2020-04-09, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Bra att du tog upp det. Då är frågan.
Kvällswhiskyn, dödar den ev. små virus eller försvårar den kroppens virusbekämpning?

Kanske man får bli helnykterist en tid. Dricker inte mycket men det finns ju så mycket gott att dricka.
Nja det är nog mest om man super skallen av sig ofta, som man är i riskzonen. En sexa whisky per dag ger nog ingen stor hälsoförlust.
Citera
2020-04-09, 16:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Glädjebesked (=nu blir många besvikna här inne).

"Region Norrbotten har fått första leveransen av serologiska tester. Förhoppningen är att man inom kort ska kunna se ifall vårdpersonal har antikroppar mot coronaviruset.

– Smittskyddsläkaren avgör vilka grupper som prioriteras. Når vi full kapacitet kan vi genomföra 200 tester per dag, säger Karin Jones, verksamhetschef för Laboratoriemedicin

Det är stor brist på aktiva reagenser som testar för smittan, vi ser inte lika stora begränsningar för tester på antikroppar. Det känns positivt, säger Karin Jones"

https://mobil.kuriren.nu/nyheter/gladjebesked-immunitetstesterna-har-kommit-till-varden-nm5337632.aspx

Aj aj, oschysst att komma med nyheter om att fler kan hjälpas, inte populärt här inne.

95% av deltagarna här står beredda med champagnen till när 1000 döda nås, lagom till påskhelgen.
Citera
2020-04-09, 16:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Våra svenska ”experter” vet att vi ligger i utkanten av världen, och att andra länder gör jobbet åt dem ...

Låter inte så dumt. Hoppas det stämmer...
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Med alla eftersläpningar och grejer, har någon en relativt exakt siffra på antal döda?
Citera
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Tror inte det handlar om att mörka, för mörkandets skull (typ siffror, politikerförtroende etc..) Man vill nog helt enkelt inte oroa allmänheten (och kanske framförallt) de som har sina anhöriga på något boende i kommunen. Vad jag menar är att hanteringen är kontraproduktiv, oron blir större så här.

Speciellt som inte heller den kommunikationsansvarige känns särskilt pigg på att redovisa siffror eller ens säga på ett ungefär om smittspridningen är liten eller stor.

Som sagt, jag vet med säkerhet ett fall där personal testats positivt. När jag frågar min närmsta chef, om hur vi har tänkt göra om (när) viruset kommer in i vårt boende, får jag till svar att "nu ska vi inte tro det värsta" och "om vi får in smittan tar vi det därifrån".. Känns bara sjukt naivt och väldigt oförberett.

Hör till saken att jag inte hör till alarmisterna som tror att apokalypsen väntar, men att få in smittan på ett äldreboende får nog anses lika sannolikt som katastrofalt för de boende. Räknar kallt med att även mitt boende drabbas, då den lokala samhällsspridningen verkat tillta i ökning..
Tuff situation, förstår din oro till fullo. Varje kommun borde såklart planera för ”när” inte ”om” och det borde ha gjorts för månader sedan. När drygt 700 av 800 döda är över 70 år att det är där fokus fullt ut borde vara medan man borde lägga mindre energi på huruvida gymnasiet ska vara öppet eller inte...
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
De hade alltså gått till jobbet och arbetat sjuka trots klara direktiv om sjukskrivning vid minsta symptom. Som tur är finns det hopp i hydroxiklorokin, även för gamla åldringar.
Dr. Marc Siegel, a Fox News medical contributor, told “Tucker Carlson Tonight” on Tuesday that his 96-year-old father was recently weak and struggling to breathe but recovered after he was administered an anti-malaria drug and antibiotics.

Siegel was discussing hopeful signs that hydroxychloroquine has shown in recent studies when combined with antibiotics for coronavirus treatment.

Siegel said his father, who lives in Florida, recently complained about weakness, shortness of breath and feared that he was going to die.

Siegel said that his father’s cardiologist prescribed hydroxychloroquine and antibiotics and the combination proved effective.

"He got up the next day and was fine,” Siegel said.
https://www.foxnews.com/health/dr-marc-siegel-opens-up-about-his-father-96-and-his-use-of-hydroxychloroquine

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Är det media som rapporterat lite slarvigt? Så här stod det i media (igår):

En ökning från 40 till 45. Per dag.

Då är det bara att ta 5* antal dagar = VANSINNES-TAL!!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nu var det ju inte hundra döda, vare sig idag eller igår. Det var 100 inrapporterade idag och igår. Men alla dem var inte för idag eller igår

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så är det.

... Och vad med "alla dem" som dött idag som inte rapporterats in än? Jo, de kommer efter helgen.

Summa summarum: +-=0?
Nej: fler dog i själva verket idag än förra veckan. Eftersläpningarna gör alltså att ett för lågt antal döda redovisas de flesta dagar.

Tack LadySweden för att du förklarar för de som inte kan/vill fatta.
Jag ska lägga till lite.

Om vi leker med tanken att corona försvann just idag, vid midnatt, vilket antal avlidna får vi då totalt i Sverige? Vi använder worldometer förr enkelhetens skull som källa.

E Sveriges siffra då 793 avlidna?
Svar: Nej.

Vad e siffran då?
Svar: 793+eftersläpningar.

Håll oss inte på halster längre, din skit. Vad blir totalen?
Svar: Gissningsvis några hundra till avlidna, då det är eftersläpningar och vi går på siffror tillbaks i tiden. 200? 300? 400? 500? Fler? Säg 400 personer till då. Fullt möjligt och troligen inte i överkant.

Vad spelar det här för roll då? Tegnell har val redan sagt detta?
Svar: Hans 'perfekta pannkaks-platta kurva' som alltid visas upp i etern, hade dock i detta scenario upptäckts om vi skjutit tillbaks X antal avlidna på de sista 10 dagarna, enligt en standard-formel. Kurvan hade då sett precis ut som den gör i verkligheten. Den går spikrakt uppåt och är inte platt. Vad Tegnell gör, är att han pratar om en sak, men visar något annat. Det ger ingen korrekt bild på något sätt.

Hoppas någon förstod, som inte gjorde det innan. Tack för ordet
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu pratade han om Stockholm. Kommer inte ihåg siffran per 15 mars, men runt 250-300 tror jag det var.. bekräftade alltså

Visst jävlar. Var för snabb på avtryckaren där.
Citera
2020-04-09, 16:20
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Öhh. Vi hade 1040 BEKRÄFTADE fall 15 mars. Så jo.

Och då hade vi bra koll på läget siffermässigt. Det har vi inte nu. Man kan förövrigt ha kvar viruset samtidigt som antikroppar.

Dessutom kommer x antal dö som redan är smittade, som inte "hunnit" dö. Gör man även antagandet att 10 000 Stockholmare skall dö innan dr death är klar, så skulle det vara dödlighet på 7 promille, klart verklighetsbaserat.

Så kör vi dr Deathstyle, så kan vi se fram emot 10 000 döda stockholmare ganska så säkert.

Notererbart är att för 2 veckor sedan, så fanns det stolpskott som trodde att 20% av befolkningen var smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läs gärna på lite om folkbokföringen vi har i Sverige. Det är få länder i världen som har ett sådant system, så om vi enligt dig är helt kass på att föra statistik här, så kan du ju fundera på hur det är i resten av världen. Det skulle isåfall innebära att vi är det enda moderna samhället på planeten.
Hur många länder tror du har möjlighet att köra dödsregister mot folkbokföring och smittade av Corona?
Du kan väl gissa iaf..
Det är ju det jag skriver, att vi har goda förutsättningar. Nu verkar det av olika anledninga fungera dålig här med. Det är ju kristider och snabba korrekta data är viktig. Nog skulle en läkare kunna knappa in döden snabbt i systemen, folkbokföringen får det tids nog. Jag vet inte hur systemen ser ut, det kanske kan var så slött i vår tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det har varit högkonjunktur och på det ett extremt skattetryck, självklart är det inte helt tomt än.
Det jag tog upp i början var att vi har försatt oss ekonomiskt framöver, före denna pandemi, i ett mycket sämre läge än övriga nordiska länder som nu sätter in andra åtgärder än oss.
Ja. Det är den balansgången myndigheterna har att gå - Alltför drakoniska åtgärder gör större negativt, avtryck i ekonomin och för slappa åtgärder ger för många smittade samtidigt, vilket kostar liv och vårdresurser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jag har följt ganska många dagar. Det är en milsvid skillnad om man jämför. Jag tror PK med Trump och alla hans medarbetare igår var närmare 2 timmar där journalisterna fick fråga hur många frågor som helst.

Tack för beskrivningen! Jag har också fått exakt det intrycket!
Och jag har aldrig varit ngn fan av Trump eller USAs politik direkt men detta med att visa ngn slags transparens och vara tillgängliga för pressen, ge ordentligt utrymme för frågor, och försöka finnas där som en närvarande frontfigur, där får USA bra betyg hittills.

Man ska inte underskatta sånt, det är ändå en del av att hantera en kris. Sen säger jag nu inget om övriga delar av att hantera kris. Men har varit förvånad över Sveriges "nordKorea-sätt" att agera, att presskåren här är så tyst, att Löfvén knappt syns etc. Mkt konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in