2020-04-09, 11:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Var på Willys igår, det var påskträngsel. Ingen brydde sig om de märken som var uppsatta på golvet, det var precis lika trångt som vanligt. Utan att överdriva så var det decimeter mellan folks huvuden i denna trängsel, när nästa person började plocka upp varor på bandet medan föregående också plockade upp några decimeter före.

Riktigt illa. Samma på Bolaget, som någon sa. Påsken är här, och det är påskhandel och kommers som vanligt. Många åker också till sina stugor på landet, fjällen, Skåne.

Känns som folk tog detta på allvar mer för några veckor sedan, men att de flesta redan har åsikten att det går bra och har gått över.

För de allra flesta syns detta inte alls. Det är bara i den kraftigt underdimensionerade sjukvården det märks och så förstås i den här katastroftråden.

Det kan tyckas paradoxalt att det i matvarubutiker inte syns, men på hotell och restaurang är det påtagligt. Förmodligen beror det på att det är en stor andel hos hotell och resturang som bygger på att företag köper och nu ligger mycket nere.
Citera
2020-04-09, 11:40
Avstängd
sherms avatar
Dog du av ålderdom men hade en granne som var snuvig med corona? I sådant fall kan du ha dött av Covid-19. Läs mer nedan.
Citat:
The Centers for Disease Control and Prevention’s guidance on determining COVID-19 as a cause of death isn’t going to help those numbers.

Issued March 24, the guidance tells hospitals to list COVID-19 as a cause of death regardless of whether or not there’s actual testing to confirm that’s the case.

Instead, even if the coronavirus was just a contributing factor or if it’s “assumed to have caused or contributed to death,” it can be listed as the primary cause.
https://www.westernjournal.com/cdc-tells-hospitals-list-covid-cause-death-even-just-assuming-contributed/
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är för högt, min beräkningar är mellan 50 000-100 000 smittade förra veckan (baserat på sentinelen förra veckan). Detta gäller dock tvärsnitt vid en mätning, det ackumulerade antalet som är eller har varit smittade är 2-3 x högre.
Har du rätt är ju dödligheten skyhögt över mina 1%. Så hög dödlighet borde tyda på en ny mutation, men för mig ter det sig helt enkelt orimligt.
Citera
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Om du som 30-åring är så sjuk att din biologiska ålder är över 80 så är det antagligen rätt beslut att inte påbörja intensivvårdsbehandling, för då är du antagligen redan döende.

Det jag saknar är dock ett förtydligande hur sjukhusen normalt räknar ut biologisk ålder, det finns ju väldigt många olika sätt att göra det på som jag förstår det. Modellen tar ju definitivt hänsyn till mer än bara sjukdomsbilden (eftersom det också hanteras via förtydliganden om organsvikt). Min gissning är att de kommer att ha ett antal "checklist"-frågor som de går igenom, t.ex. om man är rökare, överviktig, lider av vissa kroniska sjukdomar, etc. Det går ju inte att göra konditionstest eller genomföra några djupare intervjuer med patienterna, och dessutom lär vi väl helt plötsligt ha 0% rökare i landet om de själv förväntas erkänna att de röker och potentiellt diskvalificerar sig från en sängplats...

Om det inte finns väldigt klara riktlinjer (objektivt, i princip matematiskt) så är ju detta ett otroligt fegt sätt att lägga över ansvaret för beslut om liv/död på läkare på plats, som är nog stressade utan att behöva fatta sådana beslut.

Sen jag såg denna intervju med en engelsk läkare på IVA som själv haft Corona, där han säger att han är förvånad över att de som behandlas är så unga (alla är under 50 år) så har jag undrat hur gamla de som behandlades på iva före Corona fanns, hur gamla de var? Nu kan jag ju tänka mig att det är skillnad på om nån 80 åring behöver respirator ett par dagar efter nån operation, och om de har Corona och behöver respirator ett par veckor... De ska ju bedöma om man kommer att klara av behandlingen eller ej, innan den eventuellt påbörjas!

Bevisligen tar ju platserna på iva slut någon gång, behöver de bara tex syrgas och inte respirator, kan jag ju tänka mig att det går att fixa andra lösningar...

Är det något land som fått mycket större procentsiffror på antalet döda än normalt på grund av att sjukhusen överbelastats? Sorteras folk bort redan innan de tas till sjukhus så överbelastas ju inte sjukhusen, utan då dör de ju hemma eller på äldreboendet där de redan bor typ...

https://www.youtube.com/watch?v=ejlbCmRJMW4
Senast redigerad av Enydrion 2020-04-09 kl. 11:44.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
De äldre som byggde upp landet. De har betalat skatt hela livet. De trodde på systemet, litade på att staten skulle ta hand om dem.
Nu kastas de på sophögen.
De var samtidigt naiva och röstade för massinvandringen utan att tänka på vad det kostade och att det kunde ha varit bättre att göra som t.ex. Finland och bygga upp beredskapslager och se till att ha rejält med sjukvårdskapacitet utifall. Jag menar inte att de får "skylla sig själva", men man kan ju i alla fall hoppas att de yngre anhöriga till de som drabbas tar lärdom av detta och röstar klokare i framtida val.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast min känsla är att inget parti opponerade sig särskilt kraftigt. Beredskapslagren var ju avsedda för en potentiell krigssituation, inte för en vårdkrissituation. När försvaret började nedmonteras innefattade det även beredskapslagren.

Det mest beklämmande är ju att man tillåtit sig att skära ner på den aktiva sjukvården. Det har ju pågått länge. När politikerna började märka att det var köer till sjukvården införde man en »vårdgaranti« som sedan tummats på utan problem.

Vårdbehovet under pandemierna Asiaten och Honkonginfluensan möttes med en kapacitetsstark allmän sjukvård (innefattande IVA) som nedbringade den negativa effekten kraftigt. Nu dog det ju ändå många i Asiaten, men det märktes inte på samma sätt som nu eftersom det inte fanns sociala medier och gammalmedia arbetade då med fakta i stället för sensation.

Vi hade två typer av lager, krigslager samt civilförsvarslager. Civilförsvarslagren var till för tider av ofred eller vid större katastroftillstånd. Sedan hade vi ju ganska många fältsjukhus med tillhörande vårdutrustning.
Citera
2020-04-09, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Tycker att det känns lite mer hopfullt idag.
Stog lite i expressen om virus olika egenskaper.
Är viruset för dödligt så dör det ur snabbare eftersom det inte kan vara för dödligt då finns det ingen mer att döda.
Och får ca 60 % utav jordens befolkning sjukdomen, där förhoppningsvis immunitet har inträffat, har heller inte viruset någon chans att sprida sig och man kan ge riskrupper vaccin den dagen vaccinet kommer fram.
Obs! ungefär så och mycket mer vetenskapligare än min beskrivning.
Blir det så hade Tegnell mer eller mindre rätt.
Synd bara att många kommer att dö under tiden.

En hel del har ju tillfrisknat, ca 180000, enligt worldometer och mer än vad det har dött än så länge. Det måste ju ha en viss betydelse.

1. Virus kan inte tänka eller resonera. Ett virus försvinner inte automatiskt för att det upptäcker att det är för dödligt. Däremot stämmer det såklart att virus med lägre dödlighet finns kvar längre och kan cirkulera runt i samhället eftersom bärare inte dör lika ofta. En hög dödlighet kan också innebära att inte lika många hinner bli smittade eftersom bärarna dör innan de hinner smitta vidare. Men det beror också på hur snabbt man blir väldigt sjuk. Så det här snacket om att viruset kommer att mutera av sig självt till en variant med lägre dödlighet stämmer såklart inte. På sikt kommer vi se att de varianter som har lägre dödlighet finns kvar p.g.a. ovan nämnda anledningar, men just nu när vi befinner oss mitt i utbrottet har det ingen betydelse.

2. Antalet tillfrisknande kan i värsta fall vara irrelevant om det visar sig att vi inte blir immuna när vi tillfrisknat. Det finns inget konsensus i frågan ännu, men det finns studier som visar att en stor andel av de som tillfrisknat inte har antikroppar och därför kan bli smittade och sjuka igen. Mest troligt med en mycket högre risk för allvarliga komplikationer.

3. Om 60% av jordens befolkning får denna sjukdom, och dödligheten ligger på endast 0.2% (vilket verkar vara snittet just nu, även om vissa sätter det högre än så) skulle det innebära 15 miljoner döda, varav 20 000 i Sverige. Då räknar man ju dock med två saker:

Insjuknande i jämn takt
Folk ska bli sjuka i en jämn takt så att sjukvården kan hantera vårdbehovet utan att behöva bortprioritera de som annars kunde ha klarat sig om det fanns kapacitet. Avsaknaden av den möjligheten kommer definitivt att driva upp dödstalen om vi når dit, det säger sig självt och det finns ingen som säger emot det (det är därför de nu har gått ut med direktiv om hur man ska prioritera bort patienter med lägre sannolikhet att överleva).

Överbelastning på sjukvården får också andra konsekvenser och ökar dödligheten för de som blir sjuka av andra anledningar, eller råkar ut för olyckor.

Om väldigt många blir sjuka väldigt snabbt får det stora konsekvenser för samhället i övrigt (polis, brandkår och antalet tillgängliga ambulanser bara för att ta tre viktiga exempel) som kommer att ge ringar på vattnet och öka antalet döda.

Den ekonomiska krisen kommer att leda till ökad dödlighet, både i form av ökad kriminalitet men också på grund av allmänt försämrad folkhälsa, stress, depressioner etc.

Långsiktiga konsekvenser av karantäner och lockdowns är det ingen som har kunnat studera ännu, med avseende på folkhälsa. Färre som är ute och rör på sig, motionerar, träffar bekanta. Sånt får faktiskt en effekt på folkhälsan och kan också öka dödligheten i samhället på sikt. De som blir allvarligt sjuka (intensivvårdsbehandlas) har ofta en väldigt lång konvalescens och kan få permanenta men från behandlingarna. Räkna med att vi kommer att se många som kommer att lida av detta under många år framöver.

Immunitet
Som nämnt ovan utgår dödligheten just nu från att man inte blir sjuk igen, och definitivt inte att dödligheten ökar om man blir sjuk igen - något som dock vissa menar på är väldigt sannolikt. Speciellt om man blir sjuk nära inpå tillfrisknandet innan kroppen har hunnit återhämta sig.
Citera
2020-04-09, 11:41
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Märkligt hur Belgien utmärker sig negativt trots hård nedstängning för länge sen.
283st döda redan idag, 205st igår.
Citera
2020-04-09, 11:43
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Grejen med er alla domedagsprofeter i den här tråden är, att så fort man kommer med fakta så säger ni bara " Nää nää det där är långt ifrån bevisat" Eller så får man höra att vi har det värsta framför oss (fast det har man hört från sida 1 i den här tråden)

När man säger att både Norge och WHO har kommit fram till en dödlighet på 06 % Får man höra nån bortförklaring på det.

Det enda som betyder nått är era egna antaganden och era egna beräkningar.

Uppskattningen jag har sett är 0.66% (0.39%,1.33%) för Kina. Det är varierar med ålder.
Visst, det kan man tycka är inget att oroa sig för. Men du måste titta på helhetsbilden. Med ett R0 på 5,7 (senaste uppskattningen från Amerikanska CDC) och ett rimligt antagande att mellan 60-80% av jordens befolkning kommer att smittas så innebär det att väldiigt många människor kommer att dö i covid-19.

Vi räknar på 1% för enkelhetens skull och vi räknar lågt: 0,01 x 0,60 x 8,5E9 = 51 miljoner

Dvs, minst ca 51 miljoner människor över hela världen kommer att dö i Covid-19.
Till detta tillkommer alla de som dör pga att sjukvården kollapsar under trycket av C-19, de sannolikt högre dödstalen i 3:e världen pga av att man saknar kvalificerad sjukvård i större omfattning samt alla de indirekta dödsfall som sker pga stor socio-ekonomisk oro, kanske rent utav kaos.

Det blir väldigt många människor i slutänden. Även om man utgår från en "låg" uppskattad IFR på ca 1%.
Citera
2020-04-09, 11:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Märkligt de här med att folk börjar bli rastlösa så snabbt och kräva att allt ska öppna upp för att inte förstöra ekonomin. Man undrar hur dessa personer skulle klara ett krig.

Läste om en person som befunnit sig isolerad i Sarajevo under kriget som tyckte det var väldigt märkligt att folk har sådan låg uthållighet.
Citera
2020-04-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80
Coronapatienter med en biologisk ålder på över 80 ska inte få intensivvård på Karolinska universitetssjukhuset.

Inte heller multisjuka över 60 år, enligt ett dokument som Aftonbladet fått ta del av.

Dokumentet visar vilka patienter som bortprioriteras i covid-krisens Stockholm.

Jag skäms fan att vara svensk!!!

Varför skäms du?

Alla länder har priorteringslistor. Detta är inget nytt för coronakrisen.

Dessutom tillämpas så klart dessa listor enbart vid behov. Och än så länge har det inte funnits behov, och kommer inte göra det heller.
Citera
2020-04-09, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Deras siffror skall nog tas med en simbassäng salt.
Kina fick stänga ner en hel stad pga smitta som kom från Ryssland.

När, var vilken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in