2020-04-09, 13:47
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Örebro rättsväsende fortsätter att leverera

Vet du vilka vittnen det gäller?

Vittnade Pet*r Jakobs*on förresten?
Han var ju en av få manliga vänner till LW
som hon inte hade sex med.
Kanske därför han verkar hata SD och de
som ev. skyddar honom så mycket?
Han är helt enkelt svartsjuk och avundsjuk.

Aktbilaga 371 (2). Pdf
2018-04-02 00:42 Lena Wesström: Själv uppvaktas jag hårt av Jörgen från Umeå, catchare, var här i dag
2018-04-02 00:42 Lena Wesström: Och av Tommy härifrån, skidåkare/cyklist/löpare/triatlet..
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Och av Peter, catchare men honom är jag HELT ointresserad av.
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Alltjämt av Anders skidåkare i klubben, honom jag åkte slalom med i Sälen när jag bröt benen.
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Egentligen av Mattan som fortsätter hoppas.
2018-04-02 00:43 Lena Wesström: Flörtar själv med jimmy hårdrockaren i Rotebro som jag var med hela förra helgen.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Svarar inte när Kenneth hör av sig.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Svarar inte när en galen göteborgare hör av sig.
2018-04-02 00:44 Po*ntus Gu*nnarsson. Åh jag känner mig som en mycket lågmäld älskare.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Slutat träffat Reza från förra jobbet som jag då och då umgåtts med.
2018-04-02 00:44 Lena Wesström: Slutat träffa Roland från förra jobbet jag då och då umgåtts med.
2018-04-02 00:45 Lena Wesström: Vem mer, vem har jag glömt.
2018-04-02 00:45 Lena Wesström: Jag är fullständigt galen.
2018-04-02 00:45 Lena Wesström: Just ja, Stefan såklart, otroligt dålig relation, träffar honom ändå då och då.

Den otäckingen var väl den enda hon var HELT ointresserad av? Hade väl samma problem som Lena med acceptera gränser.

Stefan Davidson beskriver honom som:
Citat:
Peter J . Han hade svårt att ta ett nej. De hade aldrig ens nära något förhållande. Iskallt. Men han uppvaktade på ett ibland otrevligt sätt. De hade en gles men fungerande vänskaplig relation numer. Han har hotat mig till livet nu.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-09 kl. 13:58.
Citera
2020-04-09, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2:
Här är lite från na.se om JGs besök på Örebros Tingsrätt:

https://www.na.se/artikel/stefan-haz...ara-ar-klumpig

En bufflig man tränger sig förbi den långa kön in till tingsrätten. Huvan på jackan är uppdragen och ansiktet syns knappt. Mannen försöker gå in genom dörren, som bara behörig personal får gå igenom, när han blir stoppad av vakten.
”Du, jag vet vem du är och vad du försöker göra. Det går inte. Vänd om", säger vakten bryskt och puttar ut mannen genom dörren.

/…/

"Jag försökte få tag på dig flera gånger igår för att kalla hit dig. Du slängde på luren i örat på mig", säger vakten irriterat och föser mannen åt sidan.

/.../

Efter en stund kommer mannen gåendes, tätt åtföljd av två vakter som visar dörren till ett rum intill rättegångssalen.
När domaren kallar in mannen till förhöret gör han en märkvärdig entré. Han kommer in genom en sidodörr till salen.

/.../

När vittnet börjar ge uppstudsiga och ifrågasättande svar till åklagaren bryter domaren in. Vittnet får en uppsträckning och blir tillsagd a

Moschata:

Läs vad IWannaBeSedated skriver nedan här.
Helt två olika versioner!
Verkar som IWannaBeSedated har lokal kännedom eller varit på plats.

Är det verkligen ordningsvakten som ringer och kallar vittnen?
Aldrig hört talas om förut.
Jag skulle själv tror det var ett elakt skämt och lagt på luren, alternativt slängt på den.
Förstår inte faktiskt.

JG måste ha varit superstressad, att det var därför han uppträdde så märkligt. Tror jag.
Citera
2020-04-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated
Ni pratar om två olika dörrar.

Bufflandet var ute vid huvudentrén. Han var kallad att vittna kl 09:00, första vittnet för dagen. Tingsrätten öppnar 08:30 och då var det redan lång kö för att komma in. Man går sen in en och en genom en säkerhetskontroll. Det måste alla som inte utövar sitt yrke på Tingsrätten göra. Även vittnen. Det finns en dörr precis bredvid sökerhetskontrollen där de yrkesutövande går in.

När JG anländer till Tingsrätten försöker han tränga sig före i kön och gå in utan att gå genom säkerhetskontrollen.
Då blir det givetvis lite tumult, och när han väl kommit in placeras han av personal i ett litet rum intilliggande förhandlingssalen.

När han så ropas upp att komma in i salen kommer han ut från en dörr i detta lilla rum, inte den vanliga entrén in i salen. Dörren verkar låst och någon får gå och hjälpa honom öppna.
Rådmannen säger förvånat "jaså, du kommer in den vägen?"

När han vittnat klart går han återigen mot denna dörr, men blir tillsagd att ta den vanliga dörren vilket han då gör.
… [ Visa mer ]

[quote=Lonnrot|71114057]:
Han förannonserades som sjuk med ”symptom” dagen/dagarna innan han skulle uppträda vill jag minnas... Kan spela in?

Ja om det nu var sant eller inte, kan det ju spela in.
Han hade tydligen uppgett det i alla fall.
Man kan ju inte påstå att någon ljuger innan motsatsen bevisas.
Kanske de skulle begärt läkarintyg ... det kan säkert ske inför vittnesförhör
med vittnen som vill förhala tidpunkten.
Har sett att JG är engagerad i kampen mot corona.
Kan ha sin betydelse.
Citera
2020-04-09, 13:54
Medlem
Citat:
Citat:

En bufflig man tränger sig förbi den långa kön in till tingsrätten. Huvan på jackan är uppdragen och ansiktet syns knappt. Mannen försöker gå in genom dörren, som bara behörig personal får gå igenom, när han blir stoppad av vakten.
”Du, jag vet vem du är och vad du försöker göra. Det går inte. Vänd om", säger vakten bryskt och puttar ut mannen genom dörren.

/…/

"Jag försökte få tag på dig flera gånger igår för att kalla hit dig. Du slängde på luren i örat på mig", säger vakten irriterat och föser mannen åt sidan.

/.../

Efter en stund kommer mannen gåendes, tätt åtföljd av två vakter som visar dörren till ett rum intill rättegångssalen.
När domaren kallar in mannen till förhöret gör han en märkvärdig entré. Han kommer in genom en sidodörr till salen.

/.../

När vittnet börjar ge uppstudsiga och ifrågasättande svar till åklagaren bryter domaren in. Vittnet får en uppsträckning och blir tillsagd a

Moschata:

Jag skulle själv tror det var ett elakt skämt och lagt på luren, alternativt slängt på den.
Förstår inte faktiskt.

Kan vara de i vaktmästeriet, informationen. De gör en hel del; ringer och kallar vittnen, håller ordning på nämndemännens scheman, fixar fram tolkar, skriver ut domar etc etc. Det är bara ett par av deras arbetsuppgifter och de har koll på allt som sker i huset. Lite som spindeln i nätet.

Så jag tror att det snarast var en från vaktmästeriet, inte en ordningsvakt, som "drabbade samman"med JG.
Citera
2020-04-09, 13:58
Medlem
Citat:
Citat:

/…/

/.../

/.../

Moschata:

Förstår inte faktiskt.
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
JG måste ha varit superstressad, att det var därför han uppträdde så märkligt. Tror jag.

Absolut. Flera års umgänge med SD och växande vänskap faller. Han är plötsligt både misstänkt
och ifrågasatt, varje ord han yttrar vägs på våg. Han kanske är rädd för att förlora arbetet.
hela universitetet och Örebro vet vem han är.

Men jag undrar (i första inlägget här) när han tillsades pga uppstudsighet att hålla sig till ordningen- mer än då han kommit in och ville berätta själv, blev tillsagd att svara på frågorna? Fler tillsägelser alltså ..

Han kände sig väl utpekad som "delaktig till mord" och var superarg.
Att jag försvarar honom i sak här, beror på att vete katten om man inte själv
varit störtförbannad och stressad.
Man kanske hade flyttat.
Citera
2020-04-09, 14:00
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Kanske OT, men vill gärna säga att jag upplevt att förhörsledare är styrande på ett sådant sätt att
den förhörda kommer av sig - även med sanningen, pga minnet.
Har de tänkt igenom vad som de av vikt och värde vill framföra innan förhöret, tappar de ju konceptet om de blir bryskt avbrutna.
Hur många går till förhör utan att ha tänkt innan ..? Man riskerar att börja spekulera om man INTE
går igenom det man tycker är väsentligt.
Rätten har säkert missat viktiga detaljer, som spårat ur minnet många gånger hos de förhörda.
Menar i de flesta rättssammanhang, rättegångar.
Ändå lär Sverige vara demokratiskt.
Det är därför det är så svårt att ljuga i förhör.
Citera
2020-04-09, 14:02
Medlem
Citat:
Kan vara de i vaktmästeriet, informationen. De gör en hel del; ringer och kallar vittnen, håller ordning på nämndemännens scheman, fixar fram tolkar, skriver ut domar etc etc. Det är bara ett par av deras arbetsuppgifter och de har koll på allt som sker i huset. Lite som spindeln i nätet.

Så jag tror att det snarast var en från vaktmästeriet, inte en ordningsvakt, som "drabbade samman"med JG.

OK.
Ja riktigt "rumsren" verkar JG inte vara. Tänkte förut "tankspridd akademiker" men kanske
mer än så då.
Fortfarande dock, handlar detta inte om skuld eller inte skuld ...
Citera
2020-04-09, 14:02
Medlem
Citat:
Men alltså, det är inte fel att repetera och ordna sina minnen före förhör, då själva händelsen
ligger en bra bit bakåt i tiden. Snarare vill jag säga att man SKA repetera.
Man får inte glömma det viktiga, som så lätt händer i ett förhör, med tickande klocka och
klara riktlinjer angående om hur man får svara eller inte svara.
Det sker en omställning när man för första gången är i en rättssal.
Att bara gå in "direkt från gatan" och svara går nog inte - beträffande minnet -
efter så lång tid. Det skulle bli ännu mer "eeh" och "ah".

Det enda ett vittne behöver tänka på är att svara sanningsenligt och rakt på direkta frågor. Har man ett rent samvete behövs inga repetitioner. Vittnet bestämmer inte och kan inte veta vilka frågor som kommer att ställas. Därför blir det nog väldigt frustrerande för såna som repeterar in svar på frågor som inte kommer.
Citera
2020-04-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Det är därför det är så svårt att ljuga i förhör.

Ja ..men samtidigt är det lätt att man blir så avbruten att man tappar minnet en stund.
Om man får samma fråga upprepad flera gånger och man är absolut ärlig - kan i a f jag
förstå om man till slut säger "Ja då var det väl så då" bara för att bli kvitt frågesporten.
Eller "Ja jag brukar mörda till husbehov"-
Sen måste man kanske senare tillrättalägga vad man sagt och upprepa det skriftligt
för att inte dömas för det.
Citera
2020-04-09, 14:08
Medlem
Citat:
Låter plausibelt. Med tanke på hans stressade chattar med SD strax efter mordet, alla förhör, raderingar i Telegram - jag tror också han var superstressad. Och troligen hade han tunnelseende, varken såg eller hörde något utanför den pyttelilla sfär han befann sig i. Stackars man. Hoppas nu han får lite lugn och ro. Att han aktivt och mentalt tar avstånd från SD - tror det skulle göra honom gott.
Citera
2020-04-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Det enda ett vittne behöver tänka på är att svara sanningsenligt och rakt på direkta frågor. Har man ett rent samvete behövs inga repetitioner. Vittnet bestämmer inte och kan inte veta vilka frågor som kommer att ställas. Därför blir det nog väldigt frustrerande för såna som repeterar in svar på frågor som inte kommer.

Jag menar inte riktigt så bokstavligt.
Tänk på att det gått några år ... JG har säkert förträngt en del för att livet ska kunna flyta på.
Inför förhör måste han tvinga sig komma ihåg hela historien igen.
Så menar jag. Han har all rätt att fundera över vad han mest bör komma ihåg.
Man kan inte hjärntvätta folk inför förhör eller förbjuda dem tänka.

Kan också vara att han vill komma ihåg några datum, kolla i någon anteckningsbok, fråga
sin sambo när det var (t ex ) han först fick höra att LW var försvunnen, även klockslag.
När blockerade han LW, när öppnade han blockeringen?
Har han frågat SD om hans skuld, när var det?

Inte tror jag han kommer ihåg allting nu utan att tänka först.

Är man känslomässigt engagerad som JG är i stort, vill man nog gärna berätta själv med egna ord
för att man vill tillföra något.
Jag kan inte associera hans verbala beteende till dåligt samvete.
Jag tror människor är olika på den punkten.
Jag själv skulle, hur oskyldig jag än var, uppleva förhör som att någon klubbar mig i huvudet.
Tycker tvärtom som du, att ju mer mänsklig förhörstonen är, desto lättare att svara rätt,
ärligt.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-09 kl. 14:13.
Citera
2020-04-09, 14:10
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ja ..men samtidigt är det lätt att man blir så avbruten att man tappar minnet en stund.
Om man får samma fråga upprepad flera gånger och man är absolut ärlig - kan i a f jag
förstå om man till slut säger "Ja då var det väl så då" bara för att bli kvitt frågesporten.
Eller "Ja jag brukar mörda till husbehov"-
Sen måste man kanske senare tillrättalägga vad man sagt och upprepa det skriftligt
för att inte dömas för det.
Nu låter det på dig som att de har varit med om tortyr.. Håller man på som de gör, kommer förhörsledaren tröttna och gå på. Jag tror inte någon orkar med en människa som uppenbart sitter och ljuger en i ansiktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in