2020-04-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, BR har osäkrat pistolen. Mitt i närkampen.
Väldigt omtänksamt två skott senare.
Som anledning till att han vänder pistolen som HOL försöker dra ur näven.

När det kommer till uppsåt kommer det givetvis ske en bedömning om vad som påstås i rätten i förhållande till vittnen och teknisk bevisning.

Vittnen som tittar ut av oväsendet, som hör HOL skrika och som ser BR om än inte detaljerat - men det vet inte BR.
"M*lin tittar ut i kikhålet och ser då en ryggtavla på en mans person med grå hoodie
uppdragen över huvudet som brottades med en annan person."

Grannar öppnar dörrar, ropar vad som hänt.
Jag tror nog att BR insåg att det vore oerhört dumt att genomföra bevittnat mord samt riskera stanna längre med risk att övermannas.
Han har inte många flyktvägar om nån redan ringt polisen. Det vet han heller inte.

För övrigt har han tappat bevisning (keps) han måste samla ihop:
J*el:"Jag såg personen greppa tag i något på golvet i trappan, men såg inte vad."

Samtidigt ränner HOL iväg vilket gör skjutande svårt efter närkampen.

'"Det var tumult, säger B*rit. Det lät som om de drog och slet i varandra, däruppe."

Så nej, det är inte värst sannolikt med mer skott efter de två första.

Jag är av annan åsikt men det gör inget om vi är oense på den punkten. Vi har nog samsyn i utgången.
Citera
2020-04-08, 19:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Jag är av annan åsikt men det gör inget om vi är oense på den punkten. Vi har nog samsyn i utgången.
Hur ska det bli samma utgång om du ser det som ovisst relaterat till bevisning och vittnen ang domen. Tveksamheter eller vad du nu skrev.

Det är det jag inte begrep.
Jag ser inget som pekar till fördel BR eller sår tvivel men är nyfiken på vad som skulle vara till hans fördel och att rätten inte skulle gå på ÅKs linje.
Senast redigerad av develi 2020-04-08 kl. 19:53.
Citera
2020-04-08, 19:54
Medlem
Citat:
Hur ska det bli samma utgång om du ser det som ovisst relaterat till bevisning och vittnen ang domen. Tveksamheter eller vad du nu skrev.

Det är det jag inte begrep.
Jag ser inget som pekar till fördel BR eller sår tvivel men är nyfiken på vad som skulle vara till hans fördel.

Som jag sa innan. Jag tror domen blir mordförsök. Jag sa också att det som lät som helt solklart i tidigt skede är mindre solklart nu och då menar jag de punkter jag tog upp.

Enda fördelen är att det inte är bevisat att det inte gick att skjuta alla skott och alltså peppra HOL. Det KAN alltså anses möjligt att BR inte hade för avsikt att skjuta ihjäl HOL. Det är en liten möjlighet men den finns där. Att det hade gått att tömma alla skott som fanns i HOL får ju anses vara klarlagt i och med att de varit så nära varandra under ett relativt långt skede på några minuter.
Citera
2020-04-08, 20:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Som jag sa innan. Jag tror domen blir mordförsök. Jag sa också att det som lät som helt solklart i tidigt skede är mindre solklart nu och då menar jag de punkter jag tog upp.

Enda fördelen är att det inte är bevisat att det inte gick att skjuta alla skott och alltså peppra HOL. Det KAN alltså anses möjligt att BR inte hade för avsikt att skjuta ihjäl HOL.
Ja, du skrev att det inte vore helt orimligt att de kan köpa BRs version om uppsåt att bara hota.
Citat:
Det är ju hur som helst inte orimligt att de kan gå på linjen att det inte var avsikt att döda i och med att endast ett skott triggade HOL och att det med all säkerhet fanns ett helt magasin att tömma i HOL om det vore avsikten. Det är inte orimligt att rätten anser det möjligt.
Vilket jag då finner orimligt utifrån vittnen, bevisning och vad han påstår skett.
Sannolikhetsbedömning.

Vilket de likaså kommer tycka om han fälls för mordförsök
Citat:
Det är en liten möjlighet men den finns där. Att det hade gått att tömma alla skott som fanns i HOL får ju anses vara klarlagt i och med att de varit så nära varandra under ett relativt långt skede på några minuter.
Citat:
(...) det fanns möjlighet att skjuta flera skott efter de två som avfyrades
Nej, det är inte klarlagd öht att han kunnat tömma hela magasinet, snarare tvärtom:

Att BR inte får möjlighet pga av att HOL slår, klöser honom i ögonen, håller i honom och de rullar ner för trappan. En bevittnad närkamp.
Vådaskott möjligen i kaoset
Senast redigerad av develi 2020-04-08 kl. 20:20.
Citera
2020-04-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ja, du skrev att det inte vore helt orimligt att de kan köpa BRs version om uppsåt att bara hota.

Vilket jag då finner orimligt utifrån vittnen, bevisning och vad han påstår skett.
Sannolikhetsbedömning.

Vilket de likaså kommer tycka om han fälls för mordförsök

Nej, det är inte klarlagd öht att han kunnat tömma hela magasinet, snarare tvärtom:

Att BR inte får möjlighet pga av att HOL slår, klöser honom i ögonen, håller i honom och de rullar ner för trappan. En bevittnad närkamp.
Vådaskott möjligen i kaoset

Du tolkar in saker som jag inte säger. Jag sa inte att det var klarlagt att han kunnat tömma magasinet. Läs igen. Du loopar
Citera
2020-04-08, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Du tolkar in saker som jag inte säger. Jag sa inte att det var klarlagt att han kunnat tömma magasinet. Läs igen. Du loopar
Va?
Citat:
Att det hade gått att tömma alla skott som fanns i HOL får ju anses vara klarlagt i och med att de varit så nära varandra under ett relativt långt skede på några minuter.
Vilket jag då inte ser nån rimlighet i - för att närkamp/tumult/brottningsmatch föga ger möjlighet att "tömma alla skott".

Hur skulle BR få till det menar du?
Jag är dock förvånad att nåt skott inte går av och blir vådaskott.

Det går väldigt fort det här.
Vilket styrks av vad flertal andra hör dvs skott, skrik, tumult.

08.58 hörs skotten, hon tittar direkt i nyckelhålet varav de dunsar in i hennes dörr.
08.59 ringer hon 112.

"Sedan hör M två skarpa smällar och hör direkt efter hur Henrik skriker "hjälp mig ring polisen, jag är skjuten jag dör".

"Efter jag hörde pistolskotten så såg jag de brottas utanför min dörr."

"När M tittade ut i kikhålet såg hon de komma tumlande nedför trappan mot hennes dörr, de brottades utanför dörren. Sedan försvann de mot andra lägenhetsdörren på samma våningsplan"

"M tittar ut i kikhålet och ser då en ryggtavla på en mans person med grå hoodie uppdragen över huvudet som brottades med en annan person.."

"När de dunsade in i min dörr så ringde jag polisen."
Senast redigerad av develi 2020-04-08 kl. 23:36.
Citera
2020-04-09, 00:46
Medlem
Citat:
Va?

Vilket jag då inte ser nån rimlighet i - för att närkamp/tumult/brottningsmatch föga ger möjlighet att "tömma alla skott".

Hur skulle BR få till det menar du?
Jag är dock förvånad att nåt skott inte går av och blir vådaskott.

Det går väldigt fort det här.
Vilket styrks av vad flertal andra hör dvs skott, skrik, tumult.

08.58 hörs skotten, hon tittar direkt i nyckelhålet varav de dunsar in i hennes dörr.
08.59 ringer hon 112.

"Sedan hör M två skarpa smällar och hör direkt efter hur Henrik skriker "hjälp mig ring polisen, jag är skjuten jag dör".

"Efter jag hörde pistolskotten så såg jag de brottas utanför min dörr."

"När M tittade ut i kikhålet såg hon de komma tumlande nedför trappan mot hennes dörr, de brottades utanför dörren. Sedan försvann de mot andra lägenhetsdörren på samma våningsplan"

"M tittar ut i kikhålet och ser då en ryggtavla på en mans person med grå hoodie uppdragen över huvudet som brottades med en annan person.."

"När de dunsade in i min dörr så ringde jag polisen."

Du väljer att tolka ett snabbt händelseförlopp och ungefärliga tidsangivelser (som det blir i och med att det är ett vittne och inte fröken ur) som att det omöjliggör mitt påstående. Det menar jag blir missvisande. Jag vet nu att du är av annan åsikt och att du kommer skriva 50 rader om det men du har inte direkt övertygande exakthet i det som du väljer att se som exakt tidsangivelse och omöjliggörande av något som skulle ta 5 sekunder maximalt.
Citera
2020-04-09, 01:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Du väljer att tolka ett snabbt händelseförlopp och ungefärliga tidsangivelser (som det blir i och med att det är ett vittne och inte fröken ur) som att det omöjliggör mitt påstående. Det menar jag blir missvisande. Jag vet nu att du är av annan åsikt och att du kommer skriva 50 rader om det men du har inte direkt övertygande exakthet i det som du väljer att se som exakt tidsangivelse och omöjliggörande av något som skulle ta 5 sekunder maximalt.
Ja, det gör rätten också via muntlighetsprincipen när vittnena blir förhörda och de har fyra vittnen som säger pang!, skrik och tumult.
Så jag tror nog huvudvittnet med kikhålet klarar sig fint gentemot Fröken Ur.

Mer behöver jag inte skriva om det och för övrigt gällde det:

Hur fan ska BR kunna skjuta alla skott samtidigt som han slåss?
Citera
2020-04-09, 02:25
Medlem
Citat:
Absolut fanns möjligheten att skjuta fler skott än två. När de hamnade på 4e våningen. Sen vad BR anför är inte det jag lägger så stor vikt vid. Han säger ju bland annat att han osäkrar innan osv och det är ju inte direkt något som hjälper honom.

Han är ju inte trovärdig i sig eftersom han är yrkeskriminell men domstolen måste bedöma det som läggs fram i domstolsförhandlingen . Den har vi inte mycket insikt i mer än väl valda delar från media.
Det är extremt svårt att sia en utgång öht då man hade behövt hela bilden från domstolsförhandlingen.
Men man kommer resonera kring om det fanns skott kvar osv i alla fall i högre instans. Det lär inte slinka undan i bedömningen. Det som är klurigt är väl uppsåtet i så fall det verkar snävare för B del. Resonemanget kommer handla om var det hot eller var det mord. Och då kommer dom att gå igenom hur många skott och om det fanns skott kvar osv. Sen får man inte glömma målsägarbiträdet som förmodligen petat in varenda juridisk aspekt han kan för att få det till att B var där för att döda HOL.
Sen är det tumultet då som uppstår där både tilltalad och målsägande har ungefär likartade uppgifter förutom uppsåtet då. Det blir spännande att följa instanserna framöver.
Citera
2020-04-09, 03:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
OM det nu är K vilket vi inte har minsta aning om mer än vad HOL påstår.

Jag tror inte hon är kapabel till att sköta en sån sak snyggt utan minsta spår och det 3-4 gånger. Hon kan inte ens komma in till domstol med överklagan i tid och är då ett fd hovrättsråd. Hennes mål som hon drivit mot H har hon förlorat och är inte i stånd till att anstifta utan spår.
Det där kör Rotesau också med som argument för att KL inte kan vara anstiftare. Hon skyfflar papper heter det då.

Tycker du också att hon verkar manipulativ?
Hon beter sig ju inte rätt vaccinerad i intervjuerna, för att inte tala om i förhör vid tidigare domslut så jag undrar vad som felas henne.
För då går det ju inte att skylla på att få spel på fyllan tänker jag.
Citera
2020-04-09, 04:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Han är ju inte trovärdig i sig eftersom han är yrkeskriminell men domstolen måste bedöma det som läggs fram i domstolsförhandlingen . Den har vi inte mycket insikt i mer än väl valda delar från media.
Det är extremt svårt att sia en utgång öht då man hade behövt hela bilden från domstolsförhandlingen.
Men man kommer resonera kring om det fanns skott kvar osv i alla fall i högre instans. Det lär inte slinka undan i bedömningen. Det som är klurigt är väl uppsåtet i så fall det verkar snävare för B del. Resonemanget kommer handla om var det hot eller var det mord. Och då kommer dom att gå igenom hur många skott och om det fanns skott kvar osv. Sen får man inte glömma målsägarbiträdet som förmodligen petat in varenda juridisk aspekt han kan för att få det till att B var där för att döda HOL.
Sen är det tumultet då som uppstår där både tilltalad och målsägande har ungefär likartade uppgifter förutom uppsåtet då. Det blir spännande att följa instanserna framöver.
Han ränner upp med skarpladdat mot ett försvarslöst brottsoffer.
Hade du resonerat lika dumt om det vore ett barn?

BR:
- Oj! Jag skulle bara hota, men ungen blev ju livrädd och stod ju fan inte still.
Förresten sköt jag ett skott till för att skrämmas ännu mer men då började ju ungjäveln slåss rejält för sitt liv. Jag tänkte han skulle springa iväg när jag sköt igen rakt emot han?
Se här. Det är faktiskt 8 kulor kvar. Det bevisar att jag bara skulle hota.
Att det tog nära hjärtat och kunde träffat aorta är hans fel.

Förutom att han uppenbart är upptagen med att slåss istället för att kunna skjuta mer så är antal skott kvar totalt ointressant. Rätten bedömer de skott han de facto avlossat, det som varit livshotande.
Senast redigerad av develi 2020-04-09 kl. 04:34.
Citera
2020-04-09, 05:32
Medlem
Citat:
OM det nu är K vilket vi inte har minsta aning om mer än vad HOL påstår. Jag tror inte hon är kapabel till att sköta en sån sak snyggt utan minsta spår och det 3-4 gånger. Hon kan inte ens komma in till domstol med överklagan i tid och är då ett fd hovrättsråd. Hennes mål som hon drivit mot H har hon förlorat och är inte i stånd till att anstifta utan spår. Ungefär som att Christer Pettersson skulle dödat Palme ljudlöst och osynligt. Nej, fan!
Hot utförs dessutom vid utpressning eller annat man vill förmå personen att göra. Det kanske ger sig senare om det finns eller kommer fler attacker mot HOL. Han har en nyriksattityd, och gifte till sig sitt namn samt framstår som en som skövlar för att roffa åt sig. Krypterade appar visst, men popcornpistolen och omantlad kula låter inte som en torped direkt.
Tror i motsatts till dig att om det är någonting som är verkligen viktigt för K så kan hon nog fokusera och vara kapabel att genomföra det hon har tänkt sig om hon skulle vilja. Därmed inte sagt att hon nu är skyldig. Det vet vi inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in