2020-04-09, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Presskonferens 200409 14.00, Tegnell:
"Kurvan ser lovande ut på lång sikt."
No shit Sherlock!

Vilket jävla svar tjommisen gav haha! Klart det msåte göra annars är vi utrottade men frågan är om 3 måander, 1 år, 5 år osv.
Citera
Medlem
Tegnell: Vi får många signaler om att våra rekommendationer inte följs, i bland annat butiker, restauranger och sociala sammanhang.

No shit Sherlock! Vem hade kunnat ana?!
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Nej vi kan inte det när väldigt många blir sjuka samtidigt. 96 åriga Iris blir bortprioriterad och det är inte fel i detta läget.
Beror ju på. Vi kan inte rädda alla det är givetvis rätt, men hade vi satsat mer på sjukvården, haft fler vårdplatser per capita, bättre beredskap etc, så skulle vi kunnat rädda fler och kunnat dra gränsen mer generöst.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Hur många är faktiskt döda idag? Tror du det faktiskt enbart dog så få idag eller kommer vi få reda på att fler dog idag i framtiden? Tänk ett tag på vad det säger om utvecklingen.
Ja utvecklingen är mer intressant att se på med ett par veckors bra statistik med osäkra 2 sista dagar än att ha kurvan hoppandes upp och ner utan några riktiga mönster som det blir om man tittar på c19 eller worldometers.
Citera
Avstängd
sherms avatar
[b]Lindsey Graham: 'The whole world should send China the bill' for coronavirus pandemic [/B
]https://www.washingtonexaminer.com/news/lindsey-graham-the-whole-world-should-send-china-the-bill-for-coronavirus-pandemic

Graham har missuppfattat virusets härkomst men i sak har det ingen betydelse för detta. Helt rätt att låta Kina ta notan för tjingtjongviruset de bjudit världen på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nu säger ju Tegnell det själv

Socialstyrelsen - VI SER INTE FLERA SOM DÖTT UNDER DEN HÄR PERIODEN MOT TIDIGARE ÅR

Du förstår väl att det handlar om att det är exklusive corona va?

I år har det dött folk under den här perioden av andra orsaker + corona.

Det tittar på andra orsaker - om det finns en coronakoppling där. Det verkar inte göra det eftersom det inte dött fler i den kategorin mot tidigare år. De kollar och uppskattar överdödligheten.

Vill du ha det beskrivet med bildstöd för du trodde verkligen att det är samma antal döda som alla andra år med eller utan corona...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fungerar aldrig utan kontext. Frågan är dock vem som var vad.
Jag avsåg givetvis ditt inlägg, inte mitt eget...
Citera
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
65 döda i influensan i Sverige
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare
803 döda i Corona i Sverige
https://c19.se/

Ja, det kanske ger en fingervisning till tvivlarna hur pass farligt det är med covid-19 viruset...
Citera
2020-04-09, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Din sista mening tror jag stämmer bra. Ambulans åker ej på alla och tar endast med de som är väldigt sjuka. Hade man fått vård tidigare och legat under uppsikt tror jag många liv hade kunnat räddas.

Japp säkert men det är omöjligt tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ska vi stanna på 140 så innebär att långfredagen blir peaken, sen går det nedåt.

då sett på dom två senaste dagarnas uppgångar procentuellt sett, som säkert är för kort tidsserie.

Jag tror inte att vi kommer att ha 140 dödsfall imorgon. Visserligen kan det vara så men kommer att synas senare (eftersläpning). Jag tror siffran imorgon landar på 110-120.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Haha, ja, dom skulle kunna ersätta alla journalister med klass 4A från valfri skola och frågorna skulle vara likadana.
Att journalisten som ställer picknick frågor med uppenbara svar dessutom ser ut som att hon tror att hon bedriver stor journalistik känns inte oväntat.
Frågorna hade varit fan bättre med klass 4a än hennes picknick fråga. Så inkompetent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De blev jobbigt när MSB får frågan om polisens arbete att förhindra stök vid sjukhusen.
Enligt MSB har dom inga sådana uppgifter att det finns och när reportern vill ställa följdfrågor avbryts han med att pressträffen är slut...
Ja antingen ljög hon, eller så klarar hon inte sin uppgift.
Förtroendeingivande.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Ganska intressant det där att det är inte fler som dött senaste veckorna i år, än det var samma veckor förra året.

Övriga dödsfall förutom covid19 måste ha gått ner mycket? Folk kör mindre bil, är ute mindre, får mindre bakteriella infektioner med god hygien osv. Tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in