2020-04-09, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Dessa och mer ansvarar ni för som har eldat på hysterin kring viruset

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/halv-miljard-hotas-av-fattigdom

Tiggeriorganisationer som källa?
Alla i-länder vräker ut massor av miljarder i bistånd till u-länder.
Citera
Medlem
Imsdal93s avatar
Om man ser till diskussionsnivån här i forumet förstår jag varför Sverige är som det är.
"Alla vet bättre än alla, du vet ingenting och du ska hålla käften. Jag får säga vad fan jag vill, och säger du något som jag inte håller med om är du dum i huvudet."

Går att jämföra med ett klassrum, störde mig alltid på de som aldrig räckte upp handen. De som aldrig ifrågasatte eller hade frågor om något som helst.
Sen fanns högen med idioter som skulle göra sig hörd, oavsett om det var för att skrika könsord eller driva med läraren eller klasskamraterna.

Vi kommer ju ingen vart.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Hade de symptom?

Ja.
Citera
2020-04-09, 09:23
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
ok, tack för upplysningen!
Har tydligt dålig koll på de där benämningarna

Senaste studien visar att R0=5,7
Nästan dubbelt så hög som man tidigare trott.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article?deliveryName=USCDC_333-DM25287
Citera
2020-04-09, 09:24
Medlem
Fjantors avatar
Hur va det med buffé?
Är det förbjudet för restauranger att ha det?
Citera
2020-04-09, 09:25
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du tänker att 26% dödlighet är ganska lågt i den gruppen?

Man kanske har lagt in gamla på sjukhus för mindre. Svårt att säga.

Ja, siffran är låg. Jag har aldrig känt någon 90+ utan försvagande sjukdom. Men de inlagda kanske passerat 90 bara för att DNA eller annat gör dem starkare. Kronologi är ju inte alltid rätt sätt att mäta ålder.
Citera
2020-04-09, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Bingo ! Vilken vinst för äldre som överlever ; pensionerna höjs eftersom antal år att leva sjunker.
Undrar hur pensionsförsäkringsbolagen tänker?
Rent krasst så kunde det även på digerdödens och spanska sjukans dagar vara ”lönsam” att vara bland överlevarna.

I fallet med corona tror jag dock inte så kommer bli fallet. Pensionsförsäkringsbolagen har nog annat för sig än att skratta när börsen kraschat, och arbetslösheten skenar.
Citera
2020-04-09, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Hur va det med buffé?
Är det förbjudet för restauranger att ha det?

Nej, men det borde det vara tycker jag personligen
Citera
2020-04-09, 09:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
När tror ni vi peakar här i Sverige? Och är det troligt att vi får en andra våg i höst? Inte fått nån klar data på det...

Kommer förmodligen sakta ner och bromsas upp periodvis men inte peaka som FHM vill visa det. Den kommer fortsätta LÄNGE.

För skojs skull kan vi göra en liten hobby-räkning:
Folk är rastlösa och sitta hemma i självvald karantän är ingen höjdare för nån oavsett riskgrupp eller ej, ju längre tid folk issoleras ju mer benägna är de att bryta det då man ser andra ggöra det.

Det finns 5 milj som kommer röra sig rätt exponerat att kunna bli smittad om inte militären tvingar in folk i sina hem. Säg mörkertalet är lågt räknat, så 8500 fall skulle vara 100.000 fall och att de smittar 1:1 under sin livsperiod på säg 1v (igen lågt räknat), med de premisserna skulle finns det "bränsle" för 50 smitt-perioder á 1v innan smittan börjar torka ut mot förhoppningen på flock immunitet (vilket är väldigt tveksamt om det ö.h kan uppmås utan vaccen enl. forskningsrapporter från kina)

dvs vi landar i 1 år av 100.000 nya fall i veckan. Räkna på dödlighet på 1% för enkelhetsskull.
skulle ge oss 150 döda / dag.. vilket inte är helt orimligt sett till dödstal i italien/spanien uppdelat på den lägre befolkningsmängd vi har här.

Detta skulle resultera i ~*50.000 döda och räkna med upp till 2år av stora ekonomiska efterdyningar.

Största hoppet vi har är öka provtagning, öka issoleringseffektivitet och plocka bort syret från elden.
Dels för att hindra stänga ner samhället eller få kollapsa och köpa tid för att ta fram medicin/vaccin.

Då regeringen och FHM är helt oförstående på vad som måste göras och bara stampar så kommer det gå käpprätt åt skogen för landet.
Citera
2020-04-09, 09:27
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/04/sveriges-kurva-med-nya-covid-19-fall-planar-ut/

Får hoppas de fortsätter i rätt riktning....

Sverige har hittills 8 429 anmälda fall, varav 726 har anmälts senast dygnet. Antalet nyinlagda på IVA ligger på en konstant nivå. Hittills har 687 personer vårdats i intensivvården för covid-19. Hittills har 687 inrapporterats avlidna. Antalet fall är nu 45 avlidna per dag, även det en siffra som Anders Tegnell tror håller på att stabiliseras. Eftersläpningen i inrapporteringen är mindre.

Ser du inte att antalet fall avlidna per dag är utjämnat, man ha tagit genomsnittet istället för de sista dygnens siffror. Tycker även att det ser konstigt ut att det är samma siffra på hittills vårdade på IVA och antalet sammanlagda dödsfall.. tycker det hela ser ut som kvalificerat skitsnack!
Citera
2020-04-09, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ja flera har sagt. Det stämmer. Och det är bara de som tillhör samma liga som du. Mördarliga.
Det är klart man är en clown då, för man berättar sanningen som man inte vill höra.
Ni är samma hela bunten. Som tur är är ni bara en minoritet här på flashback.
Det finns inget att argumentera mer med er.
Jag har aldrig önskat att andra människor ska råka illa för något.
Men nu för första gången gör jag det.
Ja, jag önskar dej och alla andra förnekare på tråden det värsta som kan hända er.
Det är för att ni förtjänar det. För att ni har ingen etik. För att ni struntar i alla andra människor som dör.
Så det är ni som förtjänar att dö.

Det finns så många saker du gör i ditt liv som människa som riskerar människors liv. Med ditt tänk så är du en mördare redan bara genom att gå utanför dörren. Har du tex körkort och bil så är du en potentiell mördare då risken för icke singelolyckor ändå får anses vara ganska höga. Även om du inte har bil hoppas jag du förstår min poäng. Jag säger inget om den sociala distanseringen som vi alla ska följa just nu och kanske några månader framåt.
Citera
2020-04-09, 09:28
Avstängd
tomyhockeys avatar
man behöver inte ha einsteibs frillan för att förstå att staten vill döda äldre på äldre biende för att äldre kostar samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in