• 1
  • 2
2020-04-09, 14:39
Medlem
Kanske en dum fråga, men hittar inget när jag googlar och Skatteverket har stängt.

Hur går man tillväga för att betala kvarskatten med kontanter? Har de möjlighet att vägra låta en göra detta?
Citera
2020-04-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Kanske en dum fråga, men hittar inget när jag googlar och Skatteverket har stängt.

Hur går man tillväga för att betala kvarskatten med kontanter? Har de möjlighet att vägra låta en göra detta?

Ja, du kan ju knalla in i en butik ansluten till kassagirot och göra bankgirobetalningen kontant, givetvis utgår en avgift för detta.

Eller tänkte du gå in på ett skattekontor med en säck enkronor för stt djävlas?
Kronofogden tar kontanter om inte annat...
Citera
2020-04-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, du kan ju knalla in i en butik ansluten till kassagirot och göra bankgirobetalningen kontant, givetvis utgår en avgift för detta.

Eller tänkte du gå in på ett skattekontor med en säck enkronor för stt djävlas?
Kronofogden tar kontanter om inte annat...

Direkt till Skatteverket såklart. Inte för att jävlas, är mest större valörer, 200kr och uppåt. Varför först krångla för att få in dem på banken och sedan föra över dem när jag har ett legalt betalningsmedel i handen? Har inga problem att redovisa ursprung etc. Tänkte om någon vet hur det går till och om de ev. kan hindra en. De är ju en statlig myndighet som TVINGAR en att betala skatt, så de borde inte kunna vägra tycker man.
Citera
2020-04-09, 15:13
Medlem
Citat:
Direkt till Skatteverket såklart. Inte för att jävlas, är mest större valörer, 200kr och uppåt. Varför först krångla för att få in dem på banken och sedan föra över dem när jag har ett legalt betalningsmedel i handen? Har inga problem att redovisa ursprung etc. Tänkte om någon vet hur det går till och om de ev. kan hindra en. De är ju en statlig myndighet som TVINGAR en att betala skatt, så de borde inte kunna vägra tycker man.

Skv:s hållning är glasklar. https://www.skatteverket.se/foretago...e80002190.html
Citera
2020-04-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Skv:s hållning är glasklar. https://www.skatteverket.se/foretago...e80002190.html

Intressant. Får se om jag orkar utmana Skatteverket för att få ändring på detta. Tack för hjälpen att hitta svaret.
Citera
2020-04-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Svensk myndighet tar alltså inte emot riktiga pengar utfärdade av svenska staten.

Men staten ser det som problematiskt om privata banker väljer att inte vilja ta emot kontanter!

Verkar som hyckleri och dubbelmoral. Om inte ens statens myndigheter vill ha riktiga pengar, så kan vi väl avskaffa kontanter?
Citera
2020-04-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Svensk myndighet tar alltså inte emot riktiga pengar utfärdade av svenska staten.

Vore väldigt intressant att veta hur de skulle försvara detta om man erbjöd att betala med kontanter, vilken lagrum de stödjer sig emot. De har en fordran och jag erbjuder mig att betala den, kan de verkligen som myndighet då vägra?
Citera
2020-04-09, 15:36
Medlem
Antar att man någon gång historiskt kunnat betala inne på skattekontoret? När slutade man med det?
Redan i Utanförskapet av Tomas Arvidsson från 1981 så betalas man skatten med postgirot (i bokrn httar de ett sätt att lura systemet så att de själva får pengarna folk betalar in)
Citera
2020-04-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer

Men staten ser det som problematiskt om privata banker väljer att inte vilja ta emot kontanter!

Verkar som hyckleri och dubbelmoral. Om inte ens statens myndigheter vill ha riktiga pengar, så kan vi väl avskaffa kontanter?

Citat:
Vore väldigt intressant att veta hur de skulle försvara detta om man erbjöd att betala med kontanter, vilken lagrum de stödjer sig emot. De har en fordran och jag erbjuder mig att betala den, kan de verkligen som myndighet då vägra?

https://www.riksbank.se/sv/betalning...andra-landers/

Citat:
I Sverige är kontanter enligt Riksbankslagen lagliga betalningsmedel och det betyder att vi ska kunna betala med dem överallt. Men den regeln kan avtalas bort av till exempel affärer och restauranger via den så kallade avtalsfriheten. En butik kan alltså i princip vägra att acceptera kontanter överhuvudtaget, vägra att acceptera mynt eller vissa valörer (till exempel tusenlappar). För kunden underlättar det att få informationen i god tid, till exempel genom en skylt på dörren, så att det går att välja om man vill handla där eller gå någon annanstans. Ett undantag från avtalsfriheten finns dock inom sjukvården. Enligt en dom i Högsta förvaltningsdomstolen från 2015 måste landstinget erbjuda patienter möjligheten att betala med kontanter.
Ser ut som att det går att betala kontant i landstingen. Hos övriga myndigheter vet man ej av texten ovan...
Citera
2020-04-09, 15:50
Medlem
Nu nörda jag in mig på det här.

Skatteförfarandelag (2011:1244)

62 kapitlet 2 §

Skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets särskilda konto för skattebetalningar.

Skatten eller avgiften är betald den dag betalningen har bokförts på det särskilda kontot.
Citera
2020-04-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Nu nörda jag in mig på det här.

Skatteförfarandelag (2011:1244)

62 kapitlet 2 §

Skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets särskilda konto för skattebetalningar.

Skatten eller avgiften är betald den dag betalningen har bokförts på det särskilda kontot.

Det där gäller väl löpande skatter och avgifter som betalas in under året? Nu pratar vi kvarskatt, dvs de har en fordran och du har en skuld.

Hittade en artikel gällande kronofogden:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7283329

”Kriminella använder svenska myndigheter för att tvätta pengar, och Kronofogden är särskilt utsatt. Enligt den nuvarande lagstiftningen får myndigheten inte neka personer att betala skulder med kontanter.”

De får inte ens fråga vart de kontanta pengarna kommer ifrån... och lösningen de söker verkar inte vara att förhindra kontanthantering, utan att öka möjligheterna att undersöka ursprunget.
Citera
2020-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Det där gäller väl löpande skatter och avgifter som betalas in under året? Nu pratar vi kvarskatt, dvs de har en fordran och du har en skuld.

Hittade en artikel gällande kronofogden:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7283329

”Kriminella använder svenska myndigheter för att tvätta pengar, och Kronofogden är särskilt utsatt. Enligt den nuvarande lagstiftningen får myndigheten inte neka personer att betala skulder med kontanter.”

De får inte ens fråga vart de kontanta pengarna kommer ifrån... och lösningen de söker verkar inte vara att förhindra kontanthantering, utan att öka möjligheterna att undersöka ursprunget.

Ja, vad ska man säga, glömde man bort att myndigheter också skulle ingå i den nya penningtvättslagen??? Om man växlar en tusenlapp på Forex till Euro så blir det tusen frågor men en kriminell som betalar kronkalle med tusenlappar är det olagligt att fråga eller ens undersöka. Vilket misslyckande. Detta kan ju kriminella sätta i system. Medvetet dra på sig stora skulder. Sedan betala med fula kontanter när kornkalle knackar på? Sker detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in