2020-04-09, 16:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nja det är nog mest om man super skallen av sig ofta, som man är i riskzonen. En sexa whisky per dag ger nog ingen stor hälsoförlust.

Bra.
Super aldrig. Dricker inte ens så jag känner av det. Fast många alkoholhaltiga drycker är goda.

Fast intressant ämne. Får väl se när det framkommer om alkoholister är mer drabbade.
Citera
Medlem
milofos avatar
Alltså man blir ju för fan mörkrädd. En slug norsk klädde av alla i panelen på dagens presskonferens när han frågade hur länge patienter ligger på IVA i snitt. Ingen visste svaret! Men kan man inte svara på den frågan så kan man ju heller inte svara på när nivåerna blir sådana att vården riskerar att överväldigas av ett annalkande tryck. Och när man då väl reagerar så kommer det omsättas i minst två veckors död och misär när släp-Anders släpande släpar efter i släpet och som vanligt börjar rätta sig efter akuta förhållanden.

Är så trött på detta nu.
Senast redigerad av milofo 2020-04-09 kl. 16:26.
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Meddelarfriheten är definierad i lagen.
Absolut och jag motsätter mig så klart inte det. Missförhållanden ska givetvis upp till ytan asap. Jag syftar på alla dessa sjuksköterskor som nästan dagligen figurerar i media och sociala medier med sina stories om hur ”verkligheten ser ut” vilket media sedan blixtsnabbt slår upp till stora nyheter och generella sanningar. Typ ”skyddsmaterialet är helt slut” vilket när man sedan dubbelkollar med någon med bättre överblick visar sig vara att det var nästan slut på den aktuella avdelningen medan den övergripande situationen är fortsatt okej...
Citera
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu tycks vi i alla fall veta lite mer.

1% dödlighet tycks stämma rätt bra.

400 döda i Stockholm. 2,5% smittade av 2 miljoner invånare.
Det är cirka 50 tusen personer, varav 400 har avlidit. Det ger en dödlighet på 0,8%. Å andra sidan har vi ju ett antal på intensivvård nu också och en del av de kommer inte klara sig. 1% ligger nog väldigt nära sanningen skulle jag tro.

Det här visar också att de som talat om att 50% redan skulle vara smittade talar totalt i nattmössan. Det här kommer bli långt värre innan det blir bättre. Vi är fortfarande bara i början och toppen ligger sannolikt åtskilliga veckor bort. Kanske någon gång i maj ser vi toppen, men smittan kommer leva kvar hela sommaren om man inte hittar på någon mirakelkur.

Vet att många blir förbannade när man säger sådana här saker. Speciellt de som är verksamma inom ekonomin eller på finansmarknaden. För de sätter bokstavligt talat pengar före människoliv.

Du glömmer bort att när IVA platserna tar slut så kommer dödsfallen skjuta i höjden,3-5% är nog rimligare så fort det sker, minst.

Detta kommer att mörkas i början genom att låta äldre dö på ålderdomshemmen eller i sina egna hem med palliativ "vård" dödshjälpmao.

men det kommer inte gå att dölja när folk blir avvisade på akuten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är ju det jag skriver, att vi har goda förutsättningar. Nu verkar det av olika anledninga fungera dålig här med. Det är ju kristider och snabba korrekta data är viktig. Nog skulle en läkare kunna knappa in döden snabbt i systemen, folkbokföringen får det tids nog. Jag vet inte hur systemen ser ut, det kanske kan var så slött i vår tid.

Sorry, då missuppfattade jag ditt inlägg. Så många Sverigehatare här att jag knappt kan ta in ett normalt inlägg längre..

Det stod tydligt idag i presentationen att det fanns 12 döda som ännu inte hade fått fastslagen dödsdag, igår var den siffran 24.
Inte för att jag kan gå i god för det, men det verkar som om man börjar komma mindre och mindre efter, precis som utlovat..
Citera
2020-04-09, 16:25
Medlem
Björn Olsen har suttit i tv och sagt att vi ska köpa skyddsutrustning från Kina. Nu har vi gjort det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RReq2J/socialstyrelsen-aterkallar-andningsmasker-rena-forfalskningar
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Samtidigt springer folk runt som galningar, inte minst här, och undrar varför "psykfallen" inte stängt grundskolor, osv.

Bra där.
Exakt. Fokus på rätt saker helt enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
486 av totalt 793 döda är från Stockholm. Det var lätt att hitta.

Alltså över 61% av alla döda är Stockholmare.
Rätt åt dom jävla stockholmarna som var tvungna att åka på skidsemester.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Låter inte så dumt. Hoppas det stämmer...
Givetvis ska varje land vidta åtgärder utifrån sin situation, och en eventuell lockdown vid fel tillfälle kan bli ett slag i luften. De pengar som staten pumpat in i vårt system kan bli ett stort slag i luften om våra ”experter” kalkylerat fel.

I vilket fall tycker jag att Sverige ska vara ärliga med sin taktik (den jag antydde i inlägget du kommenterade) och inte få det att framstå som nåt annat, t ex ”Folkvett”.
Citera
2020-04-09, 16:26
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Tuff situation, förstår din oro till fullo. Varje kommun borde såklart planera för ”när” inte ”om” och det borde ha gjorts för månader sedan. När drygt 700 av 800 döda är över 70 år att det är där fokus fullt ut borde vara medan man borde lägga mindre energi på huruvida gymnasiet ska vara öppet eller inte...

Precis vad jag också sagt "från början".. Möts dock alltsomoftast att "det kommer nog inte hit". Har t o m hört lokala invånare som trott att vi "nog sett det värsta nu" innan ens smittan kom hit upp och just när det började rapporteras från sthlm om stigande kurvor.. det är ju så att man häpnar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hahah så mycket för uppmaningar och råd:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7bbm/nu-lamnar-stockholmarna-stan
Ja, efter ytterligare 14 dagars självkarantän var jag tvungen att åka till ett litet mindre köpcentrum för att hämta medicin åt en äldre bekant. Jag trodde att nu minsann, nu kommer jag märka skillnad mot senast, men nä , allt va som vanligt, kanske ännu mer folk p.g.a påsken. Kan tillägga att jag var ensam om att bära mask, maskerna har varit slutsålda i över en månad nu, varför använder inte folk sina masker!?
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag föredrar att kalla Stefan för en hycklare som påstår sig verka för folket men som endast vill skydda sig själv och sko sig på andra, med en politik full av lögner, rävspel, korruption där alla måste va med på det annars utesluts man ur deras " gemytliga , mysiga grupp" som är allt annat än mysig.
Mysig endast om man följer snällt i koppel.
Inte tänker själv, ler, bockar, ber om ursäkt för att finnas till.

Hur kan en politiker uttala dessa ord när det är han som bestämt att det skall se ut som det gör.
Hur kan han beskylla personal för att i stort sett ha mördat gamlingar.
Hur kan han sitta och säga. Varför det har blivit så vet vi inte. Det måste bero på folket.

Ja, ja. Får se vad som händer framöver.

För djävligt att uttrycka sig på det sättet. Särskilt att lägga skulden på underbetald vård- och hemtjänstpersonal som förutom att riskera sina egna liv och hälsa i många falla inte har några val eftersom skydd inte finns att tillgå och alla "råd" från myndigheter är så luddiga så det är i princip omöjliga att följa eller förstå. Men man har ju förstått att det barkar iväg åt det hållet med formuleringar som att man "vädjar" och liknande. Man arbetar för fullt med att vältra över haveriet på folket. Ett folk som inte har något val och i brist på vägledning försöker fixa det för sig individuellt bäst det går. Tyvärr är det en stor skara människor som inte har den förmågan,viljan, kunskapen eller möjligheten. Nu ska vi alla lastas för myndigheternas och politikernas inkompetens och tillkortakommanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in