2020-04-09, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, det är inte klarlagd öht att han kunnat tömma hela magasinet, snarare tvärtom:
Det klart han hade kunnat. Eller kanske inte just Billy som var en klantskalle men dom flesta andra hade klarat det. Därför att den som ska skjuta har överraskningsmomentet på sin sida så det är helt enkelt som jag skrivit innan bara att skjuta 10 skott rakt av. Det är till och med lättare i en trappuppgång där ytan är mindre än när invandrarna försöker skjuta varandra på gatorna där personen kan springa iväg åt vilket håll som helst. Billy hade enklaste chansen i världen och sabbade det genom att skjuta för få skott.

Hade det varit i USA hade nog Billy gått till en skjutbana och tränat med olika pistoler för att få vana. Nu stod han där som en fåntratt och blev kanske chockad av den höga smällen eller något vilket gav HOL möjlighet att slå tillbaka
Citera
2020-04-09, 08:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Det klart han hade kunnat. Eller kanske inte just Billy som var en klantskalle men dom flesta andra hade klarat det. Därför att den som ska skjuta har överraskningsmomentet på sin sida så det är helt enkelt som jag skrivit innan bara att skjuta 10 skott rakt av. Det är till och med lättare i en trappuppgång där ytan är mindre än när invandrarna försöker skjuta varandra på gatorna där personen kan springa iväg åt vilket håll som helst. Billy hade enklaste chansen i världen och sabbade det genom att skjuta för få skott.

Hade det varit i USA hade nog Billy gått till en skjutbana och tränat med olika pistoler för att få vana. Nu stod han där som en fåntratt och blev kanske chockad av den höga smällen eller något vilket gav HOL möjlighet att slå tillbaka
Jamen det är ju självklart att experten på den kriminella världen och BR specifikt, skjutning vapen och skottlossning skulle delge ett expertutlåtande. Tack!

Själv håller jag mig till fakta i FUP och inväntar domen.
Citera
2020-04-09, 11:17
Medlem
Citat:
Jamen det är ju självklart att experten på den kriminella världen och BR specifikt, skjutning vapen och skottlossning skulle delge ett expertutlåtande. Tack!

Själv håller jag mig till fakta i FUP och inväntar domen.
ha ha ha man måste inte vara expert för att förstå detta. Det är bara du som ifrågasätter det.

Men jag orkar inte diskutera med dig.

Men kom på en sak som jag inte tror på iof men kanske gick det till så att Billy ville vara diskret så att inga grannar skulle komma ut i trappuppgången och ringa polisen så av den anledningen ville han skjuta så få skott som möjligt istället för att skjuta 10 skott som hade dödat HOL.

Kungsholmen är ju litet och poliser åker fram och tillbaka på gatorna när dom ska till polishuset.

Det är enda förklaringen jag kan komma på. Eller ville han bara skada. Men då skulle han ju ha skjutit i benet. Så egentligen är allt ett stort frågetecken.
Citera
2020-04-09, 15:51
Medlem
Combivals avatar
Browser! Du skriver att du inte tror att Karin ligger bakom detta. Hon är enligt dig inte kapabel och skulle inte klara av att sköta det här snyggt. Vad är det du tycker har skötts snyggt? HOL lever, skytten kommer att få fängelse och Karin ÄR fortfarande misstänkt (vare sig du vill eller inte.) Det här har skötts riktigt illa om du frågar mig.

Hur svårt kan det vara att öga mot öga be en kriminell person skjuta någon?

Att Karin blev anhållen och fortfarande är misstänkt beror inte enbart på vad HOL sagt. Karins historia som går långt tillbaka i tiden gör henne automatiskt misstänkt. Varför protesterar du så intensivt emot det faktumet? Polisen har inte struntat i att undersöka andra alternativ. HOL själv nämnde klienter som kanske skulle kunna hysa agg nog att vilja se honom död men det har uppenbarligen inte lett någonstans. OM någon annan än Karin är anstiftare tror jag inte att Billy blivit lejd. Men de har väl bott i samma område och har umgåtts i samma kretsar? Bara en sån sak. Hata slumpen!
Citera
2020-04-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Hmm, jag är inte alls av den känslan. Jag tänker så här att hon fick ett samtal om skjutningen på Kungsholmen och kommer i pyjamas. Martyren alltså brottsoffret ligger på båren och anklagar sin fd fru för att han tror hon ligger bakom. Polisen låter K sätta sig i bilen och sedan plockades hon med till station och anhölls, men dom delgav henne ingen misstanke inledningsvis. När dom väl delger henne misstanke om anstiftan till mord tror hon att HOL är död, och blir extremt stressad så läkaren fick komma.
När det blir dags för häktning så säger Tingsrätten nej till alla misstankegrader som åklagaren kommer med. Han ger sig inte och överklagar till Hovrätten, som också säger nej till häktning. Han prövar med HD som förmodligen inte ens tittar på det.
K får gå och har sedan dess varit på fri fot. Inte hämtad igen eller häktad så jag tror spåret är felaktigt och när HOL väl förhörs så nämner han flera klienter också förutom K som han kan tänka sig ligger bakom detta. Så vad gick egentligen åklagaren upp med som bevis för häktning undrar jag men jag gissar på hörsägen. Media, jurister, GW och många andra hade redan bestämt sig då och anser än i dag att K måste vara anstiftare. Det är inte snyggt åklagararbete måste jag säga och rättssäkerheten är i gungning när det gäller utpekande av person som skyldig och käppjaga en människa i medier, sociala medier och av åklagarmyndigheten som formellt har henne misstänkt i 8mån men levererar inte bevis. Man kan vända på det och försöka föreställa sig att det skulle kunna hända en själv.

Du tycker inte att det är lite magstarkt att kalla en person som precis blivit utsatt för ett mordförsök, genom skott mot bröst och huvud, för martyr? :-)

Jag vill bara säga att jag givetvis inte har en aning, men att min känsla är att K.L har varit anstiftare.
Att polisen börjar snegla mot K.L är inte ett dugg konstigt; Närstående/fd närstående, har tidigare utsatt HOL för brott, hot och våld, kontaktförbud mot HOL, ligger i tvist/konflikt med honom etc. Detta ser jag som helt rätt av polisen. Däremot tycker jag absolut inte det är rätt att hålla fast vid en misstanke för sakens skull, trots att ingen bevisning finns som varken kan leda till häktning, åtal och/eller fällande dom. Så där är vi helt överens!

Vad åklagare och polis har för bevis nu och hade för bevis då man gick vidare till häktning har jag ingen aning om. Men när man lyssnar på advokatpodden "Skyldig?" från 16/9 berättar dom att K.L, förutom omständigheterna ovan, att K.L varit misstänkt för anstiftan mot HOL 2015, att K.L kom till platsen innan det blivit offentligt att HOL är den skjutne. Vidare så tog K.L direkt efter frisläppandet kontakt med Aftonbladet och Expressen och uttalade "att det bästa man kan göra vid det här laget om man är skytten är att vara tyst" och "oavsett vem som lejt skytten, så är risken att denne pratar. Förr eller senare gör ju dom allra flesta det. Det är väldigt få som klarar av att vara tyst, vilket ju är det absolut smartaste"
vilket kan anses som råd eller förmaning till skytten. Hon har heller inte velat svara på vart hon bor någonstans, när hon förhördes av polis. Det har också framgått att K.L hade massa gamla knapptelefoner, vilket är ett ganska vanligt brottsverktyg som är lätt att göra sig av med.

Jag tycker att både med och utan dessa senare uppgifterna så är det absolut tillräckligt för att skäligen kunna misstänka henne. Men mer än skälig misstanke är det ju inte och tillräckligt för åtal och fällande dom är det ju absolut inte. Så där håller vi nog med varandra.
Citera
2020-04-09, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Han är ju inte trovärdig i sig eftersom han är yrkeskriminell men domstolen måste bedöma det som läggs fram i domstolsförhandlingen . Den har vi inte mycket insikt i mer än väl valda delar från media.
Det är extremt svårt att sia en utgång öht då man hade behövt hela bilden från domstolsförhandlingen.
Men man kommer resonera kring om det fanns skott kvar osv i alla fall i högre instans. Det lär inte slinka undan i bedömningen. Det som är klurigt är väl uppsåtet i så fall det verkar snävare för B del. Resonemanget kommer handla om var det hot eller var det mord. Och då kommer dom att gå igenom hur många skott och om det fanns skott kvar osv. Sen får man inte glömma målsägarbiträdet som förmodligen petat in varenda juridisk aspekt han kan för att få det till att B var där för att döda HOL.
Sen är det tumultet då som uppstår där både tilltalad och målsägande har ungefär likartade uppgifter förutom uppsåtet då. Det blir spännande att följa instanserna framöver.

Ja det blir intressant att följa. Det är mindre sjävklart än vad som det verkade från början hur som helst. Det är ju mycket hög sannolikhet att han döms för mordförsök men det finns utrymme för tvivel.

Sen är ju inte trapphusvittnena hörda i rätten mig veterligen så det är såklart så att deras utsaga finns i FU men de berättelser som är direkt ifrån platsen är ju HOL och BR. Sett till den bilden är det inte solklart.

Vapnet är ju inte återfunnet så det är ju bara en spekulation ikring det och så länge de inte kan konstatera att det var omöjligt för BR att skjuta fler skott så är det ju i den frågan möjligt att resonera ikring att det var möjligt men han avstod ifrån det, som han säger.
Citera
2020-04-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ja, det gör rätten också via muntlighetsprincipen när vittnena blir förhörda och de har fyra vittnen som säger pang!, skrik och tumult.
Så jag tror nog huvudvittnet med kikhålet klarar sig fint gentemot Fröken Ur.

Mer behöver jag inte skriva om det och för övrigt gällde det:

Hur fan ska BR kunna skjuta alla skott samtidigt som han slåss?

Du har låst dig vid att det måste vara på ett visst sätt. Det är inte alls säkert att rätten har lika snäv syn som du. Blir intressant att se. Jag tror dock att han kommer dömas för mordförsök men blir intressant att se hur de resonerar i domen.
Citera
2020-04-09, 20:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Du har låst dig vid att det måste vara på ett visst sätt. Det är inte alls säkert att rätten har lika snäv syn som du. Blir intressant att se. Jag tror dock att han kommer dömas för mordförsök men blir intressant att se hur de resonerar i domen.
God kväll,
Nej, jag läser FUP och drar basic slutsatser utifrån vittnen, förhör BR samt HOL inklusive teknisk bevisning.

----> det är väldigt orimligt att skjuta resten av skotten vid en direkt närkamp när de tumlar ner för trappan.
Det hade rent av varit imponerade,.

För övrigt är det av intresse det han har skjutit, om det så vore enbart ett skott.

Hans story är lite kontroversiell.

BR skjuter som sagt rätt mot HOL - igen.

Pretty riskabelt och BR medger samtidigt att han planerar att skjuta.
Det tycker jag är intressant - och speciellt när HOL är obeväpnad.

"Och då tänker jag, jag skjuter väl ett skott till,"

Pratar sen om väskan med påsittande skott - troligen i brösthöjd.
Han verkar komma på hur dumt det låter och justerar lite...
För han skulle ju bara skrämmas och max skjuta HOL i fötterna.
Så att han ska springa därifrån. Hur nu det ska gå till.

"Han håller i väskan som han, tar det upp… han, vid brösthöjd ungefär, eller lä…, ja, jag har jättesvårt för att avgöra var han hade den, men jag skjuter i alla fall. På, på något sätt så träffade jag ju, det är väl antagligen där jag träffar väskan."

Efter två skott och mitt i fighten ska han plötsligt säkra pistolen.

"FL: Och varför gör du det om du inte skall skjuta honom?
H: Nej, det är mer en, en säkerhetsåtgärd. För…
FL: Men blir det inte mer osäkert då och risk för…?
H: Både ja och nej, både ja och nej liksom"
Senast redigerad av develi 2020-04-09 kl. 20:19.
Citera
2020-04-09, 20:47
Medlem
Citat:
God kväll,
Nej, jag läser FUP och drar basic slutsatser utifrån vittnen, förhör BR samt HOL inklusive teknisk bevisning.

----> det är väldigt orimligt att skjuta resten av skotten vid en direkt närkamp när de tumlar ner för trappan.
Det hade rent av varit imponerade,.

För övrigt är det av intresse det han har skjutit, om det så vore enbart ett skott.

Hans story är lite kontroversiell.

BR skjuter som sagt rätt mot HOL - igen.

Pretty riskabelt och BR medger samtidigt att han planerar att skjuta.
Det tycker jag är intressant - och speciellt när HOL är obeväpnad.

"Och då tänker jag, jag skjuter väl ett skott till,"

Pratar sen om väskan med påsittande skott - troligen i brösthöjd.
Han verkar komma på hur dumt det låter och justerar lite...
För han skulle ju bara skrämmas och max skjuta HOL i fötterna.
Så att han ska springa därifrån. Hur nu det ska gå till.

"Han håller i väskan som han, tar det upp… han, vid brösthöjd ungefär, eller lä…, ja, jag har jättesvårt för att avgöra var han hade den, men jag skjuter i alla fall. På, på något sätt så träffade jag ju, det är väl antagligen där jag träffar väskan."

Efter två skott och mitt i fighten ska han plötsligt säkra pistolen.

"FL: Och varför gör du det om du inte skall skjuta honom?
H: Nej, det är mer en, en säkerhetsåtgärd. För…
FL: Men blir det inte mer osäkert då och risk för…?
H: Både ja och nej, både ja och nej liksom"

BRs berättelse är usel. Så är det. Vad som sker i trappen är ju som HOL även säger på huvudförhandlingen att det är tre olika delar, en på 5e våningen, en i trappen mellan 5e och 4e och en på 4e våningen.

De två skotten går av på femte. De tumlar nerför trappen och kommer ner till 4e. På fjärde som fanns det med stor sannolikhet tid att skjuta mer men det görs inte av någon anledning. Först när de är där nere brottas dem så då är det ju inte görbart men efter det när de tagit sig upp på benen båda två. Kort därefter springer HOL ut och möter ett av vittnena på våningen nedanför.

Det hela är ju ett riktigt klantigt genomfört attentat så det råder inget tvivel om att det blev och var fiasko. Det intressanta är dock att se hur rätten resonerar och hur nästa instans kommer resonera.

Hela den där osäkringshistorien är pannkaka. Att säga att han osäkrar innan och sedan bry sig om att osäkra sen är ju bara virrigt.
Citera
2020-04-09, 20:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
BRs berättelse är usel. Så är det. Vad som sker i trappen är ju som HOL även säger på huvudförhandlingen att det är tre olika delar, en på 5e våningen, en i trappen mellan 5e och 4e och en på 4e våningen.

De två skotten går av på femte. De tumlar nerför trappen och kommer ner till 4e. På fjärde som fanns det med stor sannolikhet tid att skjuta mer men det görs inte av någon anledning. Först när de är där nere brottas dem så då är det ju inte görbart men efter det när de tagit sig upp på benen båda två. Kort därefter springer HOL ut och möter ett av vittnena på våningen nedanför.

Det hela är ju ett riktigt klantigt genomfört attentat så det råder inget tvivel om att det blev och var fiasko. Det intressanta är dock att se hur rätten resonerar och hur nästa instans kommer resonera.

Hela den där osäkringshistorien är pannkaka. Att säga att han osäkrar innan och sedan bry sig om att osäkra sen är ju bara virrigt.
Ja, den är både rolig och stollig stundom.
Han kanske är som bäst med inga kommentarer.

Hans uppsåt att [planerat] skjuta skott 2 är som sagt intressant.
Mitt i allt jag ska bara hota och skrämmas...
Citera
2020-04-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
ha ha ha man måste inte vara expert för att förstå detta. Det är bara du som ifrågasätter det.

Men jag orkar inte diskutera med dig.

Men kom på en sak som jag inte tror på iof men kanske gick det till så att Billy ville vara diskret så att inga grannar skulle komma ut i trappuppgången och ringa polisen så av den anledningen ville han skjuta så få skott som möjligt istället för att skjuta 10 skott som hade dödat HOL.

Kungsholmen är ju litet och poliser åker fram och tillbaka på gatorna när dom ska till polishuset.

Det är enda förklaringen jag kan komma på. Eller ville han bara skada. Men då skulle han ju ha skjutit i benet. Så egentligen är allt ett stort frågetecken.
Han kanske var ganska säker på att det skulle räcka med dom skotten han sköt för att HOL skulle dö. Och om inte HOL hade haft sådan tur och dessutom snabbt fått hjälp så hade det nog också räckt med dessa skott för att döda. Det förstår väl vem som helst att det bara är rena turen att HOL lever.
Citera
2020-04-10, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Han kanske var ganska säker på att det skulle räcka med dom skotten han sköt för att HOL skulle dö. Och om inte HOL hade haft sådan tur och dessutom snabbt fått hjälp så hade det nog också räckt med dessa skott för att döda. Det förstår väl vem som helst att det bara är rena turen att HOL lever.
Ja men en yrkesmördare ska vara säker på att han genomfört jobbet och då skjuter man inte ett skott för att sen se vad som händer. Utan man man gör som i Malmö
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in