Citat:
Ursprungligen postat av
guldkorn
Om det är endast i syfte att mörklägga något håller jag med om att det är förkastligt, men jag måste säga att jag kan förstå att man tar till det draget med tanke på alla dessa undersköterskor, sjuksköterskor och vårdbiträden som dagligen dyker upp i media och sociala medier med sina egna sanningar. Oftast baserade på en väldigt begränsad överblick av problemet och ALLTID ackompanjerat av en selfie...
På de allra flesta privata arbetsplatser fungerar det så att anställda inte talar med media utan hänvisar i första hand till en kommunikationsansvarig.
Tror inte det handlar om att mörka, för mörkandets skull (typ siffror, politikerförtroende etc..) Man vill nog helt enkelt inte oroa allmänheten (och kanske framförallt) de som har sina anhöriga på något boende i kommunen. Vad jag menar är att hanteringen är kontraproduktiv, oron blir större så här.
Speciellt som inte heller den kommunikationsansvarige känns särskilt pigg på att redovisa siffror eller ens säga på ett ungefär om smittspridningen är liten eller stor.
Som sagt, jag vet med säkerhet ett fall där personal testats positivt. När jag frågar min närmsta chef, om hur vi har tänkt göra om (när) viruset kommer in i vårt boende, får jag till svar att "nu ska vi inte tro det värsta" och "om vi får in smittan tar vi det därifrån".. Känns bara sjukt naivt och väldigt oförberett.
Hör till saken att jag inte hör till alarmisterna som tror att apokalypsen väntar, men att få in smittan på ett äldreboende får nog anses lika sannolikt som katastrofalt för de boende. Räknar kallt med att även mitt boende drabbas, då den lokala samhällsspridningen verkat tillta i ökning..