2020-04-09, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hahah så mycket för uppmaningar och råd:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ7bbm/nu-lamnar-stockholmarna-stan

Det är fan in i mig helt otroligt.. Man vet inte om man ska skratta eller gråta p.g.a dessa idioter. De står tätt i en lång och ringlande kö till systembolaget eller så sitter dem fullpackade som sillar på uteserveringar. Och nu lämnar dem Stockholm och sprider smittan ut på landet. Detta trots upprepande uppmaningar och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.. Helt fantastiskt.
Citera
2020-04-09, 16:21
Avslutad
Sluta sätta barn till världen så slipper fler dö, förutom oss som lever redan förstås. Alla människor som föds kommer att dö, det tycks dock komma som en chock för de flesta med tanke på hur panikslagna vissa här är...

Man kan dö i allt möjligt, och de äldre löper förstås betydligt större risk att dö än unga även utan Corona. Därför agerar den feministiska regeringen, som jag förresten djupt avskyr, helt rätt i detta fall.
Ifall ni inte fattar det så är friheten det viktigaste vi har. Och en sak är klar, att alla som är friska vilket ju trots allt är en överväldigande majoritet mår fan så mycket bättre här i Sverige än t. ex i Spanien eller i Italien. Att den stora massan mår bättre är faktiskt värt en viss antal fler döda, så är det faktiskt.

Dessutom finns det väl inget som hindrar er som har panik att låsa in er själva? Att kräva att alla ska hållas instängda bara för att ni har panik är ju bara patetiskt...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är klart man ska lita på och ställa sig bakom Nobelpristagarna i pandemiexpertis på Flashback vars största personliga intresse och tidsåtgång (då normalt värvärsarbete saknas) ligger på att tjata ner Tegnell, kalla honom mördare i var och varannan mening och länka udda youtube-videos där folk faller ner på gator och torg och dör i Corona.

Låter rimligt.

Läkare i andra länder är sannolikt att lita på. Ingen som ifrågasätter det.
Kan du precisera vad du lärt dig av dem?

Jag tror att det är mindre sannolikt att lilla Sverige har rätt för då måste hela den övriga världen ha fel.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Det är fan in i mig helt otroligt.. Man vet inte om man ska skratta eller gråta p.g.a dessa idioter. De står tätt i en lång och ringlande kö till systembolaget eller så sitter dem fullpackade som sillar på uteserveringar. Och nu lämnar dem Stockholm och sprider smittan ut på landet. Detta trots upprepande uppmaningar och rekommendationer från Folkhälsomyndigheten.. Helt fantastiskt.

Måste ju kunna leva liksom..
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Aj aj, oschysst att komma med nyheter om att fler kan hjälpas, inte populärt här inne.

95% av deltagarna här står beredda med champagnen till när 1000 döda nås, lagom till påskhelgen.

Haha bra att förminska folk som för öppen debatt och testar annat än dina Politrukhypoteser. Tror nog att det skulle kännas nice hos de flesta med den nyheten.

Ps. Du ser inte samma hysteri i Danmark och Norge, eftersom våra regeringar och institutioner, motsatt de svenska, inte är komplett tondöva och inavlade.
Citera
2020-04-09, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Tuff situation, förstår din oro till fullo. Varje kommun borde såklart planera för ”när” inte ”om” och det borde ha gjorts för månader sedan. När drygt 700 av 800 döda är över 70 år att det är där fokus fullt ut borde vara medan man borde lägga mindre energi på huruvida gymnasiet ska vara öppet eller inte...

Samtidigt springer folk runt som galningar, inte minst här, och undrar varför "psykfallen" inte stängt grundskolor, osv.

Bra där.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det media som rapporterat lite slarvigt? Så här stod det i media (igår):

En ökning från 40 till 45. Per dag.

486 av totalt 793 döda är från Stockholm. Det var lätt att hitta.

Alltså över 61% av alla döda är Stockholmare.
Citera
Medlem
abo142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Vi har svåra influensasäsonger kort tid bakom oss där det har dött upp till 2000 personer. Drygt 1000 dog så sent som 2017–2018. Hur hanterar du, som inte tvivlar, detta?

influensasäsongen pågår i flera månader, covid har endast härjat drygt en månad hittills
Citera
2020-04-09, 16:23
Medlem
Robocraps avatar
Kineserna fortsätter skicka hit skräp..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RReq2J/socialstyrelsen-aterkallar-andningsmasker-rena-forfalskningar
Citera
2020-04-09, 16:23
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Det där snacket om att bara gamlingar blir svårt sjuka i covid-19 är totalt felaktigt:

Martin Vukman, 36, gick och kände sig småsjuk i flera veckor.
Då bröt covid-19 ut och han fick köras akut till sjukhus med dubbelsidig lunginflammation.
Han beskriver sig själv som vältränad och utan underliggande sjukdomar.
– I söndags trodde jag det var slut med mig, jag var så dålig, berättar Martin från sjukhuset.

Ja, unga kan bli svårt sjuka men det är väldigt få unga som dör. Det får man inte glömma.
Citera
2020-04-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag tror att det är mindre sannolikt att lilla Sverige har rätt för då måste hela den övriga världen ha fel.

Det är mycket möjligt. Ingen vet. Det är det som är poängen. Men här vet ta mig fan alla allt, såklart.

Du svarade aldrig på frågan om vad du lärt dig av läkare i andra i länder?
Citera
2020-04-09, 16:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Ja, det var ju synd att det bara var 2,5%, det här lär ta sin tid om vi bara är i början än.

Det är ju en fördröjning på 3-4 veckor till döden inträffar. Men jag hoppas också på ca 1 % så vi får se om 2-3 veckor.

Jag kanske är blödig, men jag ser varje person som förlorar livet i det här som en person för mycket.

När man begrundar siffrorna förstår man också varför polisen rustar utanför sjukhusen, då de befarar sociala kravaller när sjuka inte kommer få vård. Man förstår också varför de rustat vid Älvsjömässan. Igår satt de och pratade på TV om att toppen redan kunde vara nådd. Obegripligt.

Om man tänker sig smittkurvan som en normalfördelningskurva så ligger vi långt ut i första percentilen i dagsläget. 2,5% smittade. Är målet 70% är det LÅÅÅÅÅÅNG väg kvar att vandra. Även om det går långsamt kommer vården få mycket svårt att hålla jämna steg. Därav bevakningen från polisen och förhållningsorder om vilka som ska beviljas vård och vilka som ska nekas. Skrev tidigare att toppen kan nås i maj, men i så fall pratar vi nog sent i maj. Toppen kan mycket väl komma till midsommar eller däromkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in