2020-04-09, 13:51
Medlem
S&P 500 terminen har vänt nedåt, kanske folk vill ur marknaden under långhelgen?
Citera
2020-04-09, 13:53
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Börsen bara ner 15% när massarbetslöshet och konkurser väntar.. jag avvaktar med köp

Ner 15% från den extrema toppen i februari dessutom. Knappt så att börsen är nere på 2017 års nivåer. Jag undrar stundvis om min världsbild är helt fel, för det känns sjukt att folk köper så mycket. Även med FOMO inräknat.

Men det är så lätt nu för gemene man att sitta och trejda direkt i telefonen. Lägg till karantän på det som nån nämnde innan.
Citera
2020-04-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Ner 15% från den extrema toppen i februari dessutom. Knappt så att börsen är nere på 2017 års nivåer. Jag undrar stundvis om min världsbild är helt fel, för det känns sjukt att folk köper så mycket. Även med FOMO inräknat.

Men det är så lätt nu för gemene man att sitta och trejda direkt i telefonen. Lägg till karantän på det som nån nämnde innan.

Är Ava och NON mer aktiva än vanligt om du kikar??

I så fall är det ju småsparardrivet.
Citera
2020-04-09, 13:58
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Håller med. Jag intalar mig själv att jag gjort ett val som jag står fast vid och det får bli som det blir. Jag står fast vid min analys och lite bull ändrar inte på det även om det tär på en att inte kunna se in i framtiden.

Å andra sidan hann jag in med cirka 35-40% av mitt kapital nära botten innan uppgångarna började så jag sitter inte helt passiv utan är lite hedgad om det skulle fortsätta uppåt.

Ganska exakt samma här. La in drygt hälften av kapitalet när det var sådär riktigt jävla billigt. Jag kör på med min plan som verkar vara samma som din. Konkurser, permitteringar, varsel osv osv. För att inte tala om en våg 2 av viruset som mycket talar för kommer hända.

Bara att sitta lugnt i båten och försöka tänka på något annat :D
Citera
2020-04-09, 14:00
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Är Ava och NON mer aktiva än vanligt om du kikar??

I så fall är det ju småsparardrivet.

Bra idé! Är ute och flänger just nu, men ska kika på det när jag kommer hem.
Citera
2020-04-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Ganska exakt samma här. La in drygt hälften av kapitalet när det var sådär riktigt jävla billigt. Jag kör på med min plan som verkar vara samma som din. Konkurser, permitteringar, varsel osv osv. För att inte tala om en våg 2 av viruset som mycket talar för kommer hända.

Bara att sitta lugnt i båten och försöka tänka på något annat

Det är riktigt, man skall inte handla på impuls.

Själv är jag påskledig och har nog tryckt mer på köpknappen än jag tänkt mig.

Om du är FOMO ängslas ju jag nu av motsatsen, haha.. Jag är en enkel FOL.
Eller en VFHJG (va fan har jag gjort)

Pendeln är ju alltid mellan rädsla och girighet och impulshandel har jag egentligen mest dåliga erfarenheter av.

Så blev det som det blev ändå.

Nu är min portfölj på 3,8% minus mot index -15%.... då växer hornen, självförtroendet... Fenix-köpet satt som en smäck, SAAB och HM likaså... man blir stursk och tror man är ett geni. Då brukar det gå åt.... det är då man gör de korkade impulsköpen. Som att öka i Lammet.

Ett offerlamm till påsk kanske...
Citera
2020-04-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
S&P 500 terminen har vänt nedåt, kanske folk vill ur marknaden under långhelgen?

Spelar ingen roll
Det är sista timmen som räknas
Citera
2020-04-09, 14:49
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Eller så inser marknaden att allt detta är en charad och fabricerad kris.

Hela världen sitter i karantän. All produktion är stoppad tillsvidare, konsumption har i princip tvärstannat förutom toapapper och mediciniskutrustning. Ja, denna kris är verkligen fabricerad jämfört med 2008, då gick ju faktiskt en investment bank i konkurs. Eller it-bubblan, då var Telia lite övervärderad, det kallar jag riktigt kris!
Citera
2020-04-09, 14:58
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag är lågavlönad inom vården och investerar några tusen på börsen varje månad.

Är jag arbetare och kamrat eller ett kapitalistiskt svin, enligt dig?

Min gissning är att du är för korkad för att köpa aktier och är avundsjuk på oss som försöker ge oss själva en pension, när din sosseregering gör sitt bästa för att stjäla den av oss. Gå och gråt i politikforumet istället, kamratjävel. 😏

Funderar på när S kommer avskaffa ISK. De måste avsky att folk kan tjäna fina pengar och betala löjligt lite skatt.
Citera
2020-04-09, 15:02
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Funderar på när S kommer avskaffa ISK. De måste avsky att folk kan tjäna fina pengar och betala löjligt lite skatt.

Nä, S gillar ISK. Det är ett stadigt kassaflöde som dessutom genererar pengar under dåliga tider. Om något kommer de öka skatten på ISK för ingen jävel som röstar på S fattar ens hur man räknar ut skatten än mindre investerar i ISK. Deras mardröm är lägre skatt på en depå. Jag investerar bara i depå!
Citera
2020-04-09, 15:07
Medlem
Behöver tips på hur jag ska tänka:
Är insnöat gammalmodig och har ingen koll alls på detta med aktier, men blev utskälld av en vän i förra vecka, som menade att det är genuint stenkorkat att ha pengar på banken då räntorna nu går i botten. Jag öppnade ett ISK-konto för en vecka sen, köpte för 200.000 kr på kul litet gammalmodiga aktier, SEB A & Billerudkorsnäs, samt istället för trisslotter, Vicore Pharma. När jag tittar idag har alltihop gått en en hel del.

Obegripligt att det stiger i dessa tider, men min vän säger att börserna ligger 6 mån före, att staterna backar upp ekonomierna, och att en del tyder på att de som stryker med i corona kanske inte är så produktiva, jfr järvafältet o dess motsvarigheter i USA. Känner mej sugen att lägga ännu mer i aktier nu, men kanske är det s.k. bulltrapp. Ni som verkar ha koll, borde jag fortsätta ett långsiktigt sparande bara i stabila saker, typ SEB? Finns det nån vettig förklaring till att Vicore gått upp rejält?
Senast redigerad av Arioso 2020-04-09 kl. 15:12. Anledning: felstavat
Citera
2020-04-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Futures gjorde ett rejält uppsving efter att Fed gick ut med att de trycker $2.3T till direkt efter att arbetslöshetssiffrorna presenterades med 6.6M nya arbetslösa förra veckan.

Totalt har nu Federal Reserve trollat fram $7-8T (~80 000 miljarder SEK) ur luften inom loppet av några veckor.

USA på god väg att bli New Zimbabwe?
Senast redigerad av typhoon 2020-04-09 kl. 15:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in