2020-04-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Är det viktigaste att Flashback ska ha minutaktuella siffror att debattera eller att sjukvården prioriterar vård före administration?

Räcker nog med dagsaktuella siffror.
Vilket verkar svårt att få tag på, då dessa korrigeras varje dag av ny information.
Självklart ska vården prioritera patienterna, om man måste välja En sak.
Det som är intressant är hur FHM eller vilken myndighet som helst kan planera resurserna som behövs om en vecka eller två, om datat de har idag inte stämmer eller iaf inte kan säga trenden.
Mao om sjukvården struntar helt att rapportera och bara tar hand om patienterna, så kommer det troligen slå tillbaka på bristen/felaktig planering för behoven av resurser i framtiden (en vecka, en månad...).
Citera
2020-04-09, 17:16
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Mest troligt inte. Man gör som Sydkorea, och de andra framgångsrika länderna. Luckrar upp restriktioner och karantän successivt, samtidigt som man säkrar tillgång till tester, skydd och skyddar riskgrupperna.

Till skillnad från Sverige, där sjukvården kommer att kollapsa kommande veckor. Med tiotusentals döda helt i onödan.

Tänk att det där har man hört sen man börjar läsa tråden. Det kommer alltså dö fler människor här än va det har gjort i Italien och Spanien tillsammans?

Du kan liksom inte se det orimliga i det? Men du är väl en sån människa som hamstrar toapapper så man kanske inte ska begära för mycket.
Citera
2020-04-09, 17:16
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Vad är egentligen de mest uppdaterade råden vad gäller självvård vid misstänkt corona?
Ett tag skulle man inte ta Ipren, först skulle man till vården om man fick svårt att andas alls sen lät det som att man skulle vänta tills man blev mer eller mindre blå i fejset.

Vad är det som gäller egentligen? Samma som vid "vanlig" hosta d.v.s. sitta och sova, dimma upp hela badrummet och andas ånga, ta Alvedon och sova bort skiten? Eller är det något särskilt man bör göra vid just covid-19? Hostdämpande - dåligt, antar jag? Vid vilken syresättning ska man ringa sjukvården?

jag vet inte vad dom officiella råden är men jag kan säga att du ska undvika ibuprofen, fö är feber inte farligt sålänge det inte överstiger 39-39,5 TVÄRTOM kroppens immunförsvar och motståndskraft fungerar bättre vid lite högre temperatur det är.en del av kroppens försvarsmekanism.

Men om man nu måste ta något så är paracetamol det du ska ta, men undvik så länge inte febern spårar ur som sagt.
Citera
2020-04-09, 17:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag är anti- Stefan, anti-sosse, anti- allt😁
Vet inte vad jag vill ha för politiskt system.
Egentligen ingen utav alla som finns.

Jag avskyr att politiker skyller på folket. Jag hörde från första början att deras sätt att sköta det här utan att förlora pengar, var att lägga över allt på folket, då kan de också skylla misslyckandet på oss.
Är så genomskinligt. Rekommendationer är ett sätt att frånta sig ansvaret, ge tjänstemän ansvar som i sin tur lastar över sitt ansvar till nästa osv. Slutar med att ingen har ett ansvar.

Otroligt bra beskrivning.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Du har rätt och min poäng är att detta inte är Kinas fel. Med det sagt så måste naturligtvis Kina en gång för alla få stopp på det sunkiga beteende som lösgör den här typen av virus.
Nej man kan inte säga att det är Kinas fel.
Absolut inte.
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Lol...107 döda so far. "Men det är ju gamla fall"...ja, precis som de som dog igår och dagen innan det...och de 120 som dör imorgon.

Att vara en dum sosse måste vara underbart...tills man själv ligger i "världens bästa sjukvård"
Så enkelt allt blir när offren reduceras till siffror och statistik. Socialdemokrati när den är som effektivast. "Välfärden kräver eutanasi". "Mitt Sverige ger de äldre en schysst och värdig och snabb död".
Citera
2020-04-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Självklart är det politiskt motiverade - den politiker som inte agerar för att skydda sin befolkning löper stor riskmatt bli en f d politiker.
Politikers jobb är att verka för nationens bästa.

Vad ser du för fel i det?

Hemskt tråkigt att du blivit så blind för verkligheten. Att du inte tar in fakta utan hellre vill att Sverige ska bli en totalitär stat där makthavarnas intressen är det enda som spelar roll. Med Aftonbladet som bibel och utegångsförbud dagligen, allt rättfärdigas av ett virus som i media framställs som jordens undergång, men i själva verket inte åt mycket farligare än vanlig säsongsinfluensa. Som tur var är inte striden över än, men allt fler röster hörs som liknar din. Röster som vill låsa in och tortera befolkningen, samt släcka förmågor som egen vilja.
Citera
2020-04-09, 17:19
Medlem
Döda idag.
  • Sverige +107
  • Danmark +19
  • Polen +15
  • Norge +3
  • Finland +2
Citera
2020-04-09, 17:20
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Källa?

Tyvärr inte, arbetsrelaterat. Men lär väll nosas upp av skvallerpressen förr eller senare. Flera hundra kvadrat (före detta slakteri) som byggt om för att passa behovet av likförvaring. De (=kyrkogårdsförvaltningen) tittar även på möjligheten att hyra fler lokaler. Vakt utanför dygnet runt. Är det illa så ska de börja användas lokalen redan nu i helgen.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Jag följer italienska tidningar, bl.a. Il Tirreno som har en väldigt bra redovisning varje dag hur det ser ut i Toscana. Jag har antecknat dag för dag sedan den 1 april hur många tester som gjorts och hur många smittade man hittat.

Sedan den 1 april (8 dagar) har man i Toscana genomfört nästan 28.000 tester. Det är framförallt vårdpersonal som testas. Genom dessa tester har man hittat nästan 1.800 smittade personer, drygt 6%.

De flesta av dessa är alltså personer som jobbar i vården och som inte har några symtom. Knappt några läggs in på sjukhus utan sätts i karantän.

Man isolerar dessutom alla som varit i kontakt med de smittade. Det finns många artiklar i Il Tirreno som är intressanta. Googleöversättningen fungerar någorlunda.

Se t.ex. https://iltirreno.gelocal.it/regione/toscana/2020/02/29/news/coronavirus-la-situazione-in-toscana-11-contagiati-1.38533262

Toscana har ca 3,7 miljoner invånare.

Varför testar vi inte fler, identifierar smittade och misstänkta smittade och skaffar oss kontroll på hur det ser ut? (Obs - retorisk fråga!) FHMs gissningar gör mig bara mer och mer rädd och deprimerad. Politiker och myndigheter verkar ha noll koll.

Det är just det man borde ha gjort. Stängt, tagit reda på och isolerat de smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Jag älskar att alla plötsligt är experter på epidemiologi. Tino Sanandaji tror att han förstår sig på virus och smittvägar när ingen expert ens är säker på sin sak.

Hur många gånger kommer de behöva testa befolkningen i Sydkorea och Singapore innan det är över?

Tino (lovely boy) kommenterar ur två perspektiv, ett ekonomiskt - drivkrafter i ekonomin och alternativkostnaden vi betalar för svensk ekonomisk osäkerhet, plus ett matematiskt perspektiv där han kallt betraktar rådata från andra länder med galopperande spridningshastighet.
Länder, som totalt förkastat devisen att COVID19 är som en JÄVLA INFLUENSA.

Han har sin yttrandefrihet precis som du.
Citera
2020-04-09, 17:21
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Så enkelt allt blir när offren reduceras till siffror och statistik. Socialdemokrati när den är som effektivast. "Välfärden kräver eutanasi". "Mitt Sverige ger de äldre en schysst och värdig och snabb död".
"Mitt Sverige stänger inga kistlock"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in