2020-04-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om man försöker berätta och håller en röd tråd, och nån avbryter, så är det en stor risk att tappa den röda tråden. Jag ser en otålighet hos FL som inte borde finnas där när man förhör ett vittne, eller nån annan heller för den delen. En stressad människa, som blir pressad av FL, kan ljuga bara för att man inte får tid att formulera sig. Man vill ur det där jävla rummet så fort som möjligt. Får man heller inte tid att formulera sig så finns risk för missuppfattningar.

Nej, dessa förhör har inte alltid genomförts enligt boken kan jag tycka. Hade man gjort det kanske man fått ut mer av nyckelfigurer som JG.

Tack för de orden.
Citera
2020-04-09, 14:46
Medlem
Citat:
Jag läste nånstans att en förhörsledare vinner på att vara tyst ibland. En bra stund. Då kan ett vittne börja prata eftersom tystnad kan vara lite obehagligt. Dvs FL väntar in förhörsobjektet. Men jag tror bl a Springare inte begripit det. När jag läser förhören mellan honom och SD känns det som om Springare avbryter precis hela tiden. Och många av FL:arna gör det i andra förhör också. Är det verkligen så det skall gå till?

Nu kanske Springare är special, men annars tänker jag att det är litet som när en läkare ska ta upp sjukdomshistoria av en ny patient. Det bästa är att låta p. berätta själv först, men sedan kommer man att ha specifika frågor och behöva styra in samtalet dit. Särskilt med SD i detta fallet, kan jag se att han gärna spårar ur och berättar om ngt helt annat än t.ex. vad han gjorde 11/5.
Citera
2020-04-09, 14:46
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Voca funkade! Tack T34P!

Fasligt mycket vägande innan svar på oförväntade frågor. Jag tror han var ivrig på att få ur sig det han hade repeterat och övat in. Det hörs stora skillnader på vad som är vad. Likadant som med minnesluckornas drottning Hanna.

Precis! Han var attans uppstimmad och virrig (viftade så mikrofonen fick sig en smäll, två ggr tom, och kom även in i rättsalen från fel håll).

Det är inte lätt att behöva gå ed, fast här i Sverige slipper han ju ha Gud inblandad i vittneseden, annars hade det kanske varit lite knepigare för vår religöse amerikan. Men Gud ser ju allt ändå. Om vad som verkligen raderades på polisens toa. Och lögner om att Lena visst hade förlåtit honom.
Citera
2020-04-09, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Nu kanske Springare är special, men annars tänker jag att det är litet som när en läkare ska ta upp sjukdomshistoria av en ny patient. Det bästa är att låta p. berätta själv först, men sedan kommer man att ha specifika frågor och behöva styra in samtalet dit. Särskilt med SD i detta fallet, kan jag se att han gärna spårar ur och berättar om ngt helt annat än t.ex. vad han gjorde 11/5.
SD är ju ett lite speciellt förhörsobjekt eftersom han är förövaren. Dessutom en mästermanipulatör och lögnare. Men jag hade gärna sett att Springare snackat mindre och lyssnat mer. Springare hade lite av mundiarré vilket inte är en jättebra egenskap som förhörsledare. Jag tänker mer i vittnesförhör - där vinner man inget genom att lägga ord i mun på folk och ställa ledande frågor.

Nej, detta är inget att visa upp i polisutbildningen.
Citera
2020-04-09, 14:53
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men är du säker på att det inte var heteroporr?
Kan ju varit vad som helst personligt som skulle tänkas se barnsligt ut av utomstående.
Man har sin jargong med kompisar emellanåt?

Behöver inte betyda att där fanns något av vikt för rättegången.
Om det varit så hemligt borde han raderat innan, kan man tycka.
Inte kommit på det just då.

Men han raderade ju inte selfien där han satt och sket i mörkret på Stefans toalett.....
Citera
2020-04-09, 15:00
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Att hon var präst och förmodligen bekant med dom sju dödssynderna.

För miljonte gången ... hon var inte präst utan pastor. Olika utbildningar. Olika arbetsgivare.

De sju dödssynderna är allmänbildning så de kände hon säkert till men de är inte uppräknade i bibeln någonstans utan det var en påve på 600-talet som sammanställde dem. Hur frikyrkorna ser på dem har jag ingen aning om mer än att alla dessa saker fördöms på olika ställen i bibeln.
Citera
2020-04-09, 15:04
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
För miljonte gången ... hon var inte präst utan pastor. Olika utbildningar. Olika arbetsgivare.

De sju dödssynderna är allmänbildning så de kände hon säkert till men de är inte uppräknade i bibeln någonstans utan det var en påve på 600-talet som sammanställde dem. Hur frikyrkorna ser på dem har jag ingen aning om mer än att alla dessa saker fördöms på olika ställen i bibeln.

Jo tack jag har blivit uppläxad i skillnaden på präst och pastor, lite skämskudde att man inte visste det faktiskt.
Citera
2020-04-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag menar inte riktigt så bokstavligt.
Tänk på att det gått några år ... JG har säkert förträngt en del för att livet ska kunna flyta på.
Inför förhör måste han tvinga sig komma ihåg hela historien igen.
Så menar jag. Han har all rätt att fundera över vad han mest bör komma ihåg.
Man kan inte hjärntvätta folk inför förhör eller förbjuda dem tänka.

Kan också vara att han vill komma ihåg några datum, kolla i någon anteckningsbok, fråga
sin sambo när det var (t ex ) han först fick höra att LW var försvunnen, även klockslag.
När blockerade han LW, när öppnade han blockeringen?
Har han frågat SD om hans skuld, när var det?

Inte tror jag han kommer ihåg allting nu utan att tänka först.

Är man känslomässigt engagerad som JG är i stort, vill man nog gärna berätta själv med egna ord
för att man vill tillföra något.
Jag kan inte associera hans verbala beteende till dåligt samvete.
Jag tror människor är olika på den punkten.
Jag själv skulle, hur oskyldig jag än var, uppleva förhör som att någon klubbar mig i huvudet.
Tycker tvärtom som du, att ju mer mänsklig förhörstonen är, desto lättare att svara rätt,
ärligt.

Har du rätt i.

Helt klart blir man mer eller mindre förvirrad om man pressas. Även om man är helt oskyldig.
MEN:
Såna omvälvande händelser i livet som ett mord i bekantskapskretsen - det bör man minnas, ja.

När JG insåg att det var Lena som var mördad tog han ut ledighet och åkte till sin stuga och häckade där ett par veckor. Det har jag full förståelse för.

Kan föreställa mig att han drabbades av svåra skuldkänslor gentemot Lena som ju också var hans vän men som han sen blockerade på sociala medier och tog Davidssons parti. Skuld som han kanske fortfarande lever med.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-09 kl. 15:10.
Citera
2020-04-09, 15:10
Medlem
Citat:
Att hon var präst och förmodligen bekant med dom sju dödssynderna.
Pastor. Inte präst.

Men om jag inte har fel så gick hon ur pastorsämbetet. Frågan är varför hon gjorde det - det står säkert nånstans i fupen. Kanske pga att hon mådde dåligt i relationen med SD i kombination med pastorstiteln och dess utövande. För det gjorde hon. Hon avskydde att hon faktiskt hade en kärleksrelation med en gift man. Och det rimmade illa med pastorstiteln. Tro inte att hon lallade omkring och var lycklig och inte brydde sig. Hon hade ordentliga samvetsförebråelser och mådde skit.

Hon såg vilken skitstövel SD var, men förmådde inte bryta sig ur. Lik andra misshandlade, psykiskt och fysiskt, kvinnor såg hon det goda i SD och fokuserade på det. Dock, i slutet, var hon på väg ur relationen. Men det tålde inte SD. Han tog livet av henne. När en kvinna tar sig ur en destruktiv relation så är det den farligaste situationen för henne.
Citera
2020-04-09, 15:18
Medlem
Titta vad jag hittade:

Måndag den 29 december
sammanvigdes
Malin Hilgendorf och Ulf Wesström. Brudparet
behåller sina respektive efternamn.

https://studylibsv.com/doc/182506/gud-har-ett-namn---betelkyrkan
År 2015
Citera
2020-04-09, 15:19
Medlem
Citat:
Jo tack jag har blivit uppläxad i skillnaden på präst och pastor, lite skämskudde att man inte visste det faktiskt.

Jag avsåg absolut inte att läxa upp dig! Det var intressant även för mig att ta reda på fakta.
Citera
2020-04-09, 15:19
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Pastor. Inte präst.

Men om jag inte har fel så gick hon ur pastorsämbetet. Frågan är varför hon gjorde det - det står säkert nånstans i fupen. Kanske pga att hon mådde dåligt i relationen med SD i kombination med pastorstiteln och dess utövande. För det gjorde hon. Hon avskydde att hon faktiskt hade en kärleksrelation med en gift man. Och det rimmade illa med pastorstiteln. Tro inte att hon lallade omkring och var lycklig och inte brydde sig. Hon hade ordentliga samvetsförebråelser och mådde skit.

Hon såg vilken skitstövel SD var, men förmådde inte bryta sig ur. Lik andra misshandlade, psykiskt och fysiskt, kvinnor såg hon det goda i SD och fokuserade på det. Dock, i slutet, var hon på väg ur relationen. Men det tålde inte SD. Han tog livet av henne. När en kvinna tar sig ur en destruktiv relation så är det den farligaste situationen för henne.

Ja hon verkade vara fd PASTOR. Det verkar underligt att hon hon var på väg ut ur denna relation men ändå bakar en chokladkaka och bjuder in SD så sent som kvällen för mordet. Lite tvetydigt och dubbla budskap om man försöker bryta med nån men ändå tar sig tid att baka och bjuda in dåren på fika. Vet inte hur man skulle tolkat detta själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in