• 1
  • 2
2020-04-09, 14:39
Medlem
Kanske en dum frga, men hittar inget nr jag googlar och Skatteverket har stngt.

Hur gr man tillvga fr att betala kvarskatten med kontanter? Har de mjlighet att vgra lta en gra detta?
Citera
2020-04-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Kanske en dum frga, men hittar inget nr jag googlar och Skatteverket har stngt.

Hur gr man tillvga fr att betala kvarskatten med kontanter? Har de mjlighet att vgra lta en gra detta?

Ja, du kan ju knalla in i en butik ansluten till kassagirot och gra bankgirobetalningen kontant, givetvis utgr en avgift fr detta.

Eller tnkte du g in p ett skattekontor med en sck enkronor fr stt djvlas?
Kronofogden tar kontanter om inte annat...
Citera
2020-04-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, du kan ju knalla in i en butik ansluten till kassagirot och gra bankgirobetalningen kontant, givetvis utgr en avgift fr detta.

Eller tnkte du g in p ett skattekontor med en sck enkronor fr stt djvlas?
Kronofogden tar kontanter om inte annat...

Direkt till Skatteverket sklart. Inte fr att jvlas, r mest strre valrer, 200kr och uppt. Varfr frst krngla fr att f in dem p banken och sedan fra ver dem nr jag har ett legalt betalningsmedel i handen? Har inga problem att redovisa ursprung etc. Tnkte om ngon vet hur det gr till och om de ev. kan hindra en. De r ju en statlig myndighet som TVINGAR en att betala skatt, s de borde inte kunna vgra tycker man.
Citera
2020-04-09, 15:13
Medlem
Citat:
Direkt till Skatteverket sklart. Inte fr att jvlas, r mest strre valrer, 200kr och uppt. Varfr frst krngla fr att f in dem p banken och sedan fra ver dem nr jag har ett legalt betalningsmedel i handen? Har inga problem att redovisa ursprung etc. Tnkte om ngon vet hur det gr till och om de ev. kan hindra en. De r ju en statlig myndighet som TVINGAR en att betala skatt, s de borde inte kunna vgra tycker man.

Skv:s hllning r glasklar. https://www.skatteverket.se/foretago...e80002190.html
Citera
2020-04-09, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Intressant. Fr se om jag orkar utmana Skatteverket fr att f ndring p detta. Tack fr hjlpen att hitta svaret.
Citera
2020-04-09, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Svensk myndighet tar allts inte emot riktiga pengar utfrdade av svenska staten.

Men staten ser det som problematiskt om privata banker vljer att inte vilja ta emot kontanter!

Verkar som hyckleri och dubbelmoral. Om inte ens statens myndigheter vill ha riktiga pengar, s kan vi vl avskaffa kontanter?
Citera
2020-04-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer

Vore vldigt intressant att veta hur de skulle frsvara detta om man erbjd att betala med kontanter, vilken lagrum de stdjer sig emot. De har en fordran och jag erbjuder mig att betala den, kan de verkligen som myndighet d vgra?
Citera
2020-04-09, 15:36
Medlem
Antar att man ngon gng historiskt kunnat betala inne p skattekontoret? Nr slutade man med det?
Redan i Utanfrskapet av Tomas Arvidsson frn 1981 s betalas man skatten med postgirot (i bokrn httar de ett stt att lura systemet s att de sjlva fr pengarna folk betalar in)
Citera
2020-04-09, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer

Men staten ser det som problematiskt om privata banker vljer att inte vilja ta emot kontanter!

Verkar som hyckleri och dubbelmoral. Om inte ens statens myndigheter vill ha riktiga pengar, s kan vi vl avskaffa kontanter?

Citat:
Vore vldigt intressant att veta hur de skulle frsvara detta om man erbjd att betala med kontanter, vilken lagrum de stdjer sig emot. De har en fordran och jag erbjuder mig att betala den, kan de verkligen som myndighet d vgra?

https://www.riksbank.se/sv/betalning...andra-landers/

Citat:
I Sverige r kontanter enligt Riksbankslagen lagliga betalningsmedel och det betyder att vi ska kunna betala med dem verallt. Men den regeln kan avtalas bort av till exempel affrer och restauranger via den s kallade avtalsfriheten. En butik kan allts i princip vgra att acceptera kontanter verhuvudtaget, vgra att acceptera mynt eller vissa valrer (till exempel tusenlappar). Fr kunden underlttar det att f informationen i god tid, till exempel genom en skylt p drren, s att det gr att vlja om man vill handla dr eller g ngon annanstans. Ett undantag frn avtalsfriheten finns dock inom sjukvrden. Enligt en dom i Hgsta frvaltningsdomstolen frn 2015 mste landstinget erbjuda patienter mjligheten att betala med kontanter.
Ser ut som att det gr att betala kontant i landstingen. Hos vriga myndigheter vet man ej av texten ovan...
Citera
2020-04-09, 15:50
Medlem
Nu nrda jag in mig p det hr.

Skattefrfarandelag (2011:1244)

62 kapitlet 2

Skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets srskilda konto fr skattebetalningar.

Skatten eller avgiften r betald den dag betalningen har bokfrts p det srskilda kontot.
Citera
2020-04-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Nu nrda jag in mig p det hr.

Skattefrfarandelag (2011:1244)

62 kapitlet 2

Skatter och avgifter ska betalas in till Skatteverkets srskilda konto fr skattebetalningar.

Skatten eller avgiften r betald den dag betalningen har bokfrts p det srskilda kontot.

Det dr gller vl lpande skatter och avgifter som betalas in under ret? Nu pratar vi kvarskatt, dvs de har en fordran och du har en skuld.

Hittade en artikel gllande kronofogden:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7283329

Kriminella anvnder svenska myndigheter fr att tvtta pengar, och Kronofogden r srskilt utsatt. Enligt den nuvarande lagstiftningen fr myndigheten inte neka personer att betala skulder med kontanter.

De fr inte ens frga vart de kontanta pengarna kommer ifrn... och lsningen de sker verkar inte vara att frhindra kontanthantering, utan att ka mjligheterna att underska ursprunget.
Citera
2020-04-09, 16:03
Medlem
Citat:
Det dr gller vl lpande skatter och avgifter som betalas in under ret? Nu pratar vi kvarskatt, dvs de har en fordran och du har en skuld.

Hittade en artikel gllande kronofogden:

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7283329

Kriminella anvnder svenska myndigheter fr att tvtta pengar, och Kronofogden r srskilt utsatt. Enligt den nuvarande lagstiftningen fr myndigheten inte neka personer att betala skulder med kontanter.

De fr inte ens frga vart de kontanta pengarna kommer ifrn... och lsningen de sker verkar inte vara att frhindra kontanthantering, utan att ka mjligheterna att underska ursprunget.

Ja, vad ska man sga, glmde man bort att myndigheter ocks skulle ing i den nya penningtvttslagen??? Om man vxlar en tusenlapp p Forex till Euro s blir det tusen frgor men en kriminell som betalar kronkalle med tusenlappar r det olagligt att frga eller ens underska. Vilket misslyckande. Detta kan ju kriminella stta i system. Medvetet dra p sig stora skulder. Sedan betala med fula kontanter nr kornkalle knackar p? Sker detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in