Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Du har helt rätt.
Det är inte riktigt att säga så än.
Men det faktum att folk skriker och under mycket lång tid skrikit om lockdown i Sverige som ”den räddande åtgärden” till (vadå?) gör att andra länders åtgärder bör ses som misslyckanden.
Vad jag menar är att U-länderna som egentligen inte är några U-länder utan stora Europeiska ekonomier sannolikt har missat 100 olika andra åtgärder, och bara gått på lock down som enda alternativet. Man har missat alternativen innan. Man har inte sett det. Förutspått det. Man har en sjukvård och ett samhälle helt utan fundamentala funktioner för att hantera det på ett annat sätt än lockdown. Ett gigantiskt samhälleligt misslyckade alltså.
Hade man inte tagit åtgärderna vid X tidpunkt hade det väl gått ännu sämre, men poängen är att man bör tagit helt andra åtgärder långt, långt tidigare och sett vad som skedde. Nämnda länder har gigantiska myndigheter med kunnig personal precis som Sverige.
Våra Nordiska anonyma grannländer ger jag inte mycket för dock. Det ska bli otroligt intressant att se hur de hanterar perioden efteråt med stor risk för snabba peakar och ett samhälle och ekonomi i missär.
Då är vi överens, jag tycker att vi borde i slutet på januari börjat bromsa flyg från länder med utbredd smitta men samtidigt säger WHO som jag tycker har skött det hela uruselt, de rekommenderar att flygförbindelserna ska fortsätta och business as usual.
Och Sverige följer WHOs råd ungefär som att vi inte kan tänka själva och på den vägen är det.
Sverige hade kunnat hantera spridningen mycket bättre och FHM har gjort felaktiga bedömningar så många gånger och som jag ser det så har de bara gjort en enda bedömning rätt och det är fel att låsa folk inne med hur folket omges ska begränsas med en lag och låt oss säga max 2 personer i grupp.
Det behöver inte vara som i Indien där alla ska vara inne och den som går ut blir piskad av de lokala poliserna.