2020-04-09, 15:12
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Nä, S gillar ISK. Det är ett stadigt kassaflöde som dessutom genererar pengar under dåliga tider. Om något kommer de öka skatten på ISK för ingen jävel som röstar på S fattar ens hur man räknar ut skatten än mindre investerar i ISK. Deras mardröm är lägre skatt på en depå. Jag investerar bara i depå!

Jag hoppas det är som du beskriver. ISK är guld.
Citera
2020-04-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arioso
Behöver tips på hur jag ska tänka:
Är insnöat gammalmodig och har ingen koll alls på detta med aktier, men blev utskälld av en vän i förra vecka, som menade att det är genuint stenkorkat att ha pengar på banken då räntorna nu går i botten. Jag öppnade ett ISK-konto för en vecka sen, köpte för 200.000 kr på kul litet gammalmodiga aktier, SEB A & Billerudkorsnäs, samt istället för trisslotter, Vicore Pharma. När jag tittar idag har alltihop gått en en hel del.

Obegripligt att det stiger i dessa tider, men min vän säger att börserna ligger 6 mån före, att staterna backar upp ekonomierna, och att en del tyder på att de som stryker med i corona kanske inte är så produktiva, jfr järvafältet o dess motsvarigheter i USA. Känner mej sugen att lägga ännu mer i aktier nu, men kanske är det s.k. bulltrapp. Ni som verkar ha koll, borde jag fortsätta ett långsiktigt sparande bara i stabila saker, typ SEB? Finns det nån vettig förklaring till att Vicore gått upp rejält?

Ja, långsiktigt sparande på börsen har slagit bankkontot. Det är nollränta nu så, din vän har helt rätt.

Det är stökigt nu på börsen, ingen vet om det är en bull trap eller vi är på väg in i en ekonomisk recession som sänker börsen. Det kan bli rejält i så fall.

Titta inte på dina kortsiktiga vinster för mycket. Detta är ett maratonlopp, och att du ökade tempot och spurtade om några i senaste backen betyder inget... men känslan är densamma.. hej, vad det går.

En sak jag tänker, det är bra att veta vad bolagen sysslar med man handlar med. Men sätt dig in lite mer vad dagens börs har att erbjuda, annars är nog fonder bättre.

Nu har jag själv köpt SEB ganska nyligen som ett stabilt ankare i portföljen. Men Storbanker och skogsbolag... kom igen, skall du inte sätta en slant i varvsindusrin också?? Kika på Kockums och Uddevalla, det är fina stabila bolag. Eller var.

Var inte rädd att ta in nytt också. Christina Stenbeck gör som sin far, Janne Långben, hon säljer det gamla, eller mjölkar vinsten, och satsar på det nya. Så hon gjorde sig av med Korsnäs just, Millicom som är ett segt telekombolag. Mjölkar ut Tele2 vad de kan ge i utdelning. Millicom och Tele2 som hemmes far drog igång, inga sorger vilardär inte.

Så sätter hon stålarna i Qliro, Zalando osv...

Vad jag säger... "Gamla fina" Kinnevik ger dig en bra exponering mot framtiden. Hon är inte dum den tösen, janne visste vilket barn som skulle ta över imperiet.

https://www.kinnevik.com/sv/vara-investeringar

Lycka till.
Citera
2020-04-09, 15:41
Medlem
Citat:
Behöver tips på hur jag ska tänka:
Är insnöat gammalmodig och har ingen koll alls på detta med aktier, men blev utskälld av en vän i förra vecka, som menade att det är genuint stenkorkat att ha pengar på banken då räntorna nu går i botten. Jag öppnade ett ISK-konto för en vecka sen, köpte för 200.000 kr på kul litet gammalmodiga aktier, SEB A & Billerudkorsnäs, samt istället för trisslotter, Vicore Pharma. När jag tittar idag har alltihop gått en en hel del.

Obegripligt att det stiger i dessa tider, men min vän säger att börserna ligger 6 mån före, att staterna backar upp ekonomierna, och att en del tyder på att de som stryker med i corona kanske inte är så produktiva, jfr järvafältet o dess motsvarigheter i USA. Känner mej sugen att lägga ännu mer i aktier nu, men kanske är det s.k. bulltrapp. Ni som verkar ha koll, borde jag fortsätta ett långsiktigt sparande bara i stabila saker, typ SEB? Finns det nån vettig förklaring till att Vicore gått upp rejält?

Köp investor.
1 gång i månaden resten av livet
Inte svårare än så

Sprid ut köpen, återinvestera
Klart 💰💰
Citera
2020-04-09, 15:50
Medlem
Stort tack för råd! Förstår liknelsen med marathonlopp, men blev bara så paff över värdeökningen; Vicore gick upp ca 40%, medan jag har över en milj på sparkonto på Ikanobanken med 0,0065% ränta. Törs inte lägga om allt till fonder/aktier, men jag ska nog flytta över mer i alla fall.
Citera
2020-04-09, 15:55
Medlem
fejsetnr1s avatar
Gick in idag på en aktie ..skit samma vilken köpte för typ 3 riksdaler styck kl. 11 imorse ...nu när jag kolla står den i knappt 2...hurra va ja e bra typ...NOT....
Citera
2020-04-09, 15:58
Medlem
Citat:
Stort tack för råd! Förstår liknelsen med marathonlopp, men blev bara så paff över värdeökningen; Vicore gick upp ca 40%, medan jag har över en milj på sparkonto på Ikanobanken med 0,0065% ränta. Törs inte lägga om allt till fonder/aktier, men jag ska nog flytta över mer i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, långsiktigt sparande på börsen har slagit bankkontot. Det är nollränta nu så, din vän har helt rätt.

Det är stökigt nu på börsen, ingen vet om det är en bull trap eller vi är på väg in i en ekonomisk recession som sänker börsen. Det kan bli rejält i så fall.

Titta inte på dina kortsiktiga vinster för mycket. Detta är ett maratonlopp, och att du ökade tempot och spurtade om några i senaste backen betyder inget... men känslan är densamma.. hej, vad det går.

En sak jag tänker, det är bra att veta vad bolagen sysslar med man handlar med. Men sätt dig in lite mer vad dagens börs har att erbjuda, annars är nog fonder bättre.

Nu har jag själv köpt SEB ganska nyligen som ett stabilt ankare i portföljen. Men Storbanker och skogsbolag... kom igen, skall du inte sätta en slant i varvsindusrin också?? Kika på Kockums och Uddevalla, det är fina stabila bolag. Eller var.

Var inte rädd att ta in nytt också. Christina Stenbeck gör som sin far, Janne Långben, hon säljer det gamla, eller mjölkar vinsten, och satsar på det nya. Så hon gjorde sig av med Korsnäs just, Millicom som är ett segt telekombolag. Mjölkar ut Tele2 vad de kan ge i utdelning. Millicom och Tele2 som hemmes far drog igång, inga sorger vilardär inte.

Så sätter hon stålarna i Qliro, Zalando osv...

Vad jag säger... "Gamla fina" Kinnevik ger dig en bra exponering mot framtiden. Hon är inte dum den tösen, janne visste vilket barn som skulle ta över imperiet.

Lycka till.

Köpte Kinnevik för två v. sedan. Upp 21,5 %. Vilket drag asså.

Jag tror på storbanker, stora industrier, skog, gruvor, telecom och investmentbolag såklart.

Skulle inte våga mig på Sas, HM, Mq, något medic eller pharmacia, tv-spel eller liknande. Jag kör säkra kort. Visst man kanske går miste om något men jag vill sova skönt AstraZeneca har jag i och för sig men dom är stabila.

Just investmentbolag skulle jag köra på ifall jag skulle börja med aktier.
Citera
2020-04-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1
Gick in idag på en aktie ..skit samma vilken köpte för typ 3 riksdaler styck kl. 11 imorse ...nu när jag kolla står den i knappt 2...hurra va ja e bra typ...NOT....

Vilken aktie va det?
Citera
2020-04-09, 16:00
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fejsetnr1

?? Ja de går ju både upp och ner. Om du klickar hem några fler så kanske du träffar av någon som går upp
Citera
2020-04-09, 16:07
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är riktigt, man skall inte handla på impuls.

Själv är jag påskledig och har nog tryckt mer på köpknappen än jag tänkt mig.

Om du är FOMO ängslas ju jag nu av motsatsen, haha.. Jag är en enkel FOL.
Eller en VFHJG (va fan har jag gjort)

Pendeln är ju alltid mellan rädsla och girighet och impulshandel har jag egentligen mest dåliga erfarenheter av.

Så blev det som det blev ändå.

Nu är min portfölj på 3,8% minus mot index -15%.... då växer hornen, självförtroendet... Fenix-köpet satt som en smäck, SAAB och HM likaså... man blir stursk och tror man är ett geni. Då brukar det gå åt.... det är då man gör de korkade impulsköpen. Som att öka i Lammet.

Ett offerlamm till påsk kanske...

Jag började ju med aktier i samband med Corona. Bara sysslat med krypto tidigare. Så jag är upp totalt 20% på ca 2-3 veckor. Förstår definitivt vad du menar med att man tror att man är så jävla duktig. Råkat köpa en del (för ganska lite pengar som tur är) senaste dagarna som jag kanske borde skitit i, men det får gå som det går. Dessutom sålt av en del som jag tyckte var skitbra vinst (som fortsatt upp 30% efter jag sålt). Men ett bra tillfälle att lära sig. Nu har jag i alla fall infört köpstopp för mig själv tills det börjar gå ned igen
Citera
2020-04-09, 16:12
Medlem
Spalkins avatar
Citat:

Det är lätt att bli frälst när man är ny. TÄNK dock på att 40% ökning är absolut drömscenario och händer INTE med precision. Du hade m.a.o TUR. Vicore är en skitaktie som knappt funnits 5 år. Lägg ingen vikt på den, köp som tidigare tipsat om Investor, Lundbergs etc varje månad tills du iaf har bättre koll.
Citera
2020-04-09, 16:28
Medlem
muneys avatar
Citat:
Jag känner inte att jag riktigt är i den sitsen att jag ska ge investeringsråd till andra då jag enbart är en glad amatör som leker runt med småsummor när det kommer till aktiehandel. Men, om du inte tänker att du behöver alla pengar inom 10 år så tycker jag absolut att de ska in på börsen. Inte allt på en gång, och inte i företag man inte vet vad de gör, utan snarare månadsköp i stabila investmentbolag eller i indexfonder. Det finns enormt mycket matnyttigt att läsa om i den forumdelen om man vill komma igång på en enkel nivå.
Citera
2020-04-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Köpte Kinnevik för två v. sedan. Upp 21,5 %. Vilket drag asså.

Jag tror på storbanker, stora industrier, skog, gruvor, telecom och investmentbolag såklart.

Skulle inte våga mig på Sas, HM, Mq, något medic eller pharmacia, tv-spel eller liknande. Jag kör säkra kort. Visst man kanske går miste om något men jag vill sova skönt AstraZeneca har jag i och för sig men dom är stabila.

Just investmentbolag skulle jag köra på ifall jag skulle börja med aktier.

Du kanske skall kolla på Kinneviks portföljbolag. Mycket kläder, häslovård, gaming osv...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in