2020-04-09, 22:59
Medlem
Sinnerstens avatar
[quote=Onkel Kostia|71122288]- Inga huvuden kommer att rulla. Journalistkåren kommer att förkunna ett förlåtande budskap mot Anders Tegnell och hans kumpaner. Vi kommer att få höra att massdöden var oundviklig, och att myndigheterna gjorde sitt allra bästa för att värna folkets hälsa. Ifall någon kommer att klandras, så kommer det att bli medborgarna. Medborgarna kommer att få höra att dom inte var tillräckligt duktiga på att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Ingen journalist kommer att påpeka att Folkhälsomyndighetens råd har byggt på falska premisser.

Tror tyvärr att sanningen kan ligga i din riktning faktiskt.

Jag har dock anat en viss irritation hos Journalistkåren gällande detta.
De inser väl, iallafall en del av dem att de sitter i samma båt som alla andra den här gången.
Citera
2020-04-09, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Framgångsrik? Exempelvis Finlands grannland Ryssland har 63 döda på 144 miljoner. Hur kan du då tycka att Finland 40 döda på 5 miljoner (lägst av de nordiska länderna) är framgångsrika?

Jo men jag har sett en lista över länderna. Sverige ligger mycket dåligt till men Finland har skött detta utmärkt. Hoppas det fortsätter att Finland slipper få vårt helvete. Dom har säkert bättre resurser i sjukvården och har tagit det på allvar. Ryssland har jag inte studerat, tror du deras statistik är korrekt?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Du har helt rätt.
Det är inte riktigt att säga så än.
Men det faktum att folk skriker och under mycket lång tid skrikit om lockdown i Sverige som ”den räddande åtgärden” till (vadå?) gör att andra länders åtgärder bör ses som misslyckanden.
Vad jag menar är att U-länderna som egentligen inte är några U-länder utan stora Europeiska ekonomier sannolikt har missat 100 olika andra åtgärder, och bara gått på lock down som enda alternativet. Man har missat alternativen innan. Man har inte sett det. Förutspått det. Man har en sjukvård och ett samhälle helt utan fundamentala funktioner för att hantera det på ett annat sätt än lockdown. Ett gigantiskt samhälleligt misslyckade alltså.
Hade man inte tagit åtgärderna vid X tidpunkt hade det väl gått ännu sämre, men poängen är att man bör tagit helt andra åtgärder långt, långt tidigare och sett vad som skedde. Nämnda länder har gigantiska myndigheter med kunnig personal precis som Sverige.
Våra Nordiska anonyma grannländer ger jag inte mycket för dock. Det ska bli otroligt intressant att se hur de hanterar perioden efteråt med stor risk för snabba peakar och ett samhälle och ekonomi i missär.

Då är vi överens, jag tycker att vi borde i slutet på januari börjat bromsa flyg från länder med utbredd smitta men samtidigt säger WHO som jag tycker har skött det hela uruselt, de rekommenderar att flygförbindelserna ska fortsätta och business as usual.
Och Sverige följer WHOs råd ungefär som att vi inte kan tänka själva och på den vägen är det.

Sverige hade kunnat hantera spridningen mycket bättre och FHM har gjort felaktiga bedömningar så många gånger och som jag ser det så har de bara gjort en enda bedömning rätt och det är fel att låsa folk inne med hur folket omges ska begränsas med en lag och låt oss säga max 2 personer i grupp.

Det behöver inte vara som i Indien där alla ska vara inne och den som går ut blir piskad av de lokala poliserna.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8p26/tegnell-om-utlandsresor-kanske-aldrig-blir-som-vanligt

Det kan dröja upp till ett år tills vi kan flyga utomlands igen, säger Anders Tegnell.

Samtidigt menar han att coronakrisen kan ha förändrat vårt resande för alltid:

Utlandsresor tror jag kommer ta ett bra tag innan det blir som vanligt igen, om det någonsin blir det. Det får vi se, säger Tegnell.

Vad menar han nu då?

Tegnell yrar bara om flyget. När det här är över kommer folk att vilja resa precis som förut. Vad som däremot kan hända är att klimataktivisterna får vatten på sin kvarn när det visar sig hur bra jorden mår av en coronakris. Kanske kommer det att bli så dyrt att flyga att resandet så som vi känner det inte längre kommer att existera när klimatdårarna till sist får som de vill. Det kan bli jävligt tråkigt för de som skaffat hus i långtbortistan lagom till sin pension. Kanske får Tegnell rätt trots att han inte vet vad han pratar om.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Vet inte vem människan är, eller sett texten tidigare, men döda per 10 000 får man t.ex. direkt från worldometer (de ger dem visst per miljon, men det är ju bara att flytta kommatecknet), för Sthlm kan man antagligen räkna själv eller också så finns de också färdiga nånstans.

För vem som vårdas på IVA så finns uppgifterna tillgängliga genom Svenska IntensivårdsRegistret, ofta länkat här i tråden. (Där kan det vara en liten smula knepigt att få det att spotta ut exakt vad man vill ha, men inte på något sätt omöjligt).

Eller menade du något helt annat?

Jag har letat på intensivvårdsregistret men där står endast antal vårdtillfällen och åldersfördelning. Kan vara som så att man måste vara behörig och inloggad för att få åldersgrupper på de som vårdas just nu
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det har ju faktiskt alla som ens har en gnutta information och kunskap i ämnet iofs. Även Tegnell. Han missbedömde sannolikt covid-19:s spridningsförmåga.

Räcker med att ha läst lite historia för att kunna räkna ut att det kommer en epidemi förr eller senare. Det kommer epidemier lite då och då genom historien.
Senast redigerad av ganglere2 2020-04-09 kl. 23:05.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Skönt med långhelg nu. Markant lägre dödlighet kommande 4 dagar, alarmisterna förklarar det med att det är helg (korrekt). På tisdag och onsdag kommer vi att få se nya rekord på daglig rapportering. Alarmisterna runkar i takt och vägrar acceptera att det kan bero på viss underrapportering under långhelgen.
Citera
2020-04-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Härligt. Tysk studie visar på relativt hög flockimmunitet redan och en dödlighet på 0,37. Detta innebär kort och gott att ett extremt högt mörkertal finns eftersom dessa inte ens uppvisar symtom någon gång

Gamla/multisjuka dör vilket är hemskt och en tragedi men faktum är att många av dessa förmodligen inte hade levt så länge till ändå och jag är rätt övertygad om att dödssiffrorna i år (sett totalt oavsett dödsorsak) knappast lär skilja sig extremt från föregående år. Siffrorna kommer naturligtvis se ännu bättre ut om vi arbetar på att hålla smittan borta från äldreboenden och sjukvården.
Låter som en rimlig dödlighet över tid. Vad många av de som kommer med vansinniga förutsägelser glömmer eller struntar i är att mortaliteten per automatik kommer att sjunka efter hand som +80 gänget och övriga riskgrupper gått till de sälla jaktmarkerna.
Citera
2020-04-09, 23:02
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Hur vet du allt detta? Genuint intresserad och skulle gärna vilja få namnet på några sådana konton. I PM givetvis.

Ja, jag vet detta. Har sett det med egna ögon, men jag tänker givetvis inte säga hur jag vet det.
Sedan om någon tror mig eller inte, det är mig fullständigt egalt, men så är det. Inga PM tack !
Citera
2020-04-09, 23:03
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Räcker med att ha läst lite historia för att kunna räkna ut att det kommer en epidemi för eller senare. Det kommer epidemier lite då och då genom historien.

Ja precis. Så att någon här sagt att "det kommer bli en pandemi, det är naturens gång" är ju inte precis vågat eller ett bevis för flashbacks enorma kunskapsbank... därmed inte sagt att det inte finns de här som har koll, men det finns väldigt många fler som inte har det.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Those aren’t going to be used much, the tent is for non-COVID patients while the hospital becomes COVID-majority.

Jag har också fattat det som att de i första hand kommer att användas till andra patientgrupper. Enligt ett reportage i Aktuellt men om det gäller samtliga vet jag ej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Alla länder i Europa kommer hamna på minst 600 döda/1M när det här är över. Mindre än så är orealistiskt. Någonstans där lär man, förhoppningsvis, uppnå flockimmunitet.

Så att tävla om vem som ligger först eller sist när man inte ens kommit till 100 döda/invånare saknar mening. Det är bara ett mått på hur långt man har kommit på upptakten till den här resan, och det är väldigt långt kvar.

Ponera att ett vaccin för riskgrupper kommer om 1.5 år. Med dagens dödstakt kommer Danmark att nå 600 döda/1M redan om ett halvår. Norge kommer ha 600 döda/1M redan om ett år, Sverige om drygt tre månader.

Det finns ingen uthållighet i nuvarande åtgärder, i något nordiskt land, ur perspektivet att man ska kunna vaccinera sig ur det här. Till och med Finland kommer att nå 600 döda/1M på drygt 1.5 år, i nuvarande takt som inte kommer stå sig.

Den enda realistiska förbättringen man kan göra av situationen är att ta sig förbi nedstängningen så fort som möjligt, med så lite förluster som möjligt på vägen.
.
Du låter som en expert. Har du inte räknat med att viruset kan mutera och bli ofarligare. Därför menar jag att det kan vara bra med två månaders nedstängning om ekonomin tillåter det. Det borde gå anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in