2020-03-13, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Hej !
Kommer verkligen sent detta mitt svar. Försökte hitta svar i tyska sajter men min tyska har rostat en del tyvärr.
Stasi lyckades, som du antyder endast delvis förstöra sina arkiv.Se t ex denna länk

https://arwidson.wordpress.com/2017/12/14/stasis-arkiv/

Man kan i länken se att Stasianställda försökte riva sönder dokument innan arkiven till sist stormades av uppretade folkmassor. Idag pågår ett tidsödande arbete med att pussla samman sönderrivna dokument.
En enskild person har rätt att få uppgift om vad arkiven innehåller om hen, men inte om andra personer.
Det fanns enligt länken 16 000 obearbetade säckar med information, när länken skrevs i december 2017.
Få av de f d Stasianställda har enligt länken velat arbeta med rekonstruktionen av arkiven.
Inte blir man så upplyft av möjligheter att hitta något om Bosse Jansson i albanska säkerhetspolisens arkiv efter att läst länken om Stasis arkiv.
Men försvinnandet har kanske en förklaring i ett svenskt eller amerikanskt arkiv. Men kan man hoppas att något släpps om försvinnandet i närtid, trots att det gått 44 år sedan försvinnandet ?
Du har helt rätt. Det finns ingen grund för påståendet att det inte fanns något om Bosse i Stasis arkiv. Helt enkelt för att man inte kan veta. Förmodligen får vi aldrig svar heller.
Citera
2020-03-13, 20:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att erhålla svar.

Citat:
Ursprungligen postat av eviva
Hej !
Kommer verkligen sent detta mitt svar. Försökte hitta svar i tyska sajter men min tyska har rostat en del tyvärr.
Stasi lyckades, som du antyder endast delvis förstöra sina arkiv.Se t ex denna länk

https://arwidson.wordpress.com/2017/12/14/stasis-arkiv/

Man kan i länken se att Stasianställda försökte riva sönder dokument innan arkiven till sist stormades av uppretade folkmassor. Idag pågår ett tidsödande arbete med att pussla samman sönderrivna dokument.
En enskild person har rätt att få uppgift om vad arkiven innehåller om hen, men inte om andra personer.
Det fanns enligt länken 16 000 obearbetade säckar med information, när länken skrevs i december 2017.
Få av de f d Stasianställda har enligt länken velat arbeta med rekonstruktionen av arkiven.
Inte blir man så upplyft av möjligheter att hitta något om Bosse Jansson i albanska säkerhetspolisens arkiv efter att läst länken om Stasis arkiv.
Men försvinnandet har kanske en förklaring i ett svenskt eller amerikanskt arkiv. Men kan man hoppas att något släpps om försvinnandet i närtid, trots att det gått 44 år sedan försvinnandet ?

Nej man kan knappast bli det.

Bosse kan mycket väl, vilket jag tror, ha funnits i den albanska säkerhetspolisens arkiv. Hur mycket av detta arkiv kom att förstöras? På samma sätt som Stasis arkiv? Detta vet vi tyvärr inte och vi kommer heller aldrig att få ett svar på hur det förhöll sig.

Det kan ev. vara möjligt. Vad vi vet är att Säpo fortfarande sitter och ruvar på Bosses akt fortfarande efter 44 år. Vad är det som är så känsligt att inga uppgifter kan släppas efter så lång tid?
Citera
2020-04-09, 14:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den försvunne postiljonen.

Publicerat 2019-12-06:

https://www.vf.se/2019/12/06/mysteriet-med-postiljonen/

Citat:

"Den 25 november skrev jag ett par rader om Sundelins ambitiösa studie på Facebook, och påföljande dag kommenterades mitt inlägg smått överraskande av Jan Myrdal, i dag 92 på sitt 93:e och 1976 gift med Svensk-albanska föreningens ordförande Gun Kessle (1926–2007). Såsom oftast gick Myrdal rakt på sak:

– Med tiden kom Gun och jag fram till att en ”Kosovo-fascistisk” grupp låg bakom försvinnandet. Man sökte upp Bosse i hemmet på lördagskvällen eller söndagen, tvingade honom under pistolhot att följa med, sköt honom, virade in hans kropp i kedjor, kompletterade med vikter och tyngder och sänkte till sist paketet i Riddarfjärden eller Nybroviken. Jan Stolpe skrev om affären i Folket i Bild/Kulturfront på hösten 1977. Kontakta honom, så får du veta mer!"
Citera
2020-04-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
– Med tiden kom Gun och jag fram till att en ”Kosovo-fascistisk” grupp låg bakom försvinnandet. Man sökte upp Bosse i hemmet på lördagskvällen eller söndagen, tvingade honom under pistolhot att följa med, sköt honom, virade in hans kropp i kedjor, kompletterade med vikter och tyngder och sänkte till sist paketet i Riddarfjärden eller Nybroviken. Jan Stolpe skrev om affären i Folket i Bild/Kulturfront på hösten 1977. Kontakta honom, så får du veta mer!"
Väldigt intressant och möjligen troligt scenario, frågan är bara om Bosse var tillräckligt framträdande för att locka till sig Kosovo-fascister? På det stora hela kändes han ju relativt obetydlig, varför inte ge sig på någon annan i svensk-albanska föreningen?
Citera
2020-04-09, 22:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var Bosse en framträdande person?

Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Väldigt intressant och möjligen troligt scenario, frågan är bara om Bosse var tillräckligt framträdande för att locka till sig Kosovo-fascister? På det stora hela kändes han ju relativt obetydlig, varför inte ge sig på någon annan i svensk-albanska föreningen?

Kan ev. vara ett möjligt scenario men skulle dessa personer verkligen vara så intresserad av en utlänning som inte ens bor där?

Måste ju ha funnits personer på hemmaplan som ansågs intressanta tycker man. Eftersom ingen vet vad som hände Bosse så kan vi bara hålla oss till teorier.

Det är bl. a. det som är problemet att ingen vet om han var obetydlig eller inte. Bosse var en av de mest aktiva inom Svensk-albanska, besökte Albanien en hel del samt pratade och skrev albanska. Man tycker att han borde ha varit en av de mest kända personerna men det kan nog Veriori bättre svara på.
Citera
2020-04-15, 17:23
Medlem
Citat:
Kan ev. vara ett möjligt scenario men skulle dessa personer verkligen vara så intresserad av en utlänning som inte ens bor där?

Måste ju ha funnits personer på hemmaplan som ansågs intressanta tycker man. Eftersom ingen vet vad som hände Bosse så kan vi bara hålla oss till teorier.

Det är bl. a. det som är problemet att ingen vet om han var obetydlig eller inte. Bosse var en av de mest aktiva inom Svensk-albanska, besökte Albanien en hel del samt pratade och skrev albanska. Man tycker att han borde ha varit en av de mest kända personerna men det kan nog Veriori bättre svara på.
Obetydlig eller inte. Ett hämdmotiv kunde ha uppstått om ett rykte spridits att BJ angivit albaner i Sverige för Tirana och att deras familjemedlemmar drabbats i hemlandet. Givetvis en ren spekulation, men det kan odlas en höggradig paranoia i exilkretsar. Detta rykte behöver inte ha någon grund men kan likväl vara ett motiv. Kanske inspirerat av den albanska traditionen att hämnas oförrätter.
Citera
2020-04-15, 19:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkligen synd att Bosse var en sådan förtegen person.

Citat:
Ursprungligen postat av Mawett
Obetydlig eller inte. Ett hämdmotiv kunde ha uppstått om ett rykte spridits att BJ angivit albaner i Sverige för Tirana och att deras familjemedlemmar drabbats i hemlandet. Givetvis en ren spekulation, men det kan odlas en höggradig paranoia i exilkretsar. Detta rykte behöver inte ha någon grund men kan likväl vara ett motiv. Kanske inspirerat av den albanska traditionen att hämnas oförrätter.

Visst kan ett hämndmotiv också ha varit fullt möjligt.

Verkligen synd att Bosse var så förtegen om sig själv och sitt liv. Detta skulle ha kommit att hämma polisutredningen om en sådan hade blivit riktigt gjord. Den förste utredaren av hans försvinnande var som vi vet Paul Haglind. Han var en nära vän till den kände och omtalade Börje Heed.
Citera
2020-05-03, 11:04
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Publicerat 2019-12-06:

https://www.vf.se/2019/12/06/mysteriet-med-postiljonen/

Citat:

"Den 25 november skrev jag ett par rader om Sundelins ambitiösa studie på Facebook, och påföljande dag kommenterades mitt inlägg smått överraskande av Jan Myrdal, i dag 92 på sitt 93:e och 1976 gift med Svensk-albanska föreningens ordförande Gun Kessle (1926–2007). Såsom oftast gick Myrdal rakt på sak:

Länge sedan jag kommenterade i denna tråd gällande Bo Janssons försvinnande. Med reservation för Jan Myrdals skönmålande beskrivning gällande eventuellt förlopp, så skulle jag vilja tillstå att teorin inte alls är ett omöjligt scenario.

Den som har kommit i kontakt med olika grupperingar (läs myndigheter) på Balkan (säkerhetspolisen eller diverse andra liknande sammanslutningar) är ytterst medveten om vilka metoder som tillämpas. I det sammanhanget skulle jag därför inte utesluta vare sig Albanien, Kosovo eller dåvarande Jugoslavien i stort. Möjligen har Bo Jansson gjort sig obekväm antingen för någon av dessa regimer eller anti-regim fascisterna. Man bör komma ihåg att 70-talets Sverige kretsade en hel del kring fascistiska dåd med koppling till dåvarande Jugoslavien (kapningen på Bulltofta, jugoslaviske ambassadören i Sthlm, mm). Dessvärre är det ett snårigt område att forska kring då det är väldigt slutet och främmande för gemene svensk. Jag räknar därför med att vi inte kommer framåt med denna teori. Såvida inte någon som har kännedom om sakernas tillstånd sjunger ut. Men det återstår att se.
Citera
2020-05-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tove77
Nå har jeg endelig fått lest Sundelins bok. Det har vært masse krøll med å få sendt boken til meg fra Sverige, men på fredag kom den endelig.

Veldig interresant å høre fra så mange ulike mennesker som har hatt med Bosse å gjøre i ulike sammenhenger. Jeg likte intervjuene som var gjort med dagens erfarne politifolk og cold case-etterforskeren, om hvordan man ville forsøkt å løse saken i dag. Det er det mest frustrende å tenke på, alt som ikke ble gjort den gangen! Alle man ikke snakket med, naboer, folk som kunne vite noe...i dag ville man banket på dører og sjekket huset og leiligheten. Alle som ikke ble avhørt, ikke engang den siste som så ham, vennen i svensk-albanske foreningen. Til ettertanke: ”Det visar sig alltid efteråt, när man har löst ett mord, att de flesta händelser, konstiga saker, inte hade ett dugg med mordet att göra” Hans Stridlund, Cold Case.

Jeg er ikke helt tilfreds, jeg ter enig i at alle stener er snudd. Fortsatt er det deler av etterforskningen vi ikke har fått ta del i, den er gallrad. Kanskje står det ikke noe der, men likevel. Hva med Säpo? Men Sundelin har fulgt mange søkte spor, som det med Nord-Korea.

Sykepleieren var merkelig. Hvorfor skulle hun dikte opp en sånn historie? Var hun blitt senil, selv om hun virket normal? Var hun ensom, ville ha besøk?

Se mitt innlegg #9019

På denne bloggen omtales saken:
https://www.lindelof.nu/vad-hande-eg...bosse-jansson/

Jeg siterer: "Ett riktigt imponerande detektivarbete gör Sundelin när han tar lyra på sjuksköterskan Sivs besynnerliga berättelse om den långe och rödhårige mannen som hittats i Jämtlandsfjällen någon gång 1976–1977. Mannen hade varit mycket svårt sargad. Han ”såg förskräcklig ut. Han var skräckslagen, berättar sjuksköterskan Siv för författaren, sedan hon hört radiodokumentären om Bosse som sändes 2013 (finns fortfarande att lyssna på)."

Dette må da være sensasjonelle opplysninger! Har lest det meste i denne tråden om Bosse, men dette var helt nytt for meg. Kan en paranoid psykose ha ført Bosse til Jämtlandsfjällen?

Kan ikke se at noen har kommentert dette.
Senast redigerad av Akershus 2020-05-03 kl. 22:54.
Citera
2020-05-04, 06:13
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Se mitt innlegg #9019

Jeg siterer: "Ett riktigt imponerande detektivarbete gör Sundelin när han tar lyra på sjuksköterskan Sivs besynnerliga berättelse om den långe och rödhårige mannen som hittats i Jämtlandsfjällen någon gång 1976–1977. Mannen hade varit mycket svårt sargad. Han ”såg förskräcklig ut. Han var skräckslagen, berättar sjuksköterskan Siv för författaren, sedan hon hört radiodokumentären om Bosse som sändes 2013 (finns fortfarande att lyssna på)."

Dette må da være sensasjonelle opplysninger! Har lest det meste i denne tråden om Bosse, men dette var helt nytt for meg. Kan en paranoid psykose ha ført Bosse til Jämtlandsfjällen?

Ja det var mycket konstigt.Och sen inte ett enda spår efter mannen. Om det inte var Bosse..vem var han? Utseende och ålder stämde ju också.
Citera
2020-05-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja det var mycket konstigt.Och sen inte ett enda spår efter mannen. Om det inte var Bosse..vem var han? Utseende och ålder stämde ju också.

Ja, hvem var denne personen? Jeg har ikke lest boken, men dette er en interessant opplysning. Hvis historien har rot i virkeligheten,så må vel (lokal)tidninger ha omtalt dette?
Citera
2020-05-05, 12:39
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mystisk lång, rödhårig man i Jämtlandsfjällen 1976-77.

Citat:
Ursprungligen postat av Akershus
Se mitt innlegg #9019

Jag har också läst Sundelins bok och dessa uppgifter om att en lång rödhårig man skulle ha hittats i Jämtlandsfjällen 1976-77.

Var någonstans tog sedan denne mystiske främling vägen efter omplåstring av sina skador? Om detta hade varit Bosse hur lyckades han ta sig ända dit upp från Stockholm? Tror inte att den här uppgiften tidigare har blivit kommenterad här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in