2020-04-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Beror ju på. Vi kan inte rädda alla det är givetvis rätt, men hade vi satsat mer på sjukvården, haft fler vårdplatser per capita, bättre beredskap etc, så skulle vi kunnat rädda fler och kunnat dra gränsen mer generöst.
Där ör vi helt överens! Hoppas det blir ändring nu när allt är över.
Citera
2020-04-09, 16:26
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är mycket möjligt. Ingen vet. Det är det som är poängen. Men här vet ta mig fan alla allt, såklart.

Du svarade aldrig på frågan om vad du lärt dig av läkare i andra i länder?

Att det är bra med munskydd ex.vis.
Hittar dock ingen smiley med munskydd här. Synd.
Citera
2020-04-09, 16:27
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Absolut och jag motsätter mig så klart inte det. Missförhållanden ska givetvis upp till ytan asap. Jag syftar på alla dessa sjuksköterskor som nästan dagligen figurerar i media och sociala medier med sina stories om hur ”verkligheten ser ut” vilket media sedan blixtsnabbt slår upp till stora nyheter och generella sanningar. Typ ”skyddsmaterialet är helt slut” vilket när man sedan dubbelkollar med någon med bättre överblick visar sig vara att det var nästan slut på den aktuella avdelningen medan den övergripande situationen är fortsatt okej...
Så om den ”övergripande situationen” är bra så är det inte några problem alls nånstans?
Citera
2020-04-09, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Är det så att en allt större andel av de döda saknar svenskt personnummer? Det skulle kunna förklara eftersläpningen. Vi vet att X antal människor i Sverige lever utanför samhället utan personnummer eller fast bostadsadress. X är antagligen en relativt hög siffra. Jag har själv på via arbetet tillgång till system som synkar mot skattemyndighetens folkbokföring och "avliden" uppdateras snabbt så det kan inte gärna vara IT systemen som laggar.
Vem vet, en mindre del kanske, invandrartäta förorter verka var bland de värre drabbade. Det skulle vara dubbelt tragiskt i så fall om fattiga människor som är här illegalt håller sig hemma så långt det går och sen dör. Tragiskt ja, även om jag är emot massinvandring så är jag inte emot människor.
Citera
2020-04-09, 16:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Du glömmer bort att när IVA platserna tar slut så kommer dödsfallen skjuta i höjden,3-5% är nog rimligare så fort det sker, minst.

Detta kommer att mörkas i början genom att låta äldre dö på ålderdomshemmen eller i sina egna hem med palliativ "vård" dödshjälpmao.

men det kommer inte gå att dölja när folk blir avvisade på akuten.

Glömmer och glömmer vet jag inte. Nämnde det bara inte. Men du har förstås rätt. 1% gäller när sjuka faktiskt får syrgas om de behöver det.
Citera
2020-04-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nytt inlägg från Folkhälsomyndigheten:
Nu har vi många högtider framför oss: påsk, ramadan med eid al-fitr, pesach och flera andra. I år blir det inte som vanligt. Istället för att träffa våra nära och kära för att fira, måste vi tänka på att skydda varandra från smittspridning.
Det är särskilt viktigt att skydda våra äldre, som riskerar att bli svårt sjuka, mot covid-19.

Tillsammans kan vi bromsa smittan i Sverige.

Det här kan alla göra:

Stanna hemma även om du känner dig bara lite förkyld.
Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
Undvik fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
Res bara om det är nödvändigt.
Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.

Folkhälsomyndigheten ger ut så kallade allmänna råd som visar hur smittskyddslagen ska användas. De innebär bland annat att det är viktig att undvika större sociala sammanhang där flera personer träffas. Råden gäller fram till 31 december 2020.

Några funderingar.
Försöker man att göra det ännu otydligare än tidigare, för dom som hittills haft svårt att (vilja) förstå.
Är det inte en väldigt konstig mening, om du känner dig bara lite förkyld.

Och de i på idrottsplatser, badhus osv. Ska man komma ombytt till badhuset? Inte duscha innan/efter?
Och hur ska detta gå tex inom idrotten. SvFF gick igår ut med att lokalfotbollen ska spelas som planerat. Även S:t Erikskuppen i fotboll. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/qLBybO/beslutet-sa-spelas-fotbollen-i-stockholm

Och när de kommer till de gamla.
Har man inte sagt tidigare att de som är 70+ ska hålla sig hemma med undantag för promenader!?
Nu ska man begränsa sina sociala kontakter. De går ju att tolka som att dom bara ska minska, inte upphöra. Undvika platser där folk samlas... samlas man i affären, köpcentrum osv.

Hur länge detta kan pågå kommer nog som en nyhet för många.
31 december 2020 gäller detta meddelande och de säger väl en del.

Nog hade denna text kunna varit tydligare. Om inte annat för de som redan nu gör allt för att tänja på vad dom bör och inte.

skydda våra äldre, som riskerar att bli svårt sjuka??? Det är väl ändå en lögn! Många blir svårt sjuka utan att vara 70+, det ser man ju på SIR. Eller räknas man inte längre som svårt sjuk i dagsläget om man vårdas på IVA? Snarare riskerar de att lättare av corona, särskilt nu när vård inte ges lika frikostigt till äldre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Björn Olsen har suttit i tv och sagt att vi ska köpa skyddsutrustning från Kina. Nu har vi gjort det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RReq2J/socialstyrelsen-aterkallar-andningsmasker-rena-forfalskningar
Sa han att dom skulle köpa förfalskningar?
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Hahahhaha det här jävla landet är bara för roligt, jag ger så jävla upp min kamp och stöd, lycka till allihopa!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra.
Super aldrig. Dricker inte ens så jag känner av det. Fast många alkoholhaltiga drycker är goda.

Fast intressant ämne. Får väl se när det framkommer om alkoholister är mer drabbade.
Ja tvärr är nog risken förhöjd för dem som dricker mycket. Högt blodtryck och som sagt, hjärtåkommor och påverkan på blodkärl, kan göra att de hamnar i riskgruppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Aj aj, oschysst att komma med nyheter om att fler kan hjälpas, inte populärt här inne.

95% av deltagarna här står beredda med champagnen till när 1000 döda nås, lagom till påskhelgen.

Det har redan dött 1000 personer av corona i Sverige. Den som tycker det är roligt kan korka upp. Varför skulle de bry sig om den eftersläpande och ofullständiga redovisningen av dödfall som myndigheterna gör. Att låta myndigheterna bestämma vad som har hänt och när vi ska fira är inget en riktig foliehatt gör.
Citera
2020-04-09, 16:30
Medlem
Jaha!

Socialstyrelsen återkallar andningsmasker: ”Rena förfalskningar”
Flera flygplanslaster med skyddsutrustning har landat i Sverige för att rädda coronavården.

Men en del av materialet har varit undermåligt – och i flera regioner hann produkterna användas innan Socialstyrelsen slog larm.

På onsdagen drog Socialstyrelsen tillbaka ett jätteparti skyddsmasker från 13 regioner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RReq2J/socialstyrelsen-aterkallar-andningsmasker-rena-forfalskningar
Citera
2020-04-09, 16:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Ja, efter ytterligare 14 dagars självkarantän var jag tvungen att åka till ett litet mindre köpcentrum för att hämta medicin åt en äldre bekant. Jag trodde att nu minsann, nu kommer jag märka skillnad mot senast, men nä , allt va som vanligt, kanske ännu mer folk p.g.a påsken. Kan tillägga att jag var ensam om att bära mask, maskerna har varit slutsålda i över en månad nu, varför använder inte folk sina masker!?

Jag använder munskydd de få gånger jag vistas i offentliga miljöer. Tråkigt att det inte har hittat hit ännu. Är det lagkrav som krävs som i flera andra länder? Måste det till nivåer som under spanskan för då blev det vanligt även i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in