: jag har inte kollat om siffran ovan stämmer, men för resonemangets skull utgår jag från det.)

Om du ser till antalet döda idag så står det väl ganska klart att man inte hade någon koll på siffrorna 15 mars heller?

Ids inte gå bakåt i tråden, men om det var 1040 fall och vi idag har 790 (använder FoHMs siffror av bekvämlighet - för resonemanget spelar det ingen roll att de är i underkant) avlidna sedan 15.3, så verkar det tämligen klart att man inte hade någonsomhelst koll över siffrorna då heller.

Också om 1040 fall bara skulle avse Stockholms län så är det närapå lika illa: 486 döda idag (platz.se, och inget avdrag för döda före 15.3 heller), en dödlighet på ~45% existerar inte för detta virus.

Så man har inte haft någon koll på läget alls.
Citera
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Komorbiditet skall inte tas någon hänsyn till när det gäller dödsrapportering. Den mest akuta sjukdomen eller dödsorsaken blir satt som den mest sannolika. Blir du påkörd av en buss så spelar det ingen roll om du hade cancer.

Detta skall vara internationellt vedertaget i de flesta länder.
Uppenbarligen inte Sverige.
Han sa på presskonferensen idag att man även inkluderar hjärtinfarkter, blodproppar med mera när man nu reviderar upp statistiken.

I Norge går man inte tillbaks alls och undersöker sådant.
Citat:
En annan möjlig delförklaring är hur dödsfallen räknas. I Sverige kontrollerar regionerna listor över coronasmittade mot folkbokföringsregistret – vilket innebär att alla som dött och testat positivt för viruset kommer med. I Norge rapporterar läkare in dödsfall till Folkehelseinstituttet per telefon.

– Det är möjligt att Norge kunde ha ett högre antal registrerade dödsfall om vi räknade som Sverige, säger Trine Hessevik Paulsen.
https://www.svd.se/dodstal-kunde-varit-hogre-om-vi-raknat-som-sverige
Citera
2020-04-09, 16:37
Medlem
Inrikesminister Mikael Damberg, rikspolischef Anders Thornberg, MSB:s generaldirektör Dan Eliasson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson håller nu presskonferens.

Finn fyra fel.
Senast redigerad av blueberrycake 2020-04-09 kl. 16:44.
Citera
2020-04-09, 16:37
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så om den ”övergripande situationen” är bra så är det inte några problem alls nånstans?
Skrev jag det? Om det är ett övergripande problem ska det rapporteras som det. Är det en avdelning på ett sjukhus som har problem ska det rapporteras som just det.

Problemet uppstår när vikarien Sofia 26 år andra veckan på jobbet går ut och säger att ”vi går på knäna och skyddsmaterialet är nästan slut” på Facebook i jakt på uppmärksamhet och uppskattning. Vilket sedan Aftonbladet slår upp med domedagsrubriken ”Kaos i sjukvården” med Sofias selfie med arbetskläder och putande läppar.

Är du med på skillnaden?
Citera
2020-04-09, 16:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är det nytt dödsrekord idag?

Kan vara men det vet vi inte än. Just nu är det 5 april som är den enskilda dag med flest dödsfall, 67. Kan öka på för den dagen eller bli någon annan dag. Av dagens 107 som FHM rapporterade var det bara 3 som hörde till dagens datum.

En anledning till eftersläpningen är att många äldre nu avlider utanför sjukhuset och då måste de "fångas upp" genom korskörningar mellan covid-19 registret och dödsregistret.

Jag rekommenderar att följa Jacob Gudiol på Twitter. Han lägger upp pedagogiska filer som visar varje dagsrapporterings fördelning på olika dagar.
Citera
2020-04-09, 16:39
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Aj aj, oschysst att komma med nyheter om att fler kan hjälpas, inte populärt här inne.

95% av deltagarna här står beredda med champagnen till när 1000 döda nås, lagom till påskhelgen.

Ja, när man inte har på fötterna själv så kan man ju alltid demonisera sina meningsmotståndare.
Min gissning är att de som är bekymrade över och kritiska mot den rådande C19-strategin är mer empatiskt lagda än lirarna på din planhalva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in