2020-04-09, 14:35
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Det kan väl också bero på att folk som inte är akut dödssjuka i infektionen, avstår så långt det är möjligt att söka vård? Jag skulle personligen absolut undvika att ens ringa 1177 just nu. Skulle behöva stå med en fot i graven redan innan jag skulle söka vård. Dels för att jag inte tror det är så lätt att få vård, och dels för att jag absolut inte skulle vilja i onödan belasta sjukvården ifall jag inte absolut behöver det.

Kan tänka mig att majoriteten av alla nya registrerade fall nu åker raka vägen in på IVA i betydligt större utsträckning än tidigare. Men jag kan ha fel. Vet ej. Bara en undran.

Din sista mening tror jag stämmer bra. Ambulans åker ej på alla och tar endast med de som är väldigt sjuka. Hade man fått vård tidigare och legat under uppsikt tror jag många liv hade kunnat räddas.
Citera
2020-04-09, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Dock är alarmisterna illa ute, de anser att närapå ingen tillfrisknar från covid-19. Och då finns ingen aktiv plasma heller.
Jag ger fan i alarmisterna.
Citera
2020-04-09, 14:36
Medlem
Så om vi använder Anders siffror med 2,5% smittade förra veckan (jag räknar på 1 april) och en fördubbling av antalet smittade var 6-9 dag (jag använder 6) så skulle vi i dag ha ungefär 200 000 Stockholmare som har varit eller är smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Å påskhelgen kommer se ut så här dödsfallsmässigt varje dag.

fredag 137
lördag 180
söndag 236
måndag 309

Jag tror att man ska vänja sig vid tresiffriga tal nu, i ett par, tre månader. Troligen anses under 125 personer per dag avlidna som något lyckat. Toppen kan tänkas vara 300-400 under några veckors tid.
Lär sättas alla tänkbara rekord per capita innan detta ar över.

Konstigt Sverige fick dessa siffror. Kurvan har ju varit plan hela tiden enligt Tegnell. Borde vara 0-5 st intervallet avlidna per dag?
Citera
Medlem
sannes avatar
Ok de har testat 700 personer (Stockholm), sa han nu.

https://www.svtplay.se/video/26321430/nyheter-direkt/folkhalsomyndigheten-om-covid-19

4000 ska de kontrollera i hela landet.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGoose
En uppskattad prevalens på 2,5 % i Sveriges hårdast drabbaste stad är absolut katastrofala siffror för folkhälsomyndighetens flockimmunitetstrategi. Enligt vad jag hört från en person med insyn är det också därför som siffrorna dröjde, man hade svårt att tro att de kunde vara så dåliga.
Undersökningen mätte hur många om bar på viruset vid detta tillfället.
Det var inte en undersökningen gällande immunitet.
Citera
Medlem
När MSB för första gången får en fråga som berör deras område på PKn så blev det total blackout.
Gudstjänstpredikan övergick i irriterade ansiktsuttryck och ett helt annat språk "jag vet liksom inte vad du är ute efter".
MSB är ytterligare ett av dessa svarta hål där man avlönar regimtrogna med skattepengar, någon annan slutsats av deras framträdanden hittills kan iallafall inte jag dra.
Citera
Medlem
Dessa reportrar alltså. Stängde av direktsändningen när hon så ska folk ha picknick istället alternativt för uteservering. Alltså hur kan folk bli reportrar alltså vilka löjliga frågor som ställs. Har man inte en riktigt bra fråga som behöver man inte fråga förfan och göra sig till åtlöje.
Citera
2020-04-09, 14:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag ger fan i alarmisterna.
Det var ett skämt.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2laatu
"Tegnell - VI SER INTE FLERA SOM DÖTT UNDER DEN HÄR PERIODEN MOT TIDIGARE ÅR"

Det där är ju en braknyhet

Det är det inte. Övriga Europa har samma siffror (med undantag för Spanien och Italien):
https://www.euromomo.eu - Mortality monitoring in Europe
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-04-09 kl. 14:39.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Så här i Coronatider inför påsk bestämde jag mig för att prata med lite släkt och vänner som bor lite ute på vishan. Många bekräftar att Stockholmare har lämnat sina tillhåll i huvudstaden för sina landställen. Fy vad egoistiskt!! Till kommuner med åldrande befolkning och typ någon enstaka mataffär på närmsta ort. Tragiskt.

Så går det när man inte stänger ned. Bara väntat.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
De rapporterar ca 100 döda per dygn nu:

Citat:
Totalt har 793 personer avlidit i covid-19 i Sverige.

Det är ytterligare 106 det senaste dygnet – den näst högsta dygnssiffran hittills i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/folkhalsomyndighetens-presskonferens/

Men ändå så dör det bara 45 personer per dygn, enligt Tegnell.

Vi har också en väldigt liten eftersläpning, sa Tegnell häromdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in