2020-04-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Bra koll de har i tingsrätten. Det har alltså suttit vittnen i de andra salarna där dom kunnat följa med i rättegångens gång på videolänk.
Vittnen ska absolut inte vara med under förhandlingarna innan och inte efter de blivit inkallade.
Vad!? Hur har du fått den informationen?
Kan det bli ett ogiltighetsförklarande av hela rättegången tro
Citera
2020-04-09, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt:
Han var "bufflig" när han kom till rättegången och försökte tvinga sig före i kön. Vakter kom dit och tog hand om honom.
Slår till mikrofonen (2 ggr) och hade någon med sig in (som jag tror var en vakt efter hans uppförande).

Och detta ska vara en vuxen man!

Moschata:
Har också tänkt på det. Ett vittne går väl bara rakt in? Kan det vara så att vakterna trodde att han var åhörare och trängde sig in och därför skyndade till och skaffade en vakt?
Mikrofonen ...
Han lär ha blivit upprörd om han blev missförstådd på vägen in och kan redan då ha "gett upp"
om att få framställa saken som han själv ser den.
Antingen slog han till mikrofonen för att visa att han inte behöver juridiska attribut utan kan föra sin egen vittnestalan, eller också råkade han slå till den genom gestikulering.

Allt har två sidor.
Även om beskrivningen av hans uppträdande verkar märkligt.
Men som jag nu läst kring honom som person är han inte en aggressiv typ
utan mer då av den yviga sorten.
Skillnad det.
Men visst tusan lär han ha varit upprörd.

JG kom ju inte in genom huvudingången, det var tydligen vid en annan ingång som han
var bufflig och störig och uppmärksammades av vakterna.

Domaren sade till Jerry när han kom in i salen: "Jaså, kommer du in genom den där
dörren." Ungefär så.
Citera
2020-04-09, 11:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Bra koll de har i tingsrätten. Det har alltså suttit vittnen i de andra salarna där dom kunnat följa med i rättegångens gång på videolänk.
Vittnen ska absolut inte vara med under förhandlingarna innan och inte efter de blivit inkallade.

Örebro rättsväsende fortsätter att leverera

Vet du vilka vittnen det gäller?

Vittnade Pet*r Jakobs*on förresten?
Han var ju en av få manliga vänner till LW
som hon inte hade sex med.
Kanske därför han verkar hata SD och de
som ev. skyddar honom så mycket?
Han är helt enkelt svartsjuk och avundsjuk.
Citera
2020-04-09, 11:34
Medlem
Rastades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Örebro rättsväsende fortsätter att leverera

Vet du vilka vittnen det gäller?

Vittnade Pet*r Jakobs*on förresten?
Han var ju en av få manliga vänner till LW
som hon inte hade sex med.
Kanske därför han verkar hata SD och de
som ev. skyddar honom så mycket?
Han är helt enkelt svartsjuk och avundsjuk.

Nu visste dock inte vittnet förens innan hon satt på videolänk att denna skulle vittna. Då får man ju en tanke på hur kontrollerat det är egentligen i de övriga salarna. Detta rör sig om en granne.
Citera
2020-04-09, 11:35
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Han var "bufflig" när han kom till rättegången och försökte tvinga sig före i kön. Vakter kom dit och tog hand om honom.
Slår till mikrofonen (2 ggr) och hade någon med sig in (som jag tror var en vakt efter hans uppförande).

Och detta ska vara en vuxen man!

OCH:

1. Slängt luren i örat flera ggr när vaktchefen försökt ringa honom dagen innan.

2 Har kartlagt och identifierat flera postare i tråden och kontaktat dessa, och vari så pass otrevlig att dessa uppfattat honom som obehaglig och hotfull.

3. Fortsätter att kontakta folk, nu under rättegången, och skäller ut dom och beskyller dom för saker.

Missförstådd ”Nalle Puh”...nej....
Citera
2020-04-09, 11:37
Medlem
Här är lite från na.se om JGs besök på Örebros Tingsrätt:

https://www.na.se/artikel/stefan-hazianastasiou-fragan-ar-om-vittnet-forsvarat-for-polisen-eller-om-han-bara-ar-klumpig

En bufflig man tränger sig förbi den långa kön in till tingsrätten. Huvan på jackan är uppdragen och ansiktet syns knappt. Mannen försöker gå in genom dörren, som bara behörig personal får gå igenom, när han blir stoppad av vakten.
”Du, jag vet vem du är och vad du försöker göra. Det går inte. Vänd om", säger vakten bryskt och puttar ut mannen genom dörren.

/…/

"Jag försökte få tag på dig flera gånger igår för att kalla hit dig. Du slängde på luren i örat på mig", säger vakten irriterat och föser mannen åt sidan.

/.../

Efter en stund kommer mannen gåendes, tätt åtföljd av två vakter som visar dörren till ett rum intill rättegångssalen.
När domaren kallar in mannen till förhöret gör han en märkvärdig entré. Han kommer in genom en sidodörr till salen.

/.../

När vittnet börjar ge uppstudsiga och ifrågasättande svar till åklagaren bryter domaren in. Vittnet får en uppsträckning och blir tillsagd att svara på frågorna.
Citera
2020-04-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
JG kom ju inte in genom huvudingången, det var tydligen vid en annan ingång som han
var bufflig och störig och uppmärksammades av vakterna.

Domaren sade till Jerry när han kom in i salen: "Jaså, kommer du in genom den där
dörren." Ungefär så.

Han tänkte väl att vittnen kan gå in där, eller så ville han undvika allmän trängsel pga corona -
smittorisk?
Det är inte hela världen, att ta fel dörr.
Citera
2020-04-09, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja det kommer antagligen att skrivas och forskas om detta fallet precis som med Knutby och Möller. Jag tror att om polisen på något sätt hade kommit på något med honom som med typ mordvapnet så hade han vänt och ändrat strategi och sjungit ut fullständigt och vältrat sig i det. Kanske skriver han en bok? Dock kommer det att bli svårt att avgöra sanningshalten i den.

Även om SD säkerligen manipulerade HD's far så tror jag dock att HD växt upp med den synen att otrohet är ngt som man får tåla. Det är det enda som kan förklara reaktionen att åka hem till SD och fråga hur han mår efter att hans dotter kommer hem och är förtvivlad efter att ha upptäckt att hennes make varit otrogen i så många år. Manipulation javisst men inte enbart.

Helt enig med dig här. HD och hennes mamma kan inte ha haft det lätt i den bemärkelsen. Rutten kvinnosyn.
Citera
2020-04-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja. Precis som HD också, tror jag. Van att
bli lyssnad på i sitt arbete. Det här handlar
inte om några yrkeskriminella utan om
vanliga människor som är vana att
bemötas med respekt.
När de inte blir det så skiter de i att
försöka förklara. Det är ju ändå ingen som
lyssnar eller tror på vad de säger.

Japp.
Värre än så är det nog inte. Som sagt, förhörsmetoder kan utan risk uppmjukas litet,
så att olika individer klarar av att berätta sina versioner -
Det lär visa sig inom kort, om det är en galnings berättelse eller en självupplevds.
Är det en galnings (som talar uppenbart lögnaktigt), då kan man avbryta.
Komma med motfrågor.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-09 kl. 12:05.
Citera
2020-04-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Precis som det för mig var väldigt annorlunda att höra samtalet mellan LW och väninnan jämfört med att läsa det transkriberat så var det annorlunda att höra JG. När jag hörde LW hörde jag en sårad kvinna som satt fast i ett hamsterhjul och inte riktigt visste hur hon skulle ta sig ur fast hon borde. När jag läste om JG i NA.se så fick jag uppfattningen om en buffel som armbågade sig fram. När jag hörde hans röst så hörde jag detaljerna som inte så lätt går att få fram genom skrift. Jag tror som du att han försöker svara objektivt. Jag tror han grubblar mycket (vilket syns genom diskussionerna i text med SD) och SD har ju inte direkt lugnat honom. Han sitter i en omöjlig sits. Lojalitet / ärlighet. Det är inte lätt och hur han än gör sviker han någon.

Tror att JG har lidit och kanske fortfarande lider alla helvetets kval. Han trodde nog inte att SD skulle mörda Lena och blev djupt chockad av mordet. Tror han hamnade i en riktig livskris och vet inte hur han ska tackla det hela. Tycker inte synd om honom men förstår ändå hans ambivalens.
Citera
2020-04-09, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ahh detta ska du inte behöva gå miste om!
Klippet inleds med den omskrivna tillrättavisningen 😁
https://voca.ro/1iirqeZUL0u

Voca funkade! Tack T34P!

Fasligt mycket vägande innan svar på oförväntade frågor. Jag tror han var ivrig på att få ur sig det han hade repeterat och övat in. Det hörs stora skillnader på vad som är vad. Likadant som med minnesluckornas drottning Hanna.
Citera
2020-04-09, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Han tänkte väl att vittnen kan gå in där, eller så ville han undvika allmän trängsel pga corona -
smittorisk?
Det är inte hela världen, att ta fel dörr.

Nej, det har jag väl inte skrivit, att det är hela världen att ta fel dörr?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in