Citat:
Ursprungligen postat av
Arioso
Behöver tips på hur jag ska tänka:
Är insnöat gammalmodig och har ingen koll alls på detta med aktier, men blev utskälld av en vän i förra vecka, som menade att det är genuint stenkorkat att ha pengar på banken då räntorna nu går i botten. Jag öppnade ett ISK-konto för en vecka sen, köpte för 200.000 kr på kul litet gammalmodiga aktier, SEB A & Billerudkorsnäs, samt istället för trisslotter, Vicore Pharma. När jag tittar idag har alltihop gått en en hel del.
Obegripligt att det stiger i dessa tider, men min vän säger att börserna ligger 6 mån före, att staterna backar upp ekonomierna, och att en del tyder på att de som stryker med i corona kanske inte är så produktiva, jfr järvafältet o dess motsvarigheter i USA. Känner mej sugen att lägga ännu mer i aktier nu, men kanske är det s.k. bulltrapp. Ni som verkar ha koll, borde jag fortsätta ett långsiktigt sparande bara i stabila saker, typ SEB? Finns det nån vettig förklaring till att Vicore gått upp rejält?
Ja, långsiktigt sparande på börsen har slagit bankkontot. Det är nollränta nu så, din vän har helt rätt.
Det är stökigt nu på börsen, ingen vet om det är en bull trap eller vi är på väg in i en ekonomisk recession som sänker börsen. Det kan bli rejält i så fall.
Titta inte på dina kortsiktiga vinster för mycket. Detta är ett maratonlopp, och att du ökade tempot och spurtade om några i senaste backen betyder inget... men känslan är densamma.. hej, vad det går.
En sak jag tänker, det är bra att veta vad bolagen sysslar med man handlar med. Men sätt dig in lite mer vad dagens börs har att erbjuda, annars är nog fonder bättre.
Nu har jag själv köpt SEB ganska nyligen som ett stabilt ankare i portföljen. Men Storbanker och skogsbolag... kom igen, skall du inte sätta en slant i varvsindusrin också?? Kika på Kockums och Uddevalla, det är fina stabila bolag. Eller var.
Var inte rädd att ta in nytt också. Christina Stenbeck gör som sin far, Janne Långben, hon säljer det gamla, eller mjölkar vinsten, och satsar på det nya. Så hon gjorde sig av med Korsnäs just, Millicom som är ett segt telekombolag. Mjölkar ut Tele2 vad de kan ge i utdelning. Millicom och Tele2 som hemmes far drog igång, inga sorger vilardär inte.
Så sätter hon stålarna i Qliro, Zalando osv...
Vad jag säger... "Gamla fina" Kinnevik ger dig en bra exponering mot framtiden. Hon är inte dum den tösen, janne visste vilket barn som skulle ta över imperiet.
https://www.kinnevik.com/sv/vara-investeringar
Lycka till.