2020-04-09, 15:45
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Journalist: "En fråga till Adolf Tegnell: hur kommer det sig att Finland har bättre statistik på avlidna jämfört med Sverige"?

Adolf Tegnell: "Vi vet inte säkert. Vi kommer att ha ett möte med finska kolleger för att ta reda på vaför det finns denna diskrepans".
Haha varför alla dessa onödiga möten om hela världens diskrepans i jämförelse med Sveriges? Hade han läst lite på Flashback hade han insett att Finland stängt huvudstaden, skolor(?) och har ett fett beredskapsläger med utrustning. Vad lärde sig Löfven genom att snacka med Sydkorea? Uppenbarligen ingenting!

I Sverige smittar smittad vårdpersonal patienter och sina anhöriga pga brist på utrustning och allt är kaos. Äldrevården existerar inte snart då smitta hemlighålls. Nu sprider Stockholmare fortsatt smitta till åldrande befolkningar ute på byggden för att Sverige inte lärde sig efter Årefiaskot.

Flashback ligger långt före svenska myndigheter genom att snappa upp hur andra länder agerar. Samtidigt fortsätter FHM och regeringen med sin vänta och se politik!
Citera
2020-04-09, 15:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Varenda politiker världen över knäböjer för pengarna.
Många tog inte informationen på allvar.
Inte ens Sverige, godhetens falska paradis.
Nä det kommer inte hit...

Stäng. Genast kineserna gjorde det sa jag det, stäng allt. Sorgligt att ha sett det komma och bara kunnat vänta.
Citera
2020-04-09, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Någon som hörde SVT:s rapportering från Malmö?
Reportern hade pratat med 95-årig dam på ett äldreboende där 3 av 10 hade dött i COVID.
Så fick damen testas. Det visade positivt. Hon hostade och var rädd.
Damen hade berättat för reportern att de inte haft besök på länge men att några i personalen hade jobbat, snoriga och hostande.

Så jävla sorgligt. Stackars tant. 😰
Polisanmälan omedelbart på de sjuka arbetarna, och på boendets ledning.
Jag håller det för helt otroligt att anhöriga till drabbade inte redan gjort detta.

Generellt behöver vi många många fler visselblåsare från verksamheterna som s a s kan nyansera informationen från de myndigheter och politiker som egentligen är satta att tjäna sitt folk.

Blås visslan för h-e! Det är nu det gäller.
Det ni gör kan skicka en signal till förnekar-naturer att ta ansvar på riktigt för sin del att hindra smittspridning.
Senast redigerad av pjabas 2020-04-09 kl. 15:58.
Citera
2020-04-09, 15:46
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Men det där är inget som de godhetssignalerande alarmisterna ens ställde in sin semester för. Det är visst skillnad på folk och folk när det gäller dessa hycklare...

hjärtsjukdomar smittar inte din tölp
Citera
2020-04-09, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Den 20 mars 2020 var det en dag i Italien när det dog 100 personer per dag (100 gånger 6 = 600).
Italien hade då varit i lockdown i 12 dagar. Ingen fick gå ut om det inte var för att handla mat eller medicin. Och man behövde ha ett intyg för att ens kunna göra det.
Alla var rädda. Människorna. Regeringen. Myndigheterna.
Alla var hemma och väntade med hopp att PK kl 18 skulle ge bättre resultat. Men icke. Det skulle dröja ett tag innan det skulle bli bättre.
Alla var instängda i sina hem. Folk satt på balkongen och spelade instrument. Och sjäng. Och alla kände sig som om man var mitt i ett krig.

Den 9 april 2020 var det en dag i Sverige när det dog 100 personer per dag.
Det var andra dagen i raden som det var 100 dödsfall per dag.
Dagen innan hade man sagt på PK att det börjar se bra ut. Den eminenta statsepidemiologen sa också ganska självsäkert att vi nu nått en platå. De flesta instämde och litade på detta i samband med att man var medveten om andra gånger då samma person givit vetenskapligt fakta som visat sig vara korrekt.
Han la också till att som tur är ser det nu bättre, till och med mycket bättre, för Stockholm, där antal avlidna har tydligt minskat.
Men den dagen var alltså 100 personer som hade avlidit. För andra gången i rad.
Man har fortsatt påpeka att man ska följa de viktiga rekommendationer såsom att tvätta händer, att hålla avstånd (dock lite oklart antal cm som man skulle distansiera sig). Dagen innan hade samma eminente vetenskapsman även dessutom börja säga att kanske ska man kunna börja planera sommaren trots allt, utan att för den delen vara mindre försiktiga.
Italien stängde ner och det kommer att kosta dem hundratusentals människoliv de närmaste decennierna.

Vad vill du att Sverige ska göra?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantskallen
Visst, men innebär ju också att dagens (rapporterade tal - eftersläpning) också måste justeras för eftersläpning senare.

Antag att det inrapporterade dödstalet är Ni, den tidigare eftersläpningen Et och den kommande eftersläpningen Es. Då måste ju dagens korrekta dödstal N vara:
N = Ni - Et + Es

Om man antar att variationen i eftersläpningen inte är alltför stor, dvs Et ≈ Es så kommer: N ≈ Ni

Dvs, eftersläpningens effekt på det för dagen inrapporterade dödstalet saknar i stort sett betydelse.

Ja men det vi ser när vi tittar på eftersläpningen är att dom är utspridda på väldigt många dagar. Eventuellt har det blivit lite bättre nu säger han. Men kolla här till exempel;

https://www.bildtagg.se/bild/l8ji3m8s7oss18uxq1uycn

Därför blir det extremt missvisande att bara ta dagens inrapporterade dödsfall och säga "Jaha över hundra döda idag".
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som sagt, vi lever i Sverige. Ställas till svars?

Hmmm... ja, du har rätt. Sverige är ju numera ett land där de styrande kan göra i princip vad som helst och komma undan med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror de flesta normala vuxna hade räknat ut det utan att FHM sagt det
Ja men vi måste ju lära oss att tvätta händerna!?!..(haha) upprepning på upprepning som om alla lever på dagisstadiet. Häng upp skyltar i centrum och på bussar! Vi vet redan och behöver inte användas som "utfyllnad".. av att inte ha annat att komma med.
Citera
2020-04-09, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Som sagt, vi lever i Sverige. Ställas till svars?
Öh..eh....ah.... är det enda svar du kommer få från politikerna.
Citera
2020-04-09, 15:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ja om de öppnar upp sina gränser mot Sverige.
(Annars kan man ta en titt på Sydkorea och jämföra)

Det är ett stort "om". Gränserna öppnas nog först mot länder där man har koll. Sedan prövde ju EU`s ordförande Ursula von der Leyen härom dagen att snacka om ett öppnande av gränser, det var heeelt ointressant för medlemsländerna.

Gränserna kommer att förbli stängda i flera månader.
Citera
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Om det är endast i syfte att mörklägga något håller jag med om att det är förkastligt, men jag måste säga att jag kan förstå att man tar till det draget med tanke på alla dessa undersköterskor, sjuksköterskor och vårdbiträden som dagligen dyker upp i media och sociala medier med sina egna sanningar. Oftast baserade på en väldigt begränsad överblick av problemet och ALLTID ackompanjerat av en selfie...

På de allra flesta privata arbetsplatser fungerar det så att anställda inte talar med media utan hänvisar i första hand till en kommunikationsansvarig.

Tror inte det handlar om att mörka, för mörkandets skull (typ siffror, politikerförtroende etc..) Man vill nog helt enkelt inte oroa allmänheten (och kanske framförallt) de som har sina anhöriga på något boende i kommunen. Vad jag menar är att hanteringen är kontraproduktiv, oron blir större så här.

Speciellt som inte heller den kommunikationsansvarige känns särskilt pigg på att redovisa siffror eller ens säga på ett ungefär om smittspridningen är liten eller stor.

Som sagt, jag vet med säkerhet ett fall där personal testats positivt. När jag frågar min närmsta chef, om hur vi har tänkt göra om (när) viruset kommer in i vårt boende, får jag till svar att "nu ska vi inte tro det värsta" och "om vi får in smittan tar vi det därifrån".. Känns bara sjukt naivt och väldigt oförberett.

Hör till saken att jag inte hör till alarmisterna som tror att apokalypsen väntar, men att få in smittan på ett äldreboende får nog anses lika sannolikt som katastrofalt för de boende. Räknar kallt med att även mitt boende drabbas, då den lokala samhällsspridningen verkat tillta i ökning..
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
hjärtsjukdomar smittar inte din tölp

Tack för att du svarar på mitt ledande inlägg, ville inte vara alltför tydlig.

Det är alltså som jag trodde, ni bryr er inte nämnvärt om pensionärerna, det ni är rädda och panikslagna för är er EGEN hälsa.

Det är OK, men var ärlig med det då och sluta godhetssignalera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in