2020-04-09, 15:34
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nästan all pandemi har sitt ursprung från Kina tom pesten.
Inte bara USA som inte kunde hantera det här från början. Vet att i Frankrike gjorde man som oss i början. Äsch! Det här är ingen fara.
Det är som med World Trade Center. Det tog ett tag innan man förstod att det var en krigshandling.

Donald Trump har haft tillgång till den information som behövdes sedan länge men valde att knäböja inför Wall Street istället för att ta informationen på allvar. Det kan inte Kina beskyllas för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Så bara för att han är ung och drabbats av corona..så måste han givetvis ha alkoholproblem, det värsta jag hört på länge?
Nej. Det var därför jag undrade om hur mycket alkohol han drack . . .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Många förnekar det. Tex du som försökte få det till influensan.
Suck. När man tror att man har nått fram så visar det sig att så inte var fallet. Men trevlig påsk, hur som helst.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kom Finlands siffror.

2 döda sen igår!

42 har dött i Finland nu.

Sverige har 19 gånger döda Finland!

Men framtidsutsikterna ser inte så positiva ut. Åtminstone tre äldreboenden har drabbats, möjligen fler.

Och ser man bara på antal som nu vårdas på sjukhusavdelning (162) och IVA (82), totalt 244 idag på förmiddagen, så är det ett under om vi har under 100 döda innan påsken är över. Tror tyvärr inte på det undret, tror snarare att vi nästa tisdag ligger någonstans mellan 120 och 150 döda.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja det är allvarligt, men det är allvarligare att över 30 000 dör av hjärt och kärlsjukdomar varje år också enbart i Sverige.

Men det där är inget som de godhetssignalerande alarmisterna ens ställde in sin semester för. Det är visst skillnad på folk och folk när det gäller dessa hycklare...
Citera
2020-04-09, 15:35
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskrivnaodds
Jag har just fått "munkavle" av min arbetsgivare (anställd på ett kommunalt äldreboende i norrland) via ett internmail häromdagen, där det uttryckligen stod att jag och mina kollegor ej får säga till någon som frågar, varken om det förekommer smitta eller om det tagits några prover på personal eller vårdtagare.

Allt hänvisas till sekretess och till någon talesperson för äldreomsorg, och därifrån verkar det vara locket på när lokal media ringer och frågar.

Jag hade personligen inte velat ha någon av mina äldre släktingar på ett äldreboende i min hemkommun just nu. Det har konstaterats fall på såväl boende som inom hemtjänsten, men det får bara den det gäller veta. Alltså inte om (när?) ett stort antal grannar är smittade eller t o m avlidna i covid-19..

Känns ju sådär att "lägga locket på". Möjligtvis tänkt att minska en föreställd panik bland anhöriga/personal/äldre, nu när det börjar komma hit upp också, men oron blir ju knappast mindre av att man möts av "vi får inte säga någonting".. och hänvisa till högre ort som mest troligt inte heller säger någonting..
Om det är endast i syfte att mörklägga något håller jag med om att det är förkastligt, men jag måste säga att jag kan förstå att man tar till det draget med tanke på alla dessa undersköterskor, sjuksköterskor och vårdbiträden som dagligen dyker upp i media och sociala medier med sina egna sanningar. Oftast baserade på en väldigt begränsad överblick av problemet och ALLTID ackompanjerat av en selfie...

På de allra flesta privata arbetsplatser fungerar det så att anställda inte talar med media utan hänvisar i första hand till en kommunikationsansvarig.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Contractors
+107 nya döda idag. Lär sluta på 120-130.

https://c19.se/

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att vara tydlig: Det har idag rapporterats 107 döda idag. Knappt hälften (47) av dessa dödsfall skedde igår, resten tidigare eller så saknas uppgift.

Edit: never mind mitt inlägg -jag tänkte nog fel
Senast redigerad av gloffgloff 2020-04-09 kl. 15:41.
Citera
Medlem
Statsministern i intervju med SvD:

Bekymmersamt att den svenska beredskapen har monterats ner över tid.
– Under lång tid har ju det här dragits ned på, säger han till tidningen.

7 partier, alla utom SD, röstade FÖR dessa neddragningar i krisberedskapen. Löfvéns eget parti gick i täten - man ville montera ner mest tillsammans med V och Mp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Myndigheter som är underställda de styrande politikerna.
Nej politikerna får inte gå in och detaljstyra myndigheter. Smittskyddslagen ger visserligen regeringen vissa extra befogenheter men det är undantag under kriser som denna.
Citera
2020-04-09, 15:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
Fast hittills visar väl datan på att man bär på viruset relativt länge i allmänhet? Med tanke på att spridningen i Stockholm verkat tagit fart månadsskiftet februari-mars är det osannolikt att man testat särskilt många som haft viruset men nu är negativa.
Jag har fått intrycket att de som får en mild eller omärkbar infektion också blir av med den snabbt, medan de som blir allvarligt sjuka bär på den längre. Det antas finns många fler i den första gruppen så ganska många borde ha kunnat haft den. Det är kanske när immunförsvaret får kämpa som det tar tid. (Jag försöker vara optimist.)
Citera
2020-04-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, Mördar-Anders återkommer alltid till "ögonblicksbilder", när journalisterna lägger fram de rätta siffrorna som gör att Tegnell står med byxorna nere.

Presskonferensen idag var väldigt tydlig; Tegnell ser vartåt det barkar. Han inser att han varit fel ute.
Steg för steg närmar han sig nu de andra ländernas bedömningar, i fråga efter fråga. Cirka 2 månader för sent.

Ett smitto-tal på under 5% är inget annat än en katastrof vad gäller Tegnells strategi. Förra veckan stod han och spekulerade i att över hälften i Stockholm ska ha smittats och att hans strategi således är en stor framgång Ser sådär ut, milt sagt!

Resultatet var väl 2,5% som han snackade upp till 5% och i nästa vecka skulle det modelleras lite till, sen vet vi vad det är.
Något som vi inte lär få veta, då detta ska gömmas undan då resultatet var en direkt katastrof.

Men det var väl en studie som estimerade andelen i Sverige till 3.1% men de la till att siffrorna var mer osäkra än andra länders eftersom vi testat så lite. I det perspektivet så är 2.5 - 5% ganska riktigt.
Citera
2020-04-09, 15:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Stefan Löfven erkänner i expressen. Vi har misslyckats med att skydda de äldre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in