2020-04-09, 15:41
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Stefan Löfven erkänner i expressen. Vi har misslyckats med att skydda de äldre.

Hoppas att de ansvariga ställs till svars när coronapandemin är över.

Vi hade ju facit i hand när vi såg hur det gick till på äldreboenden i Spanien och Italien, men ändå lät vi samma sak hända i Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topofthemorning
Jag tror att man ska vänja sig vid tresiffriga tal nu, i ett par, tre månader. Troligen anses under 125 personer per dag avlidna som något lyckat. Toppen kan tänkas vara 300-400 under några veckors tid.
Lär sättas alla tänkbara rekord per capita innan detta ar över.

Konstigt Sverige fick dessa siffror. Kurvan har ju varit plan hela tiden enligt Tegnell. Borde vara 0-5 st intervallet avlidna per dag?

Jag orkade inte se PK idag, ställer frågan till dig och alla:

kommenterade AT ngt om kurvan, som ju såg plan ut för Stockholm igår? (Enligt honom).... om kurvan inte är plan nu vad finns det för förklaringar till det?

Ngn kommentar om den låga procenten smittade på deras stickprovstest av Sthlms befolkning?
.
Ngt problematiserande alls av det faktum att vi kan ha mörkertal i dödsfall på äldreboenden?

Var det ngn journalist som bad honom förklara nåt alls, eller var det bara jamsa med utan frågor som vanligt?

Tack på förhand

Försöker läsa ikapp lite här sedan efter PK men svårt hinna med alla inlägg.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Och Sverige har för närvarande 8 gånger fler döda per miljon, än världssnittet.

Sinnessjukt att se hur Tegnell fortfarande får behålla jobbet.

Och även media lägger locket på. Kusligt är också, hur de lyckats dupera stor del av befolkningen...

Stor del av medborgarna är som en skock får. Svetsaren och AT är hedarna...
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag har varit isolerad i nu 26 dagar. Diffusa symptom med svajande feber och störda lungor. Otestad förstås, som alla göteborgare jag känner med liknande skit. Har haft tur, dör nog inte nu, men en bekant till mig som är ca 10 år yngre, vittnade om att hon knappt kunde ta sig på toa.

Skulle inte vara det minsta förvånad om genetiken spelar roll när det är dags att summera hur skiten slår.

Ja, de gamla kvävs ihjäl. Förjävla tragiskt.
Hoppas verkligen att du blir frisk snart. Jag är också otestad, men allt stämmer utom att jag har "bara" haft problem med lungorna. En av mina döttrar hade ingenting, bara lätt astma. Gener?

Hemskt att kämpa ensam mot den här totalt vidriga virus smittan. Veta att man säkert inte får någon hjälp på sjukhus heller pga. ålder och eventuella andra sjukdomar. Men värre för de gamla som är för svaga för att kämpa.
Citera
2020-04-09, 15:42
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det är inte en beräkning. Men lagg time borde om något innebära att vi även borde inkludera de som dör de närmaste dagarna i.o.m att det tar 10-14 dagar innan man dör. Medans studien genomfördes förra veckan (7 dagar). Med det sagt har jag inte koll på detaljerna kring studien så det är ju bara spekulationer.

Den stora frågan är egentligen hur många som smittats tidigare men jag tror även där att det borde vara fler som är smittade vid tillfället än som varit smittade i.o.m att vi fortfarande är i ett tidigt skede?

Ja exakt, det blir riktigt svårt och kunna räkna fram något konkret med sådan enorm lag-time från smitta till dödsfall. Får försöka utgå från länder som genomfört absolut flest tester, också i förhållande till folkmängd så vi kan komma nära. I CRF ligger i Norge på 1.6%, Syd-Korea 1.9%, Tyskland 2%.
Virologer och experter i Sydkorea tror att det kan landa någonstans mellan 1-1,5%. Sydkorea har fångat upp de flesta smittade genom massiv testing, isolering och smittspårning. Tror deras siffror kan vara mycket trovärdiga hur det kan landa.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Donald Trump har haft tillgång till den information som behövdes sedan länge men valde att knäböja inför Wall Street istället för att ta informationen på allvar. Det kan inte Kina beskyllas för.
Varenda politiker världen över knäböjer för pengarna.
Många tog inte informationen på allvar.
Inte ens Sverige, godhetens falska paradis.
Nä det kommer inte hit...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag tror de flesta normala vuxna hade räknat ut det utan att FHM sagt det
Tror du överskattar de 'normala vuxna'.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Nordiska länderna, flest döda per million, plats i världsrankning (ju högre placering desto sämre)

Sverige plats 8

Danmark plats 16
Norge plats 26
Finland plats 44

Finland har 8 döda per miljon invånare. Sverige har 80 döda per miljon.

Mördar-Anders strategi är och förblir världens sämsta.

Läget är stabilt och kurvan börjar platta ut, och glöm inte eftersläpningen

I Sverige så har vi en hyfsat stabil trend, vi ligger på samma nivå som i slutet på förra veckan, säger Anders Tegnell på den dagliga pressträffen.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Säger inte att du har fel men jag har oerhört svårt att tro att Finland skulle komma upp i Sveriges nivå i framtiden. Varför skulle de enligt dig?

Totalt antal döda i Finland idag: 42. Antal nya döda idag: 2.

Ganska talande siffror jämfört med Sverige, eller hur?

Det jag säger är att den totala mortaliteten för år 2020 inte kommer att vara så skev som de siffror du ger exempel på.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ja om de öppnar upp sina gränser mot Sverige.
(Annars kan man ta en titt på Sydkorea och jämföra)

Norge har ju en idiot som är bekräftat smittad som har brutit karantän vid två separata tillfällen, så jag tror de klarar av att sprida det utan Sveriges hjälp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Finland och Danmark har lock down.. deras dödstal kommer när dom släpper ut fårskocken på gatorna.

Mest troligt inte. Man gör som Sydkorea, och de andra framgångsrika länderna. Luckrar upp restriktioner och karantän successivt, samtidigt som man säkrar tillgång till tester, skydd och skyddar riskgrupperna.

Till skillnad från Sverige, där sjukvården kommer att kollapsa kommande veckor. Med tiotusentals döda helt i onödan.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Hoppas att de ansvariga ställs till svars när coronapandemin är över.

Vi hade ju facit i hand när vi såg hur det gick till på äldreboenden i Spanien och Italien, men ändå lät vi samma sak hända i Sverige

Som sagt, vi lever i Sverige. Ställas till svars?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in