2020-05-05, 15:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem var han?

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Ja det var mycket konstigt.Och sen inte ett enda spår efter mannen. Om det inte var Bosse..vem var han? Utseende och ålder stämde ju också.

Utseende och ålder verkar helt riktigt stämma in på Bosse.

Hur hade den okände unge mannen kunnat hamna där? Hade han blivit förd dit av några andra under tvång? I s f varför? Vart tog han sedan vägen? Inga som helst spår av honom efter upptäckten. Jag vet faktiskt inte vad jag skall tro.
Citera
2020-05-06, 09:18
Medlem
Romanen om vad som kan ha hänt Bosse, ”Brevbärarens sista möte” har nu kommit som ljudbok. Titeln är ändrad till ”Brevbärarens sista resa” men det är samma bok.
Citera
2020-05-06, 12:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Även ljudbok.

Citat:
Ursprungligen postat av hoxha
Romanen om vad som kan ha hänt Bosse, ”Brevbärarens sista möte” har nu kommit som ljudbok. Titeln är ändrad till ”Brevbärarens sista resa” men det är samma bok.

Mycket bra att romanen nu också har blivit ljudbok.

Båda titlarna är mycket passande. Undrar vilka var de sista personerna han träffade? Till var någonstans gick brevbärarens sista resa? Tyvärr frågor utan svar.
Citera
2020-05-06, 14:52
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tyvärr har du rätt i detta.

Tänk om vi kunde få den frågan besvarad varför PH visade sig vara totalt ointresserad av Bosses försvinnande. Efter drygt 1½ år avpolleterades han och blev ersatt av Thorstensson men då var det för sent. Ett försvinnande är en färskvara.

Borta från tråden länge nu. Blev riktigt glad av att se tråden leva och att så många bekanta deltagare fortfarande finns kvar. Vet inte om trägen vinner, men man vet aldrig vad som kan dyka upp.

Att en vad jag förstår ganska erfaren utredare som PH inte gör ett förbannade dugg med ett försvinnande, där personen i fråga varken har psykiska problem, missbrukarproblem och endast är 27 år gammal, förvånar verkligen. Men det är ju inte bara det som sticker ut med PH.

Han beordrar Kling och Klang att bla annat ta med ett par bankböcker från en lägenhet där en person bor som han uppenbarligen INTE tror är försvunnen! Han blir därigenom medveten om att BJ har tillgångar på över en miljon kronor. Ett avsevärt belopp på den tiden . Han ser sedan till att bli God Man för BJ, som han INTE tror är försvunnen ! Jag har det dokumentet från Riksarkivet, som visar att PH sökte och blev GM för BJ.
Och till sist så ser han till att hans dotter får tillgång till och vad jag kommer ihåg även flyttar in i BJs lägenhet på Folkungagatan ! Att sitta på båda dessa stolar känns mycket märkligt. Var bodde PH själv ? Kan BJ och PHs vägar korsat varandra innan BJ försvann ?
Citera
2020-05-06, 16:59
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Borta från tråden länge nu. Blev riktigt glad av att se tråden leva och att så många bekanta deltagare fortfarande finns kvar. Vet inte om trägen vinner, men man vet aldrig vad som kan dyka upp.

Att en vad jag förstår ganska erfaren utredare som PH inte gör ett förbannade dugg med ett försvinnande, där personen i fråga varken har psykiska problem, missbrukarproblem och endast är 27 år gammal, förvånar verkligen. Men det är ju inte bara det som sticker ut med PH.

Han beordrar Kling och Klang att bla annat ta med ett par bankböcker från en lägenhet där en person bor som han uppenbarligen INTE tror är försvunnen! Han blir därigenom medveten om att BJ har tillgångar på över en miljon kronor. Ett avsevärt belopp på den tiden . Han ser sedan till att bli God Man för BJ, som han INTE tror är försvunnen ! Jag har det dokumentet från Riksarkivet, som visar att PH sökte och blev GM för BJ.
Och till sist så ser han till att hans dotter får tillgång till och vad jag kommer ihåg även flyttar in i BJs lägenhet på Folkungagatan ! Att sitta på båda dessa stolar känns mycket märkligt. Var bodde PH själv ? Kan BJ och PHs vägar korsat varandra innan BJ försvann ?

Jag har svårt att tro att deras vägar hade korsats innan BJ försvann, men märkligare saker har ju hänt. Han såg ju dock sannerligen till att nyttja BJ:s försvinnande väl, både med tanke på inackorderingen av dottern i lägenheten och god mans-ställningen.

Om de skulle ha råkat på varandra, var och hur hade detta kunnat ske? Har man utrett PH:s historik i tråden?
Citera
2020-05-06, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
PH bodde i Bromma.

Citat:

Helt klart var PH en erfaren utredare.

PH bodde i Bromma och där kom också Bosse att bli "bosatt". Nej deras vägrar hade aldrig tidigare kommit att korsas. De levde i två helt olika världar. PH hade inte mycket till övers för personer som Bosse. Framkommer också i polisutredningen att han inte kände Bosse förrän hans försvinnande hamnade på hans skrivbord. Då kom den erfarne polismannen fram till en enda slutsats och det var att Bosse hade begått självmord - utan att utreda försvinnandet. Därmed var fallet över för PHs del.

Ja PH kom verkligen att utnyttja Bosses försvinnande för egen del.
Citera
2020-05-22, 22:05
Medlem
1335991s avatar
Denna hittade jag nu...

https://mitti.se/nyheter/brevbararen-forsvann-fortfarande/?omrade=sodermalm

Kanske lite fler bilder på Bosse?!?
Citera
2020-05-23, 07:06
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:

OM Bosses försvinnande arrangerades av nån eller några så blev säkert PH både informerad och instruerad om vad som skulle göras och inte? Att bara se en enda förklaring till försvinnandet och låta hela utredningen färgas av detta är ett mycket dåligt polisarbete. Man får verkligen dåliga vibbar..
Senast redigerad av Crime-boy2 2020-05-23 kl. 07:22.
Citera
2020-05-23, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Denna hittade jag nu...

Tack för länken.

Tyvärr finns det inte så många bevarade foton på Bosse. I a f inte vad vi känner till.
Citera
2020-05-24, 16:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
En rent bedrövlig "polisutredning".

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
OM Bosses försvinnande arrangerades av nån eller några så blev säkert PH både informerad och instruerad om vad som skulle göras och inte? Att bara se en enda förklaring till försvinnandet och låta hela utredningen färgas av detta är ett mycket dåligt polisarbete. Man får verkligen dåliga vibbar..

Var det på det här sättet så måste PH ha blivit informerad och fått direktiv hur han skulle behandla försvinnandet på "bästa sätt".

Med andra sitta av tiden och inte göra något alls. Han gjorde i stort sett ingen polisutredning vad än orsaken var till Bosses försvinnande. Att PH bara ansåg självmord som orsaken till försvinnandet var den enklaste och "bästa lösningen".

Ett fruktansvärt dåligt "polisarbete". Undrar om det inte är det sämsta jag någonsin har läst gällande försvunna personer.
Citera
2020-06-07, 15:30
Medlem
Jag såg att någon efterlyste bilder på Tyrgatan 3 från c:a 1975. Det finns historiska flygbilder på lantmäteriets hemsida. Gå in på ”min karta” och välj hur du vill se kartan. Inte särskilt tydliga bilder men någon kanske har nytta av dem.

Jag har inte varit inne i tråden på flera år, det glädjer mig att den lever och att nya uppslag kommer trots att det gått så lång tid. Sist föreslog jag att övertyga närmaste släkting till Bosse att begära ut ev akter från Stasi. Det blev väl inget med det misstänker jag.
Citera
2020-06-07, 15:40
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
Denna hittade jag nu...

Oj, även om svartvita foton brukar vara smickrande så ser han ju åtskilligt yngre ut än vad han var eller är det ett foto taget långt före det han försvann? Han ser ut som en lång tonåring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in